Kirjoittaja Aihe: Donald Trump on positiivisen ajattelun ja menestysteologian amerikkalainen tuote  (Luettu 10318 kertaa)

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Asiaa puhut. "Right man -syndrooma" , on sellainen oireyhtymä, ettei siihen kannata kauheasti omaa ruutiaan tuhlata.

Veljen heltta on kovasti muuttanut muotoaan sitten viime näkemän.  :)

Ugh !

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Foorumit hiljenevät, kun vahvat pääsevät ne hiljentämään. Tekevät vielä omasta mielestään oikein, kun tukkivat syntisten suut. Pitävät avoimia foorumeita seurakuntina ja itseään niiden paimenina.

Minua on vaivannut se, että olen ollut täällä (ehkä) liikaa äänessä. Saattaa olla, että taannoinen joukkopako on kasvattanut syntilistaani. Omasta mielestäni suvaitsen pitkälle toisinajattelua, mutta sitä on vaikeampi sulattaa, että vain yhdellä on koko totuus ja muut ovat jo lähtökohtaisesti väärässä. Asioista on voitava keskustella ilman toisen nälvimistä (se on tosi vaikeaa!), vaikka oltaisiin eri mieltäkin. Kuten olen sanonut, olen harhaoppinen aina jonkun sellaisen mielestä, joka kuuluu sellaiseen yhteisöön, joka oppinsa on edes jotenkin määritellyt. Ja näyttää, että sellaisen ympäriltä melkein kaikki kaikkoavat. Kaipaan kuitenkin teitä kaikkia ja olisi ikävä jättää teidät.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Kovin näyttää olevan täällä ja muuallakin tällä foorumilla hiljaista? Onko peräti lopun alkua?

Ehkä ihmiset kyllästyvät nopeasti siihen, että kokevat tulevansa päähän potkituiksi, jos ovat rehellisiä.
Aina on joku kristityn roolinsa väkevästi omaksunut sokea taluttaja neuvomassa vierestä, että mistä saa kirjoittaa ja mikä on turhaa. Olen sellaiseen "uskovaisuuteen" langennut itsekin ja häpeän sitä.

Foorumit hiljenevät, kun vahvat pääsevät ne hiljentämään. Tekevät vielä omasta mielestään oikein, kun tukkivat syntisten suut. Pitävät avoimia foorumeita seurakuntina ja itseään niiden paimenina.

Ugh!


Veli Mice puhuu nyt arvoituksellisesti. Sano suoraan: kuka tai ketkä ovat olleet vahvoina hiljentämässä tätä foorumia?

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Kovin näyttää olevan täällä ja muuallakin tällä foorumilla hiljaista? Onko peräti lopun alkua?

Ehkä ihmiset kyllästyvät nopeasti siihen, että kokevat tulevansa päähän potkituiksi, jos ovat rehellisiä.
Aina on joku kristityn roolinsa väkevästi omaksunut sokea taluttaja neuvomassa vierestä, että mistä saa kirjoittaa ja mikä on turhaa. Olen sellaiseen "uskovaisuuteen" langennut itsekin ja häpeän sitä.

Foorumit hiljenevät, kun vahvat pääsevät ne hiljentämään. Tekevät vielä omasta mielestään oikein, kun tukkivat syntisten suut. Pitävät avoimia foorumeita seurakuntina ja itseään niiden paimenina.

Ugh!


Veli Mice puhuu nyt arvoituksellisesti. Sano suoraan: kuka tai ketkä ovat olleet vahvoina hiljentämässä tätä foorumia?

Tuon tarkemmin en ala omaa näkemystäni avaamaan tämän foorumin suhteen. Sen sanoin jo, että itsekin olen sitä tehnyt mistä kirjoitin. Esim. muistan jotain opillista asiaa käsittelevässä ketjussa narisseeni sen aiheen käsittelyn turhuudesta. Yhtä hyvin olisin voinut olla kirjoittamatta mitään, mutta kun piti päästä sanomaan.

Ja jotta asia olisi vielä sekavampi, niin myönnän, että luin Oloneuvoksen kysymyksenkin väärin. Hän sanoi "täällä ja muuallakin tällä foorumilla", niin jostain syystä sisäistin sen "täällä ja muillakin foorumeilla". Käsitin hänen tarkoittaneen muitakin hengellisiä foorumeita. Tosi asia on, että muuallakin tuntuu olevan aika hiljaista. Siksi kirjoitin, että foorumit hiljenevät, en että foorumi hiljenee.

Edelleen olen sitä mieltä, että foorumeillakin on vahvoja persoonia, jotka joskus tahtomattaankin jättävät sellaisen kuvan, että keskustelun olisi oltava sellaista kuin he haluavat. Sitten osa ei jaksa sitä neuvomiseksi ja päsmäröinniksi tulkittua kommentointia katsella. Monella saattaa olla muutenkin jo aika hankalaa ja sit jos omat mielenkiinnon kohteet ja aiheet ohitetaan tai saavat aina aikaiseksi piikittelevän sävyistä parran pärinää, niin ns. käpy kärähtää ja ovi käy.


Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Foorumit hiljenevät, kun vahvat pääsevät ne hiljentämään. Tekevät vielä omasta mielestään oikein, kun tukkivat syntisten suut. Pitävät avoimia foorumeita seurakuntina ja itseään niiden paimenina.

Minua on vaivannut se, että olen ollut täällä (ehkä) liikaa äänessä. Saattaa olla, että taannoinen joukkopako on kasvattanut syntilistaani. Omasta mielestäni suvaitsen pitkälle toisinajattelua, mutta sitä on vaikeampi sulattaa, että vain yhdellä on koko totuus ja muut ovat jo lähtökohtaisesti väärässä. Asioista on voitava keskustella ilman toisen nälvimistä (se on tosi vaikeaa!), vaikka oltaisiin eri mieltäkin. Kuten olen sanonut, olen harhaoppinen aina jonkun sellaisen mielestä, joka kuuluu sellaiseen yhteisöön, joka oppinsa on edes jotenkin määritellyt. Ja näyttää, että sellaisen ympäriltä melkein kaikki kaikkoavat. Kaipaan kuitenkin teitä kaikkia ja olisi ikävä jättää teidät.

Niin, muistan useamman kerran, että ollaan oltu juuri tuon teeman ympärillä: jokainen hairahtuu monessa kohtaa. Ja jos tuota ei uskova todellisesti halua itseensä asettaa, niin hankalaksi menee. Itse en pidä sitä pahana, että jokainen kertoo omia kokemuksiaan seurakunnista, opeista ja virtauksista. Kyllä oman näkemyksen voi tuoda esille. Se onkin sitten eri asia, että missä "hengessä" sitä kerrotaan. Aika nopeasti ihmiset  huomaavat, että onko kyseessä aito keskustelu vai foorumisaarna/-julistus.

Olen muistakseeni tuonut sitä esille täällä, että olen tykännyt niistä pohtivista keskusteluketjuista, missä jokainen on voinut suht vapaasti kertoa näkemyksiään ja missä ei jäädä ylenmäärin päitä kopsuttelemaan yhteen. 

Siellä harhaoppisuus-keskustelussa oltiin minusta juuri tässä asiassa kiinni, vaikka se ei nyt kauan jatkunutkaan. Oltiin menossa kohti sitä, että miksi jotkut ihmiset hyvin erilaisista taustoista tulevat foorumeilla ja livenäkin hyvin toimeen, mutta ehkä sitten kaikkien kanssa ei oikein tunnu sujuvan. Persoonat vaikuttavat, mutta kyllä mielestäni myös uskonkäsitykset ja se kuinka tuon hairahtumisen ja väärässä olemisen mahdollisuuden tohtii itseensäkin asettaa.

Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Asiaa puhut. "Right man -syndrooma" , on sellainen oireyhtymä, ettei siihen kannata kauheasti omaa ruutiaan tuhlata.

Veljen heltta on kovasti muuttanut muotoaan sitten viime näkemän.  :)

Ugh !

Joo, oma näkemykseni on, että sellainen helposti lopettaa keskustelun. Joku sanoo ehkä etsivänsä vain totuutta asioista (mikä on hyvä), mutta siinä sitä etsiessään saattaa vaikuttaa melko paljon siihen miten muut kokevat omia näkemyksiään ja panostaan arvostettavan.

Osa ehkä etsii enemmän yhdessä pohdittavia näkökulmia ja osa kokee tehtäväkseen julistaa totuutta. Toinen johtaa keskusteluun (olemmehan keskustelufoorumilla), toinen melko usein hiljentää keskustelua tai sitten se keskustelu muuttuu sivukaupalla jatkuvaksi sarvien kolisteluksi.

Itse oikeasti uskon siihen, että foorumien hiljentymiseen on myös muita syitä, kuin facebookit ym. uudemmat ja "nopeammat" keskustelualustat, vaikka nekin oman osansa ovat vieneet. Ajattelen, että kun ihmisten kanssa ollaan tekimissä, niin sieltä suunnalta ne syytkin löytyvät.

Oma syntini asiassa on ainakin se, että usein liian huolettomasti letkauttelen asioita. Ja myös se, että käytän joskus tietoisesti hieman kaanaan kieltä. Sen tarkoitus mun tapauksessa on joskus humoristinen, mutta se ei ehkä aina mene läpi siten kuten olen tarkoittanut. Sitten se hieman pilke silmäkulmassa heitetty letkautus voi herättää ajatuksia, että mitähän tuokin jannu tossa oikein yrittää sönköttää jne.

Trumpista on kyllä lipsahdettu pikkasen, mutta liekkö tuo nyt maailman kauhein asia. Keskustelut tuppaavat rönsyilevän ja aina voi palata alkuperäiseen aiheeseen sivupoluilta takaisin.
Ihmisroska

Oloneuvos

  • Vieras

Veljen heltta on kovasti muuttanut muotoaan sitten viime näkemän.  :)

Ugh !

Toden totta. Tarkka havainto. Kyllä siellä veljen skalpin alla yhä jotain joskus liikkuu  ::)
UGH

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Mice, kiitos hyvistä vastauksista. En oikeasti odottanutkaan, että luettelisit "vahvisten" nimiä. En minäkään sitä tekisi.

Hyvin kyllä toit esille sitä, mistä foorumeilla saattaa olla kysymys - miksi jotkut poistuvat takavasemmalle. Yhden hyvän havaintosi poimin vielä erikseen: nopeasti kyllä tulee huomatuksi se, onko kyseessä aito keskustelu vai, niinkuin sanoit, foorumisaarna. Saarnaajalta itseltään se tosin voi jäädä täysin huomaamatta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Tässä ketjussa käsiteltiin alunperin Trumpin persoonaa ja edesottamuksia. Nyt on tosi mielenkiintoinen vaihe, kun Trump on tekemässä Jerusalemista Israelin pääkaupunkia ihan oikeasti. Mitähän siitä seuraa? Toteutuvatko ennustukset Sakarjan 12. luvusta? Jakeiden 9 ja10 ennustus ei liene vielä koskaan toteutunut.
« Viimeksi muokattu: 07.12.17 - klo:21:38 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Olen lukenut Norman Vincent Pealen kirjoja. Ihan hyviä opetuksia.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Olen lukenut Norman Vincent Pealen kirjoja. Ihan hyviä opetuksia.

En itse ole lukenut tämän henkilön kirjoja. Piti hakea netistä tietoa. Mm. tällainen kirjoitus löytyi (KF= Kristitynfoorumi.fi):

KF: Sitten RW kertoo, kuinka mo­net maalliset instituutiot, liikeyri­tykset, yms. ottavat oppia hänen kirjastaan (bisneksen teossaan). Hän mainitsee Coca Colan, Wal­martin (suuri kauppaketju), monia urheiluseuroja, jne. Kyse on ame­rikkalaisesta ahneudesta, jota monet ns. ”kristityt” kirjat pönkittä­vät. Jabesin Rukous, Warrenin kirja, Norman Vincent Pealen ja Robert Schullerin ym. kirjat myy­vät, koska niissä kuvataan kaava, jonka kautta menestyä myös maallisesti. Se on ”uskon sana” ja ”menestys” teologiaa, eli äärika­rismaattista new age kristillisyyttä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Ilmeisen hyvää kamaa.

Pealen kirjoja on suomentanut myös RistinVoitosta tuttu Tytti Träff

Mietiskelijä

  • Vieras
Ilmeisen hyvää kamaa.

Pealen kirjoja on suomentanut myös RistinVoitosta tuttu Tytti Träff

Kyseenalaisia kirjoja tuo Norman Vincent Pealen on tehtaillut, mm. Positiivisen ajattelun voima.

Presidentti Donald Trump kävi nuorena Pealen järjestämissä kokouksissa Manhattanilla.

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Taisi olla Trumpetin kotikirkko.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Tässä on erilainen kuva Trumpista. Harva media kertoo tästä:

https://www.oikeamedia.com/o1-71615
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell