Tämä on hyvin mielenkiintoinen kysymys, jonka eteen viranomaisetkin joutuvat. Kuka on "kristitty" oikeasti ja kuka vain tiettyjen etujen saamiseksi? Voisimmekö me täällä vastata tuohon perin tärkeään kysymykseen?
Voimme tietysti yrittää, mutta sitä ennen minulla herää kysymys, miksi meidän pitäisi yrittää vastata siihen? Tarkoitan, onko meidän asiamme miettiä valtion talouspoliittisia kysymyksiä? Itse koen kristittynä, ettei minun tarvitse ottaa siihen kantaa, vaan antaa siihen tehtävään asetettujen henkilöiden miettiä sitä. Minun tehtäväni on keskittyä miettimään Jumalan valtakunnan ja Jumalan seurakunnan sisäisiä asioita.
Mutta siitä lähtökohdasta tämä on toki tärkeä kysymys, johon UT antaa suhteellisen paljon painoarvoa sekä myös "työkaluja". Näkisin, että ydinasia tulee esille esimerkiksi näissä jakeissa:
Ei saata hyvä puu kasvaa pahoja hedelmiä eikä huono puu kasvaa hyviä hedelmiä.
Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, hakataan pois ja heitetään tuleen.
Niin te siis tunnette heidät heidän hedelmistään. (Matt 7:17-20)
Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa. (Gal 5:19-21)Kiinnitän erityisesti huomiota sanoihin
hedelmä ja
ilmeiset. Puun juuria emme voi nähdä, mutta hedelmää voi katsella, haistella ja maistella. Ihmisen sydäntä emme voi nähdä, mutta teot ovat ilmeiset. Joten ne ovat ainoa, mistä voimme päätellä jotain toisen ihmisen tilasta.
Tämä tarkoittaa sitä, että mikään ei voi estää ihmistä huijaamasta toisia - jonkun aikaa. Muistellaanpa Samariaa ja Simon-nimistä miestä. Hänet kastettiin ja hän oli ilmeisesti jonkun aikaa opetuslasten joukossa, kunnes jokin - hänen huultensa hedelmä - paljasti hänen olevan vielä vääryydessä.
Tässä puhutaan ennenkaikkea vanhimmista, mutta näen tässä hengellisen periaatteen joka koskee jokaista:
Muutamien ihmisten synnit ovat ilmeiset ja joutuvat ennen tuomittaviksi, toisten taas seuraavat jäljestäpäin;
samoin myös hyvät teot ovat ilmeiset, eivätkä nekään, jotka eivät ole ilmeisiä, voi salassa pysyä. (1 Tim 5:24-25)