Kirjoittaja Aihe: pakana linjoilla  (Luettu 13230 kertaa)

Poissa palamar

  • Viestejä: 6
  • omasta mielestään rakentava uskonnoton
pakana linjoilla
« : 18.03.15 - klo:03:10 »
Terve,

Tulin ateistina tänne palstalle juttelemaan koska erilaiset ajatusmaailmat kiinnostavat.

aion:
-etsiä mielenkiintoisia keskusteluja elämänkatsomuksesta
-yrittää ymmärtää toisten ajatusmaailmaa
-hankkia ystäviä

en aio:
-solvata kenenkään mielipiteitä tai maailmankatsomusta
-esittää älykkäämpää kuin olen

kysyn:
-onko täällä muitakin uskonnottomia kuulolla?
-mitä mieltä te uskovaiset olette meistä?

kuuluillaan!
omasta mielestään rakentava uskonnoton

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #1 : 18.03.15 - klo:10:08 »
Terve,

Tulin ateistina tänne palstalle juttelemaan koska erilaiset ajatusmaailmat kiinnostavat.

aion:
-etsiä mielenkiintoisia keskusteluja elämänkatsomuksesta
-yrittää ymmärtää toisten ajatusmaailmaa
-hankkia ystäviä

en aio:
-solvata kenenkään mielipiteitä tai maailmankatsomusta
-esittää älykkäämpää kuin olen

kysyn:
-onko täällä muitakin uskonnottomia kuulolla?
-mitä mieltä te uskovaiset olette meistä?

kuuluillaan!

Tervetuloa!

Raamatun määritelmän mukaan kaikki foorumilaiset taitavat olla pakanoita, näin sen ilmaisee wiki:

"Raamatullisessa kielenkäytössä pakana tarkoittaa Israelin kansalle vierasta kansaa tai heimoa, joka noudattaa juutalaisilta kiellettyjä tapoja.[3] Tässä merkityksessä voidaan puhua ”pakanakristityistä” erotukseksi "juutalaiskristityistä"; kyseessä on siis tällöin pikemminkin etnis-kulttuurillinen kuin uskonnollinen termi. Sanaa ”pakanuus” ei tavallisesti käytetä tässä merkityksessä."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakanuus

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #2 : 18.03.15 - klo:10:18 »
Ateisteja on oman kokemukseni mukaan useampaa sorttia.

Niitä, jotka saarnaavat omaa agendaansa ja tuovat jatkuvasti esille jo useampaan kertaan vääriksi osoittautuneita väittämiä.
Niitä, jotka haluavat aidosti keskustella.
Niitä, jotka näyttävät suhtautuvan välinpitämättömästi uskonasioihin.


Arvostan sellaisia, jotka pystyvät muodostamaan oman mielipiteensä itsenäisesti ja pystyvät riittävien perusteiden esiintullessa muuttamaan mieltään jostain asiasta - tämä koskee yhtälailla uskovaisia kuin ateistejakin tai jotain siltä väliltä.
Harvemmin näissä nettikeskusteluissa mieli muuttuu kokonaisuuden suhteen, yksittäisissä asioissa ehkä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #3 : 18.03.15 - klo:10:26 »

Niitä, jotka saarnaavat omaa agendaansa ja tuovat jatkuvasti esille jo useampaan kertaan vääriksi osoittautuneita väittämiä.

Mielestäni tämä ryhmä edustaa nimenomaan uskonnollisuutta. Jos ei oikeasti usko Jumalaan, niin eihän silloin ole tarvetta mitenkään todistella asiaa. Kun ei usko enää joulupukkiin, niin asia ei askarruta sen enempää.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #4 : 18.03.15 - klo:10:31 »
Minulle oli uutta, että ateismia on kahdenlaista, positiivista ja negatiivista. Ajatus löytyy allaolevasta linkistä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Agnostisismi

Otan edellisestä lainauksena taulukon:

« Viimeksi muokattu: 18.03.15 - klo:11:59 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #5 : 18.03.15 - klo:12:11 »
Terve,

Tulin ateistina tänne palstalle juttelemaan koska erilaiset ajatusmaailmat kiinnostavat.

aion:
-etsiä mielenkiintoisia keskusteluja elämänkatsomuksesta
-yrittää ymmärtää toisten ajatusmaailmaa
-hankkia ystäviä

en aio:
-solvata kenenkään mielipiteitä tai maailmankatsomusta
-esittää älykkäämpää kuin olen

kysyn:
-onko täällä muitakin uskonnottomia kuulolla?
-mitä mieltä te uskovaiset olette meistä?

kuuluillaan!

Tuolla asenteella on hyvä tulla tälle foorumille. Toivon rakentavaa keskustelua ja uskon, että kanssasi sellainen saadaan. Eriäviä mielipiteitä mieluusti sallitaan, niinpä minäkin esitän aloitusviestiisi sellaisen. Pidät itseäsi uskonnottomana. Eräässä mielessä minäkin pidän itseäni uskonnottomana. Mutta tämä riippuu siitä, mitä uskonnolla tarkoitamme. Jos uskonnollisuus ymmärretään siten, että tietyillä toimenpiteillä tullaan Jumalalle kelvolliseksi, niin evankeliumi torjuu kaiken uskonnollisuuden. Toisaalta uskonnollisuus on jokaisessa ihmisessä oleva todellisuus, jota ei edes ateismi hävitä mihinkään. Mutta jatketaan…
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #6 : 18.03.15 - klo:18:10 »
Nuo käsitteet pakana ja uskonnoton ovat hiukan vaikeaselkoisia.
Pakana ja uskonnoton minäkin,
joskin uskon Jeesukseen eli olen uskovainen.

Uskonto ja usko ovat jopa vastakkaisia käsitteitä. Uskonto ei pelasta
Sanot olevasi ateisti. Mitähän se tarkoittaa - jonkinlaista vakaumusta ehkä? 


Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa palamar

  • Viestejä: 6
  • omasta mielestään rakentava uskonnoton
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #7 : 06.04.15 - klo:22:46 »
Nuo käsitteet pakana ja uskonnoton ovat hiukan vaikeaselkoisia.
Pakana ja uskonnoton minäkin,
joskin uskon Jeesukseen eli olen uskovainen.

Uskonto ja usko ovat jopa vastakkaisia käsitteitä. Uskonto ei pelasta
Sanot olevasi ateisti. Mitähän se tarkoittaa - jonkinlaista vakaumusta ehkä?

Tarkoitan sillä sitä että en usko mihinkään, minkä olemassaolo ei ole ilmeistä. Kaikissa hämärissä asioissa sanon mielelläni (tai toivon sanovani) että "en tiedä".

Tarkennuksena sanottakoon että olen tarkalleen ottaen agnostikko, eli en usko jumalaan, mutten väitä tietäväni ettei jumalaa ole. Olen vain sitä mieltä ettei jumalan tai jumalien olemassaolosta ole riittävää näyttöä. Ateisti on vain yleisessä käytössä oleva sana.

Minussa on myös hitunen deistiä, eli saattaa mielestäni olla, että on olemassa jonkinlainen voima, joka on niin eksoottinen että tämän hetkisillä tiedoilla voimme yhtä hyvin kutsua sitä jumaluudeksi, niinkuin ehkä kivikauden ihmiset olisivat kutsuneet nykyajan avaruuslentäjiä jumalaliksi. Mielestäni ei kuitenkaan ole eroa luonnollisella ja yliluonnollisella, koska kaikki mitä on, on osa tätä maailmankaikkeutta ja siten luonnollista, kuinka eksoottista se sitten onkin.
omasta mielestään rakentava uskonnoton

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #8 : 06.04.15 - klo:22:57 »
Minulle Jumala osoittaa elävänsä ennen kaikkea Raamatun kautta. Tietysti myös luonto ja kaikki mitä siinä on, puhuu minulle Jumalan olemassaolon puolesta.

Jostain kumman syystä Jumala on halunnut salata sillä tavoin itsensä niin, että hänen uskomaton voi selittää itselleen nuo molemmat jotenkin muuten.

Itse en usko, että kukaan voi vain päättää alkaa uskoa Jumalaan.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #9 : 07.04.15 - klo:03:31 »
Itse en usko, että kukaan voi vain päättää alkaa uskoa Jumalaan.

Voihan niitä päätöksiä tehdä, mutta ellei siihen sisälly myös Jumalan etsiminen, niin eipä se juuri mihinkään johda. Jumala on kuitenkin niin armollinen, että hän antaa ihmisen yrittää elää uskovan elämää.

Jeesus on sanonut: "Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani."

Tuota kohtaa on tulkittu saarnoissakin väärin näin: "Jos joku tekee Jumalan tahdon jne." Tahtominen on eri asia kuin tekeminen. Kun joku tahtoo elää Jumalan tahdon mukaan, niin varmasti huomaa, ettei se onnistu. Ihmisen täytyy syntyä, ennenkuin voi elää.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

wakan

  • Vieras
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #10 : 07.04.15 - klo:03:51 »
Mielestäni ei kuitenkaan ole eroa luonnollisella ja yliluonnollisella, koska kaikki mitä on, on osa tätä maailmankaikkeutta ja siten luonnollista, kuinka eksoottista se sitten onkin.

Erittäin hyvin sanottu. Minäkin ajattelen näin. On olemassa vain luonnollisia asioita.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #11 : 08.04.15 - klo:17:06 »
Nuo käsitteet pakana ja uskonnoton ovat hiukan vaikeaselkoisia.
Pakana ja uskonnoton minäkin,
joskin uskon Jeesukseen eli olen uskovainen.

Uskonto ja usko ovat jopa vastakkaisia käsitteitä. Uskonto ei pelasta
Sanot olevasi ateisti. Mitähän se tarkoittaa - jonkinlaista vakaumusta ehkä?


Tarkoitan sillä sitä että en usko mihinkään, minkä olemassaolo ei ole ilmeistä. Kaikissa hämärissä asioissa sanon mielelläni (tai toivon sanovani) että "en tiedä".

Tarkennuksena sanottakoon että olen tarkalleen ottaen agnostikko, eli en usko jumalaan, mutten väitä tietäväni ettei jumalaa ole. Olen vain sitä mieltä ettei jumalan tai jumalien olemassaolosta ole riittävää näyttöä. Ateisti on vain yleisessä käytössä oleva sana.

Minussa on myös hitunen deistiä, eli saattaa mielestäni olla, että on olemassa jonkinlainen voima, joka on niin eksoottinen että tämän hetkisillä tiedoilla voimme yhtä hyvin kutsua sitä jumaluudeksi, niinkuin ehkä kivikauden ihmiset olisivat kutsuneet nykyajan avaruuslentäjiä jumalaliksi. Mielestäni ei kuitenkaan ole eroa luonnollisella ja yliluonnollisella, koska kaikki mitä on, on osa tätä maailmankaikkeutta ja siten luonnollista, kuinka eksoottista se sitten onkin.

Maailmankaikkeus
mukaanlukien tämän pieni planeetta, joka kuhisee elämää,
ainakin ovat olemassa.
Minkälaisia ajatuksia tämä ilmeinen tosiasia sinussa herättää?
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa palamar

  • Viestejä: 6
  • omasta mielestään rakentava uskonnoton
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #12 : 19.04.15 - klo:02:18 »
Nuo käsitteet pakana ja uskonnoton ovat hiukan vaikeaselkoisia.
Pakana ja uskonnoton minäkin,
joskin uskon Jeesukseen eli olen uskovainen.

Uskonto ja usko ovat jopa vastakkaisia käsitteitä. Uskonto ei pelasta
Sanot olevasi ateisti. Mitähän se tarkoittaa - jonkinlaista vakaumusta ehkä?


Tarkoitan sillä sitä että en usko mihinkään, minkä olemassaolo ei ole ilmeistä. Kaikissa hämärissä asioissa sanon mielelläni (tai toivon sanovani) että "en tiedä".

Tarkennuksena sanottakoon että olen tarkalleen ottaen agnostikko, eli en usko jumalaan, mutten väitä tietäväni ettei jumalaa ole. Olen vain sitä mieltä ettei jumalan tai jumalien olemassaolosta ole riittävää näyttöä. Ateisti on vain yleisessä käytössä oleva sana.

Minussa on myös hitunen deistiä, eli saattaa mielestäni olla, että on olemassa jonkinlainen voima, joka on niin eksoottinen että tämän hetkisillä tiedoilla voimme yhtä hyvin kutsua sitä jumaluudeksi, niinkuin ehkä kivikauden ihmiset olisivat kutsuneet nykyajan avaruuslentäjiä jumalaliksi. Mielestäni ei kuitenkaan ole eroa luonnollisella ja yliluonnollisella, koska kaikki mitä on, on osa tätä maailmankaikkeutta ja siten luonnollista, kuinka eksoottista se sitten onkin.

Maailmankaikkeus
mukaanlukien tämän pieni planeetta, joka kuhisee elämää,
ainakin ovat olemassa.
Minkälaisia ajatuksia tämä ilmeinen tosiasia sinussa herättää?

Mielestäni on hyvin mielenkiintoista ettei muualta maailmankaikkeudesta ole löytynyt vielä elämää.
Käsittääkseni astronomian viime löydökset osoittavat että elämälle suotuisia paikkoja on maailmankaikkeudessa paljon enemmän kuin tähän asti on luultu (toisin kuin koulussa opetettiin). Saattaahan olla että elämää on paljonkin, mutta älyllinen elämä taasen on hyvinkin harvinainen evoluution haara. Fermin paradoksi? Uskotteko te täällä yleensä evoluutioon? Minkälaisia ajatuksia tämä ilmeinen tosiasia teissä herättää? (siis jo kysytty, ei evoluutio, vaikka evoluutiokin on mielestäni varsin ilmeinen tosiasia)

Hyvää kevättä kaikille! Kohta pääsee kunnolla vesille ;)
« Viimeksi muokattu: 19.04.15 - klo:02:23 kirjoittanut palamar »
omasta mielestään rakentava uskonnoton

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #13 : 19.04.15 - klo:10:48 »
Mielestäni on hyvin mielenkiintoista ettei muualta maailmankaikkeudesta ole löytynyt vielä elämää.
Käsittääkseni astronomian viime löydökset osoittavat että elämälle suotuisia paikkoja on maailmankaikkeudessa paljon enemmän kuin tähän asti on luultu (toisin kuin koulussa opetettiin). Saattaahan olla että elämää on paljonkin, mutta älyllinen elämä taasen on hyvinkin harvinainen evoluution haara. Fermin paradoksi? Uskotteko te täällä yleensä evoluutioon? Minkälaisia ajatuksia tämä ilmeinen tosiasia teissä herättää? (siis jo kysytty, ei evoluutio, vaikka evoluutiokin on mielestäni varsin ilmeinen tosiasia)

Hyvää kevättä kaikille! Kohta pääsee kunnolla vesille ;)

Tapasi keskustella on miellyttävä. Uskovaisetkin saisivat oppia keskustelemaan yhtä sivistyneesti.

Minusta ei ole väittelijäksi, voin ainoastaan kertoa sen, mitä mieltä asiasta olen. Evoluutio edellyttäisi suurta uskoa, jota minulla ei ainakaan ole. Minua evoluutioteoriassa vaivaa se, että mihin ne välimuodot ovat kadonneet. Koiria on suuria ja pieniä ja niidä voidaan jalostaa ilmeisesti loputtomiin, viime aikoina olen tehnyt havainnon, että ilmeisesti jalostus vaikuttaa koiriin epäedullisesti siten, että toiset rodut suorastaan kärsivät jalostuksesta. Mutta koira on kuitenkin koira, ei se jalostuksessakaan muutu toiseksi eläimeksi, saati ihmiseksi, vaikka yrittääkin joskus "puhua".

Piristykseksi tämä lyhyt videon pätkä:
http://www.iltalehti.fi/fiidifi/2015041719532182_fd.shtml

Jonkilaista ironiaa näen siinä, että avaruudesta etsitään järjellistä elämää. Saattaisi olla järkevämpää etsiä ensin sitä täältä maasta. Toki pidän mahdollisena senkin, että avaruudessa on kokonaan toisenlaisia maailmoita. Saattapa olla sellaisiakin, jossa ei ole sitä, mikä tämän Telluksen on turmellut. Tarkoitan syntiä.
« Viimeksi muokattu: 19.04.15 - klo:10:52 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: pakana linjoilla
« Vastaus #14 : 19.04.15 - klo:14:04 »
Mielestäni on hyvin mielenkiintoista ettei muualta maailmankaikkeudesta ole löytynyt vielä elämää.
Käsittääkseni astronomian viime löydökset osoittavat että elämälle suotuisia paikkoja on maailmankaikkeudessa paljon enemmän kuin tähän asti on luultu (toisin kuin koulussa opetettiin).

Hyvää kevättä kaikille! Kohta pääsee kunnolla vesille ;)
Silloin kun itse olin koulussa, opetettiin muistaakseni että maailmankaikkeudessa
saattaa olla miljardeja planeettoja joilla voi olla elämää. Nyt tilanne on kääntynyt
avain toisinpäin. Taisi olla toissa vuonna, kun oli uutinen, että on löytynyt
ensimmäinen planeetta, jolla saattaa olla samankaltaiset olosuhteet
kuin maapallolla.

Olen samaa mieltä, että on hyvin mielenkiintoista ettei muualta ole löytynyt elämää.
Entäs jos elämää löytyy jostakin - mielestäni sekin olisi yhtä mielenkiintoista, suorastaan
"säväyttävää".

Jep, on mukava ajatus päästä taas kohtapuoliin vesille. Ensi viikolla taitaa jo olla
sopivan lämmin soutuveneen tervaussää 8)