Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista  (Luettu 86305 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #15 : 04.12.13 - klo:06:36 »
Luuk.9:

23. Ja hän sanoi kaikille: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristinsä ja seuratkoon minua.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #16 : 04.12.13 - klo:10:56 »
On hyvä pysähtyä ja Jumalan edessä ja Raamatun sanan  edessä ja peilata omaa elämää ovatko ne sopusoinnussa. On hyvä tutkailla kumpaan neitsyen ryhmään kuuluu tänä päivänä..kun vielä on mahdollista tehdä suunnan muutos. Nämä ovat maailman tärkeimmät asiat, muu on toisarvoista.

Mistä voin tietää, etten kuulu tyhmiin? Mistä joku muu voi sen tietää? Siitäkö, että rukoilee paljon, lukee Sanaa paljon, harrastaa hengellisiä paljon? Jos näin on, niin mikä on riittävän paljon?

Onko niin, että tämä on lopultakin se kaikkein tärkein kysymys? Jos on, siihen on saatava vastaus.

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Veera

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #17 : 04.12.13 - klo:12:49 »
Aivan..vaelletaan ikään kuin kahdella tiellä..halutaan uskon lisäksi pitää kiinni maailmallisista asioista.
Raha on noussut epäjumalaksi ja kaikenlainen pinnallisuus, materia.
Rahaakin tarvitaan muttei se ole päämäärä :)

Sananl. 22:4
   
Nöyryyden ja Herran pelon palkka on rikkaus, kunnia ja elämä.


Kyllä.

On hyvä pysähtyä ja Jumalan edessä ja Raamatun sanan  edessä ja peilata omaa elämää ovatko ne sopusoinnussa. On hyvä tutkailla kumpaan neitsyen ryhmään kuuluu tänä päivänä..kun vielä on mahdollista tehdä suunnan muutos. Nämä ovat maailman tärkeimmät asiat, muu on toisarvoista.

Hyviä kommentteja. Jeesus kehotti valvomaan, ettei mieltämme täytä tämän maailman asiat elatuksen murheineen. Etteivät ne ota hallintavaltaa. Jumala on antanut sanansa ja Henkensä meille elämäksi, rukouksen ja seurakunnan, joka on kasvun ja rakentumisen paikka. Ei voi olla kuin kiitollinen Jumalan huolenpidosta ja hyvyydestä.

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #18 : 04.12.13 - klo:14:49 »
On hyvä pysähtyä ja Jumalan edessä ja Raamatun sanan  edessä ja peilata omaa elämää ovatko ne sopusoinnussa. On hyvä tutkailla kumpaan neitsyen ryhmään kuuluu tänä päivänä..kun vielä on mahdollista tehdä suunnan muutos. Nämä ovat maailman tärkeimmät asiat, muu on toisarvoista.

Mistä voin tietää, etten kuulu tyhmiin? Mistä joku muu voi sen tietää? Siitäkö, että rukoilee paljon, lukee Sanaa paljon, harrastaa hengellisiä paljon? Jos näin on, niin mikä on riittävän paljon?

Onko niin, että tämä on lopultakin se kaikkein tärkein kysymys? Jos on, siihen on saatava vastaus.

Niin. Kyllä se pitäisi olla selvitettävissä.
Raamattu puhuu siitä että pitää tutkia olemmeko uskossa, jos näin Jumala kehoittaa siihen on myös työkalut.



Toinen kirje korinttilaisille 13
1. Kolmannen kerran minä nyt tulen teidän tykönne. Kahden tai kolmen todistajan sanalla on jokainen asia vahvistettava.
2. Olen edeltäpäin sanonut ja sanon edeltäpäin niille, jotka ennen ovat syntiä tehneet, ja kaikille muille - niinkuin silloin sanoin, kun olin toista kertaa tykönänne, samoin nytkin, kun olen poissa - etten, kun taas tulen, ole teitä säästävä,
3. koska te etsitte todistetta siitä, että minussa puhuu Kristus, joka ei ole heikko teitä kohtaan, vaan on teissä voimallinen.
4. Sillä vaikka hänet ristiinnaulittiin, kun hän oli heikko, elää hän kuitenkin Jumalan voimasta; olemmehan mekin hänessä heikot, mutta me elämme hänen kanssaan Jumalan voimasta teitä kohtaan.
5. Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.
6. Minä toivon teidän tulevan tuntemaan, että me emme ole niitä, jotka eivät koetusta kestä.
7. Mutta me rukoilemme Jumalaa, ettette tekisi mitään pahaa, emme sitä varten, että näyttäisi siltä, kuin me olisimme koetuksen kestäviä, vaan että te tekisitte hyvää ja me olisimme ikäänkuin ne, jotka eivät koetusta kestä.
8. Sillä me emme voi mitään totuutta vastaan, vaan totuuden puolesta.
9. Sillä me iloitsemme, kun me olemme heikot, mutta te olette voimalliset; sitä me rukoilemmekin, että te täydellisiksi tulisitte.
10. Sentähden minä kirjoitan tämän poissa ollessani, ettei minun teidän luonanne ollessani tarvitsisi käyttää ankaruutta sen vallan nojalla, minkä Herra on minulle antanut rakentamiseksi, ei kukistamiseksi.
11. Lopuksi, veljet, iloitkaa, tulkaa täydellisiksi, ottakaa vastaan kehoituksia, olkaa yhtä mieltä, eläkää sovussa, niin rakkauden ja rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.
12. Tervehtikää toisianne pyhällä suunannolla. Kaikki pyhät lähettävät teille tervehdyksen.
13. Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #19 : 04.12.13 - klo:20:14 »
5. Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.

Piti oikein miettiä tätä asiaa, mistä siinä on kysymys. On tärkeää huomata, että Paavali kirjoittaa tämän seurakunnalle, ei yksityiselle uskovalle. Joku saattaisi ahdistua äärirajoille ja ylikin, jos koettaisi löytää Kristuksen itsestään.

Uusi käännös sanoo: "Tutkikaan itseänne, oletteko uskossa. Pankaa itsenne koetteelle. Ettekö huomaa, että Jeesus Kristus on teidän keskellänne? Ellei niin ole, ette selviydy koetuksesta."

Itse joudun tyytymään siihen, että ellen pelastu armosta, en pelastu lainkaan. Siinä on ainoa "koettelemiseni".
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #20 : 04.12.13 - klo:20:27 »
Ps.139:
23. Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni.
24. Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle.

Tuossa rukous johon varmasti Jumala vastaa kun ihminen vilpittömästi kääntyy Jumalan puoleen ja on valmis parannukseen.

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #21 : 04.12.13 - klo:21:11 »
Parannus saattaa juuri olla tämä kääntymystä Jumalan puoleen eli puhetta tahi tekoja.

mistä tähän tulee mukaan vilpittömyys ??
ja mitä on vilpittömyys ???

yksi klisee lisää hengelliseen sanastoon?


Jos rukoilee ja Jumala osoittaa mistä tulee tehdä parannus niin silloin toimitaan niin. Pitää olla oma halu muutokseen jos on tarvetta.

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #22 : 04.12.13 - klo:21:16 »
Jos esimerkiksi uskova seuraa jotakin jonninjoutavaa tv sarjaa ja Pyhä Henki murehtii asiaa, sen kyllä ihminen tunnistaa. Jos Jumala puhuu asiasta ja ehdottaa että ihminen käyttäisi sen ajan rukoukseen ja hiljentymiseen Jumalan edessä. Silloin on hyvä vastata kyllä Jumala tahdon tehdä näin. JUmala mielellään ohjaa ja auttaa meitä oikealle tielle.

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #23 : 04.12.13 - klo:21:28 »
Jos Jumala ei puhu niin että sen ymmärtää, mitä voi tehdä?

Daavid ei ymmärtänyt että toisen vaimo ja murha on pahaa!
Jobin kohdalla Jumala ei osoittanut syytä miksi salli perkeleen kiusata.

Jumalan sanalla voi peilata elämäänsä jokainen, se on vakaa ja pettämätön.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #24 : 04.12.13 - klo:21:47 »
Ps.139:
23. Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni.
24. Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle.

Tuossa rukous johon varmasti Jumala vastaa kun ihminen vilpittömästi kääntyy Jumalan puoleen ja on valmis parannukseen.

Tämä onkin aivan selvä asia. Siinä pyydetään, että Jumala tutkisi ja johdattaisi. Se ei vie ihmistä epätoivoon. Mutta jos pitää itse alkaa tutkimaan itseään, niin rehellinen ihminen voi vain todeta, ettei minussa ole mitään Jumalalle kelpaavaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #25 : 04.12.13 - klo:22:33 »
Mikä on ihmisen osuus?

Veera

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #26 : 05.12.13 - klo:08:39 »
Lydian laittamissa korinttolaiskirjeen ja psalmin kohdissa on kyse samasta asiasta, näin asian ymmärrän. Tästä oli kyse myös publikaanin ja fariseuksen tapauksissa. Jos ollaan valvovia ja aralla tunnolla suhteessa Jumalan sanaan, Herran Henki pääsee johdattamaan uskovia kaikkeen totuuteen sekä meistä itsestämme että Jumalan armollisuudesta. Tässä ei nyt tarkoiteta sitä, että pitäisi alkaa kaivella itseä ja analysoida omaa sisintään ihmistekoisesti. Kun Raamatussa sanotaan vaikka että puhdistakaa itsenne, siinä ei tarkoiteta ihmistekoista puhdistamista. Eikö tämä ole aivan selvää?

Raamatun mukaan synti vaanii ovella ja jos emme valvo, se vie mennessään ja Jumalan Hengen puhe hukkuu valvomattomuuteemme.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #27 : 05.12.13 - klo:12:00 »
Mikä on ihmisen osuus?

Jos asiaa kysyy katolilaiselta tai helluntailaiselta, niin saattaa saada pitkän litanian erilaisia asioita. Litania vaihteelee hieman sen mukaan, keneltä kysyy.

Lista voi esimerkiksi olla tämän näköinen:

1.   On tehtävä uskonratkaisu
2.   On tehtävä parannus (mitä se sitten onkaan)
3.   On luovuttava helmasynneistä
4.   On mentävä oikealle kasteelle
5.   On otettava risti ja seurattava Jeesusta
6.   On kiellettävä itsensä
7.   On tehtävä vanhurskautta
8.   On annettava anteeksi
9.   On rakastettava lähimmäistä
10. On etsittävä kokosydämisesti Jumalaa
11. On elettävä kokosydämisesti Jumalalle
12. On kuritettava ruumista
13. On tehtävä Jumalan tahto (kaikessa)
14. On rakennettava Kristuksen ruumista
15. On täytettävä kristityn velvollisuudet'
16. Pitää kuolettaa ruumiin teot Hengellä
17. On valvottava ja rukoiltava
18. On saatava pelastusvarmuus
19. Pitää ylistää ja palvoa Jumalaa
20. On liityttävä raamatulliseen seurakuntaan
21. Ei saa tuomita
22. Ei saa elää oman tahdon mukaan
23. Pitää olla kuuliainen Jumalalle
24. On ainakin yritettävä elää puhtaasti ja jumalisesti
25. Hääpukua ei saa sotkea

Huoh… Älkää naurako, tämän on todellisuutta. Vaatimusten lista on oikeastaan loputon. Kokemusta tästä asiasta on.

Ylläoleva perustuu niihin opetuksiin, joita olen kirjannut ylös sen asian selvittämiseksi, onko uskova ihminen todellisessa vai ehdollisessa vapaudessa.
« Viimeksi muokattu: 05.12.13 - klo:13:50 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #28 : 05.12.13 - klo:14:18 »
Minua kiinnostaa mitä mieltä sinä Paulus olet ihmisen osuudesta?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Ajatuksia ja mietteitä hengellisistä asioista
« Vastaus #29 : 05.12.13 - klo:14:18 »
Otan nuo Pauluksen edellä mainitut komennot lähinnä tienviittoina tai maamerkkeinä,
joita kannattaa silloin tällöin silmäillä,
että ei epähuomiossa ala rakennella aivan omaa selviytymisstrategiaansa.

Mutta uskossa olemisen on luvattu olevan yltäkylläistä elämää.
Jeesus lupaa:  "Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys."  (Joh. 10:10)

Hän lupaa paljon muutakin, esim.:
"Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
 Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."  (Matt. 11:29-30)

Meillä on oikeus elää uskossa levosta käsin (ei minun keksimäni ilmaus),
ottamalla todesta sen, että meidät on lunastettu ja vapautettu syyllisyydestä
Jumalan edessä.

Nuo Pauluksen mainitsemat ohjeet annetaan hyvin usein siinä sävyssä, että meidän kuuluisi koko ajan kokea syyllisyyttä Jumalan edessä.
Vaikka olisimme oikein kastettuja, parannuksen tehneitä ja kuuliaisia, silti meidän on tauotta  ponnisteltava, jotta vanhurskaat tekomme olisivat Jumalalle soveliaita.
Yritämme koko ajan tuoda uhreja Jumalalle,
jotta Hän ei niin kovasti syyttäisi meitä, jos jäämme kiinni liian huonolaatuisista
suorituksista.

Helluntaiopetuksesta puuttuu usein nöyryys, rehellinen sen tosiasian myöntäminen,
että myös kaikkein pönäkimmäksi pyhittynyt, hengellistä täyteyttä puhkuvin, taatusti
lamppunsa öljyä täyteen ahtanut valvojaneitsyt on silti itsessään
 saastainen, kelvoton ja haiseva syntikasa. 

Kaikki meidän pyhittyneisyytemme, kelvollisuutemme ja tottelemisemme
on vain hapuilua ja yritystä vähentää syyllisyyttämme Jumalan silmissä.
Ihmisen on hyvin vaikea nöyrtyä eli alistua eli heittäytyä oikeasti polvilleen Jeesuksen
ristin juurelle, myöntää langenneensa hengellisen suorittamisen syntiin,
tahranneensa Jeesuksen uhrityön arvon sovittamalla itse omia syntejään omalla
punnerruksellaan.

Ihminen ei haluaisi millään myöntää, että Jumala näkee uskovat täysin puhtaina,
täysin vanhurskaina ja helvetin tulelta pelastettuina Jeesuksessa, Hänen vuodattamansa veren kautta.
Meidän ei tarvitse ostaa kelvollisuutta Jumalan edessä suorittamalla mahdollisimman
raamatullista uskonoppia.

"Jumala on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan, hänen, jossa meillä on lunastus,
syntien anteeksi saaminen."  (Kol. 1:13-14)

Meidät on jo lunastettu ja olemme jo Jeesuksen valtakunnassa.
Meillä on oikeus uskovan iloon, rauhaan ja tasapainoisen, yltäkylläiseen elämään
Meillä on lupa turvata Jeesuksen lahjoittaman armon riittävyyteen ja siihen,
että koska Hän on meidät nimeltä kutsunut ja ottanut lapsikseen, meillä on oikeus uskoa Hänen vievän meidät perille asti.

Meidän oma osuutemme on tietenkin se, että pysymme uskossa loppuun asti.
Mutta kun uskova on rehellisessä rukousyhteydessä Jeesuksen kanssa, lukee Raamattua
rukoillen, nöyrästi ja uskoen sen olevan pyhää Jumalan Sanaa ja kenties löytää
omalle persoonalleen sopivan seurakuntayhteyden,
ei hän voi eksyä pois pelastuksen tieltä.
« Viimeksi muokattu: 05.12.13 - klo:14:22 kirjoittanut Soltero »