Kirjoittaja Aihe: Seurakuntien maallistumisesta  (Luettu 48593 kertaa)

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #165 : 13.08.16 - klo:23:42 »
Miten ihminen voi luottaa Jumalaan pelastuksen suhteen, jos tulevaisuus on täysin avoin?

Jumalan pelastustyö rakentuu horjumattomalle Kalliolle (Mt. 16:16-18) ja "saamme laittaa täyden toivomme siihen armoon, joka meille tarjotaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä" (1.Pt. 1:13b hieman mukaellen). Jumala on uskollinen; Hän on aloittanut työnsä meistä ja vie sen voittokkaaseen päätökseen, nimensä kunnian tähden.

Sellaista opetusta en kuitenkaan Raamatusta löydä, että synnyttyämme Jumalan lapsiksi meiltä otettaisiin pois kyky päättää haluammeko olla Jeesuksen seurassa vaiko emme (ts. Jumala kaikkivaltiudessaan pakottaisi meidät taivaaseen, halusimmepa sinne tahi emme -sellainen ei voi kuulua eikä sopia rakkauden ylevään tosiolemukseen, vaan Jeesus muuttuisi ruoskaa heiluttavaksi orjavoutiksi ja me Jumalan kuvista tahdottomiksi zombeiksi). Käytän tarkoituksella näin ankaria sanakäänteitä. Jos minulla ei ole mahdollisuutta kääntyä Hänestä pois ja jättää Häntä, niin Jeesuksen sanat ja varoitukset luopumisen mahdollisuudesta ovat vain tarkoituksetonta sanahelinää. Miksi Jeesus varoitti meitä luopumuksesta jos emme voi luopua? Esimerkiksi Matteuksen evankeliumin 24-luvussa Jeesus ei puhu lopunajan eksytyksistä ja luopumuksesta kaikelle kansalle vaan kansasta erillään opetuslapsilleen (jae 3).

Täytyy tunnustaa, että tässä näitä rivejä kirjoittaessani tuntuu kuin saarnaisin luopumuksen puolesta, mutta en sitä teen. Koen vain, että on tarpeellista varoittaa ja muistuttaa eksytyksistä ja luopumuksesta, koska Jeesus on itse niistä omiaan varoittanut. Väärät profeetat eksyttävät monta (jae 11) ja jos mahdollista, valitutkin (jae 24).

Me olemme turvassa ja pääsemme perille Kristuksessa. Siinä on varma turvapaikka. Tahdon olla Hänen kanssaan, joka osti minut Perkeleen ja kuoleman vallasta verellään. Minulle Jeesus ei ole ankara orjavouti enkä kumarra Häntä pakosta, vaan koska "sinä olet arvollinen" (Ilm. 5:12).


Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #166 : 10.09.16 - klo:00:22 »
Mark. 16:14   Vihdoin hän ilmestyi myöskin niille yhdelletoista heidän ollessaan aterialla; ja hän nuhteli heidän epäuskoaan ja heidän sydämensä kovuutta, kun he eivät olleet uskoneet niitä, jotka olivat nähneet hänet ylösnousseeksi.
Mark. 16:15   Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.

Mark. 16:16   Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Sanat menettävät merkityksensä, jos ihmisessä ilmenee vihamielisyyttä ja tuomiohenkeä Suomen evankelisuterilaisen kirkon piirissä eläville Kristukseen uskoville. Ei se oikeuta pahanpuhumiseen, jos kirkon piirissä elää myös niitä joilla ei ole elävää uskoa.  Kirkossamme on JUmalan sana ja pyhät sakramantit. Kirkon piirissä eläää paljon ihmisiä jotka eivät sielä tunne Vapahtajaansa, mutta janoavat Kristuksen evankeliumia.

Valikoiminen ei ole ihmisten tehtävä, me Jeesuksen seuraajat olemme kirkossa siemenen kylväjiä, Jumala on kasvun antaja.

On erittäin tumittavaa sellainen toiminta, että uskoa tunnustavat alkavat kivittämään kirkkoa, yhdessä Jumalattoman maailman kanssa. Sehän on paholaisen kanssa yhteistyössä toimimista.


Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #167 : 10.09.16 - klo:06:48 »
Mark. 16:14   Vihdoin hän ilmestyi myöskin niille yhdelletoista heidän ollessaan aterialla; ja hän nuhteli heidän epäuskoaan ja heidän sydämensä kovuutta, kun he eivät olleet uskoneet niitä, jotka olivat nähneet hänet ylösnousseeksi.
Mark. 16:15   Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.

Mark. 16:16   Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

Sanat menettävät merkityksensä, jos ihmisessä ilmenee vihamielisyyttä ja tuomiohenkeä Suomen evankelisuterilaisen kirkon piirissä eläville Kristukseen uskoville. Ei se oikeuta pahanpuhumiseen, jos kirkon piirissä elää myös niitä joilla ei ole elävää uskoa.  Kirkossamme on JUmalan sana ja pyhät sakramantit. Kirkon piirissä eläää paljon ihmisiä jotka eivät sielä tunne Vapahtajaansa, mutta janoavat Kristuksen evankeliumia.

Valikoiminen ei ole ihmisten tehtävä, me Jeesuksen seuraajat olemme kirkossa siemenen kylväjiä, Jumala on kasvun antaja.

On erittäin tumittavaa sellainen toiminta, että uskoa tunnustavat alkavat kivittämään kirkkoa, yhdessä Jumalattoman maailman kanssa. Sehän on paholaisen kanssa yhteistyössä toimimista.

Uskovaisen tehtävä on koetella ja arvioida kaikkea. Herran sana kehottaa tekemään niin. Se ei ole tuomitsemista.

"...me Jeesuksen seuraajat olemme kirkossa siemenen kylväjiä, Jumala on kasvun antaja." Eikö Sanaa voi kylvää kirkon ulkopuoleltakin? Itse ainakin teen niin. Ja eiköhän luterilainen kirkko elä jo ajassa, josta Herra itse sanoi Laodikean seurakunnalle (siellä muuten oli vain yksi seurakunta), että Hän seisoo oven ulkopuolella. Laodikean seurakunta ei sitä ymmärtänyt vaan sanoi olevansa rikas. Me olemme kansakuntana surkeassa jamassa (moraalin kannalta) ja valtionkirkkomme  on siinä mukana väärään rauhaan tuudittamassa. Kirkon tiloissa saa joogata, pitää julkijumalattomien konsertteja ja teatteriesityksiä ja mikä järkyttävintä: tiloja annetaan/vuokrataan pakolaisten käyttöön ja risti seinällä peitetään, ettei se loukkaisi esim. muhamettilaisia. Tätä kirkko tekee.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #168 : 15.09.16 - klo:09:12 »
Sopiiko kysyä, miksi kirkko on jätetty Jumalattomille?

On turha osoitella sormella kirkkoa, jos on tunnustavana kristittynä itse jo eronnut siitä, (= jättänyt vartiopaikkansa).

On aivan luonnollista että jumalattomat kirkon jäsenet järjestävät kirkossa heille sopivaa ohjelmaa. Me tunnustavat kristityt emme sellaisiin tilaisuuksiin osallistu, vaan nuhtelemme osallistuvia synnistä.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #169 : 15.09.16 - klo:09:27 »
Suomen ev.lut. kirkko ei ole jonkun yhden muiolta suljetun ryhmän kirkko, vaan sen suojissa kokoontuu monenlaista väkeä, uskovia ja epäuskoisia. Piispoissa ja papeissa on samalla tavalla, heissä on uskovia ja epäuskoisia. Tämä on fakta jonka kanssa eletään tänään.  Kirkon tila ei parane yhtään siitä jos tunnustavat kristityt jättävät kirkon.

Vai uskooko joku suljettu uskonnollinen ryhmä, että kirkko paranee jos he lähteät sieltä?

Kaikkialla maapallolla elää ihmisiä, joille Jeesuksen käskyn mukaisesti pitää julistaa evankelimia, heitä on kirkoissa, kaupoissa, kodeissa ja maanteillä, seilaa merilläkin.

Ei tarvitse olla ruudinkeksijä todetakseen kuinka pelottavan hiljaa kristityt yleisesti ottaen ovat.

Maailma metelöi korvia huumaavasti, kaikki viettejä kiihotetaan äärimmilleen, kaikilta mediakanavilta tulee irstaisuutta ja saastaa, ilman häpeää. Kaupat huutaa pyhänä ja arkena, osta osta, tulet kauniiksi ja onnelliseksi.

Minä muiden mukana olen hiljaa, mutta en puolustele tätä syntiäni, enkä jätä sen vuoksi kirkkoani.   

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #170 : 15.09.16 - klo:11:23 »
Suomen ev.lut. kirkko ei ole jonkun yhden muiolta suljetun ryhmän kirkko, vaan sen suojissa kokoontuu monenlaista väkeä, uskovia ja epäuskoisia. Piispoissa ja papeissa on samalla tavalla, heissä on uskovia ja epäuskoisia. Tämä on fakta jonka kanssa eletään tänään.  Kirkon tila ei parane yhtään siitä jos tunnustavat kristityt jättävät kirkon.

Vai uskooko joku suljettu uskonnollinen ryhmä, että kirkko paranee jos he lähteät sieltä?

Kaikkialla maapallolla elää ihmisiä, joille Jeesuksen käskyn mukaisesti pitää julistaa evankelimia, heitä on kirkoissa, kaupoissa, kodeissa ja maanteillä, seilaa merilläkin.

Ei tarvitse olla ruudinkeksijä todetakseen kuinka pelottavan hiljaa kristityt yleisesti ottaen ovat.

Maailma metelöi korvia huumaavasti, kaikki viettejä kiihotetaan äärimmilleen, kaikilta mediakanavilta tulee irstaisuutta ja saastaa, ilman häpeää. Kaupat huutaa pyhänä ja arkena, osta osta, tulet kauniiksi ja onnelliseksi.

Minä muiden mukana olen hiljaa, mutta en puolustele tätä syntiäni, enkä jätä sen vuoksi kirkkoani.
Se minua tässä ihmetyttää, että olet kuitenkin jättänyt yhteisösi, syistä jotka eivät taida olla saman tason karkeuksia (karmeuksia)
joita kirkossa tapahtuu. Paraneeko yhteisö siitä että sinä olet jättänyt sen? Oliko siellä mahdotonta enää jatkaa?

En sano tätä piikitelläkseni sinua. Tiedän että nämä eivät ole helppoja asioita.
Itse erosin kirkosta 18-vuotiaana, se oli sinänsä vielä helppoa koska olin liittynyt helluntaiseurakuntaan ja olin tietyllä
tavalla nuori kapinallinen näissä kysymyksissä. Paljon isompi ja vaikeampi asia oli sitten se, kun kahdentoista vuoden jäsenyyden jälkeen
ajauduin eroon helluntailaisuudesta. Siitä on jo aikaa, olen nyt viimeisellä vuosikymmenellä työelämässä (mikäli hallitus
suvaitsee minun jäädä eläkkeelle siinä iässä kuin nyt oletan  ::) ). Kyllä näitä seurakuntakysymyksiä on tullut pohdituksi, ja
jotakin traumoja niistä taitaa olla vieläkin jäljellä.

Oletko itse kokenut eroamisen raskaana prosessina?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #171 : 15.09.16 - klo:12:04 »
Itse erosin kirkosta 18-vuotiaana, se oli sinänsä vielä helppoa koska olin liittynyt helluntaiseurakuntaan ja olin tietyllä
tavalla nuori kapinallinen näissä kysymyksissä. Paljon isompi ja vaikeampi asia oli sitten se, kun kahdentoista vuoden jäsenyyden jälkeen ajauduin eroon helluntailaisuudesta.

Samantapaisia kokemuksia täällä. Olin 19, kun jouduin lähtemään maailmalle työn perässä. Olin silloin jo uskossa ja etsin jotain paikkaa sen alueen ev.lut. kirkon piiristä sitä kumminkaan löytämättä. Vanhempani kuuluivat erään paikkakunnan pieneen ei-lut. seurakuntaan ja niinpä minäkin hakeuduin saman suunnan yhteyteen.

Siihen aikaan piti henkilökohtaisesti käydä kirkkoherran virastossa eroamassa. Pappi oli hyvin miellyttävä ja kertoessani hänelle, että olen löytänyt hengellisen kodin toisesta seurakunnasta, niin hän onnitteli minua. Siitä jäi hyvä muistijälki pitkäksi aikaa. Valitettavasti se hengellinen kotini ajautui myöhemmin kaikenlaiseen humpuukiin, joten siitäkin tuli sittemmin ero. Nyt olen "kirkoton", mutta en seurakunnaton. Nimeäni ei ole minkään maallisen poppoon rekisterissä ollut enää pitkiin aikoihin. Pääasia on, että nimi on Elämän Kirjassa.

Jos johonkin liittyisin, niin tiedossani on eräs pikkuseurakunta, mutta se ei toimi tällä paikkakunnalla. Toinen vaihtoehto on ev.lut siitä syystä, että sen harhat kutakuinkin tunnen. Muista ei ole mitään takeita, missä menevät esim. vuoden kuluttua.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #172 : 19.09.16 - klo:05:51 »
Taistolle tiedoksi.

En ole jättänyt yhteisöäni. Olen edelleen evankelisluterilainen ja esikoislestadiolainen, mutta en evankelisluterilaisen kirkkoni lakia ja järjestystä rikkova separatisti. 

Esikoislestadiolaisuus jakaantui nyt syksyllä kahteen osaan, koska osa meistä alkoi pullikoimaan kirkon sisällä, ottamalla käyttöön kirkkolain vastaiset maallikkosakramantit. Näin liikkeen yhteys kirkkoon katkesi.

Oman kirkon olisivat voineet tietenkin perustaa, mutta olisi pitänyt lähteä aivan toisella tavalla, ei alkamalla evankelisluterilaisena pullikoimaan kirkkolakia ja kirkkojärjestystä vastaan.

Yhdistys on ollut alusta, eli vuodesta 1902 saakka evankelisluterilaisen kirkon piirissä toimiva herätysliike. Syksyllä perustettu Esikoiset ry johon kuulun, on sitä edelleen.

Kun sakraaliyhteys kirkkoon puretaan, eli kasteet ehtoolliset ja rippikoulut toimittavat liikkeen omat maallikkosaarnaajat, tämä merkitsee vääjäämättä eroa kirkosta. Kun toiset esikoislestadiolaiset kuuluvat kirkkoon ja toimivat kirkon piirissä ja toiset eivät, niin kahtia sellainen liike vääjäämättä menee.

Kannattaa paneutua asiaan tarkemmin. Tai ... toisaalta ei kannata, ellei ole perehtynyt riittävästi evankelisluterilaiseen oppiin ja pietistis/herrnhutilaisen lestadiolaisuuden historiaan.

Lestadiolainen liike on jakaantunut monta kertaa, alkaen v. 1898 muistaakseni ja heti perään 1902, jolloin vanhoillislestadiolaisuutena tunnettu haara ja esikoislestadiolaiset muodostivat omat ryhmänsä. 

Näiden ryhmien toimintaan on kuulunut kaikkien muiden kristittyjen tuomitseminen kadotukseen, eli ekslusiivinen seurakuntaoppi. Näiden alkuhajaannusten jälkeen on syntynyt useita lestadiolaisia ryhmiä. Mm. Rauhan Sana ryhmä erosi vanhoillislestadiolaisista vuoden 1932 paikkeilla.  Lestadiolainen liike on erittäin altis valtataisteluille.

Kun joku klikki pääsee valtaan, niin se alistaa kaikki muut liikkeen jäsenet sadoilla kiristyvillä säädöksillä (ihmisopeilla). - Niin hassulta kun tämä kuulostaakin.

Jees-mies

  • Vieras
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #173 : 19.09.16 - klo:13:48 »
Onko siis näin, että tässä uudessa liikkeessä ei ole mukana yhtään kirkon virassa toimivaa/toiminutta esikoispappia, vaan että liike on syntynyt kokonaan seurakuntalaisten ympärille?

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #174 : 19.09.16 - klo:16:21 »
Onko Esikoiset Ry:ssä mukana yhtäkään pappia?  Tuohon en osaa vastata, jäsenhakemuksetkin käynnistyivät vasta toissapäivänä.  Toivon mukaan heitä tulee mahdollisimman paljon mukaan.  :)

Nyttemmin omien sakramenttien vuoksi vapaakirkoksi muodostunut esikoislestadiolaisuus, (siis liikettä hallitseva erehtymätön ja kaikki tietävä dynastia jota johdetaan Jellivaarasta), vihaa, panettelee ja halveksii kaikkia pappeja ja evankelisluterilaista kirkkoa. Liikkeessä vaikuttaneet oordinoidut papit on savustettu kaikki pihalle liikkeestä.

Todellinen syy omiin sakramentteihin siirtymiseen on siis koko kristikunnan ulkopuolelle perustettava kirkko (ainoa elävä ja autuaaksitekevä kristillisyys), jota hallitsee roomaiskatolisen kirkon tapainen konklaavi, paavi(t) (= lapinvanhimmat) ja kardinaalit
(= kaikkitietäville alistetut, johtavat saarnaajat.)   Liike on toiminut vapaakirkkona USA:ssa ja Kanadassa jo vuodesta 1924.

Liike siis vetäytyy koko kristikunnan ulkopulelle "vain me pelastumme" - lahko liikkeeksi. Ankara lakihenkisyys tuikkoine sääntöineen hallitsee liikettä.

Ehkä nyt ymmärrätte paremmin miksi siinä yhteisössä ei Jeesuksta seuraavat voi jatkaa. On valittava Jeesus ja Jumalan lasten vapaus, taikka liike.
« Viimeksi muokattu: 19.09.16 - klo:16:28 kirjoittanut evlutkristitty »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #175 : 19.09.16 - klo:17:02 »
En minä ainakaan ymmärrä tuosta mitään.

Helluntaiseurakunnant ovat jakautuneet helluntaikirkkoon ja helluntaikansaan ja suurin osa seurakunnista ei ole tehnyt mitään valintaa.
Uskovia on kaikissa noissa seurakunnissa. Samoin niissä on niitäkin, jotka eivät usko.
Rekisteröityminen tai rekisteröimättömyys ei ratkaise yhtään mitään taivaassa.


En kyllä ymmärrä tuota sakramenttijuttujakaan.
Raamattu ei puhu sellaisesta yhtään mitään.

Nykyinen ehtoolliskäytäntö on lähes kaikissa kirkoissa ja seurakunnissa (>99%) jotain ihan muuta kuin oli leivän murtaminen kerrottuna Raamatussa.
Alkuseurakunta kokoontui ja söi yhdessä kodeissa.

Leivän murtamisessa erotettiin hetki, jolloin tavanomainen syöminen keskeytettiin ja muisteltiin Herran kuolemaa ja nautittiin leipää ja viiniä Jeesuksen kuoleman muistoksi.

En näe mitään estettä sille, että uskovat kokoontuessaan milloin vain murtaisivat leipää.
Ilman mitään virkahenkilöitä tai virkapappeja.
Jokainen uskovainen on pappi.

Leivän murtaminen kuuluu uskovaisten kokoontumiseen.
Se ei kuulu sellaiseen tilanteeseen, jossa kaikki kansa on koolla ja jossa osa on ateisteja, pilkkaajia ja mitä lie.

Tietenkään ihmiset eivät näe toisen sisimpään ja ihminen on itse vastuussa omalta kohdaltaan syökö hän leipää tai juoko hän maljasta kelvottomasti.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #176 : 19.09.16 - klo:17:08 »
En näe mitään estettä sille, että uskovat kokoontuessaan milloin vain murtaisivat leipää. Ilman mitään virkahenkilöitä tai virkapappeja.
Jokainen uskovainen on pappi.

Tuohon on helppo yhtyä. Ehkä se vielä toteutuukin. Ainakin sitten, kun joudutaan "painumaan maan alle". Eihän sitä tiedä, vaikka Raamatun omistaninenkin kriminalisoitaisiin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #177 : 19.09.16 - klo:20:49 »
Ei kuka hyvänsä ole pappi. Sellaista oppia ei Raamatusta löydy.

Jo vanhan testamentia aikaan ainoastaan Lervin sukukuntaan kuuluva voitiin asettaa papiksi.

Myös uudessa liitossa seurakunta kutsuu ja asettaa papin virkaan.

Individualistit ovat omasta mielestään pappeja tuomareita ja poliiseja, ilman koulutusta ja asettamista mainittuihin virkoihin. Narsismi ei kunnioita järjestystä vaan on itse itselleen mm. Jumala.

Kiitos ei!

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #178 : 19.09.16 - klo:21:11 »
Ei kuka hyvänsä ole pappi. Sellaista oppia ei Raamatusta löydy.

Jo vanhan testamentia aikaan ainoastaan Lervin sukukuntaan kuuluva voitiin asettaa papiksi.

Myös uudessa liitossa seurakunta kutsuu ja asettaa papin virkaan.

Individualistit ovat omasta mielestään pappeja tuomareita ja poliiseja, ilman koulutusta ja asettamista mainittuihin virkoihin. Narsismi ei kunnioita järjestystä vaan on itse itselleen mm. Jumala.

Kiitos ei!
Taidat nyt puhua ev.lut. kirkosta omine sääntöineen, etkä Jeesuksen perustamasta seurakunnasta.

Ilmestyskirjassa lukee (Ilm 1:5-6): "Hänelle, joka meitä rakastaa ja on päästänyt meidät synneistämme verellänsä
ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi, papeiksi Jumalalleen ja Isälleen, hänelle kunnia ja voima aina ja iankaikkisesti!"

Ja Pietari kirjoittaa (1.Piet 2:9): "Mutta te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa,..."

Mielenkiintoista on, että saman tien luokittelet meidät individualisteiksi ja narsisteiksi. Mitähän tässä oikein pitäisi
ajatella sinun julistamastasi opista? Olen hämmästynyt, ei voi muuta sanoa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Seurakuntien maallistumisesta
« Vastaus #179 : 19.09.16 - klo:21:37 »
Leevin pojan Kehatin tehtävästä:

4.Moos.4:4 Kehatin poikien palvelustehtävänä ilmestysmajassa olkoon tämä: huolenpito korkeasti-pyhistä.

Nimi Kehat viittaa seurakuntaan ja on se muutenkin Raamatusta nähtävissä.
Leeviläisyys kertoo esikuvallisesti Uuden liiton pappeudesta eli kaikista uskovista.

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?lex=BDB&ref=4.+Moos.+4%3A4&ent=06955