Kirjoittaja Aihe: Rukous, Mitä rukous on ja miksi?  (Luettu 5260 kertaa)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Rukous, Mitä rukous on ja miksi?
« Vastaus #15 : 31.12.13 - klo:19:45 »
Niin, en usko raamatun virheettömyyteen enkä erehtymättömyyteen maantiedossa, biologiassa tai historiassa.


...eh...miten tämä tähän asiaan liittyy?

Lydia

  • Vieras
Vs: Rukous, Mitä rukous on ja miksi?
« Vastaus #16 : 13.01.14 - klo:20:55 »
Miten tulisi rukoilla? Raamattu opettaa että mene kammioosi rukoilemaan ja Raamatussa on myös että jos teistä kaksi  sopii rukouksesta jonkin asian puolesta Jumala on luvannut vastata. On kehoitettu rukoilemaan lakkaamatta, eli olemaan rukouksen hengessä. Mutta entä kollegtiiviset rukouskokoukset, en nyt muista onko niistä mainintaa?
Itse ajattelen pääasiallinen rukous on yksityistä  ns. kammiorukousta.
« Viimeksi muokattu: 13.01.14 - klo:21:12 kirjoittanut Lydia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Rukous, Mitä rukous on ja miksi?
« Vastaus #17 : 13.01.14 - klo:21:21 »
Joskus puhutaan isoista joukkorukouksista, kun kansa on ollut hädissään esim. sotatilanteen tai luonnonmullistuksen aikana.
Kerotaan ihmisten polvistuneen spontaanisti huutamaan Jumalaa avukseen.
Sellaisesta on kai ainakin Suomessa hyvin pitkä aika.

Mutta järjestetyt rukouskokoukset, esim. säännölliset rukousillat,
ovat tietysti aika yleisiä.
Minun on usein hankala keskittyä rukoilemaan, kun joku esirukoilee mikrofonin takana.
Silloin se ei haittaa, jos itse kokee rukoiltavan asian puolesta oikeasti kiinnostusta tai hengellistä tarvetta, ja jos esirukoilija rukoilee selvästi Pyhässä Hengessä, tuoden asiaa myös henkilökohtaisesti Herralle.

Usein kuitenkin ryhmärukoilussa joku esittää rukousta mikrofoniin, kaunopuheisesti harkiten ja jäsennellen.
Silloin rukousta alkaa kuunnella kuin puhetta, eikä sen aikana pysty itse lähestymään Jumalaa.

Epäilen, että rukouskokouksissa tapahtuukin rukoilujen aikana erittäin paljon ajatusten harhailua.

Lydia

  • Vieras
Vs: Rukous, Mitä rukous on ja miksi?
« Vastaus #18 : 13.01.14 - klo:21:37 »
JOskus koin harmittavaksi tavan että jaettiin kuka rukoilee minkäkin asian puolesta rukouskokouksessa, jossa ei nyt kovin paljon väkeä ollut. Uskon että Jumala voi antaa jollekkin erityisesti halun rukoilla jonkun määrätyn asian puolesta ja silloin sen voi rukoilla oikein Pyhän Hengen voitelemana.

Joskus olin pienessä rukouspiirissä, siellä koettiin aika erikoistakin rukousyhteyttä, samaan aikaan saattoi tulla mieleen sama rukoiltava asia useammallekkin. Mielestäni sellaiet pienpiirit voivat rukouksen suhteen olla antoisampia.

tikli

  • Vieras
Vs: Rukous, Mitä rukous on ja miksi?
« Vastaus #19 : 07.04.14 - klo:07:00 »
Koen rukoilemisen ikään kuin neuvotteluksi Jumalan kanssa, Hänen neuvonpidossaan olemisena.

Aamulla kiitän kuluneesta yöstä, Hänen varjeluksestaan, huolenpidostaan ja uudesta armon päivästä ja pidämme "palaverin" siitä, mitä, missä ja miten tänään etenemme ja vien Hänen eteensä ja käsiinsä kaikki esirukousaiheet

Päivän mittaan olen yhteydessä Häneen huokaillen Herran puoleen, että voisin ja saisin pysyä Hänen tahdossaan kaikessa, mitä teen ja missän kuljen.

Ja illalla pidämme yhteenveto raportin päivän tapahtumista ja tuon kiitokseni Hänelle siitä, että jälleen kerran Hän on nostanut, auttanut ja kantanut.

 ;D  Tämä on jonkinlainen karrikoitu runko siitä, miten koen rukouksen.

Miksi?
Siksi, että minulla itselläni ei ole taitoa, viisautta, eikä myöskään voimaa ja mahdollisuuksia pärjätä ja kestää arkeani, ellei minulla olisi Jumalaa, jonka apuun voin kaikkina hetkinä luottaa ja jolle voin uskoutua niissäkin asioissa, joissa en voi ihmiselle uskoutua.

On paljon esim. toisten ihmisten asioita, hätää ja tuskaa, joista ei voi muille puhua ja kuitenkin ne painavat raskaina sydämeellä, sillä ihminen voi aika vähän kuitenkin tehdä toisen ihmisen puolesta ja avuksi, mutta kun vien ne Jumalalle, tiedän että ne pysyvät vain Hänen tietonaan, eivätkä vuoda mihinkään ja tiedän myöskin sen, että HÄN VOI!

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Rukous, Mitä rukous on ja miksi?
« Vastaus #20 : 12.04.14 - klo:12:34 »
Miten tulisi rukoilla? Raamattu opettaa että mene kammioosi rukoilemaan ja Raamatussa on myös että jos teistä kaksi  sopii rukouksesta jonkin asian puolesta Jumala on luvannut vastata. On kehoitettu rukoilemaan lakkaamatta, eli olemaan rukouksen hengessä. Mutta entä kollegtiiviset rukouskokoukset, en nyt muista onko niistä mainintaa?
Itse ajattelen pääasiallinen rukous on yksityistä  ns. kammiorukousta.

Lainaus
Raamatussa on myös että jos teistä kaksi  sopii rukouksesta jonkin asian puolesta Jumala on luvannut vastata.

Totta, mutta Jumala ei aina vastaa !
eli osa Jumalan lupauksista on kuin pilvi joka ei tua sadetta tahi mies joka kerskuu lahjoilla joita ei anna.

itselläni on tästä paljon kokemusta ja valitettavasti, tulos on nolla. eli 0.

turhuutta sanoi aina viisas Salomo.

tikli

  • Vieras
Vs: Rukous, Mitä rukous on ja miksi?
« Vastaus #21 : 16.04.14 - klo:10:32 »
Miten tulisi rukoilla? Raamattu opettaa että mene kammioosi rukoilemaan ja Raamatussa on myös että jos teistä kaksi  sopii rukouksesta jonkin asian puolesta Jumala on luvannut vastata. On kehoitettu rukoilemaan lakkaamatta, eli olemaan rukouksen hengessä. Mutta entä kollegtiiviset rukouskokoukset, en nyt muista onko niistä mainintaa?
Itse ajattelen pääasiallinen rukous on yksityistä  ns. kammiorukousta.

Lainaus
Raamatussa on myös että jos teistä kaksi  sopii rukouksesta jonkin asian puolesta Jumala on luvannut vastata.

Totta, mutta Jumala ei aina vastaa !
eli osa Jumalan lupauksista on kuin pilvi joka ei tua sadetta tahi mies joka kerskuu lahjoilla joita ei anna.

itselläni on tästä paljon kokemusta ja valitettavasti, tulos on nolla. eli 0.

turhuutta sanoi aina viisas Salomo.

Minun näkemykseni ja kokemukseni on, että Jumala kyllä vastaa aina, mutta ei välttämättä meidän toivomallamme tavalla!

Siksihän meidän Jumalan kaikkivaltiaan viisauteen luottavien tulisikin aina rukoilla, että tapahtukoon kuitenkin Sinun tahtosi, kuten Jeesuskin rukoile Getsemanessa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Rukous, Mitä rukous on ja miksi?
« Vastaus #22 : 26.12.17 - klo:12:35 »
Varmaan jokainen meistä on pohtinut kysymystä siitä, miksi Jumala ei tunnu vastaavan rukouksiimme. Ei ole ihme, jos tätä kyselemme, saattaahan meillä olla rukouspyyntöjä, joita olemme Hänelle esittäneet vuosikausia, jopa yli kymmenenkin vuotta. Itse ajattelen niin, että Jumala vastaa pyyntöihimme kolmella eri tavalla.

Ne ovat
1. Kyllä,
2. Ei,
3. Ei vielä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell