Kirjoittaja Aihe: Kadotuskelpoisuus  (Luettu 6384 kertaa)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kadotuskelpoisuus
« Vastaus #15 : 06.12.16 - klo:18:55 »
Missähän kristilisissä yhteisöissä se oma ajattelu on nykyisin eniten työnnetty syrjään?
Ja missä vähiten?

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kadotuskelpoisuus
« Vastaus #16 : 06.12.16 - klo:19:00 »
Pitäisköhän tehdä lista näistä "eniten" ja "vähiten" -piireistä?
Luulisin, että useimmilla meistä olisi selvä näkemys, miten piirit pitää luokitella...
... ja saataisiin hyvät uskonsodat aikaan.

Mutta ei tämä sitä tarkoita, ettei luokittelua voisi tehdä myös oikein.

Paikalla Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kadotuskelpoisuus
« Vastaus #17 : 06.12.16 - klo:20:06 »
Missähän kristilisissä yhteisöissä se oma ajattelu on nykyisin eniten työnnetty syrjään?
Missähän kristillisissä yhteisöissä suut yritetään tukkia ja yhden tai muutaman tavallisen ihmisen "näyt" ohjaavat kaikkea toimintaa?

Taitaa riippua käsiteltävästä asiasta.
Veikkaisin, että eniten ajattelua kahlitaan hyvin pienissä suljetuissa yhteisöissä.
Sellaisia voi olla myös isojen yhteisöjen reunamilla.

Täältä voi jokainen poimia oman ehdokkaansa:

http://www.uskonnot.fi/yhteisot/

En löytänyt luettelosta paria hyvää ehdokasta. Muutaman perheen muodostamia ne.
En silti usko, että ko. yhteisöt erityisesti tuottaisivat kadotuskelpoisia. Hyvässä tai pahassa mielessä.
« Viimeksi muokattu: 06.12.16 - klo:20:23 kirjoittanut KnutL »

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kadotuskelpoisuus
« Vastaus #18 : 06.12.16 - klo:20:41 »
Eipä niitä tarvitse erikseen tuottaa. Sehän se just on koko kupletin juoni.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kadotuskelpoisuus
« Vastaus #19 : 17.01.18 - klo:11:12 »
Olen tykönäni pohtinut lapsen pelastusta. Asiaa on täälläkin käsitelty useammassakin yhteydessä, eikä ehkä ole tarvetta palata niihin. Koska tämä keskustelu osui kohdalle, niin ajattelin ottaa asian uudelleen esille. Joittenkin mielestä pienikin lapsi on kadotuskelpoinen. Mikä sitten tekee ihmisen kadotuskelpoiseksi? Joidenkin mielestä se on perisynti, lääkkeenä tähän on kautta aikojen pidetty kastetta ja jopa hätäkastetta.

En kuitenkaan jaksa millään käsittää, että lapsen iankaikkinen kohtalo olisi sen varassa, mitä lapsen vanhemmat (tai jotkut muut) tekevät hänelle tai jättävät tekemättä. Toisekseen olen sitä mieltä, että ihminen ei voi toisesta ihmisestä tehdä Jumalan lasta missään tilanteessa.

Mielestäni kadotuskelpoisuuden mahdollistaa ainoastaan epäusko. Se puuttuu lapselta johonkin ikään asti.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Kadotuskelpoisuus
« Vastaus #20 : 20.01.18 - klo:12:38 »
"Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa." 
Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki."

Jeesus laittaa meidät lujille siinä mikä on luonnollisen ihmisen tila suhteessa taivasten valtakuntaan. Meidän luonnollinen järkemme taistelee vastaan varsinkin ajatellessamme vastasyntynyttä. Omasta syystäkö hän ei taivaskelpoinen olisi? Eikö se olisi epäreilua tuomita 'syytöntä'? Tai vanhemmistako riippuisi hänen kohtalonsa? Eihän lapsi kanna "isien" syntivelkaa sanoo Raamattukin. Jos isä on varastanut ei siitä lasta syytetä. Jos joku syntyy sokeana, ei se ole vanhempien syytä. Ja kukin "tuomitaan tekojensa mukaan" toistuu Raamatussa monesti.

Entä Aadamin lankeemuksen seuraukset? Olemmeko siitä vapaita luonnostamme?

Miksi Jeesus kuitenkin esittää uudestisyntymisen välttämättömänä, että voi päästä näkemään Jumalan valtakuntaa? Olipa käsityksemme vastasyntyneen tilasta ja uudestisyntymisestä yleensäkin mikä tahansa, emme voi sivuuttaa noita Jeesuksen sanoja.  Parempi meidän on puhua pienillä kirjaimilla noin suurista asioista.

Me niin helposti alamme järjellä mestaroimaan, lieventelemään, muuksi selitelemään noita Mestarin ehdottomia sanoja. Voimme alkaa tekemään liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Suuntaan tai toiseen.

Lienemme pitkälle yhtämieltä siitä, että vain Jumala voi uudestitynnyttää ihmisen. Ja kuka ikinä pelastuukin, millaistenkin vaiheiden kautta, se toteutuu vain Jeesuksen kautta. "Kukaan ei voi tulla Isän tykö muutoin kuin minun kauttani". Ei nämä asiat ole meidän ihmisten vallassa ja varassa. Vaan Jumalan. Kun muistetaan vielä se, että "Jumalalle on kaikki mahdollista".
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kadotuskelpoisuus
« Vastaus #21 : 20.01.18 - klo:12:54 »
Tässä keskusteluun liittyvä ohjelma, joka kannattaa katsoa:
http://www.tv7.fi/vod/player/28297/
« Viimeksi muokattu: 20.01.18 - klo:14:28 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Kadotuskelpoisuus
« Vastaus #22 : 20.01.18 - klo:17:36 »

Lienemme pitkälle yhtämieltä siitä, että vain Jumala voi uudestitynnyttää ihmisen. Ja kuka ikinä pelastuukin, millaistenkin vaiheiden kautta, se toteutuu vain Jeesuksen kautta. "Kukaan ei voi tulla Isän tykö muutoin kuin minun kauttani". Ei nämä asiat ole meidän ihmisten vallassa ja varassa. Vaan Jumalan. Kun muistetaan vielä se, että "Jumalalle on kaikki mahdollista".

Näin olen asian ymmärtänyt.
Ns. luonnostaan/itsestään pelastumista en kykene allekirjoittamaan minkään ikäisen kohdalla. Jos pelastuu, niin Jeesuksen kautta. Ja jätän mieluusti ratkaisut pelastumisesta Jumalan käsiin.
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kadotuskelpoisuus
« Vastaus #23 : 20.01.18 - klo:18:21 »
Joku on osuvasti sanonut, että pelastus tulee lahjana, mutta kadotus ansaitaan. Vaikka Raamatussa ei sanota noin, niin mielestäni siinä on asian ydin. Lapsi ei pysty ansaitsemaan edes kadotusta. Jeesus puhui "näistä pienistä, jotka uskovat minuun". Mielestäni epäuskon puuttuminen merkitsee iästä riippumatta uskoa.

Silti pieni lapsi on syntinen ja se näkyy tavalla tai toisella jo siinä vaiheessa, kun omaa tahtoa alkaa olla. Mutta niinhän me kaikki muutkin olemme. Taivas- tai kadotuskelpoisuus määrittyy siitä tosiasiasta, luetaanko synti syyksi vai ei. Jumala vanhurskauttaa jumalattoman (Room. 4. luku), kun tämä uskoo, ts. kun häneltä puuttuu epäusko.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Kadotuskelpoisuus
« Vastaus #24 : 29.01.18 - klo:05:29 »
Eihän pelastus kastevedessä ole, eikä kukaan kristitty sellaista opeta. Kasteessahan on Isä Poika ja Pyhä Henki läsnä ja pelastus on Kristuksessa joka on asettanut kasteen Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Ilman USKOA ei voi pelastua, usko ja kaste kuuluvat kiinteästi yhteen. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Usko ja Kaste on portti uuteen liittoon -  Kristuksen yhteyteen ja pelastukseen.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Kadotuskelpoisuus
« Vastaus #25 : 29.01.18 - klo:05:42 »
Kadotus on jokaisen osa jolla ei ole uskoa Kristukseen. Kristus on syntisille portti iankaisseen elämään. Jeesuksen kalliilla uhrilla koko maailman synnit on sovitettu. Ilman uskoa tämä lahja jää vastaanottamatta ja seuraukset ovat hirvittävät. Siksi NIMENOMAAN Kristusta julistetaan, että ihmiset uskoisivat ja pelastuisivat.

On vakava asia alkaa julistamaan muuta, kuin uskoa Kristukseen.  Muita teitä pitkin ei pääse Jumalan valtakuntaan. Ja nämä muut tiet eksyttävät helposti poispäin Kristuksesta. Jeesus on syntiemme sovitus. Hänen uhrillaan on Jumalan viha lepytetty.

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 123
Vs: Kadotuskelpoisuus
« Vastaus #26 : 29.01.18 - klo:18:20 »
Minusta on hyvin ongelmallinen sellainen ajatus, että olisi olemassa ihmisiä, jotka eivät tarvitse Kristusta syntiensä sovittajaksi. Perisynti ja täydellinen turmeltuminen on muuten raamatullinen oppi, mutta siitä ei seuraa luterilaisten kasteen uudestisynnyttävä objektiivinen voima. Luterilaisilla on paljon oikeaa oppia, mutta uskonpuhdistus alkoi Lutherista ja päättyi Lutheriin.

En minä ainakaan tullut kasteessa uskoon, vaan Raamattua lukemalla. Jos jotain uskoontulohetkeä haluaisin määrittää, niin varmaankin luterilaisten ehtoollisella. Siinä sai uskoa ehtoollisen asetussanat omalle kohdalle ja oli tähänastisista hengellisistä kokemuksista suurin, koska sai uskoa syntinsä anteeksi. Rituaaleihin perustuva väärä varmuus ei ole kenellekään hyvästä.

Uskon, että emme täysin ymmärrä mitä synti on, koska olemme syntiinlangenneita olentoja. Synti ei pohjimmiltaan ole tekoja, vaan ihmisen olemukseen kuuluva asia. Emme rakasta Jumalaa ja lähimmäistä täydellisesti emmekä tuo kaikella olemisellamme ja tekemisellämme kunniaa Jumalalle. Tarvitseeko ihminen armoa tekojensa tähden vai siksi, että hän itsessään on syntinen? Jos synti nähdään jonain tekoina ja pääasiassa ulkoisena asiana, niin tällöin ihminen ei tarvitse armoa ja anteeksiantoa itsensä tähden.

Room 7:23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
24. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?

« Viimeksi muokattu: 29.01.18 - klo:18:32 kirjoittanut garibaldi »

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Kadotuskelpoisuus
« Vastaus #27 : 29.01.18 - klo:21:08 »
Garibaldi. Tässä toinen viheliäinen ihminen.

Urho Muroma joskus sanoi Pyhän Hengen täyteyden olevan synnin täyteyttä.

Kun Pyhä Henki saa vaikuttaa: näyttää Hän todeksi meissä synnin ja sitten kirkastaa lääkkeen; Jeesuksen Kristuksen.

Monille synti on vain tekoja. Ja luulevat voivansa voittaa synnin.
Olen joskus aiemmissa ketjuissa jo tuonut esiin vertauksen.
Synti asuu meissä. Syvällä. Se on kuin iso emakko, joka porsii pieniä porsaita. Näkyviä syntejä.
Sitten parannusta tehdessämme koetamme listiä noita porsaita näkemättä emakkoa, joka niitä synnyttää.

Synti vääristää meissä ajattelun, suhteemme Jumalaan ja lähimmäisiin. Harvoin vain näemme asenteitamme ja motiivejamme synteinä.

Jeesuksen ajan fariseukset. Heillä oli puhtaaksi viilattu oppi. Niitä fariseuksia liikkuu ajassamme yhä. Puimatantereellakin.
Milloin profeettoina; milloin jyrähtämässä kuinka asia on. Ylhäältä päin.
Oppi on ehkä oikea, mutta rakkaus ja laupeus puuttuu, mutta eivät he sitä näe. Ylpeydessään oikeat.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Kadotuskelpoisuus
« Vastaus #28 : 30.01.18 - klo:01:13 »
Hyvin kiteytetty.  :)

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Kadotuskelpoisuus
« Vastaus #29 : 30.01.18 - klo:21:12 »
Rituaaleihin perustuva väärä varmuus ei ole kenellekään hyvästä.

Uskon, että emme täysin ymmärrä mitä synti on, koska olemme syntiinlangenneita olentoja. Synti ei pohjimmiltaan ole tekoja, vaan ihmisen olemukseen kuuluva asia. Emme rakasta Jumalaa ja lähimmäistä täydellisesti emmekä tuo kaikella olemisellamme ja tekemisellämme kunniaa Jumalalle. Tarvitseeko ihminen armoa tekojensa tähden vai siksi, että hän itsessään on syntinen? Jos synti nähdään jonain tekoina ja pääasiassa ulkoisena asiana, niin tällöin ihminen ei tarvitse armoa ja anteeksiantoa itsensä tähden.

Room 7:23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
24. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?

Aivan. Ei myöskään väärä varmuus omasta predestinaatiosta pelasta. Jeesus pelastaa. Jeesus tulee olla uskome kohde.

Jostain kautta ihminen tarvitsee saada vakuutus, että on päässyt armosta osalliseksi. Se mitä luterilaisuudesta ymmärrän, siellä nähdään kaste ja ehtoollinen Jumalan säädöksinä, joihin Hän on liittänyt lupauksensa. Noissa Jumalan asettamissa välineissä on se ero muihin sanan lupauksiin nähden, että niissä kohteena on suoraan aina yksilö. Henkilökohtaisesti. Se joka kastetaan, joka ottaa ehtoollisen vastaan. Juuri hän. Jumalan lupauksia pidetään varmempana perustana kuin ihmisen ratkaisuja, kokemuksia, omia ajatuksia.

Tuossa Garibaldi on hyvin tiivistänyt synnin olemusta. Synti ei ole vain tekoja - sellainen olisi pinnallinen käsitys. Vaan syntiset teot nousevat syntisestä olemuksesta. Juuri siksi tarvitaan uudestisyntyminen. Jeesus pitää sitä ehdottoman välttämättömänä taivasten valtakuntaan pääsemiseen - miten se uudestisyntyminen sitten ymmärrettäneenkään.
« Viimeksi muokattu: 30.01.18 - klo:21:19 kirjoittanut Jopo »
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)