Kirjoittaja Aihe: Ihmisen osuus pelastuksessa  (Luettu 24697 kertaa)

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #75 : 12.11.17 - klo:08:20 »
Minä myös olen kokenut tuon Galatalaiskirjeen lukemisen ihmeen rauhoittavana ja lohduttavana luettavana, koska se haluaa vakuuttaa niin perusteellisesti Jumalan armon voimasta. Siinä käydään läpi Galatalaiskirje hyvin pieniä osia kerrallaan. Roseniustakin olen yrittänyt lukea ja Elämän Leipää on tälläkin hetkellä yöpöydän laatikossa, mutta jostain syystä se on jäänyt vähemmälle. En oikein tiedä miksi, ehkä se on vain perehtymisen puutetta. Ehkä joku osa siitä tuntui aikoinaan raskaalta lukea. (?) Kirjoitustyyli ja asian ilmaisutyyli voivat joskus vaikuttaa, miten sen kukin pystyy ottamaan vastaan. Mannaa Jumalan Lapsille kuuluu melkein joka aamuun, tykkään paljon.

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 123
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #76 : 12.11.17 - klo:09:02 »
Itse uskon siihen, että Jumala kääntää ja ihminen kääntyy, mitä pelastuksen vastaanottamiseen tulee. Raamatun ulkopuolelta tulevat analogiat voivat olla joissain tapauksissa hyödyksi, mutta itse pitäytyisin Raamatun käyttämässä kielessä. Paljon on popularisoitua puhetta pelastusopillisista kysymyksistä, millä taas ei ole kovinkaan paljoa yhteyttä Raamattuun.

Seuraavassa raamatunpaikassa Paavali käyttää näköaistiin liiittyvää analogiaa. Jumala antaa ihmiselle hengellisen näkökyvyn nähdä valkeuden, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista. Usko on näkemistä. Armo on vastustamatonta, koska Kristuksen kirkkauden uskon silmin nähnyt elää uusien tosiasioiden valossa.

Jakeessa 6 Jumala sanoi ja Jumala loisti. Pelastus on yksin Jumalan työtä. Jumala toimi luomisessa suvereenisti ja  niin hän toimii myös kääntymyksessä. Kun Jumala antaa näkökyvyn, niin tälle olisi hyvin vierasta päätös alkaa nähdä.

2Kor 4:4

3. Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat,
4. niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva.
5. Sillä me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra ja me teidän palvelijanne Jeesuksen tähden.
6. Sillä Jumala, joka sanoi: "Loistakoon valkeus pimeydestä", on se, joka loisti sydämiimme, että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoissa, levittäisi valoansa.
« Viimeksi muokattu: 12.11.17 - klo:09:14 kirjoittanut garibaldi »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #77 : 09.03.18 - klo:19:37 »
Luther ei ollut sitä mieltä, että ihmisellä ei ole mitään osuutta omaan pelastumiseensa. Hän kirjoitti:

“Tässä saatte kuulla, minkä suuren, valtavan ihanuuden ja minkä sanomattoman ikuisen aarteen Jumalan Poika maailmaan tulemisellaan on valmistanut niille, jotka ottavat hänet vastaan, uskovat häneen ja pitävät häntä sinä miehenä, jonka Jumala on lähettänyt auttamaan maailmaa. Ja tämä on se uusi, minkä hän on saava aikaan, että kaikille, jotka uskovat hänen nimeensä, hän on antava vallan ja oikeuden tulla Jumalan lapsiksi.”
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

albert1

  • Vieras
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #78 : 09.03.18 - klo:21:58 »
Lutherin sanat on tähdätty paavia ja katolista kirkkoa vastaan. Paavihan pitää itseään Kristuksen sijaisena täällä maan päällä katsoen jopa, että Raamattua tulkitessaan hän on erehtymätön, koska Jumala on hänen kanssaan.

Kirkolla on myös oikeus vaikuttaa syntien seuraamuksiin mm. aneiden kautta. Aneethan ovat anteeksiantoja synneistä ja johtavat siihen, että poispyyhittyjen syntien ajalliset seuraamukset häviävät. Anekaupalla teki kirkko aikanaan paljon rahaa. Niillä rahoilla - eli itse asiassa ihmisten narraamisella - on Pietarin kirkko rakennettu.

Kristillisen kirkon vaiheisiin liittyy paljon ikäviä juttuja. Kirkko esim. hyväksyi aikanaan orjuuden Paavalin sanojen perusteella.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #79 : 10.03.18 - klo:13:16 »
Kristillisen kirkon vaiheisiin liittyy paljon ikäviä juttuja. Kirkko esim. hyväksyi aikanaan orjuuden Paavalin sanojen perusteella.

Totta.

Kirkko on historian aikana poikennut monella tapaa räikeästikin Jeesuksen ja apostolien opetuksista. Räikeimpinä esimerkkeinä polttoroviot, joissa myös kirkkoa kritisoineita Jeesuksen uskovia on surmattu. Aneet, jotka on asetettu evankeliumin tilalle ja joilla on rahastettu ihmisiä räikeillä valheilla.

Jeesus kertoi ja varoitti siitä jo ennakkoon. Että sellaista tehdään, koska ei tunneta Jeesusta, Jumalaa:

"He erottavat teidät synagoogasta; ja tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle.
 Ja sen he tekevät teille, koska he eivät tunne Isää eivätkä minua.  Mutta tämän minä olen puhunut teille, että, kun se aika tulee, te muistaisitte minun sen teille sanoneen"


Sitä ei tietysti voi puolustella muiden tekemisillä. Mutta mielestäni on oikein katsoa asiaa hieman laajemminkin. Millaista on esim. niiden maiden historia, jossa kristinuskoa on koetettu tukahduttaa? Joissa edelleen vainotaan ja surmataan ihmisiä uskonsa tähden? Vielä nykyaikanakin. Joidenkin tilastojen mukaan 1900 luvula on uskonsa tähden surmattu enemmän kuin aiemman historiansa aikana yhteensä!

Ei seurakunnat ja uskovat edelleenkään täydellisiä ole. Kaukana siitä! Sen joutuu Raamatun äärellä jokainen itsestäänkin tunnustamaan. Siksi Jeesuksen sovitustyö ja anteeksiantamus onkin ainoa toivo. Eikä siitä armon sanomasta kuitenkaan saada lupaa vääryyden tekemiseen.

Ei uskovilla ole varaa katsella toisia ikäänkuin yläpuolelta. Farisealaisella asenteella:"Kiitos etten ole tuollainen".

Onko myöskään kristinuskoa kritisoivilla varaa sellaiseen farisealaiseen ylemmyyteen kristittyjä kohtaan?
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

JPK

  • Vieras
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #80 : 10.03.18 - klo:13:31 »
Jeesuksen tuleminen ihmiseksi mahdollisti sen, että Hän samaistui ihmisyydessään täysin ihmisen elämään, kiusauksiin, koetuksiin ja kärsimyksiin. Ristillä, Jeesus liittyi koko ihmiskunnan syntiin, kuten Raamattu sanoo: "tehtiin synniksi, että me Hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi".

Ihmisen oma osuus pelastuksessa on siis äärettömän pieni, mutta silti "suuri", sillä pelastuminen on lopulta syntiseksi tulemista, ja sen totuuden tunnustamista, että minä en voi mitenkään pelastaa itseäni. Olen peruuttamattomasti synnin orja ja vanki. Tämä on se ahdas portti. Tätäkään ihminen itse ei kykene tekemään, mutta se ikäänkuin "tapahtuu" hänen sisällään, Jumalan vaikutuksesta, kun Jumala kutsuu pelastukseen.

Pelastusopissa on ajatus; ihminen ei voi lähestyä pyhää Jumalaa, koska hän on syntinen; mutta Jumala voi lähestyä syntistä ihmistä (ja syvemmin liittyä ihmiseen), ottaen ihmiskunnan synnin yllensä.

Ihmisen osuus pelastuksessa on siis äärettömän pieni, mutta Jumalan osuus on kaikki kaikessa.

Jeesus sanoi: "Se on Jumalan teko, että te uskotte Häneen (Jeesukseen), jonka Hän on lähettänyt".

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #81 : 10.03.18 - klo:13:42 »

Kristillisen kirkon vaiheisiin liittyy paljon ikäviä juttuja. Kirkko esim. hyväksyi aikanaan orjuuden Paavalin sanojen perusteella.

Kirkko on tehnyt monenlaista. Kirkottomana minua kirkon tekemiset kovin paljoa kiinnosta.

Tuohon orjuuteen liittyen:

Kannattaa muistaa, ettei Paavalin aikana orjuus ollut samanlaista mitä USAssa.
Tässä juttua aiheesta.

https://www.google.fi/amp/s/antiikinhistoriajakulttuuri.com/2015/10/12/orjuus-antiikin-roomassa/amp/

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #82 : 10.03.18 - klo:13:53 »
Aika moni on varmaankin ihmetellyt sitä ristiriitaa miksi Paavali ensin suosittelee orjia pysymään orjina ja sitten lopuksi sanoo, että älköön kukiaan olko orja. No, tuohon löytyy tietysti pikkunäppärä selitys, ettei kenenkään pidä olla henkisesti kenenkään ihmisen orja.

1.Kor.7

18 Jos joku on kutsuttu ympärileikattuna, älköön hän pyrkikö ympärileikkaamattomaksi; jos joku on kutsuttu ympärileikkaamatonna, älköön ympärileikkauttako itseään.
19 Ei ympärileikkaus ole mitään, eikä ympärileikkaamattomuus ole mitään, vaan Jumalan käskyjen pitäminen.
20 Pysyköön kukin siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu.
21 Jos olet kutsuttu orjana, älä siitä murehdi; mutta vaikka voisitkin päästä vapaaksi, niin ole ennemmin siinä osassasi.
22 Sillä joka orjana on kutsuttu Herrassa, on Herran vapaa; samoin vapaana kutsuttu on Kristuksen orja.
23 Te olette kalliisti ostetut; älkää olko ihmisten orjia.


-
Arameasta käännetty Raamattu ilmaisee saman kohdan toisin.
Se puhuu palvelijoista


https://aramearaamattu.online/index.php?osio=raamattu&kirja=1kor&luku=7

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #83 : 10.03.18 - klo:13:55 »
Tämä viesti liittyy siis JPK:n viestiin.

Jeesus tehtiin synniksi, koska hän otti koko maailman synnit kantaakseen ne ristille. Mutta ei Jeesus syntiin liittynyt, vaan hän eli viattoman Jumalan tahdon mukaisen elämän.

Hepr. 4:15 Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.

Hepr. 10:14 Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.

Aika usein sekoitetaan ihminen sopijapuoleksi (osapuoleksi) pelastuksessa. Näin ei ole, ihmisellä ei ole ropoakaan, minkä hän voisi laittaa lunnaksi pelastuksestaan.
______

Syntisten pelastus perustuu ISÄN ja POJAN väliseen sopimukseen, ja pelastus on tuotu taivaasta, otettavaksi lahjana vastaan uskolla.

Ps. 2:7 Minä ilmoitan, mitä Herra on säätänyt. Hän lausui minulle: "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin.
Ps. 2:8 Ano minulta, niin minä annan pakanakansat sinun perinnöksesi ja maan ääret sinun omiksesi.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #84 : 10.03.18 - klo:14:07 »
Lainaus: "Kirkko on tehnyt monenlaista. Kirkottomana minua kirkon tekemiset kovin paljoa kiinnosta."

Vastaan: Ilman kirkkoa, ei tänä päivänä olisi koko kristinuskoa, eikä näitä kirkottomina esiintyviä.

Kristinuskoinen henkilö kuuluu aina Kirkkoon. Kirkko (lat. ecclēsia, hepr. ‏כְּנֵסִיָּה‎, knesiá, arab. كَنِيسَة‎, kanīsa; johtuu kreikan kielen sanasta κυριακή, kuriakḗ, ’Herralle kuuluva’)

Heikoilla on sellainen uskova joka ei vuosituhantisia juuriaan tunne, vielä heikommalla hän jota ei edes kiinnosta Jumalan sana ja kristinuskon historia.

Individualistinen, vain itseen ja omaan hyvään keskittyvä) ihmiskuva ei kuulu kristinuskoon.

Kristinuskoon kuuluu, että me erilaisista taustoista tulevat kristityt pyrimme rakantamaan yhdessä KRISTUKSEN KIRKKOA, Kristuksen ruumista, se on, Kristuksen seurakuntaa.

Mietiskelijä

  • Vieras
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #85 : 10.03.18 - klo:14:09 »

Kristillisen kirkon vaiheisiin liittyy paljon ikäviä juttuja. Kirkko esim. hyväksyi aikanaan orjuuden Paavalin sanojen perusteella.

Kirkko on tehnyt monenlaista. Kirkottomana minua kirkon tekemiset kovin paljoa kiinnosta.

Tuohon orjuuteen liittyen:

Kannattaa muistaa, ettei Paavalin aikana orjuus ollut samanlaista mitä USAssa.
Tässä juttua aiheesta.

https://www.google.fi/amp/s/antiikinhistoriajakulttuuri.com/2015/10/12/orjuus-antiikin-roomassa/amp/

Mooseksen laissa on tällainen määräys (2.Moos. 21:2-6)

Jos sinä ostat hebrealaisen orjan, niin hän palvelkoon kuusi vuotta, mutta seitsemäntenä hän pääsköön vapaaksi maksutta. Jos hän on tullut yksinäisenä, niin yksinäisenä lähteköönkin; mutta jos hän oli nainut, niin lähteköön vaimo hänen kanssaan... Mutta jos orja vakuuttaa: 'Minä rakastan isäntääni, vaimoani ja lapsiani enkä tahdo päästä vapaaksi',  niin hänen isäntänsä vieköön hänet Jumalan eteen ja asettakoon hänet ovea tai pihtipieltä vasten, ja hänen isäntänsä lävistäköön hänen korvansa naskalilla, ja hän olkoon hänen orjansa ainiaan.

Minulle tämä lain kohta kertoo, ettei orjilla suinkaan aina ollut huonot oltavat vaan he kokivat olevansa osa sitä perhettä, jota palvelivat eivätkä halunneet ottaa vastaan vapautusta vaikka se oli heille tarjolla. Mitä sitten tulee orjakauppaan ja orjuuteen Amerikassa 1700-1800-luvuilla niin on aivan toinen asia. Mooseksen laki sääti sellaisesta ihmiskaupasta kuolemantuomion
Joka varastaa ihmisen ja joko myy hänet tahi pitää häntä hallussansa, se rangaistakoon kuolemalla. (2.Moos. 21:16)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #86 : 10.03.18 - klo:14:14 »
Seurakunta on ja on ollut olemassa ilman yhtäkään rakennusta ja papin kaapua.

Jumala on käyttänyt ns. kirkkoja, mutta myös monenlaosia hallituksia ja muitakin instituutioita tarkotusperiensä toteuttamiseen.
Se ei tarkoita, että nuo olisivat olleet Jumalan tahto.

Mietiskelijä

  • Vieras
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #87 : 10.03.18 - klo:14:22 »
Seurakunta on ja on ollut olemassa ilman yhtäkään rakennusta ja papin kaapua.

Jumala on käyttänyt ns. kirkkoja, mutta myös monenlaosia hallituksia ja muitakin instituutioita tarkotusperiensä toteuttamiseen.
Se ei tarkoita, että nuo olisivat olleet Jumalan tahto.

Näin on jämptisti asia  ;)

albert1

  • Vieras
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #88 : 10.03.18 - klo:15:20 »
Evlutkristitty: " Vastaan: Ilman kirkkoa, ei tänä päivänä olisi koko kristinuskoa, eikä näitä kirkottomina esiintyviä."

Ilman kirkkoa ei myöskään olisi ollut noitavainoja Euroopassa ja Ruotsi-Suomessa 1400-luvulla. Uskottiin, että noidat olivat yhteistyössä paholaisen kanssa ja horjuttivat kirkon uskoa ja valtaa. Katolisen kirkon perustama inkvisitiolaitos taisteli noituutta vastaan. Se julkaisi v.1486 teoksen nimeltä "Noitavasara".  Sitä alettiin käyttää näiden onnettomien ihmisraukkojen kuulusteluissa. Noitavainojen perimmäisinä syinä olivat mm. kulkutaudit ja jopa protestanttinen uskonpuhdistus!

Keski-Euroopassa tuomittiin noituudesta kuolemaan kymmeniä tuhansia ihmisiä. Useimmat poltettiin polttorovioilla hengellisten laulujen ja rukousten saattamina. Suomessa syytettiin noituudesta 1500-1700 luvulla noin pariatuhatta ihmistä. Teloituksia oli vajaat sata. Ne olivat julmia näytelmiä.

Nämä täysin aiheettomasti teloitetut ihmisparat ovat uskonnollisen ajattelun ja fanatismin viattomia uhreja. He jos ketkä ovat marttyyreja. Kristinuskoisten tulisi kohdata tämäkin vaihe oman kirkkonsa historiassa. Sen toimia ei aina ole Pyhä Henki johtanut!

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ihmisen osuus pelastuksessa
« Vastaus #89 : 10.03.18 - klo:16:07 »
Nämä täysin aiheettomasti teloitetut ihmisparat ovat uskonnollisen ajattelun ja fanatismin viattomia uhreja. He jos ketkä ovat marttyyreja. Kristinuskoisten tulisi kohdata tämäkin vaihe oman kirkkonsa historiassa. Sen toimia ei aina ole Pyhä Henki johtanut!

"…tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle." (Joh, 16:2)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell