Kirjoittaja Aihe: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?  (Luettu 56030 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #15 : 08.06.14 - klo:15:07 »
Monissa seurakunnissa on keksitty kaikenlaisia "toimintamuotoja" ja sitten kun on kerran toimintamuotoja, niin niille pitää löytää vastuunkantajia ja tekijöitä. Ja jos/kun niitä ei löydykään, voi alkaa ihmisten hienovarainen (tai vähemmän hienovarainen) syyllistäminen siitä, kuinka jotkut vähät tekijät nääntyvät työkuorman alle kun toiset vaan ovat vapaamatkustajina jne. Kaikki se olisi vältetty sillä, kun ei alunperinkään kehitettäisi mitään ylimääräisiä ja tarpeettomia toimintamuotoja.

Omalla kohdallani eräänlainen huippu oli se, kun tulin valituksi seurakunnan kokouksessa rukoushuoneen koristelutoimikuntaan! Ehkä oli jalo tehtävä, mutta jäi osaltani hoitamatta.

Tuollaisesta en ole vielä kuullutkaan :D

Sellainenkin on kuulemma jossain ollut kuin ovityöryhmä.
Takaovityöryhmälle voisi olla tilausta monessa srk:ssa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #16 : 08.06.14 - klo:15:13 »
Minulla on myös toisaalta kyse siitä, etten osaa mitään sellaista, mistä seurakuntakuvioissa olisi hyötyä. Enkä ole koskaan myöskään ollut käytännöllinen ihminen (en harrasta mitään käsitöitä tai muutenkaan tee ns. käsillä mitään) enkä osaa olla tekemisissä ihmisten kanssa.

Minulla oli nuorena tuollainen ajatus, etten osaa mitään. Sitten päätin opetella yhden homman kerrallaan ja huomasin kohta olevani mukana liian monenlaisessa. Aloin miettiä onko toiminnan pyörittämisessä mitään järkeä. Musiikkihommien lisäksi seurakunnissa on aika monenlaista touhua ja jokaiselle illalle riitti jotain tekemistä. Välillä olin päivälläkin, kun sain luvan suorittaa jotain opintoihini liittyvää srk:ssa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #17 : 08.06.14 - klo:16:17 »
Takaovityöryhmälle voisi olla tilausta monessa srk:ssa.

Se voisi  sopia minulle. Kielitaitoakin saattaa olla sen verran. Ja kauankos sitä hankkii lisää.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Charlotte

  • Vieras
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #18 : 08.06.14 - klo:17:22 »
Minulla on myös toisaalta kyse siitä, etten osaa mitään sellaista, mistä seurakuntakuvioissa olisi hyötyä. Enkä ole koskaan myöskään ollut käytännöllinen ihminen (en harrasta mitään käsitöitä tai muutenkaan tee ns. käsillä mitään) enkä osaa olla tekemisissä ihmisten kanssa.

Minulla oli nuorena tuollainen ajatus, etten osaa mitään. Sitten päätin opetella yhden homman kerrallaan ja huomasin kohta olevani mukana liian monenlaisessa. Aloin miettiä onko toiminnan pyörittämisessä mitään järkeä. Musiikkihommien lisäksi seurakunnissa on aika monenlaista touhua ja jokaiselle illalle riitti jotain tekemistä. Välillä olin päivälläkin, kun sain luvan suorittaa jotain opintoihini liittyvää srk:ssa.

Onhan niitä myös hommia, joita varmaan osaisi tai pystyisi opettelemaan, mutta jos ei itse koe siihen mitään "kutsua" tai ei näe niissä tehtävissä/osallistumisissa mitään järkeä, niin sitten siitä tulee vaan väkinäistä puuhaamista ja sitä ei kauaa jaksa.
Minä olen muutenkin luonteeltani sellainen, että kyselen mielessäni usein ns. arkipäivänkin asioista "mikä "pointti" tässä on, mihin tämä tähtää, mikä on tavoite" jne. Ja jos ei itse näe esim. jossain toimintamuodossa tai tekemisissä mitään pointtia, niin vaikea sellaiseen on motivoitua myöskään mukaan.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #19 : 08.06.14 - klo:17:32 »
Nykyisin näen suurimman osan srk:ien toimintamuodoista olevan yhdistys- tai seuratoimintaa, joka tähtää viihtymiseen, viihdyttämiseen tai parinmuodostukseen sekä olemassaolevan rakenteen säilyttämiseen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #20 : 08.06.14 - klo:17:37 »
Nykymuotoisten seurakuntien toiminnoista säilyttäisin Raamattutunnit, pyhäkoulun ja diakonian, jonka toteutusmalli voi muuttua ajan mukana. Kaikki kokoustoiminnot, joissa ei pärjää yhdellä mikrofonilla ja akustisella soittimella, joutaisi lopettaa. Yhteinen kokoontuminen voitaisiin toteuttaa vuokratiloissa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #21 : 08.06.14 - klo:17:54 »
Nykymuotoisten seurakuntien toiminnoista säilyttäisin Raamattutunnit, pyhäkoulun ja diakonian, jonka toteutusmalli voi muuttua ajan mukana. Kaikki kokoustoiminnot, joissa ei pärjää yhdellä mikrofonilla ja akustisella soittimella, joutaisi lopettaa. Yhteinen kokoontuminen voitaisiin toteuttaa vuokratiloissa.

Jos seurakunta haluaisi olla raamatullinen, niin mielestäni se voisi toimia joskus tämän mallin mukaisesti: Neh. 13:4-9.
« Viimeksi muokattu: 08.06.14 - klo:17:56 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Vastavoima

  • Vieras
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #22 : 08.06.14 - klo:19:46 »
Itse pidän ja pitäisin jos olisi, pieni kotoinen seurakunta eli lähikylän uskovat jotka kiertävät toinen toisensa kodeissa.
eli sama kaava mikä oli ainakin osaksi käytössä apostolien aikana eli alussa.

tästä olisi monta apua. ja kaikille jotain tekemistä :)
Jos paikalle tulisi uusi uskova joka julistaisi jotain omituista, kaikki kyselisivät mitä tarkoitat joten valhe opettajat ja vääryyden tekijät, eivät voisi helposti pesiytyä seurakuntaan.

ja kaikilla olisi jotain sanottavaa: kenellä laulu kenellä virsi, kenellä sana.
Jumala on tehnyt seurakunnan kuten ihmis kehon, jokaisella osalla, sormella ja varpaalla ja nenällä on tarkoitus eikä niistä voida sulkea ulkopuolelle mitään.
teoriassa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #23 : 08.06.14 - klo:20:19 »
Itse pidän ja pitäisin jos olisi, pieni kotoinen seurakunta eli lähikylän uskovat jotka kiertävät toinen toisensa kodeissa.
eli sama kaava mikä oli ainakin osaksi käytössä apostolien aikana eli alussa.

tästä olisi monta apua. ja kaikille jotain tekemistä :)
Jos paikalle tulisi uusi uskova joka julistaisi jotain omituista, kaikki kyselisivät mitä tarkoitat joten valhe opettajat ja vääryyden tekijät, eivät voisi helposti pesiytyä seurakuntaan.

ja kaikilla olisi jotain sanottavaa: kenellä laulu kenellä virsi, kenellä sana.
Jumala on tehnyt seurakunnan kuten ihmis kehon, jokaisella osalla, sormella ja varpaalla ja nenällä on tarkoitus eikä niistä voida sulkea ulkopuolelle mitään.

Tuo oli varmaankin alkuperäinen tarkoitus. Ei ollut Korinton baptistiseurakuntaa, Korinton helluntaiseurakuntaa tai Korinton metodistiseurakuntaa jne. Nyt on tunnustettava tosiasiat ja se merkitsee sitä, ettei enää voida palata alkuperäiseen. Ellei sitten käy niin, että tulee suuret vainot ja kristillinen julistus kielletään kokonaan, jolloin uskovat joutuvat menemään "maan alle".
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #24 : 08.06.14 - klo:22:26 »
Meidän srk:ssa ei ole paljon mitään toimintaa sunnuntaisen jumiksen lisäksi.
Harvakseltaan kokoontuvia pienpiirejä on muutama, talvikautena naisten-, ja miesten- ja varhaisnuorten iltoja enintään kerran kuussa, paitsi joulukuussa, joka on aikalailla rauhoitettu. Nuoret aikuiset kokoontuvat omia aikojaan.

Kirkkokahvittajia kuulutetaan aika-ajoin ja kesäkaudeksi etsitään pyhäkoulunpitäjiä. Muuta toimintaa ei ole johon tarvitsisi osallistua. On suntiotiimi, mutta toiminee ilman rekrytointiongelmia. Joku nuorimies äänittää saarnat, mutta ilmeisesti se on mieluista hommaa, koska siihenkään en ole kuullut haettavan tekijää. Sitten on vielä vap.eht.kirjamyyjä. Välillä myynti on  ollut tauolla, koska ei ole ollut siihen myyjää.

Tutustumiskeskustelussa aikoinaan pastori selitti tavoitteena olevan, että srk olisi olemisen ja elämisen paikka eikä ohjelmatoimisto. Paikka, jossa uskovat rakentuisivat ensin itse, jossa perheelliset voivat kasvattaa lapsensa, jonne voisi kutsua muita.

Olenkin ollut tähän tyytyväinen, että srk-elo on tällä tavoin leppoisaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #25 : 08.06.14 - klo:22:40 »
Monta kertaa olen ilmoituksia katsonut sillä silmällä, että on ollut harkinnassa mennä lähimpään noista: http://www.lhpk.fi/seurakunnat/

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #26 : 08.06.14 - klo:22:57 »
Tervemenoa vain, mutta liikaa toiveita ei pidä asettaa noihinkaan! Se on sangen tavallista ja vaatimatonta, väliin tylsähköäkin, vaikka enimmäkseen mukavaa ja kotoisaa.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #27 : 08.06.14 - klo:23:02 »
Todennäköisyys on aika suuri, että tulisin heitetyksi pihalle tavalla tai toisella tuoltakin. No, sitä ei tiedä ennen kuin koittaa.

Jees-mies

  • Vieras
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #28 : 08.06.14 - klo:23:08 »
Teidän ylläpitäjännekin on käynyt tässä läpi jokusen vuoden opillis-hengellistä käännöstä, ja tuohon suuntaan ollaan nyt menossa myös  :)

Helena

  • Vieras
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #29 : 08.06.14 - klo:23:43 »
Jumala on johdattanut hyvin seurakunta-asiassakin. Olen saanut aina tulla "valmiiseen pöytään", sellaiseen jossa on tullut ravituksi. Toimintaa ja vastuuta sopivasti ja näidenkin kohdalla Herra on johdattanut parhaalla tavalla.