Kirjoittaja Aihe: Kahden Jeesuksen "loukussa"  (Luettu 1186 kertaa)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 4846
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Kahden Jeesuksen "loukussa"
« : 02.04.17 - klo:05:19 »
Löysin koneen uumenista vanhan kirjoitukseni monen vuoden takaa, joka saattaa jollekin olla tuttu ennestään. Sitä saa kritisoida.

Monelle saattaa olla yllätys se, että myös sielunvihollinen julistaa "evankeliumia". Hänen evankeliumistaan Paavali käyttää nimitystä "toinen evankeliumi". Tässä evankeliumissa käytetään samoja käsitteitä, kuin aidossakin evankeliumissa. Siksi sitä on joskus vaikea erottaa oikeasta evankeliumista. Näyttää siltä, että vihollinen tulee "evankeliuminsa" kanssa niin lähelle oikeaa kuin mahdollista - tapahtuupa sen kautta ihan oikeitakin uskoontulemisia. Siksi sen väitetään olevan oikeaa. Sehän tuottaa hyvää satoa. Kristikunnan historiassa oikea ja väärä evankeliumi ovat kulkeneet rinnakkain alusta alkaen. Jeesuskin esitti tämän vertauksessaan vehnästä ja lusteesta.

Jos vihollinen tulisi seurakunnan keskelle sarvet päässä, niin jokainen häntä kavahtaisi. Vihollinen on kuitenkin tuhanten juonten mestari, se osaa laskelmoida — oikeastaan se on taitava matemaatikko. Se sallii muutaman tulla uskoon aivan oikeastikin, jos se tämän "oikeaksi" todistetun kautta pystyy tunkeutumaan seurakuntaan saaden aikaan tuhoa ja hämminkiä. Paavalille hänen juonensa eivät olleet tuntemattomat. Toisin on nyt. Tänään ei saa ajatella negatiivisesti, nyt on ajateltava vain positiivisia asioita, on nähtävä hyvä puoli kaikessa ja kaikissa. Tämän opin hyväksyvät ns. henkioppaatkin. Onpa profeettoja, jotka ennustavat tulevia asioita ja heidän ennustuksensa jopa toteutuvat. He myöntävät profetoivansa väärän hengen vaikutuksesta, mutta sanovat, että mitä väliä sillä on, sehän toimii!

Toinen evankeliumi hämmentää siinäkin mielessä, että sillä on "näyttöä". Se saa aikaan liikettä, joka on selvästi havaittavissa. Mieluusti se kuuluttaa kaikelle kansalle, että se ei edusta mitään hautausmaauskoa. Ihmeetkään eivät ole sille tuntemattomia. Ei voida kieltää, etteikö se muuttaisi ihmistä. Se saa ihmisen käyttäytymään eri tavalla kuin ennen, se tuo elämään uutta sisältöä, jota siinä ei ennen ollut. Monessa muussakin mielessä se muuttaa ihmistä ja usein on ihmissilmin lähes mahdotonta nähdä siinä eroa aitoon evankeliumiin. Tosiasiassa vain Jumala voi tehdä tämän erottelun täysin varman päälle. Mutta on eräs asia, josta voi jotain päätellä. Hedelmä. Sen suhteen ongelmana on pitkä kypsymisaika. Kristityn kohdalla kypsyminen vie vuosia, jopa vuosikymmeniä ja lopultakin siihen menee koko ajallinen elämä.

Jotain voi kuitenkin päätellä hedelmän laadusta. Huono puu tuottaa huonoja hedelmiä, hyvä puu hyviä. Toisen evankeliumin hedelmät ovat karvaita. Eräinä tuntomerkkeinä voidaan mainita rikkoutuneet ihmissuhteet. Vaikka tällainen uskova puhuu paljon Jeesuksesta, käyttää paljon hengellisiä termejä ja siteeraa paljon Raamattua, silti hedelmä on usein kova. Tällaisen "uskovan" lähipiirissä on usein raskasta ja ahdistavaa olla. Aina vallitsee jokin outo jännite, jota on vaikea määritellä. Tässä läheisyydessä et voi olla vapaa ja oma itsesi, sinulta edellytetään jotain sellaista, mitä et ole. Näyttää siltä, että toinenkaan ei ole oma itsensä, vaan jonkinlainen roolihahmo. Armollisuuden tilalla on usein armottomuus.

Tuntuu aivan uskomattomalta, että sielunvihollinenkin julistaa Jeesusta ja Jeesuksen vastaanottamista. Millainen tämä hänen Jeesuksensa sitten on?

Tämä Jeesus otetaan kaiken sen päälle, mitä ihmisessä ennestään on ikäänkuin jonkinlaiseksi takuumieheksi. Tosin jotain on aivankuin malliksi jätettävä pois, muuten ei kukaan voisi uskoa tähän Jeesukseen. Tämä Jeesus saattaa esiintyä kuninkaana, joka "adoptoi" sinut perheensä jäseneksi ja saat kaikki siihen kuuluvat oikeudet jo tässä ajassa. Hän voi antaa aivan käsittämättömän ilon kokemuksen ja onnen tunteen. Sinä saat mahtavan kokemuksen siitä, että juuri sinut on valittu ja sinulla on tehtävä ja loistava tulevaisuus. Kaikesta hyvästä huolimatta sinulle ei kerrota kaikkea…

Tosiasiassa tämä Jeesus lupaa pelastaa sinut vain, jos ryhdyt hyväksi, teet sitä ja tätä ja näin lunastat itse itsesi. Sinä maksat kaiken omalla hielläsi ja verelläsi. Mutta tämän Jeesuksen omana sinä itse tulet kaiken keskipisteeksi Sinusta riippuu kaikki. Jos sinä epäonnistut, niin kaikki on menetetty ja joudut toivottomuuteen.

Mutta tämä Jeesus ei ole syntisen Vapahtaja. Tämä Jeesus kuormittaa sinut, mutta ei itse osallistu kuorman kantamiseen. Hän ei vapauta sinua, vaan sitoo.
Miksi ihmiset sitten valitsevat tämän Jeesuksen? Tai miksi he vaihtavat oikean Jeesuksen tähän vale-Jeesukseen?

Siksi, että tämä Jeesus esiintyy kuninkaallisena eikä missään alennustilassa. Tämä Jeesus nostaa ihmisen suureksi jo tässä ajassa. Tämä Jeesus tekee suureksi sen, joka nostaa itse itsensä huipulle. Tämä Jeesus ei ole epäonnistuneen rupusakin ystävä. Tämä Jeesus ei juuri armoa tunne — paitsi tietysti puheissa ja totuuskin on hänelle suhteellista. Tälle Jeesukselle sopii mainiosti se, että asiansa edistämiseksi kaikki keinot ovat luvallisia. Siksi hänen menetelmänsä oudoksuttaa sitä taivastien kulkijaa, joka käy tietään oikean Jeesuksen kanssa.

Edelläoleva tuntuu liian synkältä ollakseen totta. Tosiasiassa näin karkeasti ei tapahdukaan käytännössä, vaan kaikki mainittu tapahtuu hyvin pienin askelin. Muutoin ihminen saattaisi huomata, että kaikki ei ole kohdallaan. Toinen Jeesus sallii sinun saada joskus huomattaviakin voittoja. Tällainen kokemus, jos mikään, saa sinut vakuuttumaan siitä, että olet oikealla tiellä. Jos tällaisista voitoista muodostuu vuosien jatkumo, niin mikäpä mahti voisikaan rikkoa sitä idylliä, että sinä olet pyhittynyt ja kelpaat siksi Jumalalle. Tässä on kuitenkin ansa.

Oikea Jeesus ei vaadi synnittömyyttä vaan antaa syntisi anteeksi. Hän ei vie uskonnon orjuuteen, vaan päästää siitä. Et kelpaa hänelle pyhityksesi tähden, vaan pyhityt siksi, että hän on tehnyt kaiken valmiiksi armostaan (1. Kor. 1:30).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 1347
Vs: Kahden Jeesuksen "loukussa"
« Vastaus #1 : 02.04.17 - klo:10:27 »
...
Aina vallitsee jokin outo jännite, jota on vaikea määritellä. Tässä läheisyydessä et voi olla vapaa ja oma itsesi, sinulta edellytetään jotain sellaista, mitä et ole. Näyttää siltä, että toinenkaan ei ole oma itsensä, vaan jonkinlainen roolihahmo. Armollisuuden tilalla on usein armottomuus.
...
Kirjoituksessasi on paljon hyvää. Erityisesti tuo lainaamaani kohta kertoo paljon siitä, mitä minäkin olen kokenut, ja mitä näen joissakin julistajissa.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 4846
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kahden Jeesuksen "loukussa"
« Vastaus #2 : 21.11.17 - klo:21:42 »
Tekisi mieli kysyä, onko lukijoilla omaa kokemusta näistä molemmista. Voi olla ehkä liian arka paikka kertoa niistä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 132
Vs: Kahden Jeesuksen "loukussa"
« Vastaus #3 : 21.11.17 - klo:21:49 »
Hedelmästä tulee mieleen, että helluntaikuvioista 10-15 v sitten tuntemistani tyypeistä n. 1/10 on tänään ehkä jollain tavalla selvillä vesillä, mutta heidänkään tilanteensa ei ole mitenkään kehuttava. Tulta ja aaltoja, kunnes on vain rauniot jäljellä.

Kaikki ne ihmiset! Kuinka tyhjää kaikki lopulta oli.

Olen hyvin murheellinen tästä.

Poissa Jano

  • Viestejä: 24
Vs: Kahden Jeesuksen "loukussa"
« Vastaus #4 : 21.11.17 - klo:22:19 »
Pitää kyllä paikkansa että eksytykset ja väärennökset voivat olla aidon kaltaisia. Mutta sanoisin kuitenkin, omien kokemusteni sekä myös Raamatun ymmärrykseni kautta, että vilpittömästi ja puhtaalla sydämellä* Jumalaa etsivät sielut tunnistavat kyllä kaikki väärennökset melko helpostikin. Toki voi tulla tilanteita joissa joutuu kyselemään ja etsimään vastauksia tosissaan, mutta kun sitä tekee niin vastaukset myös löytyvät. Joskus eksytyksistä puhutaan sellaiseen sävyyn joka mielestäni koroittaa liikaa niiden voimaa ja paholaista, ja joka voi kylvää pelkoa ja epäluottamusta Jumalan voimaan ja huolenpitoon. On hyvä tiedostaa asiat, mutta kulkea uskossa eikä pelossa.

* ennenkuin joku käsittää väärin, tarkoitan puhtaalla sydämellä tietynlaista asennetta tai mielentilaa, jonka omaksuvia Jumala kutsuu puhdassydämisiksi. Syntisiä olemme kaikki luonnostamme, mutta kaikki eivät halua olla puhdassydämisiä.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 4846
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kahden Jeesuksen "loukussa"
« Vastaus #5 : 21.11.17 - klo:22:28 »
Joskus eksytyksistä puhutaan sellaiseen sävyyn joka mielestäni koroittaa liikaa niiden voimaa ja paholaista, ja joka voi kylvää pelkoa ja epäluottamusta Jumalan voimaan ja huolenpitoon. On hyvä tiedostaa asiat, mutta kulkea uskossa eikä pelossa.

Muistan hyvin torontolaisuuden aikoihin, kun varoittajista "varoitettiin" sillä argumentilla, että kyllä Jumala pitää omistaan huolen. Kyllä pitääkin, mutta on kuitenkin vakavasti varoittanut eksyttäjistä. Ja Hän jopa lähettää väkevän eksytyksen niille, joilla ei ole rakkautta totuuteen. Kuulin omin korvin seurakunnan pastorin sanovan, että eihän Jumala omiaan eksytä. Eksyttääkö siis jo eksyksissä olevia?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Magda-sisko

  • Viestejä: 46
Vs: Kahden Jeesuksen "loukussa"
« Vastaus #6 : 22.11.17 - klo:10:55 »
Nykyinen likoominen, haudoilla makaaminen, hillunta ja pauhu ja rahan kauhominen ovat selkeää rienausta, ei edes eksytystä. Lapsikin sen erottaa ja ymmärtää. Ensin lähtee sille tielle seurakuntien johtajat, joiden henkien erottelukyvyn täytyy toimia, ja lauma perässä. Tullaan siis johtopäätökseen, että heillä on motiivina jokin muu. Eivät he VOI vilpittömin mielin Hillsongeihin eikä betheliläisyyteen eksyä. Tämän täytyy olla alkutotuttelua jollekin tosi kovalle jutulle, joka tulee. Väärentämätön Raamatun Jeesus varoittaa meitä monissa kohdissa väkevästä eksytyksestä, eikä nämä villitykset sellaista ole.

Tätä pelottaa sanoa: oikea eksytys tulee olemaan pirullisen ja hiuksenhienon ovela ja visuaalinen vetoomus sieluun, ei mitään riekkumista. Se on siirtymistä vähitellen siihen tosi eksytykseen, johon jopa hurskaimmat lipsuvat. Ehkä tulee jotain aisteja hyväilevää toimintaa, jossa on lumoavan kaunista musiikkia, tuoksuja, todelta vaikuttavia IT-esityksiä. Piraattijeesuskin on niissä mukana kauneuden ja rakkauden ihanana lähettiläänä.

Olen itse lukenut hyvin kauniin kirjoituksen Jeesuksesta joka saapui maailmaan Jumalan valon tuojana. En muista sanoja tarkalleen, mutta luettuani ajattelin, että tämä nyt ainakin on Jumalasta. MUTTA EI SE OLLUT. Ja olen ollut 35 vuotta uskossa ja ajatellut omaavani henkien erottamisen kyvyn, koska olen pysytellyt visusti Raamatussa enkä ole mennyt mukaan mihinkään uuteen liikehdintään.

Siitä lähtien olen rukoillut pelolla ja vavistuksella, että ainutsyntyinen ja Tosi Herra Jeesus armossaan pitäisi minusta huolta, ja että saisin voimaa seistä hänen edessään puhtain vaattein ilman pelkoa.
« Viimeksi muokattu: 22.11.17 - klo:11:03 kirjoittanut Magda-sisko »
Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee. - Paavali

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 4846
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kahden Jeesuksen "loukussa"
« Vastaus #7 : 22.11.17 - klo:11:42 »
Ja olen ollut 35 vuotta uskossa ja ajatellut omaavani henkien erottamisen kyvyn, koska olen pysytellyt visusti Raamatussa enkä ole mennyt mukaan mihinkään uuteen liikehdintään.

Ei uskossaolon vuosien määrä ole tae raittiudesta. Torontolaisuuteen hurahtivat erityisesti seurakuntien vanhimmat, joilla olisi pitänyt olla erottelukykyä. Monet seurakunnat lähtivät suinpäin mukaan ja vain muutamat harvat näkivät asian todellisen laidan, he erosivat tai heidät erotettiin. Torontolaisuuden pauloissa olevat seurakunnat eivät vieläkään ole merkittävästi palanneet eivätkä mukaan menneet ole asiasta parannusta tehneet. Rohkenisin vielä lisätä: Eivätkä tee.  :(
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Jano

  • Viestejä: 24
Vs: Kahden Jeesuksen "loukussa"
« Vastaus #8 : 22.11.17 - klo:17:20 »
Joskus eksytyksistä puhutaan sellaiseen sävyyn joka mielestäni koroittaa liikaa niiden voimaa ja paholaista, ja joka voi kylvää pelkoa ja epäluottamusta Jumalan voimaan ja huolenpitoon. On hyvä tiedostaa asiat, mutta kulkea uskossa eikä pelossa.

Muistan hyvin torontolaisuuden aikoihin, kun varoittajista "varoitettiin" sillä argumentilla, että kyllä Jumala pitää omistaan huolen. Kyllä pitääkin, mutta on kuitenkin vakavasti varoittanut eksyttäjistä. Ja Hän jopa lähettää väkevän eksytyksen niille, joilla ei ole rakkautta totuuteen. Kuulin omin korvin seurakunnan pastorin sanovan, että eihän Jumala omiaan eksytä. Eksyttääkö siis jo eksyksissä olevia?

Ne jotka eksyvät, eivät ole rakentaneet taloansa kalliolle. He ovat kyllä saattaneet kuulla Jeesuksen sanat ja ehkä tunnustavat suullansa olevansa kristittyjä, mutta heillä ei ole rakkautta totuuteen eli he eivät tahdo toimia Jeesuksen sanojen mukaan. Siksi he itse avaavat sydämensä eksytyksille. Ne jotka ovat vastaanottaneet rakkauden totuuteen ja sen myötä rakentaneet talnsa kalliolle, kuulleet Jeesuksen sanat ja myös toimivat niiden mukaan, ei mikään tai kukaan pysty eksyttämään.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 4846
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kahden Jeesuksen "loukussa"
« Vastaus #9 : 22.11.17 - klo:17:27 »
Varmin tapa eksyä on ajatella, että me tai minä emme voi eksyä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Jano

  • Viestejä: 24
Vs: Kahden Jeesuksen "loukussa"
« Vastaus #10 : 22.11.17 - klo:21:40 »
Ei ole kyse siitä kuka, vaan miten.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 403
Vs: Kahden Jeesuksen "loukussa"
« Vastaus #11 : 23.11.17 - klo:01:45 »
"Oikea Jeesus ei vaadi synnittömyyttä vaan antaa syntisi anteeksi. Hän ei vie uskonnon orjuuteen, vaan päästää siitä. Et kelpaa hänelle pyhityksesi tähden, vaan pyhityt siksi, että hän on tehnyt kaiken valmiiksi armostaan (1. Kor. 1:30)."

Joo, kallis on Jeesuksen veren hinta.

Hepr. 10:8   Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
Hepr. 10:9   sanoo hän sitten:

"Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi." Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
Hepr. 10:10   Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.

Hepr. 10:11   Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan toimittamassa ja usein uhraamassa, aina samoja uhreja, jotka eivät ikinä voi syntejä poistaa;
Hepr. 10:12   mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle,
Hepr. 10:13   ja odottaa nyt vain, kunnes hänen vihollisensa pannaan hänen jalkojensa astinlaudaksi.

Hepr. 10:14   Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.
___________

Jeesuksen kallis uhri riittää maailman kaikkien ihmisten kaikkien syntien sovitukseksi. ON vain kysymys siitä nöyrrymmekö ottamaan tämän lahjan uskossa vastaan.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 4846
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kahden Jeesuksen "loukussa"
« Vastaus #12 : 23.11.17 - klo:04:31 »
Tähän sopisi kertaukseksi vanha kirjoitus (vastaus 139): http://puimatanner.net/index.php?topic=77.msg27130#msg27130
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Jopo

  • Viestejä: 317
Vs: Kahden Jeesuksen "loukussa"
« Vastaus #13 : 25.11.17 - klo:14:34 »
Varmin tapa eksyä on ajatella, että me tai minä emme voi eksyä.

Ainakin riski on silloin suuri eksymiseen ja lankeamiseen. Kun Jeesukselta kysyttiin lopunajan merkeistä, Hän sanoi ensimmäiseksi: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä". Tuo on kirjattu ylös kolmeen kertaan, Matt, Mark ja Luuk evankeliumeissa.

Entä rakkaus totuuteen, onko sitä? Miten se ilmenee? Aika aralla mielellä tuonkin edessä joutuu olemaan.

Myöskin sitä saamme pyytää, sekään ei niin helppoa meille välttämättä ole. Vaikka periaatteessa haluaisimme olla totuutta rakastavia.

Paavali varoitti korinttolaisia:
"Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea"

Toisaalta Raamattu opettaa paljon Jumalan lapsen huolenpidosta, turvallisuudesta, vapaudesta. Jeesus muistutti linnuista, varpusista, kedon kukista. Kuinka Jumala ne kasvattaa, ruokkii, pitää huolta. Ja siitä, että vielä tärkeämpi Jumalalle on ihminen. Ettemme olisi liiaksi huoliin, eksymyksiin tai pelkoon suuntautuneita. Vaan turvaisimme joka aika Jumalaan joka on luvannut pitää huolen.

Voisiko sanoa, että saadaan olla vapaana Jumalan huolenpidon turvassa - mutta valppaana eksytyksiin ja vääränlaiseen itseluottamukseen.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 4846
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kahden Jeesuksen "loukussa"
« Vastaus #14 : 25.11.17 - klo:16:32 »
Voisiko sanoa, että saadaan olla vapaana Jumalan huolenpidon turvassa - mutta valppaana eksytyksiin ja vääränlaiseen itseluottamukseen.

Juuri näin. Jumalan huolenpitoon sisältyy sekin, että Hän varjelee eksytyksiltä(kin). Juuri siksi Sanaan on kirjattu lukuisia varoituksia. Mutta suhtautumalla niihin yliolkaisesti, vaara kasvaa. Jo pelkkä lukemattomien eri kuppikuntien olemassaolo todistaa eksytysten suuresta määrästä. Ja yhteisö itse ruokkii tätä kehitystä vakuuttamalla, että me emme ole eksyksissä ja emme voi eksyä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell