Kirjoittaja Aihe: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?  (Luettu 24046 kertaa)

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #45 : 03.10.16 - klo:17:07 »
Toimintakeskus?
Eikös niitä nuorisotiloja, liikuntasaleja ja tanssilavoja ole ihan muutenkin jo olemassa? Yhtään niitä vähättelemättä olen sitä mieltä, että ihan pakko ei ole kaikessa matkia "mualimata". Saahan sitä yrittää, mutta kun ne tekköö sen kaiken siellä maailmassa niin paljon paremmin.

Pidän täytenä hengellisenä sokeutena sitä, jos kuvitellaan tiloilla olevan jonkinlainen uskoa vahvistava tai ihmisiä kutsuva vaikutus. Tarkoitan nimeomaan totuuden ääreen kutsuva.

Juuri sokeus on se sana, joka tässä on paikallaan. Toimintakeskuksen rakentaminen vie painopiseen rahan hankkimiseen, sitä on saatava ja se sitoo voimat. Ja se valmistaa tietä kaiken maailman pelle-hermannien kutsumiseen, nehän tunnetusti tuovat väkeä. Ja tietysti myös rahaa.

Lähtemättömästi on jäänyt mieleeni tapaus, kun olin käymässä eräällä paikkakunnalla ja päätin poiketa sunnuntaiaamuna helluntailaisten kokoukseen. Tämä tapahtui 90-luvulla. Olivat rakentaneet uuden kokoushuoneen ja hienohan se olikin. Minä en kuitenkaan mennyt katsomaan rakenteita vaan kuuntelemaan sanan saarnaa. Kyllä se oli yllätys, kun alkulaulun ja -rukouksen jälkeen eteen tuotiin valkokangas ja sen vierelle asettui mies selittämään uhraamisesta. Valkokankaalle heijastettiin joitakin taulukoita ja lukuja. Tätä kesti yli 20 minuuttia, sitten poistuin aika allapäin ja tyhjänä paikalta (olin tullut kuulemaan Sanaa, en luentoa taloudesta). Ymmärsin kuulemastani, että seurakunnalla oli talousvaikeuksia ja ongelmia selvitä uuden kokoushuoneen lainan lyhennyksistä. Siinä kyläpaikkaan palatessani (ja vieläkin) pohdin: miksi vähän vanhempi ja halvempi ei kelpaa?

1970-luvulla kävin ahkerasti Lohjan vapaaseurakunnan tilaisuuksissa. Olin nuori ja innokas ja meitä oli monia. Seurakunta toimi vanhassa pikkutuvassa, jossa oli vain eteinen ja yksi huone. Siihen oli noin 40 istumapaikkaa ja toisinaan me nuoret istuimme seinänvierustoilla lattialla, kun istuinpaikat olivat täynnä. Suosituin paikka talvipakkasilla oli ainoan lämmönlähteen, öljykaminan lähellä. Olimme onnellisia ja tyytyväisiä siihen mitä meillä oli -ainakin me nuoret- mutta seurakunta päätti rakentaa uuden ja toimivamman kokoustilan (kun profetiat vielä ennustivat suuresta herätyksestä jonka seurauksena tulokkaat eivät vanhaan tilaan mahdu). Profetiat pitivät paikkansa; toronton herätys alkoi ja hetken tilat olivat täynnä, sitten riidat repivät seurakunnan rikki ja nyt vanhakin kokoustila näyttäisi kävijämäärän suhteen varsin autiolta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #46 : 20.05.17 - klo:13:31 »
Helluntaiherätyksen juuret ovat vuodelta 33 Jerusalmista. Apt. 2:2-4:
"Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.

Olen tuota jaetta pohdiskellut usein. Sehän ei näytä mitenkään tämän päivän "meiningiltä", jossa musiikin tahdissa huojutaan, heilutaan ja tehdään eriskummallisia temppuja, jotta saataisiin Pyhä Henki tulemaan alas ja yhtymään kaikenlaiseen hurlumiin.

On Pyhän Hengen iltoja, joissa yritetään saada aikaan jotain epätavallista. Mutta Pyhä Henki on siellä, missä Kristusta julistetaan keskittyen Evankeliumin ytimeen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #47 : 20.05.17 - klo:17:41 »
Helluntaiherätyksen juuret ovat vuodelta 33 Jerusalmista. Apt. 2:2-4:
"Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.

Olen tuota jaetta pohdiskellut usein. Sehän ei näytä mitenkään tämän päivän "meiningiltä", jossa musiikin tahdissa huojutaan, heilutaan ja tehdään eriskummallisia temppuja, jotta saataisiin Pyhä Henki tulemaan alas ja yhtymään kaikenlaiseen hurlumiin.

On Pyhän Hengen iltoja, joissa yritetään saada aikaan jotain epätavallista. Mutta Pyhä Henki on siellä, missä Kristusta julistetaan keskittyen Evankeliumin ytimeen.

Tässä pari esimerkkiä "päiviemme ylistysmusiikista". https://www.youtube.com/watch?v=4P3JwQDdlh4  ja  https://www.youtube.com/watch?v=DlM9WGX0ReM  (Näissä nykyajan ylistyskappaleissa paino on Hengen rukoilemisella, sanojen jatkuvalla toistamisella yms jolla luodaan sielun tunnetiloja)

Joku on sanonut minulle, ettei noiden laulun ja monien muiden laulujen sanoissa ole mitään väärää. Tähän vastaan, että ei varmastikaan ollut Jerusalemin temppelissäkään esitetyissä lauluissa ja virsissä moitetta sanojen puolesta, mutta kuitenkin Herra sanoi ettei halua niitä kuulla. Seurakunta lauloi -kauas Herrasta eksyneenä, mutta siitä tietämättömänä- ylistyslauluja ja sama toistuu nyt silmiemme nähden ja korviemme kuullen. Valtavasti on niitä, joiden silmät ovat sokeutuneet näkemään millainen eksytys on käynnissä, eikä korvat erota enää Hyvän Paimenen ääntä palkkapaimenten ja susien äänistä. Nyt ei todellakaan ole ylistyslaulujen aika Suomen seurakunnissa, mutta silti tällainen "ylistysbuumin kausi" on valloillaan. Uskon, että Herra odottaa meiltä samaa kuin Israelin seurakunnalta 2700 vuotta sitten. "Vie pois minun edestäni virttesi pauhina, en tahdo kuulla sinun harppujesi soittoa. Mutta oikeus virratkoon kuin vesi ja vanhurskaus niinkuin ehtymätön puro" (Aamos 5:23-24).

En tiedä miten meidän täällä pohjolassa käy, mutta Juuda jatkoi eksymyksessä, kunnes Jumala pysäytti sen ankaralla kädellä ja virrenveisuut loppuivat äkisti. Kansa vietiin pakkosiirtolaisuuteen ja he heräsivät sanomaan: "Vangitsijamme vaativat meiltä siellä lauluja ja orjuuttajamme iloa: "Veisatkaa meille Siionin virsiä". Kuinka me voisimme veisata Herran virsiä vieraalla maalla?" (Ps. 137:3-4).  Juudassa ennen kansallista katastrofia vain pieni jäännös näki sen eksytyksen, jonka valtaan seurakunta oli joutunut.

Kun katselen kokoustallenteita, joissa uskovat huojuvat kädet kohotettuina palvonnassa ja kuuntelen ylistyslaulujen sanoja, niin mieleeni nousee Jesajasta Herran sana:
"Älkää enää tuoko minulle turhaa ruokauhria; suitsutus on minulle kauhistus. En kärsi uuttakuuta enkä sapattia, en kokouksen kuuluttamista, en vääryyttä ynnä juhlakokousta. Minun sieluni vihaa teidän uusiakuitanne ja juhla-aikojanne; ne ovat käyneet minulle kuormaksi, jota kantamaan olen väsynyt. Kun te ojennatte käsiänne, minä peitän silmäni teiltä; vaikka kuinka paljon rukoilisitte, minä en kuule: teidän kätenne ovat verta täynnä" (Jes. 1:13-15).

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #48 : 04.06.17 - klo:11:21 »
Erään helluntaiseurakunnan verkkosivulla (sivu 1) on suurin kirjaimin teksti:

"JUMALA EI VAADI TÄYDELLISYYTTÄ."

Mitä mieltä tuosta tekstistä olette?

"Olkaa siis te täydelliset niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on." (Matt. 5:48)
« Viimeksi muokattu: 04.06.17 - klo:11:31 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #49 : 04.06.17 - klo:12:10 »
Jos ei vaadi, tarvitaanko silloin välimiestä? Ehkä sillä tarkoitetaan lausetta: "tule sellaisena kuin olet". Päästään pelastuksen perikysymyksiin.

JPK

  • Vieras
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #50 : 04.06.17 - klo:12:39 »
C.F.W Walther kirjassaan laista ja evankeliumista "Jumalan kyllä ja Jumalan ei" sanoo mielestäni oikein:

Lainaus
"Jumalan sanaa ei jaeta oikein, jos ei saarnata lakia koko sen ankaruudessa eikä evankeliumia sen täydessä suloisuudessa, vaan sekoitetaan lakiin jotakin evankeliuminomaista ja evankeliumiin jotakin lainomaista."

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #51 : 04.06.17 - klo:15:10 »
Vai ei Jumala vaadi täydellisyyttä... joo-o. Ristinmiehen merkitystä nakerretaan monella eri tavalla. Tuossa se tehdään oikein ihmistä hivelevin sanankääntein.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #52 : 04.06.17 - klo:16:20 »
Jos Jumala ei vaatisi täydellisyyttä, niin ihminen tulisi toimeen omillaan. Siinähän riittäisi se, että parhaansa yrittäisi ja pahimpia syntejä karttelisi. Siksi Jeesuksen ajan fariseuksetkin luulivat, että se riittää. Mutta sellainen opetus hämärtää Evankeliumin. Täysin.
« Viimeksi muokattu: 04.06.17 - klo:16:32 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #53 : 04.06.17 - klo:20:14 »
Onkohan tässäkin asiassa taas vahva paradoksi, niinkuin monessa muussakin asiassa.

Tuli nimittäin mieleen vaatimisesta: Jumala lahjoittaa meille sen, mitä Hän meiltä vaatii.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #54 : 04.06.17 - klo:20:45 »
Onkohan tässäkin asiassa taas vahva paradoksi, niinkuin monessa muussakin asiassa.

Tuli nimittäin mieleen vaatimisesta: Jumala lahjoittaa meille sen, mitä Hän meiltä vaatii.

Nimenomaan näin! Muutoin se ei olisi mahdollista. Tämä on itseriittoiselle ihmiselle hullutusta ja suurin mahdollinen loukkaus.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #55 : 05.06.17 - klo:05:34 »
Juuri tuo uskonelämän ytimien paradoksaalisuus tuntuu olevan nykyisin ihmisiltä aika hukassa. Heikoissa vahva. Yhden kuoleman kautta elämä. Ilman tekoja vanhurskas... liian radikaalia sanomaa touhukkaalle nykyihmiselle.

Hellstenin Tommylla on melko erikoisiakin näkemyksiä välillä, mutta yhden kirjan otsikko osui mielestäni oikeaan "Saat sen mistä luovut". 

Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #56 : 05.06.17 - klo:12:08 »
Hellstenin Tommylla on melko erikoisiakin näkemyksiä välillä, mutta yhden kirjan otsikko osui mielestäni oikeaan "Saat sen mistä luovut".

Olen saanut pari Hellstenin (mitähän tuo nimi on suomeksi?) kirjaa lahjoiksi ja olen lukenutkin ne. Toinen kirja on juuri tuo "Saat sen, mistä luovut", ja toinen "Tähän olen tullut". Olen samaa mieltä, että niissä on erikoisiakin näkemyksiä, jotenkin kuitenkin tykkäsin kummastakin kirjasta. Koska yleensä teen alleviivauksia, niin on myöhemmin helpompi löytää niitä puhuttelevia kohtia.

Seuraava lainaus on tuosta "Saat sen, mistä luovut" -kirjasta: "Kun puhuu levosta ja hiljaisuudesta, ihmiset käsittävät usein, että on kyse toimettomuudesta ja passiivisuudesta. Näin ei kuitenkaan ole. Todellinen lepo on syvällistä aktiviteettia."

Joskus kauan sitten kirjoitin täällä aktiivisesta passiivisuudesta, mutta se herätti silloin närää. Mutta ei se pelkästään minun ajatukseni ollut eikä ole.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #57 : 14.11.18 - klo:11:21 »
Helluntaiherätyksen juuret ovat vuodelta 33 Jerusalmista. Apt. 2:2-4:
"Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.

Olen tuota jaetta pohdiskellut usein. Sehän ei näytä mitenkään tämän päivän "meiningiltä", jossa musiikin tahdissa huojutaan, heilutaan ja tehdään eriskummallisia temppuja, jotta saataisiin Pyhä Henki tulemaan alas ja yhtymään kaikenlaiseen hurlumiin.

On Pyhän Hengen iltoja, joissa yritetään saada aikaan jotain epätavallista. Mutta Pyhä Henki on siellä, missä Kristusta julistetaan keskittyen Evankeliumin ytimeen.

Selailin sanomalehtiä ja kiinnitin huomiota kahden Jyväskylässä toimivan seurakunnan ilmoituksiin. 
Torontolaisuudesta lähti liikkeelle suuntaus, että ruvettiin "palvomaan" Pyhää Henkeä. Kristikunta on jo satoja vuosia sitten ymmärtänyt sen raamatullisen totuuden, että Pyhä Henki on aina siellä, missä Kristusta terveesti julistetaan ja Pyhän Hengen tehtävä on kirkastaa Kristusta. Ja myös sen, että henkeä nostattamalla joudutaan alttiiksi vaikka minkälaisten henkien vaikutuksille. Surullista, ettei tästä asiasta ole enää juurikaan tervettä opetusta.  :(

Pahoittelen, ettei tämä viimeinen kirjoitus liity mitenkään otsikon aiheeseen.  :-[
« Viimeksi muokattu: 14.11.18 - klo:11:32 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #58 : 05.12.18 - klo:20:56 »
Erään helluntaiseurakunnan verkkosivulla (sivu 1) on suurin kirjaimin teksti:

"JUMALA EI VAADI TÄYDELLISYYTTÄ."

Mitä mieltä tuosta tekstistä olette?

"Olkaa siis te täydelliset niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on." (Matt. 5:48)

Tämä on merkki siitä että helluntailaiset ovat luopumassa tosiuskovaisuudesta ja täydellisyyden tavoittelusta, jossa löydetään ne toisen virheet.

Nyt ne pohtivat mitä tehdä kun homopari tulee uskoon ja pian tahtoo kasteelle
https://www.ristinvoitto.fi/ristin_voitto/rv-tv/rv-uutiset_10112017/

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Helluntaiseurakunta syntyy, kirkko perustetaan?
« Vastaus #59 : 05.12.18 - klo:23:22 »
Erään helluntaiseurakunnan verkkosivulla (sivu 1) on suurin kirjaimin teksti:

"JUMALA EI VAADI TÄYDELLISYYTTÄ."

Mitä mieltä tuosta tekstistä olette?

"Olkaa siis te täydelliset niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on." (Matt. 5:48)

Tämä on merkki siitä että helluntailaiset ovat luopumassa tosiuskovaisuudesta ja täydellisyyden tavoittelusta, jossa löydetään ne toisen virheet.

Nyt ne pohtivat mitä tehdä kun homopari tulee uskoon ja pian tahtoo kasteelle
https://www.ristinvoitto.fi/ristin_voitto/rv-tv/rv-uutiset_10112017/

Ajat muuttuvat ja ihmiset sen mukana. Elämme jälleen Sodoman ja Gomorran aikaa. Sen täytyi tulla ennen Jeesuksen toista tulemusta,  kuten Jeesus Luukas 17-luvussa opetuslapsilleen kertoi.  1970-luvulla ei tällaiset keskustelut homopareista ja heidän parisuhteessa eläessään seurakuntaan liittymisestä -puhumattakaan srk:n virkoihin pääsemisestä- olisi tullut kysymykseenkään. Eikä tämä Jumalan sanan mukaan koske vain homoseksuaaleja vaan muitakin, jotka harjoittavat haureuden, varkauden ja ahneuden syntejä. Sellaisten harjoittajateivät peri Jumalan valtakuntaa.

"Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset, eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa" (1.Kor. 6:9-10)