Kirjoittaja Aihe: Vapaakirkon opetusta  (Luettu 4905 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 4841
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vapaakirkon opetusta
« Vastaus #15 : 26.06.14 - klo:08:20 »
Kuina laajoja helluntailais- ja vapaakirkkolaisjoukkoja olet jo saanut tajuamaan herätysliikkeensä harhat?
Ovatko harhassa olleet uskovaiset ottaneet jakamastasi oikeasta evankeliumista opikseen?
Minkä paikkakuntien seurakunnat ovat jo uudistuneet mieleisiksesi?

Seurakunnat eivät yleensä uudistu. Kehitys on useimmiten tämä: Ensin on herätys, sitten on herätysliike, sitten liike ja sitten liikekin lakkaa. Vaihtoehtoisesti syntyy instituutio. Minun tehtäväni ei ole laskea niitä, jotka muuttavat mielensä. En kuitenkaan hetkeäkään ajattele, että voisin jonkun seurakunnan saada muuttumaan, mutta yksilöihin voi jokainen osaltaan vaikuttaa.

En voi sille mitään, jos et näe esim. tuossa em. opissa "toista evankeliumia", jonka julistajia Paavalikin piti kirottuina. Enkä voi sillekään mitään, jos pidät väärää oppia harmittomana.
En todellakaan voi nähdä vapaakirkollisessa tai helluntailaisessa sellaista "toista evankeliumia", josta Paavali varoittaa:

 "Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
 joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu."
(Gal. 1:6-9)

Galatalaisten tapauksessahan oli kysymys siitä,
että uudet kristityt olivat palaamassa noudattamaan juutalaisten tapoja ja juutalaiseen lakiin perustuvia sääntöjä.

Vapaakirkolliset ja helluntailaiset uskovat eivät ole palanneet noudattamaan Mooseksen lakeja, vaan uskovat Jeesuksen Kristuksen lunastustyön kautta uskoville lahjoitettuun armoon ja pelastuksen toivoon.

Ei laki ole mihinkään kadonnut. Mutta pelastus on tänäänkin yksin armosta, ei laista sekä armosta. Tämä kuuluu kristinopin alkeisiin ja löytyy kyllä Raamatusta.
Näin on.
Mutta miten tämä asia liittyy edelliseen tekstiini?

Jos et asiaa ymmärrä aloituksesta, niin luehan ajatuksen kanssa Taiston viesti (1). Siitä asia selvenee, jos on selvitäkseen. Oletko ainoa, joka pitää tuota V-kirkon opetusta evankeliumina?
« Viimeksi muokattu: 26.06.14 - klo:08:26 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 4841
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vapaakirkon opetusta
« Vastaus #16 : 26.06.14 - klo:09:40 »
Vapaakirkolliset ja helluntailaiset uskovat eivät ole palanneet noudattamaan Mooseksen lakeja, vaan uskovat Jeesuksen Kristuksen lunastustyön kautta uskoville lahjoitettuun armoon ja pelastuksen toivoon.

Olen aika paljon pohtinut sitä sokeaa pistettä, mikä estää näkemästä tämän asian vakavuutta. Jos luulet, että pelkästään Mooseksen laki edustaa lakia, niin erehdyt pahasti. Laki on nimittäin kirjoitettuna jokaisen (pakanankin) sydämeen ja se sanoo, että kun teet oikein, niin sinut palkitaan, mutta jos teet väärin, sinua rangaistaan. Usein "kristillinen" julistuskin on tätä. Mutta se ei ole evankeliumia vaan kirouksenalaista eksytystä julistipa sitä kuka tahansa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 1456
Vs: Vapaakirkon opetusta
« Vastaus #17 : 26.06.14 - klo:13:48 »
Vapaakirkolliset ja helluntailaiset uskovat eivät ole palanneet noudattamaan Mooseksen lakeja, vaan uskovat Jeesuksen Kristuksen lunastustyön kautta uskoville lahjoitettuun armoon ja pelastuksen toivoon.

Olen aika paljon pohtinut sitä sokeaa pistettä, mikä estää näkemästä tämän asian vakavuutta. Jos luulet, että pelkästään Mooseksen laki edustaa lakia, niin erehdyt pahasti. Laki on nimittäin kirjoitettuna jokaisen (pakanankin) sydämeen ja se sanoo, että kun teet oikein, niin sinut palkitaan, mutta jos teet väärin, sinua rangaistaan. Usein "kristillinen" julistuskin on tätä. Mutta se ei ole evankeliumia vaan kirouksenalaista eksytystä julistipa sitä kuka tahansa.
On melko rentoa raamatunlukemista, jos muuntaa Paavalin varoitukset galatalaisille tarkoittamaan sellaisia nykypäivän Jeesuksen seuraajia,
jotka painottavat syystä tai toisesta enemmän kristityn kilvoitusta pelkän armon julistuksen rinnalla.

Galatalaiskirje puhuu nimenomaan Mooseksen laista,
jota juutalaiskristityt yrittivät lisätä kristittyjen elämään erilaisine muotomenoineen, kuten ympärileikkauksen ja juutalaisten juhlapäivien harrastaminen.

Nykypäivän Jeesuksen omissa on uskovan persoonallisuuden ja hengellisen kasvun eri vaiheiden mukaisesti voimakkaasti armoa julistavia,
mutta tarvitaan myös opetusta siitä,
että kaikki ei ole meille hyväksi, vaan ihmisen tulee myös kuolettaa lihaansa. 
Se ei ole Mooseksen lain noudattamista, vaan Jeesuksen antamaa ohjeistusta Paavalin sanoilla:

"Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
 Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla."
(Gal. 5: 13-18)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 1456
Vs: Vapaakirkon opetusta
« Vastaus #18 : 26.06.14 - klo:13:53 »
Kuina laajoja helluntailais- ja vapaakirkkolaisjoukkoja olet jo saanut tajuamaan herätysliikkeensä harhat?
Ovatko harhassa olleet uskovaiset ottaneet jakamastasi oikeasta evankeliumista opikseen?
Minkä paikkakuntien seurakunnat ovat jo uudistuneet mieleisiksesi?

Seurakunnat eivät yleensä uudistu. Kehitys on useimmiten tämä: Ensin on herätys, sitten on herätysliike, sitten liike ja sitten liikekin lakkaa. Vaihtoehtoisesti syntyy instituutio. Minun tehtäväni ei ole laskea niitä, jotka muuttavat mielensä. En kuitenkaan hetkeäkään ajattele, että voisin jonkun seurakunnan saada muuttumaan, mutta yksilöihin voi jokainen osaltaan vaikuttaa.

En voi sille mitään, jos et näe esim. tuossa em. opissa "toista evankeliumia", jonka julistajia Paavalikin piti kirottuina. Enkä voi sillekään mitään, jos pidät väärää oppia harmittomana.
En todellakaan voi nähdä vapaakirkollisessa tai helluntailaisessa sellaista "toista evankeliumia", josta Paavali varoittaa:

 "Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
 joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu."
(Gal. 1:6-9)

Galatalaisten tapauksessahan oli kysymys siitä,
että uudet kristityt olivat palaamassa noudattamaan juutalaisten tapoja ja juutalaiseen lakiin perustuvia sääntöjä.

Vapaakirkolliset ja helluntailaiset uskovat eivät ole palanneet noudattamaan Mooseksen lakeja, vaan uskovat Jeesuksen Kristuksen lunastustyön kautta uskoville lahjoitettuun armoon ja pelastuksen toivoon.

Ei laki ole mihinkään kadonnut. Mutta pelastus on tänäänkin yksin armosta, ei laista sekä armosta. Tämä kuuluu kristinopin alkeisiin ja löytyy kyllä Raamatusta.
Näin on.
Mutta miten tämä asia liittyy edelliseen tekstiini?

Jos et asiaa ymmärrä aloituksesta, niin luehan ajatuksen kanssa Taiston viesti (1). Siitä asia selvenee, jos on selvitäkseen. Oletko ainoa, joka pitää tuota V-kirkon opetusta evankeliumina?
Eivät tarkoitushakuiset lainaukset Vapaakirkon opetuksesta todista, että kysymys olisi jonkinlaisen "uuden evankeliumin" julistamisesta.

Ne vapaakirkkolaiset opetuspuheet, joita olen kuullut, ovat aivan Raamatun mukaista evankeliumia ja opetusta Jeesuksesta Kristuksesta.
Katolilaiset muotomenot, harhaopit pyhimyksistä ja saastattomasti siinneestä, yliluonnollisesti Taivaaseen astuneesta Mariasta sekä
Mooseksen lain mukaiset menot eivät varmasti kuulu
Vapaakirkon levittämään sanomaan.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 4841
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vapaakirkon opetusta
« Vastaus #19 : 26.06.14 - klo:14:56 »
Otan tähän muutaman esimerkin Vapaakirkon "virallisesta" opetuksesta (toivoisin, että joku kiistäisi tuon virallisuuden):

"Pelkkä uskominen Jeesuksen olemassaoloon ja sovitustyöhön ei riitä. Raamattu toteaa riivaajienkin siihen uskovan. Kristinusko toteutuu vain Kristusta tosissaan seuraavassa ihmisessä."

"Vaikeaksi Jeesuksen seuraamisen tekee itsensä kieltäminen. Jeesus on Herra. Häntä voi seurata vain itsensä kieltävä ihminen. Mitä itsensä kieltäminen on? Se merkitsee ehdotonta luopumista kaikista oikeuksista omaan itseensä. Jeesuksen seuraaja ei enää tee ratkaisuja yksin eikä itse päätä työstään, omaisuudestaan ja ajastaan. Hän tottelee Jeesusta ja etsii Jumalan tahtoa."

"Jeesuksen seuraaminen on Hänen luomansa elämänmallin noudattamista ja vilpitöntä pyrkimystä Jeesuksen opetusten noudattamiseen. Jeesuksen seuraaja luottaa ja tottelee. Jeesus käskee antaa anteeksi, rakastaa ja palvella. Hänen seuraajansa tekee niin – olosuhteista riippumatta."

"Jeesuksen seuraajan elämä nousee uudelle tasolle, siinä vaikuttaa se voima, jolla tämä maailma luotiin."

Lähde: Seurakunta elää, Päivä 1984 (toimittaneet Kari Kallberg, Jorma Kuusinen, Matti Niemelä)

- - -

Onko täällä ketään, joka sanoo tuohon opetukseen aamenen?

Olenkohan ymmärtänyt oikein, että Soltero on ainoa täällä, joka pitää edelläolevaa opetusta raamatullisena?
« Viimeksi muokattu: 26.06.14 - klo:15:04 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 1456
Vs: Vapaakirkon opetusta
« Vastaus #20 : 26.06.14 - klo:15:55 »
Otan tähän muutaman esimerkin Vapaakirkon "virallisesta" opetuksesta (toivoisin, että joku kiistäisi tuon virallisuuden):

"Pelkkä uskominen Jeesuksen olemassaoloon ja sovitustyöhön ei riitä. Raamattu toteaa riivaajienkin siihen uskovan. Kristinusko toteutuu vain Kristusta tosissaan seuraavassa ihmisessä."

"Vaikeaksi Jeesuksen seuraamisen tekee itsensä kieltäminen. Jeesus on Herra. Häntä voi seurata vain itsensä kieltävä ihminen. Mitä itsensä kieltäminen on? Se merkitsee ehdotonta luopumista kaikista oikeuksista omaan itseensä. Jeesuksen seuraaja ei enää tee ratkaisuja yksin eikä itse päätä työstään, omaisuudestaan ja ajastaan. Hän tottelee Jeesusta ja etsii Jumalan tahtoa."

"Jeesuksen seuraaminen on Hänen luomansa elämänmallin noudattamista ja vilpitöntä pyrkimystä Jeesuksen opetusten noudattamiseen. Jeesuksen seuraaja luottaa ja tottelee. Jeesus käskee antaa anteeksi, rakastaa ja palvella. Hänen seuraajansa tekee niin – olosuhteista riippumatta."

"Jeesuksen seuraajan elämä nousee uudelle tasolle, siinä vaikuttaa se voima, jolla tämä maailma luotiin."

Lähde: Seurakunta elää, Päivä 1984 (toimittaneet Kari Kallberg, Jorma Kuusinen, Matti Niemelä)

- - -

Onko täällä ketään, joka sanoo tuohon opetukseen aamenen?

Olenkohan ymmärtänyt oikein, että Soltero on ainoa täällä, joka pitää edelläolevaa opetusta raamatullisena?
Ei kannata tuijottaa isosta kokonaisuudesta irrotettuihin yksittäisiin lauseisiin, vaan tutustua kokonaisuuteen.
Koko Vapaakirkkoa, sen opettajia ja uskovia jäseniä ei pidä väkisin vääntää harhaoppisiksi etsimällä omia hämäriä päämääriään tukevia yksityiskohtia.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1430
  • Päivä vain ja hetki kerrallansa
Vs: Vapaakirkon opetusta
« Vastaus #21 : 26.06.14 - klo:16:47 »
Otan tähän muutaman esimerkin Vapaakirkon "virallisesta" opetuksesta (toivoisin, että joku kiistäisi tuon virallisuuden):

"Pelkkä uskominen Jeesuksen olemassaoloon ja sovitustyöhön ei riitä. Raamattu toteaa riivaajienkin siihen uskovan. Kristinusko toteutuu vain Kristusta tosissaan seuraavassa ihmisessä."

"Vaikeaksi Jeesuksen seuraamisen tekee itsensä kieltäminen. Jeesus on Herra. Häntä voi seurata vain itsensä kieltävä ihminen. Mitä itsensä kieltäminen on? Se merkitsee ehdotonta luopumista kaikista oikeuksista omaan itseensä. Jeesuksen seuraaja ei enää tee ratkaisuja yksin eikä itse päätä työstään, omaisuudestaan ja ajastaan. Hän tottelee Jeesusta ja etsii Jumalan tahtoa."

"Jeesuksen seuraaminen on Hänen luomansa elämänmallin noudattamista ja vilpitöntä pyrkimystä Jeesuksen opetusten noudattamiseen. Jeesuksen seuraaja luottaa ja tottelee. Jeesus käskee antaa anteeksi, rakastaa ja palvella. Hänen seuraajansa tekee niin – olosuhteista riippumatta."

"Jeesuksen seuraajan elämä nousee uudelle tasolle, siinä vaikuttaa se voima, jolla tämä maailma luotiin."

Lähde: Seurakunta elää, Päivä 1984 (toimittaneet Kari Kallberg, Jorma Kuusinen, Matti Niemelä)

- - -

Onko täällä ketään, joka sanoo tuohon opetukseen aamenen?

En ole lukenut koko ketjua, mutta vastaan silti. Noin irroitettuina lauseina vaikuttavat varsin lakihenkisiltä.
En ole myöskään tutustunut Vapaakirkon viralliseen oppiin kovin tarkasti, joten en ota jyrkkää kantaa.

Armosta ja Kristuksen ristin vallankumouksellisuudesta lukisin mieluummin. Vain armo kasvattaa ihmistä Kristuksen tahtoon. Ei oma yrittäminen ja täytyminen. Itsestämme emme lopulta löydä aitoa ja kestävää tahtoa hyljätä maailmallisuutta ja jumalattomuutta. Armon kautta voimme silti kasvaa. Ja vain armon.
Sawon Rob Zombie

Poissa Soltero

  • Viestejä: 1456
Vs: Vapaakirkon opetusta
« Vastaus #22 : 26.06.14 - klo:17:33 »
Nyt on sitten vapaaseurakunnatkin saatu asetettua samaan harhaoppisten kategoriaan, johon helluntailaiset jo aikaisemmin siirrettiin.

Varmaankin Puimatantereelta poistetut tai poistuneet vapaakirkolliset ja helluntailaiset ovat jo ymmärtäneet siirtyä katuvaisina luterilaiseen kirkkoon anomaan mahdollisuutta päästä osalliseksi kirkon ylläpitämästä ainoasta, oikeasta, puhtaasti vain Raamattuun perustuvasta opista.

Heillä on vihdoinkin tilaisuus nauttia kirkkorouvien ja pappityttöjen toimittamista raamatullisista liturgioista ja sakramenteista ja osallistua jopa joskus Raamatun opin mukaisiin toimituksiin, joissa homojen seksiliitot siunataan Jeesuksen nimessä.

He voivat antaa uhrilahjoja joka sunnuntai, jotta hiippakuntasihteerien palkat tulee maksettua ja kirkon palatsit ja metsät kukoistavat.

Sillä ei ole mitään merkitystä, uskooko joku pappina toimiva neitokainen, tai joskus mies, mihinkään jumaluuteen.
Eihän Raamattu vaadi uskoa, vaan pyhien sakramenttien oikeaa suorittamista.

Kirkkovieraille pitää tarjota saarnapöntöstä rentouttavaa jutustelua ja psykologisia luentoja, jotta arjessa väsyneet kirkkovieraat taas jaksavat vähän eteenpäin.
Varsinkin homo- ja lesbopappien julistus on kaikkein raamatullisinta, ja piisparouvahan onneksi ajaa pontevasti asiaa, jotta homojen seksiliitot saavat oikein Raamatun mukaisen vihkimyksen.
Lesbojen keinosiemennettyjen vauvojen kastaminen onkin yksi ihania luterilaisen kirkon tulevaisuudennäkymiä.

Kaiken tämän luterilainen eli puhdas Raamatun oppi tekee mahdolliseksi, kun sitä tarkasti noudatetaan.
Lahkolaisten hurmahenkiset hihhuloinnit Jeesuksesta, uskosta ja jopa synnistä on todettu kauan sitten väärinkäsityksiksi.
Onneksi meillä on Puimatanner ohjaamassa uskoviksi itseään luulleita sankoin joukoin pois lahkoista ja muista eriseuroista kiiruhtamaan kirkkoäidin huostaan.

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3332
  • Matkalla
Vs: Vapaakirkon opetusta
« Vastaus #23 : 26.06.14 - klo:17:38 »
Nyt on sitten vapaaseurakunnatkin saatu asetettua samaan harhaoppisten kategoriaan, johon helluntailaiset jo aikaisemmin siirrettiin.

Varmaankin Puimatantereelta poistetut tai poistuneet vapaakirkolliset ja helluntailaiset ovat jo ymmärtäneet siirtyä katuvaisina luterilaiseen kirkkoon anomaan mahdollisuutta päästä osalliseksi kirkon ylläpitämästä ainoasta, oikeasta, puhtaasti vain Raamattuun perustuvasta opista.

Heillä on vihdoinkin tilaisuus nauttia kirkkorouvien ja pappityttöjen toimittamista raamatullisista liturgioista ja sakramenteista ja osallistua jopa joskus Raamatun opin mukaisiin toimituksiin, joissa homojen seksiliitot siunataan Jeesuksen nimessä.

He voivat antaa uhrilahjoja joka sunnuntai, jotta hiippakuntasihteerien palkat tulee maksettua ja kirkon palatsit ja metsät kukoistavat.

Sillä ei ole mitään merkitystä, uskooko joku pappina toimiva neitokainen, tai joskus mies, mihinkään jumaluuteen.
Eihän Raamattu vaadi uskoa, vaan pyhien sakramenttien oikeaa suorittamista.

Kirkkovieraille pitää tarjota saarnapöntöstä rentouttavaa jutustelua ja psykologisia luentoja, jotta arjessa väsyneet kirkkovieraat taas jaksavat vähän eteenpäin.
Varsinkin homo- ja lesbopappien julistus on kaikkein raamatullisinta, ja piisparouvahan onneksi ajaa pontevasti asiaa, jotta homojen seksiliitot saavat oikein Raamatun mukaisen vihkimyksen.
Lesbojen keinosiemennettyjen vauvojen kastaminen onkin yksi ihania luterilaisen kirkon tulevaisuudennäkymiä.

Kaiken tämän luterilainen eli puhdas Raamatun oppi tekee mahdolliseksi, kun sitä tarkasti noudatetaan.
Lahkolaisten hurmahenkiset hihhuloinnit Jeesuksesta, uskosta ja jopa synnistä on todettu kauan sitten väärinkäsityksiksi.
Onneksi meillä on Puimatanner ohjaamassa uskoviksi itseään luulleita sankoin joukoin pois lahkoista ja muista eriseuroista kiiruhtamaan kirkkoäidin huostaan.

Olisiko nyt mitenkään mahdollista, että keskusteltaisiin tuosta aloituksessa esille tuodun opetuksen sisällöstä?

Puimatanner foorumina ei ole edelleenkään minkään tunnustuskunnan oma foorumi.

http://puimatanner.net/index.php?topic=46.0

Poissa Soltero

  • Viestejä: 1456
Vs: Vapaakirkon opetusta
« Vastaus #24 : 26.06.14 - klo:18:56 »
Halusinkin tuoda tähän Vapaakirkon virheiden paljastusketjuun edes jonkin vaihtoehdon, jonne me harhaoppiset lahkolaiset voimme turvallisin mielin rientää
tajutessamme Puimatantereella salamanvälähdyksen tavoin seurakuntiemme vääräoppisuuden.

Unohtakaamme katoliset, mooseksenuskoiset ja pakanalliset harhaoppimme ja palatkaamme Äiti Kirkon syliin, jossa ainoastaan saamme imeä itseemme puhtainta Raamatun oppia ja sen mukaista lähes alkuseurakuntalaista Jeesukseen uskovien yhteyttä.
Taistelkaamme ketjun aloittajan tavoin harhautunutta helluntaiherätystä ja Vapaakirkkoa vastaan ja liittykäämme luterilaiseen eli oikeaoppiseen kirkkoperheeseen.



Poissa Johannes

  • Viestejä: 12
Vs: Vapaakirkon opetusta
« Vastaus #25 : 26.06.14 - klo:19:20 »
Soltero, mikä hätänä?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 4841
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vapaakirkon opetusta
« Vastaus #26 : 26.06.14 - klo:19:40 »
Lainaus
"Vaikeaksi Jeesuksen seuraamisen tekee itsensä kieltäminen. Jeesus on Herra. Häntä voi seurata vain itsensä kieltävä ihminen. Mitä itsensä kieltäminen on? Se merkitsee ehdotonta luopumista kaikista oikeuksista omaan itseensä. Jeesuksen seuraaja ei enää tee ratkaisuja yksin eikä itse päätä työstään, omaisuudestaan ja ajastaan. Hän tottelee Jeesusta ja etsii Jumalan tahtoa."


Mielestäni tämä on eräänlainen kokonaisuus, joten sitä voi tarkastella ilman muita yhteyksiä. Kukaan muu ei ole tämän maan kamaralla ehdottomasti luopunut kaikista oikeuksista omaan itseensä, kuin Herramme.

Vapaakirkollisille on laskettava plussaksi se, että tämä on rohjettu painaa kirjaan, joten se on vielä jälkipolvienkin arvioitavissa. Jos esim. Jalmari Rautio ja Vilho Rantanen olisivat olleet elossa, niin tästä olisi kuultu ja asiaa olisi julkisesti käsitelty. Mutta ajat ovat muuttuneet. Rakkauden nimissä vaietaan selvistä harhoistakin. Mutta ei se ole rakkautta, vaan pelkuruutta.
« Viimeksi muokattu: 26.06.14 - klo:19:42 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 4841
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vapaakirkon opetusta
« Vastaus #27 : 26.06.14 - klo:19:46 »
Halusinkin tuoda tähän Vapaakirkon virheiden paljastusketjuun edes jonkin vaihtoehdon, jonne me harhaoppiset lahkolaiset voimme turvallisin mielin rientää
tajutessamme Puimatantereella salamanvälähdyksen tavoin seurakuntiemme vääräoppisuuden.

Unohtakaamme katoliset, mooseksenuskoiset ja pakanalliset harhaoppimme ja palatkaamme Äiti Kirkon syliin, jossa ainoastaan saamme imeä itseemme puhtainta Raamatun oppia ja sen mukaista lähes alkuseurakuntalaista Jeesukseen uskovien yhteyttä.

(Ulf) Ekman tuli siihen käsitykseen, että tämä jatkuvuus ja Kristuksen todellinen ruumis on aidoimmillaan katolisessa kirkossa. Tähän näkemykseen häntä johti "kirkon sakramentaalisen ulottuvuuden syvempi ymmärtäminen" ja "kiinnipitäminen aidosta auktoriteetista, joka voi ratkaista ja näyttää tietä sekä oppikysymyksissä että moraalisissa kysymyksissä."

Lähde:
http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/ulkomaat/4280/livets_ordin_ulf_ekman_liittyy_katoliseen_kirkkoon
« Viimeksi muokattu: 26.06.14 - klo:19:49 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 3332
  • Matkalla
Vs: Vapaakirkon opetusta
« Vastaus #28 : 26.06.14 - klo:20:23 »
On melko rentoa raamatunlukemista, jos muuntaa Paavalin varoitukset galatalaisille tarkoittamaan sellaisia nykypäivän Jeesuksen seuraajia,
jotka painottavat syystä tai toisesta enemmän kristityn kilvoitusta pelkän armon julistuksen rinnalla.

Galatalaiskirje puhuu nimenomaan Mooseksen laista,
jota juutalaiskristityt yrittivät lisätä kristittyjen elämään erilaisine muotomenoineen, kuten ympärileikkauksen ja juutalaisten juhlapäivien harrastaminen.

Nykypäivän Jeesuksen omissa on uskovan persoonallisuuden ja hengellisen kasvun eri vaiheiden mukaisesti voimakkaasti armoa julistavia,
mutta tarvitaan myös opetusta siitä,
että kaikki ei ole meille hyväksi, vaan ihmisen tulee myös kuolettaa lihaansa. 
Se ei ole Mooseksen lain noudattamista, vaan Jeesuksen antamaa ohjeistusta Paavalin sanoilla:

"Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
 Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla."
(Gal. 5: 13-18)
Aika ajoin olen törmännyt ajatukseen, että galatalaiskirje olisi tarkoitettu luettavaksi niin, että siinä varoitellaan vain niistä asioista mistä siinä kirjaimellisesti puhutaan. Ympärileikkauksen väittäminen välttämättömäksi ei liene Suomessa kovin yleistä. Kehoittelua juutalaisten juhlien viettoon näkyy aika usein nettipalstoilla. Mielestäni Raamatusta tehdään vain historian kirja, jos sen sisältämiä ajatuksia ei sovelleta nyky yhteiskuntaan ja seurakuntien tilanteisiin. Pyrkimys ja kehoitus lain kautta vanhurskautumiseen on muutakin kuin pyrkimystä juutalaisuuteen.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1430
  • Päivä vain ja hetki kerrallansa
Vs: Vapaakirkon opetusta
« Vastaus #29 : 26.06.14 - klo:20:29 »
On melko rentoa raamatunlukemista, jos muuntaa Paavalin varoitukset galatalaisille tarkoittamaan sellaisia nykypäivän Jeesuksen seuraajia,
jotka painottavat syystä tai toisesta enemmän kristityn kilvoitusta pelkän armon julistuksen rinnalla.

Galatalaiskirje puhuu nimenomaan Mooseksen laista,
jota juutalaiskristityt yrittivät lisätä kristittyjen elämään erilaisine muotomenoineen, kuten ympärileikkauksen ja juutalaisten juhlapäivien harrastaminen.

Nykypäivän Jeesuksen omissa on uskovan persoonallisuuden ja hengellisen kasvun eri vaiheiden mukaisesti voimakkaasti armoa julistavia,
mutta tarvitaan myös opetusta siitä,
että kaikki ei ole meille hyväksi, vaan ihmisen tulee myös kuolettaa lihaansa. 
Se ei ole Mooseksen lain noudattamista, vaan Jeesuksen antamaa ohjeistusta Paavalin sanoilla:

"Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
 Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla."
(Gal. 5: 13-18)
Aika ajoin olen törmännyt ajatukseen, että galatalaiskirje olisi tarkoitettu luettavaksi niin, että siinä varoitellaan vain niistä asioista mistä siinä kirjaimellisesti puhutaan. Ympärileikkauksen väittäminen välttämättömäksi ei liene Suomessa kovin yleistä. Kehoittelua juutalaisten juhlien viettoon näkyy aika usein nettipalstoilla. Mielestäni Raamatusta tehdään vain historian kirja, jos sen sisältämiä ajatuksia ei sovelleta nyky yhteiskuntaan ja seurakuntien tilanteisiin. Pyrkimys ja kehoitus lain kautta vanhurskautumiseen on muutakin kuin pyrkimystä juutalaisuuteen.

Voisiko sanoa, että kirjaimen henki jää ymmärtämättä?
Tunnen paljon uskovia, jotka puhuvat Hengen vapaudesta ja samalla julistavat sääntöjä ja moraalia, eivätkä säännöttömille ja moraalittomille Jumalan ratkaisua asiaan.
Sawon Rob Zombie