Kirjoittaja Aihe: Azusa-kadun herätys  (Luettu 38785 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #105 : 14.07.14 - klo:20:24 »
RV 03/1925


Lainaus käyttäjältä: RV 03/1925

Helluntaiheratyksen piiristä.

Koska keskuudessamme tapahtunut saarnaaja G. Smidhin lankeemus on tullut yleisön tietoon, pyydämme saada tehdä sen johdosta tehdä muutamia huomautuksia.

Tämä synti oli Hengen kautta parille henkilölle ilmoitettu jo aikaisemmin ja he olivat nuhdelleet häntä yksityisesti, mutta seurakunnan tietoon se ei tullut.
Hänestä oli liikkeellä kuitenkin likaisia huhuja, jonka vuoksi meidän ei olisi pitänyt sallia hänen olla seurakunnan johtajana. Mutta me olemme siinä rikkoneet Jumalan sanaa vastaan, samoin kuin siinäkin, että olemme hänen antaneet omavaltaisesti hallita seurakuntaa yhdessä parin nuorukaisen kanssa.
Tästä johtuu, että oikea seurakuntakuri on melkein kokonaan laiminlyöty.
Sanan julistus on myöskin ollut yksipuolinen eikä ole pyhää elämän vaellusta teroitettu.

Nytkin tuli tämä synti Hengen ilmoituksen kautta ilmi, sillä Jumala tietää kaikki ja paljastaa salaiset synnit aikanaan.
Sen johdosta alkoivat muutamat veljet tutkia asiaa ja koettivat saada syyllistä tunnustamaan kaikki seurakunnan edessä.
Mutta kun hän ei siihen eikä muihinkaan ehdotuksiin suostunut, täytyi heidän jättää asia viranomaisten käsiin, ettei hän saisi enää jatkaa hengellistä toimintaa. Jumalan totuus kuitenkin pysyy ihmisten lankeemuksista huolimatta.

Kun asia oli näin selvästi todistettu ja seurakunta ei tahdo syntiä keskuudessaan enää suvaita, eikä tällainen henkilö ole Herran työhön sopiva, on hänet erotetttu sekä seurakunnan jäsenyydestä että johtajan toimesta.
Kuitenkin tahtoo seurakunta armahtavalla, anteeksi antavalla sydämellä edelleen rukoilla hänen puolestaan

Filadelfian seurakunta Helsingissä.


Enemmän kuin henkilön teot, minua kiinnostavat nuo alleviivaamani asiat.
Yritettiinkö asia pitää ensin salassa? Toisaalta sanotaan, että oli huhuja, toisaalta sanotaan, että tuli Hengen ilmoituksia.
Tulivatko Hengen ilmoitukset siksi, että oli huhuja?

Mitähän tuo omavaltainen hallitseminen piti oikein sisällään? Mitä se vaikutti alkavaan seurakuntaan?
Mitä tarkoittaa Sanan yksipuolinen julistaminen? Vainko sitä, ettei pyhää elämän vaellusta teroitettu?


(lukekaapa myös viestini 77, 78 ja 79)
« Viimeksi muokattu: 20.10.16 - klo:19:13 kirjoittanut KnutL »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #106 : 14.07.14 - klo:20:28 »
Meille junteille toivoisin tiivistettyä suomennosta.

Smidt homosteli kahden nuoren miehen kanssa, joista toisen oletan olevan monelle tuttu helluntailainen.
Neljän kuukauden linnareissun jälkeen Smidt karkoitettiin maasta.

Tuon tapahtuman johdosta myöhemmin helluntaiherätyksen alku Suomessa on laitettu Barrattin ja Mannisen nimiin.

-
Tässä lisää Smidtistä.
http://opsti.japo.fi/ekklesia/kultainen.htm
Pöysti on väärässä sen suhteen, miksi Gerhard karkotettiin maasta.

Hengellinen haureus tuo usein mukana myös lihallisen haureuden. Sen on useampi meidänkin maassa tunnettu "herätys"  todistanut. Enkä nyt vertaa koko helluntaiherätystä noihin asioihin. Omassa kirkossani homous ei ole enää vuosiin ollut minkäänlainen synti. Rimpuile siinä sitten.
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #107 : 14.07.14 - klo:20:46 »
Meille junteille toivoisin tiivistettyä suomennosta.

Smidt homosteli kahden nuoren miehen kanssa, joista toisen oletan olevan monelle tuttu helluntailainen.
Neljän kuukauden linnareissun jälkeen Smidt karkoitettiin maasta.

Tuon tapahtuman johdosta myöhemmin helluntaiherätyksen alku Suomessa on laitettu Barrattin ja Mannisen nimiin.

-
Tässä lisää Smidtistä.
http://opsti.japo.fi/ekklesia/kultainen.htm
Pöysti on väärässä sen suhteen, miksi Gerhard karkotettiin maasta.

Hengellinen haureus tuo usein mukana myös lihallisen haureuden. Sen on useampi meidänkin maassa tunnettu "herätys"  todistanut. Enkä nyt vertaa koko helluntaiherätystä noihin asioihin. Omassa kirkossani homous ei ole enää vuosiin ollut minkäänlainen synti. Rimpuile siinä sitten.

Laittaa kuitenkin miettimään, eikä ihan vähän, kun lukee historiaa.
Sekä Usassa että täällä Suomessa on alussa ollut homostelua ja muunlaistakin rietastelua ja niitä ovat harrastaneet eräät aivan keskeiset henkilöt.
Miten olisi mahdollista, että kaikessa muussa he olisivat olleet terveellä linjalla?

-

Niin, mikä oli tervettä hengellisyyttä tässä Azusa-kadun herätyksessä ja mikä ei?
Kenen kirjoittamaa historiankirjoitusta uskoisi?

Esim. tätäkö?
http://www.arvioikaa.com/GL4.html
http://files.kotisivukone.com/tapiotuomaala.kotisivukone.com/sw.pdf

vai tätä

http://www.heinolanhelluntaiseurakunta.fi/Kevatsade.htm
(linkin kirjoituksessa mainitusta Aimeesta viestissäni 19)
http://www.reijotelaranta.fi/kirjojen_valintaopas/aikajarjestyksessa/mauri_vilponen_azusa_mita_azusan_heratyksessa_tapahtui_/

« Viimeksi muokattu: 14.07.14 - klo:20:47 kirjoittanut KnutL »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #108 : 14.07.14 - klo:20:53 »
Laittaa minuakin miettimään. Tarkoitin vain sitä, että sama ilmiö toistuu jatkuvasti ja joka puolella.
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #109 : 16.11.14 - klo:19:48 »
Helluntaiystäviin lukeutuvan Vilho Pylkkäsen ajatuksia:

- Tämä on Kristuksen vapaa seurakunta. Hän valitsee, ja hänellä on elämän kirja, jossa ovat nimet. Ei meidän tarvitse niitä pitää.
- Jumalan seurakunnan jäseneksi ei tulla kasteen kautta
- Seurakunnan jäseneksi tullaan uudestisyntymisen kautta
- Ehtoolliselle osallistumiselle ei pidä laittaa esteitä (vesikastetta)


Olisi mielenkiintoista lukea Pylkkäsen tai muiden helluntaiystävien ajatuksista tarkemmin.
Mistähän löytäisi vanhoja Voitto Sanomia?

Heh, löytyihän sitä tuoreempaa tietoa helluntaiystävistä:

http://esa-jussisalminen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/172388-helluntaiystavat
http://esa-jussisalminen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/172483-tallaiselta-nayttaa-helluntaiystavien-rukoushuone

« Viimeksi muokattu: 16.11.14 - klo:19:51 kirjoittanut KnutL »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #110 : 02.01.15 - klo:20:22 »
Jo paljon ennen Barrattin tuloa ensimmäiset helluntailaiset olivat suomenruotsalaisten keskuudessa mm. Vaasan seudulla. Evankeliointia siellä tekivät ruotsalaiset Greta Andersson ja Anne Blom. Kokouksiin osallistuneet olivat metodisteja, vapaakirkollisia ja baptisteja. Kokouksia pidettiin Vaasan lisäksi Brändössä, Vöyrissä ja Kvevlaxissa ja siellä syttyi herätys, joka kesti pari vuotta. Evankelistojenn toiminta päättyi, kun Uudestakaarlepyystä kotoisin ollut Karl Karlsson Klemetz - niminen mies oli alkanut esittää profetioita ja näkyjä. Eräänä iltana kokousviikon kuluessa hän lähti illalla ulos ja eikä palannut seuraavanakaan päivänä. Mies löydettiin hukkuneena ja syynä pidettiin mielenhäiriössä tehtyä itsemurhaa. Tapauksen jälkeen ruotsalaiset evankelistat joutuivat lähtemään maasta.

Tästä tapauksesta on Euroopan helluntailaisuudesta kertovassa kirjassa kirjattu tällainen tieto:

"A preacher tried to walk out on the water in the Spirit and drowned"

https://books.google.fi/books?id=qmAqB7li720C&pg=PA23&dq=a+preacher+tried+to+walk+out+on+the+water+in+the+Spirit+and+drowned&hl=fi&sa=X&ei=5OCmVLX6Non4ywPvgYKYDA&ved=0CB0Q6AEwAA#v=onepage&q=a%20preacher%20tried%20to%20walk%20out%20on%20the%20water%20in%20the%20Spirit%20and%20drowned&f=false


Mitenköhän tuo lause pitäisi ymmärtää?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #111 : 03.01.15 - klo:18:48 »
Tulikohan tämän Azusa-kadun seurauksena Suomeen todella jotain uutta vai sekoittiko se esimerkiksi Lähetysseuran, metodistien ja baptistien työn pitkäksi aikaa?
Ihan perus-luterilaisessakin kirkossa taisi olla oikea meininki vielä silloin ja joitakin vuosikymmeniä sen jälkeenkin.



Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #112 : 03.01.15 - klo:21:39 »
Tulikohan tämän Azusa-kadun seurauksena Suomeen todella jotain uutta vai sekoittiko se esimerkiksi Lähetysseuran, metodistien ja baptistien työn pitkäksi aikaa?
Ihan perus-luterilaisessakin kirkossa taisi olla oikea meininki vielä silloin ja joitakin vuosikymmeniä sen jälkeenkin.

Minulle on tullut semmoinen käsitys, että 1800-luvulla ollut körttiläisyydeksi tai herännäisyydeksi kutsuttu herätys kirkon piirissä oli eräs merkittävimmistä tapahtumista Suomen historiassa. Siinäkin oli mukana epäraitista, mutta siinä esiintyvä hurmosliikehdintä ei päässyt paljoa pilaamaan herätystä.

Ja vanhempia Suomen Lähetysseuran julkaisemia kirjoja voi pitää hyvinkin raittiina. Nykyinen herännäisyys ja Lähetysseura eivät enää ole lähelläkään sitä, mitä ne olivat alussa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #113 : 26.04.16 - klo:19:25 »
Olen koonnut lainauksia helluntaiherätyksen alkuajoista kertovasta Frank Bartlemanin kirjasta Azusa-katu 312, Ristin Voitto 1986:  (ennen ja jälkeen “idyllin” rikkoutumisen). Joitakin kohtia saattaa tulla toistona. Mielenkiintoista on verrata niitä aikoja tähän päivään:

“Siihen aikaan ei tiedetty mitään ‘vauhdikkaasta’ menosta. Henki liikutti sydämiä syvältä. Henki paheksui heti hiljentymättömyyttä ja ajattelematonta puhetta. Olimme ‘pyhällä maaperällä’. “

“Henki antoi Azusassa sieluuni ‘taivaallisen kuoron’. Huomasin yht’äkkiä liittyväni niihin, jotka olivat saaneet vastaanottaa tämän yliluonnollisen ‘lahjan’. Se oli itsestään kumpuava ilmiö ja hurmio, jota yksikään maallinen kieli ei pysty kuvaamaan. Alussa se ilmeni ihmeellisen puhtaana ja voimakkaana. Emme uskaltaneet yrittää tuottaa tapahtumaa uudelleen, kuten emme ‘kieliäkään’ - - Se on jotakin muuta kuin meidän aikamme jazzin tyyppiset uskonnolliset laulut - - Alkuaikoina meillä ei Azusa-kadulla ollut mitään soittimia. Emmekä niitä kaivanneetkaan. Meidän jumalanpalveluksessamme niille ei ollut sijaa - - Mutta ‘uusi laulu’ oli kaiken kaikkiaan erilaista, ei ihmisen luomaa. Sitä ei voi onnistuneesti jäljitellä - - Tämän päivän laulukirjat ovat suurelta osin kaupallisia tuotteita, emmekä menettäisi paljonkaan luopuessamme useimmista niistä. Vanhoja sävelmiä pilataan muuttamalla ja jokainen aika vaatii uutta tyyliä, joka taas tuottaa (rahaa) hiukan lisää.  - - ne saavat varpaat liikkumaan mutta eivät liikuta ihmisen sisintä.”

“Ei ollut tilaa ylpeydelle eikä itsetehostukselle, tärkeilylle eikä itserakkaudelle. Uskonnollinen itserakkaus saarnasi nopeasti oman hautajaissaarnansa… “

“Kukaan ei halunnut itse olla esillä… “

“Hän (Jumala) kehotti minua heti hyvän työn tehtyäni unohtamaan sen, aivan kuin sitä ei olisi koskaan tehtykään, ja elämään eteenpäin, kuin ei olisi tehty elettäkään Hänen hyväkseen. Muutoin hyvistä teoista tulisi minulle ansa.”

“Varsin hyvätkin ihmiset alkoivat inhota itseään Jumalan valon kirkastuessa. Saarnaajien kuolema oli hitainta. Oli niin paljon mainetta ja hyviä töitä.”

“On luotava hengellinen ilmapiiri nöyryyden ja rukouksen tietä, sillä siinä ei saatana kykene asumaan. Tämän me tajusimme alussa. Se oli aivan muuta kuin uskonnollista intoilua ja lihallista uskonnollista kunnianhimoa. Me emme tienneet mitään tämän päivän ‘vauhdilla toimeksi’ ja ‘railakkaasti töpinäksi’ -menetelmistä. Koko tuo systeemi on helluntain kannalta kurja aikaansaannos. Pyhittyminen kestää kauan.”

“…rukoushuoneemme ovat pelkkiä varjoja entisistä. Liian usein niissä vain puhalletaan ulos liiat innot tai humallutaan henkisesti ja kuvitellaan, että vaikuttajana on Pyhä Henki. Monesti ne ovat kuin kaasukammioita, joissa ei ole juuri nimeksikään puhdasta Jumalan Henkeä. Näin ei saisi olla. Pyhitysliikkeessäkin oli suunnattomasti kiihkomielisyyttä.”

“Oikea helluntai tuo raskaan synnintunnon ja käännyttää Jumalan puoleen. Väärät merkkitapahtumat synnyttävät vain kiihkoa ja ihmettelyä. Eikä synti sen paremmin kuin itsekäs elämäkään kärsi näistä lainkaan…   Toiminta, joka ylentää Pyhän Hengen tai armolahjat Jeesuksen yläpuolelle, päätyy aina lopulta kiihkoiluun…”

“Yhdessä kokouksessa meidät otti valtaansa oikea taivaan hiljaisuus neljäksi tunniksi. Lausuttiin tuskin äännähdystäkään. Paikka aivan värisi rukouksen ja pyhyyden ilmapiiriä, ja me suljimme oven hiljaa ja kuljimme samoin hiljaa puhumatta toisillemme paljonkaan edes kuiskaamalla.”

“Näissä kokouksissa ei ollut mitään riehakasta – kaiken aikaa vallitsi rauhallinen henki.”

“Kaikki keskittyy Jeesuksen ympärille. Emme saa asettaa voimaa, armolahjoja, Pyhää Henkeä, emme itse asiassa mitään Jeesuksen edelle. Lähetys, joka korottaa vaikka Pyhän Hengenkin Herran Jeesuksen Kristuksen yläpuolelle, on matkalla harhaan, fanaattisuuden kareille.”
“Veli Pickett oli leiristä vastuussa ja hän otti sisäänpääsymaksun. Se oli rahanahneutta.”

“Veli Durham saarnasi uskon kautta pelastumisen evankeliumia. Hänelle oli annettu tehtäväksi viitoittaa uusi selkeä raja tekojen kautta pelastumisen ja uskon kautta pelastumisen välille, lain ja armon välille. Siihen oli ilmaantunut suurta tarvetta helluntailaistenkin keskuudessa.”

“Ihminen lisää aina jotakin Jumalan antamaan sanomaan. Se on saatanan tavallisin tapa tehdä sanoma mitättömäksi ja tuhota se. Sekä Lutherilla että Wesleyllä oli samat vaikeudet voitettavina. Samoin on jokaisellla Jumalasta lähtöisin olevalla herätyksellä. Ihmiset ovat taipuvaisia äärimmäisyyksiin. Sanoma kärsii yleensä enemmän ystävien kuin vihollisten takia.”

“Tuohon aikaan meitä ei pelottanut mikään niin kovasti kuin se, että alkaisimme etsiä omaa kunniaamme…”

“On tosiasia, että kun ihminen tulee siihen vaiheeseen, jossa hän oikeastaan mielellään suostuu olemaan pienellä paikalla, jossa hän ei halua innolla saarnata ja jossa hän mieluummin istuisi takapenkillä kuin astuisi puhujankorokkeelle, Jumala voikin nostaa hänet ylös ja käyttää häntä, mutta ei kovin paljoa ennen.”

“Alkuseurakunta asetti Jumalan ensimmäiselle sijalle, oman minän viimeiselle. Meillä oma minä on ensimmäisenä ja Jumala viimeisenä.”

“On varottava kahta virhettä: yksinvaltiutta ja epäjärjestystä.”

“Jokainen huono vaikute kristinuskoa tunnustavien parissa vaikeuttaa aina koko Kristuksen seurakunnan taivalta.”

“Meillä on liikaa kaikenlaista suitsuttamista ja tanssisaleissa kuultavan kaltaista musiikkia. Charles G. Finney, vaikutusvaltainen evankelista, varoitti jopa liiasta laulamisesta. Se tappaa synnintunnon. Vihellykseen kuluu liiaksi höyryä.”

“Se, joka pyrkii saamaan aikaan paljon jälkeä ja tekemään urotekoja, tulee epäonnistumaan. Itsetietoinen teeskentelijä on häviäjä. Jos minä pääsee tunkeutumaan ylimmäksi, kaikki muu on pilalla - - Kehujen metsästäjä on kadottanut Jumalan.”

“Ihmiskiihko ja into, saarnaajia ja seurakuntia leimaava kevyt leikkimielisyys johtaa varmasti turmioon. Jos me olemme kadottaneet osamme ‘vieraina ja muukalaisina’, emme ole Raamatun kristittyjä.”

“Suuria kirkkoja, helppoa evankeliumia, räikeätä mainosta…, ‘Yhden miehen’ kokouksia, etukäteen ilmoitettuja kokousohjelmia. Onko tällainen ‘helluntain hengen’ mukaista?  Meidän on jossakin kohdin annettava tilaa Jumalalle. Eikä meidän silti tarvitse suosia epäjärjestystä.”

“Me mainostamme ‘ihmeitä’, oivallisia saarnamiehiä jne…, ja panemme ihmiset seuraamaan kadunvarsilla kylttejä ja odottamaan ‘merkkejä’ seuraavassa suuressa kokouksessa. Mutta seuraavatko ‘merkit’? Ihmiset rakastavat näytöksiä.”

“…monilukuinen joukko palvelee Herraa ilmeisesti sen vuoksi, että voivat hyötyä siitä jotenkin — itsekkäästi, siunauksen toivossa.”

“Purkaukset eivät välttämättä merkitse syvää iloa. Röyhkeät henget tallaavat Jeesuksen lempeän hengen jalkojensa alle. Ehkä 90 % alkuseurakunnan tuhoutumisen jälkeisistä uskonnollisista ilmiöitä on ollut ihmisestä.”

“Jotkut johtajat haluavat pitää seurakunnan kokonaan hallinnassaan. He muuttavat kokousjärjestystä oman erinomaisen tahtonsa mukaisesti.”

“Työstä on tullut liian ammattimaista, etsijöitä läheteään liukuhihnalla eteenpäin kuin puoskarin vastaanotolla. Siitä syntyy valehelluntai, jossa ‘kielet’ ovat teeskentelyä. Myös ‘kielillä laulamista’ matkitaan.”

“On yritetty tuottaa korvikkeita sille, mikä on hylätty.”

“Meillä on liikaa ‘johtajuuden henkeä’. Sellainen jakaa ‘ruumiin’, erottaa veljet toisistaan!”

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #114 : 26.04.16 - klo:22:28 »
Epäilen suuresti, ettei tuollaisia tekstejä meidän päivinämme suvaita enää helluntaiseurakuntien kokouksissa luettavan, opetukseksi ja varoitukseksi seurakunnan nykytilasta. Tuon kirjoituksen siirrän kotisivulleni luettavaksi kuten tänään siirsin jo Malkin raamattutunnin sinne kuultavaksi. Täältähän saan hyvää materiaalia sivuilleni.

Kiitos Paulus tuosta kirjakoonnistasi. Siinä on todella kallisarvoisia totuuden helmiä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #115 : 26.04.16 - klo:22:46 »
“Purkaukset eivät välttämättä merkitse syvää iloa. Röyhkeät henget tallaavat Jeesuksen lempeän hengen jalkojensa alle. Ehkä 90 % alkuseurakunnan tuhoutumisen jälkeisistä uskonnollisista ilmiöitä on ollut ihmisestä.

Tuo prosenttiluku on tietenkin vain arvio, mutta kuitenkin mielenkiintoinen sikäli, että se on lähes 100 vuotta vanha. Muutama vuosi sitten rohkenin arvioida epäterveen kristillisyyden määräksi n. 95%, johon eräs karismaatikkoystäväni sanoi, että en olisi niin optimistinen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Jees-mies

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #116 : 07.05.16 - klo:21:44 »
Lueskelin joskus aikoinaan tuota RV:n kustantamaa Bartlemanin kirjaa. Pitäisi hommata se itselle jostain.

 Yritin etsiä sitä netistä käytettynä, mutta eipä sattunut kohdalle.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #117 : 30.09.16 - klo:11:35 »
Lueskelin joskus aikoinaan tuota RV:n kustantamaa Bartlemanin kirjaa. Pitäisi hommata se itselle jostain.

 Yritin etsiä sitä netistä käytettynä, mutta eipä sattunut kohdalle.

Oletko saanut kirjan jo jostain? Täällä näkyy olevan:
http://www.postimyynti-kivioja.net/tuotteet/tuote/63117/1.html?1475224493

Kiviojalla on toinenkin kirja, joka kannattaa hankkia kirjastoonsa. Se on saksalainen teologin E. Pfennigsdorfin Kristus ja nykyaika. Olen siitä jossain maininnut aikaisemmin (http://puimatanner.net/index.php?topic=77.msg24286#msg24286)

Tämä mun kirja on painettu 1906.
« Viimeksi muokattu: 30.09.16 - klo:21:04 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Jees-mies

  • Vieras
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #118 : 09.11.16 - klo:14:13 »
Huomasin myös noita varastossa aikanaan, mutta tilasin kirjan vasta nyt hiljattain.

Tämä jo edellä osin siteerattu kohta varsinkin alkoi mietityttää kirjaa lukiessani:

Lainaus
Oikea helluntai tuo raskaan synnintunnon ja käännyttää Jumalan puoleen. Väärät merkkitapahtumat synnyttävät vain kiihkoa ja ihmettelyä. Eikä synti sen paremmin kuin itsekäs elämäkään kärsi näistä lainkaan. Meidän on toteutettava sitä, mihin vakaumuksemme meitä kutsuu. Usko siihen, mitöäsydämesi halajaa, ja vaella eteenpäin Jumalaa seuraten. Älä anna paholaisen ryöstää sinulta todellista helluntaita. Toiminta, joka ylentää Pyhän Hengen tai armolahjat Jeesuksen yläpuolelle, päätyy aina lopulta kiihkoiluun. Kaikki mikä saa meidät ylistämään ja rakastamaan Jeesusta, on oikein ja vaaratonta. Päinvastainen tuhoaa kaiken. Pyhä Henki on kirkas valo, mutta se suuntautuu aina Jeesukseen ja Hänen ilmestymiseensä.
(s. 134)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Azusa-kadun herätys
« Vastaus #119 : 13.03.17 - klo:18:39 »
Löysinpä hyllystäni toisenkin Bartlemanin kirjan, "Minä uskon Pyhään Henkeen". Olen sen joskus lukenut, pitänee lukea uudestaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell