Kirjoittaja Aihe: Yhteisöjen ongelmia  (Luettu 11523 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Yhteisöjen ongelmia
« Vastaus #45 : 03.10.16 - klo:02:54 »
Täällähän me tunnemme toisiamme todellisuudessa hyvin pinnallisesti. Vaikka saattaisimme ajatella tuntevamme paremmin, niin luulen. Jos oltaisiin sama pöydän ympärillä, monet ennakkoluulot varmaankin väistyisivät.

Itse olen joutunut elämäni varella lujille myös sen asian kanssa, kun ei ole tiennyt mihin uskovien yhteyteen kannattaisi sitoutua. Ja 'saanut itseni kiinni' sellaisesta ajatuksesta, että kuvittelenkohan tietäväni Raamatun paremmin kuin tuntemani yhteisöt, jos mikään ei minulle kelpaa? Se on sydämessäni olevaa ylpeyttä myös.

Kirjoitit mielestäni aivan oikein, että alkuaan eri paikkakunnilla oli vain yksi seurakunta. Eikä ne olleet ongelmattomia. Mutta nykyään tilanne on niin paljon toinen. Kun on hajaannuttu niin moneen suuntaan. Että yhteisen seurakunnan muodostaminen paikkakunnalle vaikuttaa inhmilllisesti ajatellen melkeinpä toiveajattelulta.

Edellä oli monta mielenkiintoista näkökohtaa, joista voisi enemmänkin keskustella. Kuvitellaaan, että tämä "täydellisten" porukka joskus kokoontuisi "sylkyetäisyydelle", niin jo pelkästään toisen ja hänen ilmeittensä näkeminen tasoittaisi erimielisyyksiä. Toisen läsnäollessa ei tee mieli lausua asioita kovin kärjistetysti eikä varsinkaan silloin, kun toisen on tuntenut jo pitemmän aikaa. Perheessäkään ei sanota (tai ei pitäisi sanoa) asioita aina niin kuin ajatellaan ja jos sanotaan, se ei ole kovin kauan perhe.

Mielestäni johonkin yhteyteen ei tulisi sitoutua hintaan mihin tahansa. Ainoa hengellinen ja seurakunnallinen yhteyteni tällä hetkellä on luterilainen. Sekin vain parissa muutaman hengen ukkoporukassa, joissa voi rakentua edes jossain määrin yhteisestä uskosta. Jos johonkin oikeasti liittyisin, niin pitäisi valita yhteys, jossa olisi vähiten ongelmia. Tietyssä mielessä kaikki yhteisöt ovat nykysin, jostain isommasta irtautuneita ja niinollen niitä voi pitää lahkoina. Millään paikkakunnalla ei ole alkuperäistä Jumalan seurakuntaa, vaikka joku itseään siksi sanoisikin. Tämä on fakta, jonka kanssa on vain elettävä.

Luterilaisuuden eduksi on laskettava se, että sieltä puuttuu seurakuntakuri, joten uskovatkin voivat rajoitetusti osallistua juuri tällaisiin pienpiireihin, jotka kokoontuvat pääasian pariin säännöllisesti. Uskovien pappien kanssa tulee hyvin toimeen. Joissakin asioissa olen enemmän luterilainen kuin luterilaiset itse.

Ja kun ev.lutia käsittelen näin myönteisesti, niin etuna pidän myös sitä, että sen harhat tiedostan kutakuinkin ja voin aavistaa ne esim. vuoden etukäteen, mitä ei monesta vapaan suunnan pikkuseurakunnasta voi sanoa. Ei tiedä, mihin hurahtavat. Tosin yksi vapaaseurakunta on ollut ajatuksissa, että siihen voisi vaikkapa liittyä, mutta se ei kokoonnu ihan lähellä. Jos liittyisi seurakuntaan, joka suosii harhaoppeja (niitä on lähelläkin), niin olo siellä käy ajan mittaan liian tukalaksi.

Minulla ei olisi ongelmia liittyä ev.lut. kirkkoon, jos tapahtuisi sellainen ihme, että kirkon ylin johto "tulisi uskoon", tai että tilalle vaihtuisivat uskovat miehet. Tätä viestiä saa vapaasti viedä sinne ev.lutiin ja toivotaan, että piispat lukevat tämän.

Mielestäni seurakuntaa ei voi perustaa, se on perustettu jo jokaiselle paikkakunnalle. Ainakin Suomessa on näin. Yhdistyksiä ja lahkoja voi perustaa. Kun ei ole seurakuntayhteyttä, niin täytyy tyytyä "vain" uskovien yhteyteen. Tilanne tuskin muuttuu, joten näillä mennään.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Yhteisöjen ongelmia
« Vastaus #46 : 03.10.16 - klo:07:23 »
Ef. 4:1   Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii,
Ef. 4:2   kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa
Ef. 4:3   ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:
Ef. 4:4   
yksi ruumis
ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
Ef. 4:5   
yksi Herra,
yksi usko,
yksi kaste;
Ef. 4:6   
yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.

Ef. 4:7   Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.
Ef. 4:8   Sentähden on sanottu: "Hän astui ylös korkeuteen, hän otti vankeja saaliikseen, hän antoi lahjoja ihmisille."
Ef. 4:9   Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta, kuin että hän oli astunut alaskin, maan alimpiin paikkoihin?
Ef. 4:10   Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, täyttääkseen kaikki.
Ef. 4:11   Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
Ef. 4:12   tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,

Ef. 4:13   kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,

Ef. 4:14   ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
Ef. 4:15   vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,


Ef. 4:16   josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.
_____________

Kristinuskossa siis kasvetaan YHDESSÄ Kristukseen.

Jos porukka koostuu jäsenmäärän mukaisesta määrästä jäsenten mielipiteitä, niin silloin tuo joukko rakentuu näiden ihmisten erilaisiin mielipiteisiin. Toisin sanoen, joukko ei rakennu KRISTUKSEN SANAAN, vaan hajaantuu IHMISTEN erilaisiin mielipiteisiin.

Mielipiteitä ihmisillä, uskovillakin siis, on yhtä monta kun ihmisiäkin. Niihin ei kristinuskossa rakennuta, vaan kaikkien jäsenten iankaikkisuuden toivo on käännettynä Kristukseen, jolta kaiken saamme. Häneltä olemme saaneet elämän, maailman jossa elämme ja ilman jota hengitämme. Hänen on kaikki mitä meissä on. Kun me uskomme ja luotamme Kristukseen, emme ihmisten mielipiteisiin, niin silloin totta kai voimme olla monista asioista eri mieltä, kjuten olemmekin, eikä se erota meitä yhteisestä rakkaudesta. Eli ei erota Jeesuksesta Kristuksesta joka on meitä rakastanut, ja raskaalla uhrillaan sovittanut meidät Jumalan kanssa.

Kristus on kaikkia omiaan yhteenkokoava voima. Piru on hajalleeneittäjä diabolos. Ja niin etevä huijari, että Jumalan nimissä ja Jumalan mandaatilla tehdään jatkuvasti paholaisen töitä, eli hajoitetaan Jeesukselle kuuluvaa laumaa. Omavanhurskaus ei ole mikään leikin asia eikä kärpänen vaan hirvittävä peto joka esiintyy enkelin ja parhaan uskovan haamussa. Paholainen muuttaa Jumalan sanaa ainoastaan sen verran, ettei kukaan huomaisi eroa aitoon Jumalan sanaan. Paholaisen työ ja opetus näyttää ihmissilmiin ja korviin hyvin kauniilta ja oikealta.

Varma tuntomerkki siitä että työssä on paholainen, on kuitenkin sellainen, että uskovien rakkaus toinen toisiaan kohtaan ja yhteys Kristuksessa Jeesuksessa loppuu.

Ei Jeesus suinkaan turhaan sano: Joh. 15:1   "Minä olen totinen viinipuu, ja minun Isäni on viinitarhuri.

Joh. 15:2   Jokaisen oksan minussa, joka ei kanna hedelmää, hän karsii pois; ja jokaisen, joka kantaa hedelmää, hän puhdistaa, että se kantaisi runsaamman hedelmän.

Joh. 15:3   Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut.

Joh. 15:4   Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
____________

Aloittaessani nettikeskustelut noin 15 vuotta sitten, havaitsin heti sen, että minulla pitää olla sähköinen Raamattu aina läsnä, josta tarkistan kaiken mitä kirjoitan, etten kirjoita omiani.  (Myös) tätä kautta minulle alkoi kirkastumaan kuinka paljon syömässäni kalassa (kuulemissani Jumalan sanan selityksissä) oli ruotoja (ihmisoppeja). Ihmisoppeja levitetään täysin vilpittömässä mielessä, ja ne tulevat tutuilta paikoilta.

Havaitsin että olin uskonut ja itse muodostanut sellaisia käsityksiä, joita en sitten löytänytkään Raamatustani kun kirjoittelin tästä kalleimmasta asiasta nettiin. Lutherin raamatunselityksistä ja kristinopista löysin lisää aarteita. Tietokone hakee tarvittavat paikat nopeasti, on helppo tarkistaa, oliko asia juuri näin kirjoitettuna Raamatussa.

Mielipiteitä voi olla erilaisia ja on, kun ne eivät sodi toisiaan vastaan, ne tulevat rakentumiseksi. Mutta silloin kun joku "uskova" alkaa halveksimaan toisia uskovia tai jopa panettelemaan, niin sellainen kirjoittaja ei ole enään kristillisesti uskottava, hän on Jeesuksen omien hajoittajan asialla.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Yhteisöjen ongelmia
« Vastaus #47 : 03.10.16 - klo:10:50 »
Mielipiteitä voi olla erilaisia ja on, kun ne eivät sodi toisiaan vastaan, ne tulevat rakentumiseksi. Mutta silloin kun joku "uskova" alkaa halveksimaan toisia uskovia tai jopa panettelemaan, niin sellainen kirjoittaja ei ole enään kristillisesti uskottava, hän on Jeesuksen omien hajoittajan asialla.

Parisen kymmentä vuotta sitten panettelijan ja hajoittajan leiman sai otsaansa, jos joku rohkeni sanoa jotain poikkipuolista ns. toronton herätystä vastaan. Nämä seurakunnan yhtenäisyydelle vaaralliset henkilöt kantavat tuota leimaa elämänsä loppuun saakka. Kerran merkitty aina merkitty.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Ifa

  • Vieras
Vs: Yhteisöjen ongelmia
« Vastaus #48 : 03.10.16 - klo:11:56 »
Mielipiteitä voi olla erilaisia ja on, kun ne eivät sodi toisiaan vastaan, ne tulevat rakentumiseksi. Mutta silloin kun joku "uskova" alkaa halveksimaan toisia uskovia tai jopa panettelemaan, niin sellainen kirjoittaja ei ole enään kristillisesti uskottava, hän on Jeesuksen omien hajoittajan asialla.

Parisen kymmentä vuotta sitten panettelijan ja hajoittajan leiman sai otsaansa, jos joku rohkeni sanoa jotain poikkipuolista ns. toronton herätystä vastaan. Nämä seurakunnan yhtenäisyydelle vaaralliset henkilöt kantavat tuota leimaa elämänsä loppuun saakka. Kerran merkitty aina merkitty.
Katsoin youtubesta tuoreita kritisoivia kannanottoja Mauno Mattilalta. Hän kritisoi TV7:n lähettämiä uuskarismaattisia, torontolaisia, uusapostolisia ym. ohjelmia. Hän kertoo myös omasta taustastaan uskon sana-liikkeessä ja siitä irtautumisestaan. Katsoin myös TV7:n vastineen Mattilan ensimmäiseen videoon.

Mattila puhuu asiaa. Henkilökohtaisesti en jaksa yhtään näitä Herzogin, Bakerin tai Bethel-seurakunnan ym. tilaisuuksia tai puheita.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Yhteisöjen ongelmia
« Vastaus #49 : 03.10.16 - klo:13:39 »
Mattila puhuu asiaa. Henkilökohtaisesti en jaksa yhtään näitä Herzogin, Bakerin tai Bethel-seurakunnan ym. tilaisuuksia tai puheita.

Eihän nämä mitään uutta opeta. Samaa tavaraa hieman eri paketissa kuin 20 vuotta sitten. Torontolaisuudesta tämä kaikki alkoi. Se oli se Troijan hevonen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Yhteisöjen ongelmia
« Vastaus #50 : 03.10.16 - klo:15:41 »
Ifa kirjoitti, ..." Henkilökohtaisesti en jaksa yhtään näitä Herzogin, Bakerin tai Bethel-seurakunnan ym. tilaisuuksia tai puheita."

Veit sanat suustani.  ::)