Kirjoittaja Aihe: Kerran pelastettu, aina pelastettu  (Luettu 17178 kertaa)

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #15 : 24.03.16 - klo:12:15 »
Olin erään vanhan herätysliikkeen  palmusuunnuntain jumalanpalveluksessa.  Olisin jäänyt pois jos olisin tiennyt.
Paljon nuoria ja rento iloinen fiilis. Kirkko lähes täynnä. Mikä oli tietenkin ihan hyvä.
Vierastin, vaikka rock kultturiin olen itsekin kasvanut; virsä jiota bändi säesti. Etenkin ehtoollisen aikana lujaa soitettu musiikki häiritsi.
Haluaisin hiljentyä ehtoollisella. Kaunis virsi laulu ei häiritsisi, mutta pitääkö se rock komppi jyskyttää lujaa peittäen kaiken muun ?
Sitä kuulee nykyään ihan , joka paikassa, niin  pitääkö se tuoda jumalanpalvlukseenkin ?
Bändi soitti kyllä hyvin, ja sovitukset olivat taiten tehty. Ei siinä mitään.

Saarna oli me hengen nostatusta lähinnä. Ja pappi kiitti lopuksi Maagista bändiä hyvästä musiikista. Miksi bändi oli maaginen ?

Niinpä niin. Valtaosalle mukavaa viihdettä.
Jotenkin vain jäi tyhjä olo itselle.

Vaikka itse kulutan aika paljon kaikenlaista musiikkia, niin jumalanpalveluksiin en kaipaa jyskettä ja jytinää. Sellainen häiritsee julistukseen keskittymistä. Ja hyvässä jumalanpalveluksessa kaikki on julistusta. Ehtoollinen itsessään on niin voimakasta Jumalan armon julistusta, että se ei kaipaa mitään tunnelmaa kohottavaa taustabändiä. Ja tosiaan pastorin suusta kuultuna sana "maaginen" on aika hämmentävä...

Ja sanottakoon vielä sekin, että joskus koen myötähäpeää jos näen vaikka telkkarista jumalanpalveluksen missä jäyhät suomalaiset yrittävät tehdä palveluksesta maailman keinoilla rennon ja viihdyttävän. Joku viikko sitten istuin hammaslääkärin odotustilassa ja televisiosta tuli samaan aikaan uusintana Helsingissä pidetty jumalanpalvelus. Se oli kaikessa korniudessaan käsittämättömän teennäistä touhuilua huojuvine kuoroineen ja kiljuvine solisteineen. Kaiken kruunasi piispa Askola. Hänen puhettaan en keskittynyt kuuntelemaan. Hävetti sisimmässä, kun vieressä istui musliminainen samaa esitystä katselemassa... tähän ollaan tultu.
« Viimeksi muokattu: 24.03.16 - klo:12:21 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #16 : 24.03.16 - klo:21:20 »
Eräälle jo kunnioitettuun ikään ehtineelle saksalaiselle kasvatustieteiden professorille esiteltiin uutta nuorisomusiikkia -hänet istutettiin konserttisalin penkkiin kuuntelemaan. Konsertin päätyttyä lämpiössä jonkun tv-kanavan toimittaja pyysi professorilta lausuntoa näkemästään ja kokemastaan. Kasvoiltaan kalpeaksi käynyt professori lausui kohteliaasti:

Hauskaa on kuulla
 kun nuoriso pauhaa.
Soi uusi
 naristen vanha jauhaa.

Musiikki vaikuttaa suuresti sielunelämämme liikkeisiin. Näin itse uskon. Tapanani on sanoa ihmisille: "Kerro minulle millaisesta musiikista pidät niin minä kerron sinulle millainen sinä olet!"

Vaikka tämä musiikkiasia poikkeaa aloituksen aiheesta niin tärkeä ja huomioimisen arvoinen se on. Tänään laitoin kotisuvulleni aiheeseen liittyvän raamattutunnin. Alla ohi kotisivuni suora linkki raamattutuntiin. Suosittelen kuuntelemaan

http://www.evankeliumikoulu.fi/wp-content/uploads/2015/05/ECD-1803a-Lievonen-Paavo-Hengellinen-musiikki1.mp3



Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #17 : 24.03.16 - klo:21:35 »
Jos tykkää monenlaisesta, niin on sitten varmaan monenlainen. Se on mielestäni eri asia mitä pidetään Jumalan huoneeseen (lue: kristittyjen kokoontumiseen) soveltuvana musiikkina.

Itse en pysty määrittelemään ihmisiä musiikin perusteella. En myöskään lempi kuvataiteiden tai elokuvien perusteella.
Olen nähnyt sydämellisiä ja luotettavia raskaasta rokista tykkääviä ihmisiä ja todella ylimielisiä ja kovia pelkästään hengellisessä musiikissa pysyviä ihmisiä.

Mutta saa minut määritellä ainakin musiikkini perusteella. Mutta sitten pitää ottaa huomioon koko skaala mitä kuuntelen. Ei vaan yhtä tyylilajia :)

Yhteisissä tapahtumissa, missä tulemme kohtaamaan Jumalaa ja olemaan Hänen palveltavinaan, ei kuitenkaan tykkäämisillä ole mitään merkitystä. Minun tykkäämiseni ei saa olla esteenä toisen ihmisen tulemiselle samaan kokoontumiseen. Tykkäämiset varmaankin loppuvat aikojen päättyessä. Myöskin ei-tykkäämiset loppuvat. Kaikki on hyvää ja oikein. Kaikki on täydellistä ja kaikille kelpaava. Perillä.
« Viimeksi muokattu: 24.03.16 - klo:21:43 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #18 : 24.03.16 - klo:23:26 »
Yhteisissä tapahtumissa, missä tulemme kohtaamaan Jumalaa ja olemaan Hänen palveltavinaan, ei kuitenkaan tykkäämisillä ole mitään merkitystä.

En ymmärtänyt tuota virkettä? Pohdin vartin verran, mutta ei auennut minulle.

Entä toisin päin ajatellen? Jos Jumala ei tykkää olla läsnä "jossain menossamme" niin onko sillä merkitystä? Entä jos Hän odottaa, että palvelemme Häntä eikä aina vaan siten, että Hän palvelee meitä. Maria teki Jeesuksen hyvin onnelliseksi, kun vuodatti kalliin nardusvoiteen Hänen päälleen. Jeesus sanoi, että Maria teki Hänelle palveluksen ja määräsi, että se on mainittava Marian muistoksi.

Oma mielipiteeni on se, että kyllä sillä on merkitystä, tykkäämmekö olla siellä, missä Jumala palvelee meitä tai me palvelemme Häntä. Raamattu kehottaa: "Palvelkaa Herraa ilolla".

(Voi olla, että ymmärsin tekstisi tuota kohtaa virheellisesti).


Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #19 : 24.03.16 - klo:23:45 »
Yhteisissä tapahtumissa, missä tulemme kohtaamaan Jumalaa ja olemaan Hänen palveltavinaan, ei kuitenkaan tykkäämisillä ole mitään merkitystä.

En ymmärtänyt tuota virkettä? Pohdin vartin verran, mutta ei auennut minulle.

Entä toisin päin ajatellen? Jos Jumala ei tykkää olla läsnä "jossain menossamme" niin onko sillä merkitystä? Entä jos Hän odottaa, että palvelemme Häntä eikä aina vaan siten, että Hän palvelee meitä. Maria teki Jeesuksen hyvin onnelliseksi, kun vuodatti kalliin nardusvoiteen Hänen päälleen. Jeesus sanoi, että Maria teki Hänelle palveluksen ja määräsi, että se on mainittava Marian muistoksi.

Oma mielipiteeni on se, että kyllä sillä on merkitystä, tykkäämmekö olla siellä, missä Jumala palvelee meitä tai me palvelemme Häntä. Raamattu kehottaa: "Palvelkaa Herraa ilolla".

(Voi olla, että ymmärsin tekstisi tuota kohtaa virheellisesti).

Tarkoitin sitä, että minun musiikkimaullani/tykkäämisilläni ei pidä/saa olla mitään merkitystä silloin kun kokoonnun seurakunnan kanssa olemaan Jumalan palveltavana. Jumalanpalvelus ei ole ihmisen palvelus Jumalalle, vaan Jumalan lahja ihmiselle. Saamme yhdessä kokoontua kohtaamaan Jumalaa. Jumalanpalveluksen ydin on se, että yhdessä tulemme Jumalan eteen. Ei se että minä omine lahjoineni ja tykkäämisieni kanssa tulen palvelemaan Jumalaa. Siis minun tykkäämiseni eivät saa määritellä jumalanpalvelusta, vaan siellä olemme kaikki samalla viivalla. Kohtaamassa Pyhää Jumalaa.

Minä tykkään olla siellä, missä ihminen ei ole omine metkuineen keskiössä. Siellä on helppo hengittää jokaisen. Kristuskeskeisyys opetuksessa ja kaikessa julistuksessa tekee minun oloni kotoisaksi. En välitä siitä onko musiikkityyli juuri sitä mistä eniten pidän, vaan keskityn sanomaan.

Mutta jos jollekin omilla tykkäämisillä on merkitystä, niin olkoon sitten niin. Itse en sotke sellaisia asioita yhteisiin kokoontumisiin. Ei ole ns. varaa, eikä nykyisin haluakaan alkaa vaatimaan jotain mistä minä ihmisenä satun tykkäämään.

Sisältö ratkaisee ja se että mahdollisimman monen on helppo tulla mukaan.  Sanomasta ei kuitenkaan tingitä sen vuoksi, että kynnys madaltuisi.
« Viimeksi muokattu: 24.03.16 - klo:23:53 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #20 : 25.03.16 - klo:00:05 »
Itselleni ei riitä edes kolme varttia tajuamaan sitä, miksi tykkäämisellä tulisi olla merkitystä kun kokoonnumme Jumalan eteen yhdessä. Tulenko viihtymään ja viihdyttämään, vai suostunko tulemaan Jumalan palveltavaksi muiden uskovien kanssa?

Siellä mekin saamme palvella Jumalan armosta, mutta se ei ole sisällön ydin. Ydin on aina se, että Jumala palvelee meitä lupauksiensa kautta. Jumalan lupaukset ovat varmat.

Erotan tykkäämisen totuudesta. Minä tykkään armeijan vihreästä väristä, mutta ei minua haittaa se, että sellaista väriä ei ole välttämättä kirkossa. Minä tykkään kubismista, mutta en kammoksu realistista alttaritaulua. Takapotku musiikissa on myös tykkäyksieni listalla, mutta en kaipaa sellaista jumalanpalvelukseen.

Hyväksyn kuitenkin sen, että jotkut ovat eri mieltä.

Ihmisroska

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #21 : 25.03.16 - klo:07:39 »
Tässä sanan tykätä merkitykset sanakirjojen mukaan.

Sivistyssanakirja: 1 tykätä, 2 tykätä

   1. (arkikieltä) tuntea mieltymystä, olla mieltynyt, ihastunut johonkin, pitää jostakin.
       Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä [= ihmisten mieltymykset ovat erilaisia] SL .

       olla jotakin mieltä, arvella, tuumia, pitää.
       olla hyväksymättä jotakin .

       haluta, tahtoa, lystätä. esim. Tee niin kuin tykkäät. Teen mitä tykkään!

    2. tykätä

       pitää jostakin, olla ihastunut johonkin

Synonyymisanakirja: tykätä

pitää, tuumia, haluta, tahtoa, mieliä, ihailla, jumaloida, arvostaa, hyväksyä, olla tyytyväinen, olla innostunut, olla puolueellinen, mieltynyt, vaalia, iloita, saada mielihyvää, kaivata, langeta, rakkaus, palkinto.

Vastakohdat: inhota, vihata

Siispä Mice! Tulkitse asiaa niin kuin tykkäät, niin minäkin teen  :) . Mutta minkäs minä sille voin, että a) olen oikeassa ja b) niin vaatimaton  ;)

PS. Tällä palstalla on mukavaa käydä lukemassa ja kirjoittamassa. Tullut jo lähes päivittäiseksi tavaksi. Toivon Pauluksen tavoin, että foorumia lukevat rohkaistuisivat myös kirjoittamaan tänne (tähän varmasti yhtyvät kaikki kirjoittajat).

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #22 : 25.03.16 - klo:08:30 »
Sanon minäkin, mistä tykkään.. Minä tykkään teistä, veljet. Tykkään Micestäkin, vaikka meillä on erilainen musiikkimaku. Minä en vaan ymmärrä kaikkea sitä, mistä toinen tykkää.

On kuitenkin sanottava ihan suoraan, etten tykkää kaikesta, mitä hengellisenä pidetään. Koskee myös musiikkia. Erotan asian kuitenkin henkilö(i)stä. Ja oikeastaan ihmettelen yhtä asiaa. Kun tapahtuu jotain aivan hirveää, niin ihmiset tulevat kirkkoihin suremaan, eikä siellä silloin soiteta mitä tahansa, vaikka muulloin olllaan kaikkiruokaisia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #23 : 25.03.16 - klo:10:46 »
On kuitenkin sanottava ihan suoraan, etten tykkää kaikesta, mitä hengellisenä pidetään. Koskee myös musiikkia.

Jatkan tätä vielä. Olen kertonut, että olin aktiivikuorolainen n. 40 vuoden ajan. On kuitenkin sanottava, etten sinäkään aikana tykännyt kaikista lauluista, joita jouduin laulamaan. Konfliktien välttämiseksi oli monta kertaa pidettävä vain "mölyt mahassa".

Mielestäni hengellisen laulun ja musiikin perimmäinen tarkoitus on pitää esillä evankeliumia. Tämän tulisi olla se perimmäinen "juju" riippumatta siitä, pidänkö minä tai joku muu siitä. Joskus on jopa niin, että hengelliseksi tarkoitettu vaikuttaa jopa täysin päinvastaista kuin on tarkoitus. Tämä pätee musiikkiin, kirjallisuuteen ja paljolti muuhun.

Tässä on nyt menty reippaasti ohi aiheen, mutta olkoon menneeksi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #24 : 25.03.16 - klo:12:41 »
Oloneuvos, Jag tycker at en ole väärässä :D Tietenkään!

Minun tykkäämiseni ei ole pääasia jumalanpalveluksessa tänään eikä tulevaisuudessa. Voin omalla ajalla keskittyä tykkäämisiini, mutta en ole niiiiin paisunut persoona, että kuvittelisin minun tykkäämisteni olevan Jumalan mielestä ainuita oikeita. Mutta en tietenkään pidä niitä väärinäkään :D Pidän niitä ikuisuuden näkökulmasta mitättöminä. Kuten kaikkien muidenkin tykkäämisiä. En vihaa kuitenkaan tyylejä. Osasta pidän ja osasta en. En suhtaudu toisten ihmisten tyylikäsityksiin tunteenomaisesti, vaan ymmärrän sen, että meitä on monenlaisella sielunrakenteella varustettuja ja taustammekin vaikuttavat näkemyksiimme.

Toinen tykkää keltaisesta, toinen sinisestä. Mutta sillä ei ole mitään väliä.

« Viimeksi muokattu: 25.03.16 - klo:13:01 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #25 : 25.03.16 - klo:12:46 »
Sanon minäkin, mistä tykkään.. Minä tykkään teistä, veljet. Tykkään Micestäkin, vaikka meillä on erilainen musiikkimaku. Minä en vaan ymmärrä kaikkea sitä, mistä toinen tykkää.

On kuitenkin sanottava ihan suoraan, etten tykkää kaikesta, mitä hengellisenä pidetään. Koskee myös musiikkia. Erotan asian kuitenkin henkilö(i)stä. Ja oikeastaan ihmettelen yhtä asiaa. Kun tapahtuu jotain aivan hirveää, niin ihmiset tulevat kirkkoihin suremaan, eikä siellä silloin soiteta mitä tahansa, vaikka muulloin olllaan kaikkiruokaisia.

Joo, minä olen sellainen ketku, että omalla ajallani kuuntelen viihteeksi monenlaista musiikkia, mutta en pidä sitä hengellisenä asiana. En kuitenkaan yritä pakottaa seurakuntia omaksumaan tykkäämiäni musiikkityylejä. Enkä edes halua sellaisia esityksiä seurakuntiin.

Minun musiikkimakuni on laaja. Ja se vaihtelee tilanteiden mukaan. En myöskään joka tilaan laittaisi samanlaisia tauluja seinälle. Kaikenkaikkiaan olen varma siitä, että kerran tykkäämiseni loppuu. Sillä ei tule olemaan mitään merkitystä.
« Viimeksi muokattu: 25.03.16 - klo:13:02 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #26 : 25.03.16 - klo:12:55 »
On kuitenkin sanottava ihan suoraan, etten tykkää kaikesta, mitä hengellisenä pidetään. Koskee myös musiikkia.

Jatkan tätä vielä. Olen kertonut, että olin aktiivikuorolainen n. 40 vuoden ajan. On kuitenkin sanottava, etten sinäkään aikana tykännyt kaikista lauluista, joita jouduin laulamaan. Konfliktien välttämiseksi oli monta kertaa pidettävä vain "mölyt mahassa".

Mielestäni hengellisen laulun ja musiikin perimmäinen tarkoitus on pitää esillä evankeliumia. Tämän tulisi olla se perimmäinen "juju" riippumatta siitä, pidänkö minä tai joku muu siitä. Joskus on jopa niin, että hengelliseksi tarkoitettu vaikuttaa jopa täysin päinvastaista kuin on tarkoitus. Tämä pätee musiikkiin, kirjallisuuteen ja paljolti muuhun.

Tässä on nyt menty reippaasti ohi aiheen, mutta olkoon menneeksi.

Jospa se menisikin niin, että keskittyisimme hengellisessä musiikissa ja muussa tuotannossa sisältöön. Mutta se ei mene niin. Olemme tietynlaisen kulttuurin lapsia ja tyyleillä on meille väliä.Itse väitän aika kovastikin, että juuri kulttuurimme on muokannut käsitystämme siitä mikä on hengellisenä tyylinä pidettävää ja mikä ei. Se saattaa vaikuttaa jopa enemmän kuin sisältö.

Olemme ennenkin puhuneet kauneuskäsitteistä. Silloin mennään todella henkilökohtaisiin mieltymyksiin. Silti jotkut ovat varmoja, että toisenlaisen estetiikan Jumala siunaa ja toisenlaista ei. Vaikka sisältö olisi sama. Itse en ole niin varma, mutta en pakota omia mieltymyksiäni suomalaiseen kristilliseen kulttuuriin. En väkisin yritä rikkoa joidenkin käsityksiä hengellisestä tyylistä. Omalla ajallani voin sitten täyttää raihnaisen sieluni pyyntöjä. Sitä tekevät kaikki; touhuavat mistä tykkäävät.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #27 : 25.03.16 - klo:13:05 »
Jumalanpalveluksissa tykkään eniten virsistä. Se ei johdu pelkästään siitä, että pidän niiden sanomallisesta sisällöstä, vaan myös siitä, että olen pienestä asti kuullut virsiä jumalanpalveluksissa. Olen sellaisen kristillisenkulttuurin kasvatti. Se ei ole uskonnollista, mutta ei myöskään ainut oikea tapa. Minulle se on sopivin ja koska elämme Suomessa, niin se kelpaa aika monelle muullekin.

Tällä tavalla näen nämä asiat. Ei tarvitse tykätä rehellisistä näkemyksistäni, jos ei tykkää :D
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #28 : 25.03.16 - klo:14:43 »
Sanon minäkin, mistä tykkään.. Minä tykkään teistä, veljet. Tykkään Micestäkin, vaikka meillä on erilainen musiikkimaku. Minä en vaan ymmärrä kaikkea sitä, mistä toinen tykkää.

Olisi kamalan tylsää tykätä ihmisistä pelkästään heidän tyylinsä, taustansa tai tapojensa vuoksi. Ja kenenkään ei pidä loukkaantua siitä, että toinen ei ymmärrä jotain mistä itse tykkää. Eihän tykkäämiset määrittelee persoonaa (minusta). Niin sidoksissa ei pidä olla omiin mieltymyksiin, että jos joku niitä kyseenalaista tai ei ymmärrä, niin loukkaantuisi syvästi. Kyllähän niin on minullekin joskus tapahtunut, mutta kyllä sitä aina oman pikkusieluisuutensa jossain vaiheessa tajuaa. Ja minäkin tykkään sinusta.

Minusta ei ole epämielyttävää keskustella näistä asioista. Keskustelun kautta opimme paremmin ymmärtämään toisiamme ihmisinä, eikä se tarkoita sitä, että tulisi ymmärtää jotain tyyliä tai tykkäämistä.
« Viimeksi muokattu: 25.03.16 - klo:14:54 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Kerran pelastettu, aina pelastettu
« Vastaus #29 : 25.03.16 - klo:23:28 »
Sanon minäkin, mistä tykkään.. Minä tykkään teistä, veljet. Tykkään Micestäkin, vaikka meillä on erilainen musiikkimaku. Minä en vaan ymmärrä kaikkea sitä, mistä toinen tykkää.

Minäkin olen alusta alkaen tykännyt Sinusta, joskin kannoin kuukausikaupalla huolta korvistasi foorumille tälläämäsi kuvan perusteella. No nyt kun sain uudet lukulasit niin huomasin, että kuvasi ilmeisesti esittikin pelästynyttä aasia jolla korvat on silleen sivuille kuin lentoon olisi lähdössä. Tänään sitten selvisi lopullinen totuus (se usein selviää askel askeleelta) ja kuvassa onkin lammas. Kuinka saatoinkaan näin erehtyä  :o

Aaseista puheenollen eräs nuorimies epäili ääneen, ettei se Bileamin aasi voinut oikeasti puhua. Kerroin hänelle, että ei se ole edes harvinaista. Minä olen taksinkuljettajana kuullut monen aasin puhuvat autossa viikonlopun pikkutunneilla.