Kirjoittaja Aihe: Kuinka tulkita Raamattua  (Luettu 8637 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #15 : 13.11.16 - klo:16:20 »
Joona Jeesuksen esikuvana


Matt.12:39-40
Mutta hän vastasi heille ja sanoi: "Tämä paha ja avionrikkojasukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin profeetta Joonaan merkki. Sillä niin kuin Joonas oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.

Luuk.11:30,32
30. Sillä niin kuin Joonas tuli niiniveläisille merkiksi, niin Ihmisen Poikakin on oleva merkkinä tälle sukupolvelle.
32. Niiniven miehet nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja tulevat sille tuomioksi; sillä he tekivät parannuksen Joonaan saarnan vaikutuksesta, ja katso, tässä on enempi kuin Joonas.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #16 : 13.11.16 - klo:16:39 »
Iisak ja Jeesuksen kuolema

Heb.11:
18. ja jolle oli sanottu: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläisen",
19. sillä hän päätti, että Jumala on voimallinen kuolleistakin herättämään; ja sen vertauskuvana hän saikin hänet takaisin.


Mitkä ovat ne asiat, jotka luvussa 1.Moos.22 kertovat esikuvallisesti Jeesuksesta?


1.Moos.22:
1 Näiden tapausten jälkeen Jumala koetteli Aabrahamia ja sanoi hänelle: "Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen".
2 Ja hän sanoi: "Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon".
3 Varhain seuraavana aamuna Aabraham satuloi aasinsa ja otti mukaansa kaksi palvelijaansa sekä poikansa Iisakin, ja halottuaan polttouhripuita hän lähti menemään siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut.
4 Kolmantena päivänä Aabraham nosti silmänsä ja näki sen paikan kaukaa.
5 Silloin Aabraham sanoi palvelijoilleen: "Jääkää tähän aasin kanssa. Minä ja poika menemme tuonne rukoilemaan; sitten me palaamme luoksenne."
6 Ja Aabraham otti polttouhripuut ja sälytti ne poikansa Iisakin selkään; itse hän otti käteensä tulen ja veitsen, ja niin he astuivat molemmat yhdessä.
7 Iisak puhui isällensä Aabrahamille sanoen: "Isäni!" Tämä vastasi: "Tässä olen, poikani". Ja hän sanoi: "Katso, tässä on tuli ja halot, mutta missä on lammas polttouhriksi?"
8 Aabraham vastasi: "Jumala on katsova itselleen lampaan polttouhriksi, poikani". Ja he astuivat molemmat yhdessä.
9 Ja kun he olivat tulleet siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut, rakensi Aabraham siihen alttarin, latoi sille halot, sitoi poikansa Iisakin ja pani hänet alttarille halkojen päälle.
10 Ja Aabraham ojensi kätensä ja tarttui veitseen teurastaakseen poikansa.
11 Silloin Herran enkeli huusi hänelle taivaasta sanoen: "Aabraham, Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen".
12 Niin hän sanoi: "Älä satuta kättäsi poikaan äläkä tee hänelle mitään, sillä nyt minä tiedän, että sinä pelkäät Jumalaa, kun et kieltänyt minulta ainokaista poikaasi".
13 Niin Aabraham nosti silmänsä ja huomasi takanansa oinaan, joka oli sarvistaan takertunut pensaikkoon. Ja Aabraham meni, otti oinaan ja uhrasi sen polttouhriksi poikansa sijasta.
14 Ja Aabraham pani sen paikan nimeksi "Herra näkee". Niinpä vielä tänä päivänä sanotaan: "Vuorella, missä Herra ilmestyy".
15 Ja Herran enkeli huusi Aabrahamille toistamiseen taivaasta
16 ja sanoi: "Minä vannon itse kauttani, sanoo Herra: Sentähden että tämän teit etkä kieltänyt minulta ainokaista poikaasi,
17 minä runsaasti siunaan sinua ja teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja hiekka, joka on meren rannalla, ja sinun jälkeläisesi valtaavat vihollistensa portit.
18 Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, sentähden että olit minun äänelleni kuuliainen."



-


Missä nykypäivänä on vuori, jossa Herra ilmestyy?
Mitkä vuoret ovat Jumalan vuoria?

Joskus voisi ottaa erillisen keskustelun Jumalan vuorista, joita ovat ainakin Hooreb, Baasan ja Siion.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #17 : 16.11.16 - klo:18:03 »
Aadam ja Jeesus


Room.5:12-14
Sen tähden, niin kuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet - sillä jo ennen lakiakin oli synti maailmassa, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole;
"kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva."

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #18 : 16.11.16 - klo:18:04 »
Aadam ja Eeva

Jos Aadam on Jeesuksen esikuva, kuka on Eeva?
Eeva luotiin Aadamin kylkiluusta tai joidenkin käännösten mukaan puolikkaasta.


1.Tim.2:13-14
Sillä Aadam luotiin ensin, sitten Eeva; eikä Aadamia petetty, vaan nainen petettiin ja joutui rikkomukseen.

-
Seurakuntaa ei olisi olemassa ilman Jeesusta. Seurakunta on otettu Jeesuksen kyljestä.
Eeva petettiin. Aadam tuli osalliseksi Eevan synnistä ja sai myös rangaistuksen.
Jeesusta rangaistiin siksi, että  seurakuntaa on petetty. Joka ikinen on tehnyt syntiä ja tekee.

2.Kor.5:21.
Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #19 : 25.11.16 - klo:17:36 »
Saaran ja Haagarin pojat


Gal. 4:
22 Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen orjattaresta, toinen vapaasta.
23 Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan, vapaan taas lupauksen voimasta.
24 Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;
25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.
26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.



Nuo jakeet vievät kahteen suuntaan.
- Lain ja evankeliumin suhteeseen
- Todelliseen Jerusalemiin liittyen ja myös lopun aika keskusteluun
« Viimeksi muokattu: 25.11.16 - klo:18:04 kirjoittanut KnutL »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #20 : 25.11.16 - klo:17:40 »
Laitanpa linkin edelliseen viestiini liittyen.

Mauri Viksten
http://datauni.pp.fi/public_html/mauriviksten/MViksten_Galatalaiskirje_10.mp3

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #21 : 25.11.16 - klo:17:45 »
Raamattua tulkitaan aina omista tulkinnoista käsin. Ja sitten soitellaan suuta muille.

Niin tulkitaan Raamattua.
Ihmisroska

wаkаn

  • Vieras
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #22 : 26.11.16 - klo:01:40 »
Minulle sanottiin yhdellä toisella foorumilla, että Raamattua ei saa ollenkaan tulkita vaan sitä pitää ainoastaan totella.

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #23 : 26.11.16 - klo:04:39 »
Raamattua tulkitaan aina omista tulkinnoista käsin. Ja sitten soitellaan suuta muille.

Niin tulkitaan Raamattua.

 :o  no mutta veli !?

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #24 : 26.11.16 - klo:05:41 »
Iisak ja Jeesuksen kuolema

Heb.11:
18. ja jolle oli sanottu: "Iisakista sinä saat nimellesi jälkeläisen",
19. sillä hän päätti, että Jumala on voimallinen kuolleistakin herättämään; ja sen vertauskuvana hän saikin hänet takaisin.


Mitkä ovat ne asiat, jotka luvussa 1.Moos.22 kertovat esikuvallisesti Jeesuksesta?


1.Moos.22:
1 Näiden tapausten jälkeen Jumala koetteli Aabrahamia ja sanoi hänelle: "Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen".
2 Ja hän sanoi: "Ota Iisak, ainokainen poikasi, jota rakastat, ja mene Moorian maahan ja uhraa hänet siellä polttouhriksi vuorella, jonka minä sinulle sanon".
3 Varhain seuraavana aamuna Aabraham satuloi aasinsa ja otti mukaansa kaksi palvelijaansa sekä poikansa Iisakin, ja halottuaan polttouhripuita hän lähti menemään siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut.
4 Kolmantena päivänä Aabraham nosti silmänsä ja näki sen paikan kaukaa.
5 Silloin Aabraham sanoi palvelijoilleen: "Jääkää tähän aasin kanssa. Minä ja poika menemme tuonne rukoilemaan; sitten me palaamme luoksenne."
6 Ja Aabraham otti polttouhripuut ja sälytti ne poikansa Iisakin selkään; itse hän otti käteensä tulen ja veitsen, ja niin he astuivat molemmat yhdessä.
7 Iisak puhui isällensä Aabrahamille sanoen: "Isäni!" Tämä vastasi: "Tässä olen, poikani". Ja hän sanoi: "Katso, tässä on tuli ja halot, mutta missä on lammas polttouhriksi?"
8 Aabraham vastasi: "Jumala on katsova itselleen lampaan polttouhriksi, poikani". Ja he astuivat molemmat yhdessä.
9 Ja kun he olivat tulleet siihen paikkaan, jonka Jumala oli hänelle sanonut, rakensi Aabraham siihen alttarin, latoi sille halot, sitoi poikansa Iisakin ja pani hänet alttarille halkojen päälle.
10 Ja Aabraham ojensi kätensä ja tarttui veitseen teurastaakseen poikansa.
11 Silloin Herran enkeli huusi hänelle taivaasta sanoen: "Aabraham, Aabraham!" Hän vastasi: "Tässä olen".
12 Niin hän sanoi: "Älä satuta kättäsi poikaan äläkä tee hänelle mitään, sillä nyt minä tiedän, että sinä pelkäät Jumalaa, kun et kieltänyt minulta ainokaista poikaasi".
13 Niin Aabraham nosti silmänsä ja huomasi takanansa oinaan, joka oli sarvistaan takertunut pensaikkoon. Ja Aabraham meni, otti oinaan ja uhrasi sen polttouhriksi poikansa sijasta.
14 Ja Aabraham pani sen paikan nimeksi "Herra näkee". Niinpä vielä tänä päivänä sanotaan: "Vuorella, missä Herra ilmestyy".
15 Ja Herran enkeli huusi Aabrahamille toistamiseen taivaasta
16 ja sanoi: "Minä vannon itse kauttani, sanoo Herra: Sentähden että tämän teit etkä kieltänyt minulta ainokaista poikaasi,
17 minä runsaasti siunaan sinua ja teen sinun jälkeläistesi luvun paljoksi kuin taivaan tähdet ja hiekka, joka on meren rannalla, ja sinun jälkeläisesi valtaavat vihollistensa portit.
18 Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, sentähden että olit minun äänelleni kuuliainen."


-

Missä nykypäivänä on vuori, jossa Herra ilmestyy?
Mitkä vuoret ovat Jumalan vuoria?

Joskus voisi ottaa erillisen keskustelun Jumalan vuorista, joita ovat ainakin Hooreb, Baasan ja Siion.

Ihmeellinen usko Aabrahamilla oli.
Silloin Aabraham sanoi palvelijoilleen: "Jääkää tähän aasin kanssa. Minä ja poika menemme tuonne rukoilemaan; sitten me palaamme luoksenne." (jae 5). Aabrahamilla oli veitsi matkassa ja hän oli vakain aikein viemässä poikaansa vuorelle surmattavaksi. En tiedä mitä jo iäkkääksi käyneen Aabrahamin mielessä liikkui, mutta uskoa häneltä ei puuttunut. "Me palaamme luoksenne".  Tuossa kertomuksessa on paljon muutakin esikuvaa, mutta tämän nyt otin tähän.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #25 : 26.11.16 - klo:09:39 »
Ihmeellinen usko Aabrahamilla oli.
Silloin Aabraham sanoi palvelijoilleen: "Jääkää tähän aasin kanssa. Minä ja poika menemme tuonne rukoilemaan; sitten me palaamme luoksenne." (jae 5). Aabrahamilla oli veitsi matkassa ja hän oli vakain aikein viemässä poikaansa vuorelle surmattavaksi. En tiedä mitä jo iäkkääksi käyneen Aabrahamin mielessä liikkui, mutta uskoa häneltä ei puuttunut. "Me palaamme luoksenne".  Tuossa kertomuksessa on paljon muutakin esikuvaa, mutta tämän nyt otin tähän.

Ihmeellinen ja puhutteleva kohta. Luja usko siihen, että Jumala on luotettava ja pitää lupauksensa. Ja siitäkin A joutuu antamaan kunnian Jumalalle - sellaisesta uskosta.

Joskus olen mietinyt sitä, että mihin Aabrahamin usko Jumalan huolenpitoon siinä vaiheessa jäi, kun hän valehteli vaimoaan sisarekseen (vaikka olikin sitä puoliksi, mutta antoi ymmärtää sen väärin)?

Se ero siinä lienee, että Iisakista oli erillinen juuri häntä koskeva lupaus. Kun taas tuossa toisessa tapauksessa ei 'erikseen' annettua lupausta ollut.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #26 : 26.11.16 - klo:10:54 »
Ihmeellinen usko Aabrahamilla oli.
Silloin Aabraham sanoi palvelijoilleen: "Jääkää tähän aasin kanssa. Minä ja poika menemme tuonne rukoilemaan; sitten me palaamme luoksenne." (jae 5). Aabrahamilla oli veitsi matkassa ja hän oli vakain aikein viemässä poikaansa vuorelle surmattavaksi. En tiedä mitä jo iäkkääksi käyneen Aabrahamin mielessä liikkui, mutta uskoa häneltä ei puuttunut. "Me palaamme luoksenne".  Tuossa kertomuksessa on paljon muutakin esikuvaa, mutta tämän nyt otin tähän.

Ihmeellinen ja puhutteleva kohta. Luja usko siihen, että Jumala on luotettava ja pitää lupauksensa. Ja siitäkin A joutuu antamaan kunnian Jumalalle - sellaisesta uskosta.

Joskus olen mietinyt sitä, että mihin Aabrahamin usko Jumalan huolenpitoon siinä vaiheessa jäi, kun hän valehteli vaimoaan sisarekseen (vaikka olikin sitä puoliksi, mutta antoi ymmärtää sen väärin)?

Se ero siinä lienee, että Iisakista oli erillinen juuri häntä koskeva lupaus. Kun taas tuossa toisessa tapauksessa ei 'erikseen' annettua lupausta ollut.

Niin, eipä taida Aabrahamista olla pyhityselämän erityiseksi esikuvaksi, mutta "uskon isän esikuva" hän on. Tuosta viimeeksi kirjoittamastasi kappaleesta olen täsmälleen samaa mieltä. Mitä Iisakiin tuli niin siitä Aabrahamilla oli Jumalan lupaus (jonka hän sai tavalla, jolla harvat sen saavat; Herra ilmestyi hänelle ja keskusteli hänen kanssaan).

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #27 : 26.11.16 - klo:12:17 »

Niin, eipä taida Aabrahamista olla pyhityselämän erityiseksi esikuvaksi, mutta "uskon isän esikuva" hän on. Tuosta viimeeksi kirjoittamastasi kappaleesta olen täsmälleen samaa mieltä. Mitä Iisakiin tuli niin siitä Aabrahamilla oli Jumalan lupaus (jonka hän sai tavalla, jolla harvat sen saavat; Herra ilmestyi hänelle ja keskusteli hänen kanssaan).

Tuo onkin hyvä näkökulmaero.
Näistä veijarista,  joita uskon esikuvia pidetään, neljää ei oikein voi sanoa pyhityksen esikuvaksi.

"Ja mitä minä vielä sanoisin? Sillä minulta loppuisi aika, jos kertoisin Gideonista, Baarakista, Simsonista, Jeftasta, Daavidista ja Samuelista ja profeetoista,"

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #28 : 28.11.16 - klo:17:41 »
Vaskikäärme Jeesuksen esikuvana


Joh.3:14.  Ja niin kuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,

4.Moos.21:8-9
Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Tee itsellesi käärme ja pane se tangon päähän, niin jokainen purtu, joka siihen katsoo, jää eloon". Niin Mooses teki vaskikäärmeen ja pani sen tangon päähän; jos ketä käärmeet sitten purivat ja tämä katsoi vaskikäärmeeseen, niin hän jäi eloon.


Katse Jeesukseen riittää.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka tulkita Raamattua
« Vastaus #29 : 28.11.16 - klo:17:44 »
VT:stä voidaan nähdä myös varoitus jonkun hengellisen asian/tapahtuman nostamisesta itse asian edelle.


Israelilaiset ottivat vaskikäärmeen Jumalakseen.
2.Kun.18:4 "Hän poisti uhrikukkulat, murskasi patsaat, hakkasi maahan asera-karsikon ja löi palasiksi vaskikäärmeen, jonka Mooses oli tehnyt; sillä niihin aikoihin asti israelilaiset olivat polttaneet uhreja sille; sitä kutsuttiin nimellä Nehustan."