Kirjoittaja Aihe: Riivaajia nykyajassa?  (Luettu 3139 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Riivaajia nykyajassa?
« : 21.07.17 - klo:20:50 »
Nykyisinhän riivaajista ei juuri puhuta, kaikki sellaiseen viittaava laitetaan mielisairauden piikkiin. Onko kenelläkään kokemuksia tästä ahdistavasta asiasta?

Löysin asiasta aika vakavaa tekstiä: http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/teemat/Riivaajistavapautuminen2.htm
« Viimeksi muokattu: 21.07.17 - klo:21:02 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Riivaajia nykyajassa?
« Vastaus #1 : 21.07.17 - klo:23:20 »
Eihän riivaajahenget ole mihinkään hävinneet, vaikuttavat maailmassa ja etsivät asuinsijaa ihmisestä. Raamattu kertoo paljon siitä kinka Jeesus paransi ja vapautti riivaajista ihmisiä. Eli kyllä on selvää että meidänkin keskuudessamme on ihmisiä joissa asuu riivaja. Niistä vaan ei jostain syystä haluta puhua.

Poissa Plektra

  • Viestejä: 17
Vs: Riivaajia nykyajassa?
« Vastaus #2 : 21.07.17 - klo:23:30 »
Nykyisinhän riivaajista ei juuri puhuta ...

Kyllä näistä nykyäänkin puhutaan. Riivaaja = paha henki = demoni = langennut enkeli tulee tuttavapiirissäni silloin tällöin puheen aiheeksi. Viimeksi eräs hyvä tuttavani eläkkeellä oleva ev.lut. kirkkoherra toi esille näkemyksensä demonien vallasta nykyajan ihmisessä, kun keskustelimme yhdestä sangen surullisesta ns. kouluampumistapauksesta ja ko. ampujasta ja hänen perheestä.

Ja hiukan aikaisemmin oli mielenkiintoiset keskustelut kahden ns. vapaisiin suuntiin kuuluvien melko iäkkäiden tuttavieni kanssa, jotka nuorempina olivat yhdessä samalla paikkakunnalla toimineet henkien karkottajina. Aika hurjia juttuja heillä oli.

Ortodoksisessa ja roomalaiskatolisessa kirkossa harrastetaan eksorkismia (riivaajien pois manaamista) tänäkin päivänä. Katolinen kirkko jopa sertifioi eksorkisteja.

Riivaaja käsitteenä saa kyllä ihmisen mielikuvituksen liikkeelle; on kautta aikojen saanut. Esimerkkinä vaikka epilepsia. Entisaikoina, jolloin epilepsiaa ei vielä osattu lääketieteellisesti diagnosoida, niin yksinkertaisesti oletettiin, että epilepsiaa sairastavissa henkilöissä oli riivaaja.

Henkilökohtaisesti itse pidän riivaajia/demoneita taikauskona. Vaikka niistä Raamatussa mainitaankin, niin ne kertomukset täytyy laittaa aikakauden suhteen omaan kontekstiinsa. Nykyaikana niille löytyy omat selitykset (vrt. psyykkiset ym. sairaudet ja ihmisen suggestiivinen käyttäytyminen).

Toisaalta voisin kyllä toimia sertifioituna eksorkistina, kun en demoni-epäuskoni vuoksi osaa pelätä niitä. Olisi mahtavaa yhdellä voimaloitsulla saada kerralla karkotettua helvetillisten legioonien suurherttuan Amdukiaksen kaikki 29 legioonaa demoneita ja pahoja henkiä.

Tuolla on noista riivaajista kerrottu Lontoon murteella lisää:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_demons_in_the_Ars_Goetia
 
Kellot soivat, kun vain voivat. Jos ne ei voi, niin ei ne soi.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Riivaajia nykyajassa?
« Vastaus #3 : 22.07.17 - klo:03:09 »
Henkilökohtaisesti itse pidän riivaajia/demoneita taikauskona. Vaikka niistä Raamatussa mainitaankin, niin ne kertomukset täytyy laittaa aikakauden suhteen omaan kontekstiinsa. Nykyaikana niille löytyy omat selitykset (vrt. psyykkiset ym. sairaudet ja ihmisen suggestiivinen käyttäytyminen).

Tuossa alussa oli linkki rov. Olavi Peltolan kirjoitukseen, joka on aika puhuteleva kirkon miehen kirjoitus. Alussa hän lainaa osuvasti C.S. Lewisiä:

"On kaksi samanlaista ja vastakkaista erehdystä, joiden valtaan sukukuntamme voi joutua paholaisiin nähden. Toinen on se, ettei usko niiden olemassaoloon. Toinen on se, että usko tuntee ylenmääräistä ja epätervettä mielenkiintoa niitä kohtaan. Ne itse ovat yhtä mielissään kummastakin erehdyksestä ja tervehtivät yhtä ihastuneina materialistia kuin poppamiestäkin".

Kannattaa lukea tuo Lewisin kirja. Suosittelen sen hankkimista kotikirjastoon (tästä kirjoitettiin ammoin jossain toisessa keskustelussa).

Jospa olisikin noin, kuin itse päättelet, niin asia ei olisi niin vakava. Itse olen joutunut tekemisiin parin semmoisen tapauksen kanssa, joita ei voida lääketieteellisesti selittää saati sitten parantaa. Toisessa tapauksessa ilmeni vakavaa Jumalan kielteisyyttä ja ymmärrettävää puhumista vieraalla kielellä, jota henkilö ei osannut.
« Viimeksi muokattu: 22.07.17 - klo:10:49 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Riivaajia nykyajassa?
« Vastaus #4 : 22.07.17 - klo:10:57 »
Itse olen joutunut tekemisiin parin semmoisen tapauksen kanssa, joita ei voida lääketieteellisesti selittää saati sitten parantaa. Toisessa tapauksessa ilmeni vakavaa Jumalan kielteisyyttä ja ymmärrettävää puhumista vieraalla kielellä, jota henkilö ei osannut.

Kun yöntienoona tätä ajattelin, niin melkein hätkähdin sitä, että kummassakin tapauksessa oli taustalla uskoontulo, uskovien kaste ja kuuluminen seurakuntaan. Jäin miettimään, että voiko tällainen olla yleisempääkin.

Tässä ns. uuskarismaattisuudessa on ilmiselvästi samoja elementtejä kuin riivaustilassa. Pahojen henkien vaikutusta ei pysty aina tunnistamaan ilman hengen tuntemisen armolahjaa. Olen toisaalla kirjoittanut "ensivaikutelman säännöstä", mikä viittaa juuri tähän armolahjaan.

"Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen." Joh 16:13.
« Viimeksi muokattu: 22.07.17 - klo:11:16 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Plektra

  • Viestejä: 17
Vs: Riivaajia nykyajassa?
« Vastaus #5 : 22.07.17 - klo:23:44 »
... Itse olen joutunut tekemisiin parin semmoisen tapauksen kanssa, joita ei voida lääketieteellisesti selittää saati sitten parantaa.
Omassa sukulais- ja tuttavapiirissäni on myös tällaisia tapauksia. Lääketiede ei osaa kaikkia sairauksia selittää eikä myöskään kaikkia odottamattomia yllättäviä parantumisia. Tiede ylipäätään ei pysty selittämään kaikkia ilmiöitä ja suurin osa tieteellisistä selityksistä pohjautuvat teorioihin, jotka ovat voimassa niin kauan, kunnes joku kehittää vielä paremman teorian asian selitykseksi.

Rovasti O. Peltolalla on muuten tuossa aikaisemmin mainitsemassasi linkissä hyvä ohje henkilöille, jotka haluavat auttaa "riivaajan vaivaamaa" ihmispoloista:
"Älä ole liian kärkäs näkemään erilaisten ahdistusten ja sairauksien uuvuttamia ihmisiä riivaajien vallassa olevina."


Mennäänpäs asiasta kolmanteen, aiheena uuskarismaattisuus (ehkä tämä nyt menee vähän off topic).

... Tässä ns. uuskarismaattisuudessa on ilmiselvästi samoja elementtejä kuin riivaustilassa. Pahojen henkien vaikutusta ei pysty aina tunnistamaan ilman hengen tuntemisen armolahjaa.
Riivaustila on hyvä termi kuvaamaan tietynlaista käyttäytymistä. Vaikka en usko ihmiseen asettuviin "pikkupaholaisiin" (= riivaajat ja demonit, kreik. daimion), niin uskon kuitenkin sielunvihollisen, Jumalan vastustajan, eli saatanan olemassaoloon. Se on eräänlainen globaali kaikkialla vaikuttamaan pystyvä, myös yksittäiseen ihmiseen kohdistuva, paha henki.

Olen samaa mieltä uuskarismaattisuudesta ... jotain mätää siinä kyllä on, oli kyse riivaajista tai ei. Pidän uuskarismaattisuutta hengellisesti harhaoppisena liikkeenä. Käsitykseni ei pohjaudu omiin päätelmiini, vaan muutaman helluntailaissaarnaajan (vaikka itse en ole helluntailainen) tekemiin analyyseihin ja johtopäätöksiin. He ovat mielestäni osanneet hyvin perustella kritiikkiään Raamatun pohjalta.   
Kellot soivat, kun vain voivat. Jos ne ei voi, niin ei ne soi.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Riivaajia nykyajassa?
« Vastaus #6 : 23.07.17 - klo:01:07 »
Raamatun kertoessa Jeesuksen vapauttaneen ihmisiä riivajien  vallasta, niin kyllähän se näin on.
Selittämällä sen olleen epilepsiaa tms. niin silloin ollaan jo sellaisilla vesillä, jolloin joudutaan kysymään mitä muuta evankeliumeista voidaan poistaa "aikaansa sidoittuina" uskomuksina ?
Sille tielle ei tule loppua, kuten liberaaliteologiasta tiedämme. Muutama prosentti on heidän mukaansa vain totta. Eivät tosin ole kertoneet mitä tuohon muutamaan prosenttiin sisältyy.

Vaikka joillakin on väärää viehtymystä nähdä riivaajia eri asioiden yhteyksissä; se ei tee tyhjäksi sitä; etteikö riivattuja ole tänäkin päivänä.
Samoin uus tai äärikarismaattisuudesta. Mitä termiä siitä käytettänneenkin.
Eiköhän siellä vaikuta voimakas henkivalta, joka saa vääristynyttä uskonnolllisuutta aikaan.

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Riivaajia nykyajassa?
« Vastaus #7 : 23.07.17 - klo:19:38 »
Aloituksen O.Peltolan linkistä: "Ihmiset ovat yleensä tietämättömiä eivätkä tiedosta mediumistisia kykyjään." Kurt Koch jatkaa: "Eräs länsimaiden tunnetuimmista parantajista puhui kerran Länsi-Saksassa. Yhdessä rukoilevien ystävieni kanssa päätin mennä erääseen hänen kokoukseensa. Istuessamme kokouksessa aloimme rukoilla: 'Herra Jeesus Kristus, jos tämä mies palvelee sinua, siunaa hänen työnsä ja käytä häntä. Jos hän toimii sinun työtäsi vastaa, estä hänen työnsä tänä iltana. Sinä iltana mies voinut tehdä mitään. Kokouksen lopussa hän selitti läsnäolijoille: tänä iltana en voi tehdä mitään. Tämän illan kokouksessa vaikuttaa joitakin vastustavia voimia."

Tuota pitäisi uskovien harjoittaa ahkerasti, olla vastustavina voimina rukoilemassa valheen henkeä vastaan. Itse olen joskus kokenut sisäistä tarvetta rukoilla kun olen ollut tilaisuudessa jossa puhujan sanomassa jokin mättää.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Riivaajia nykyajassa?
« Vastaus #8 : 23.07.17 - klo:20:14 »
Kurt Koch jatkaa: "Eräs länsimaiden tunnetuimmista parantajista puhui kerran Länsi-Saksassa. Yhdessä rukoilevien ystävieni kanssa päätin mennä erääseen hänen kokoukseensa. Istuessamme kokouksessa aloimme rukoilla: 'Herra Jeesus Kristus, jos tämä mies palvelee sinua, siunaa hänen työnsä ja käytä häntä. Jos hän toimii sinun työtäsi vastaa, estä hänen työnsä tänä iltana. Sinä iltana mies voinut tehdä mitään. Kokouksen lopussa hän selitti läsnäolijoille: tänä iltana en voi tehdä mitään. Tämän illan kokouksessa vaikuttaa joitakin vastustavia voimia."

Tuo saattaa toimia joskus noinkin, mutta silti en suosittelisi menemään tuollaisiin kokouksiin.

Matt. 24:26
Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.

Luuk. 17:23
Ja teille sanotaan: 'Katso, tuolla hän on!' 'Katso, täällä!' Älkää menkö sinne älkääkä juosko perässä.

Luuk. 21:8
Niin hän sanoi: "Katsokaa, ettei teitä eksytetä. Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen se', ja: 'Aika on lähellä'. Mutta älkää menkö heidän perässään.

« Viimeksi muokattu: 23.07.17 - klo:23:12 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 123
Vs: Riivaajia nykyajassa?
« Vastaus #9 : 23.07.17 - klo:20:17 »
Varoitin erästä ystävääni Heidi Bakerista, mutta hän sai hyvän kokemuksen. Ja nyt kaikki onkin ok. :|

Monilla kokemukset ovat opin yläpuolella ja riittää, kun puhutaan jotain Jeesuksesta. Veikkaan, että suurimpana syynä on hyvin sekalainen kokemus kristillisestä opista ja käytännöstä, minkä seurauksena on mahdotonta arvioida minkään muun kuin kokemuksen kautta. Jotenkin sellainen ympäristö vie ihmiseltä arvotelukyvyn.

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Riivaajia nykyajassa?
« Vastaus #10 : 23.07.17 - klo:20:23 »
Kurt Koch jatkaa: "Eräs länsimaiden tunnetuimmista parantajista puhui kerran Länsi-Saksassa. Yhdessä rukoilevien ystävieni kanssa päätin mennä erääseen hänen kokoukseensa. Istuessamme kokouksessa aloimme rukoilla: 'Herra Jeesus Kristus, jos tämä mies palvelee sinua, siunaa hänen työnsä ja käytä häntä. Jos hän toimii sinun työtäsi vastaa, estä hänen työnsä tänä iltana. Sinä iltana mies voinut tehdä mitään. Kokouksen lopussa hän selitti läsnäolijoille: tänä iltana en voi tehdä mitään. Tämän illan kokouksessa vaikuttaa joitakin vastustavia voimia."

Tuo saattaa toimia joskus noinkin, mutta silti en suosittelisi menemään tuollaisiin kokouksiin.


Itseäni ei kiinnosta karismaattiset kokoukset. Mutta sinänsä tuo ajatus viehätti, rukous yleensäkin hengellisen tilaisuuden puhujan puolesta ja kuulijoiden puolesta. On niin paljon epäraitista opetusta.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Riivaajia nykyajassa?
« Vastaus #11 : 24.07.17 - klo:22:39 »
Varoitin erästä ystävääni Heidi Bakerista, mutta hän sai hyvän kokemuksen. Ja nyt kaikki onkin ok. :|

Monilla kokemukset ovat opin yläpuolella ja riittää, kun puhutaan jotain Jeesuksesta. Veikkaan, että suurimpana syynä on hyvin sekalainen kokemus kristillisestä opista ja käytännöstä, minkä seurauksena on mahdotonta arvioida minkään muun kuin kokemuksen kautta. Jotenkin sellainen ympäristö vie ihmiseltä arvotelukyvyn.
[/quote


Raamatun tuntemus on olematonta tänä päivänä. Sanan sijasta ammenetaan TV7 ja Dei sekametelisoppaa päivittiän, + kokouksien "opetusta".
Silloin kaikki menee läpi, kun vain puhutaan hengellisin termein, eikä tunneta mitä Sana opettaa.
Kun on hyvä fiilis, niin se on siloin hyvä kokous ja opetus.


Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Riivaajia nykyajassa?
« Vastaus #12 : 24.07.17 - klo:22:44 »
Pahoittelen. Oma viestini jäi Garibaldin lainauksen sisään. Koetin korjata sen, mutta en onnistunut.

Poissa Plektra

  • Viestejä: 17
Vs: Riivaajia nykyajassa?
« Vastaus #13 : 25.07.17 - klo:12:46 »
Raamatun tuntemus on olematonta tänä päivänä. Sanan sijasta ammenetaan TV7 ja Dei sekametelisoppaa päivittiän, + kokouksien "opetusta".
Silloin kaikki menee läpi, kun vain puhutaan hengellisin termein, eikä tunneta mitä Sana opettaa.
Kun on hyvä fiilis, niin se on siloin hyvä kokous ja opetus.
Tämä on oikea havainto. Nykypäivän ihmiset näyttävät tavoittelevan vain hyviä "fiiliksiä", jolloin kaikenlaiset rahaa keräävät menestysteologit pääsevät huijaamaan herkkäuskoisia. Uskonvakaumus on heikolla pohjalla, jos se perustuu vain hyviin fiiliksiin.

Surullisena olen todennut, että muutama tuttavani on osallistunut näiden hyvää fiilistä tarjoavien uskonnollisten yhteisöjen ja järjestöjen toimintaan ja ovat raskaasti pettyneet, kun ko. yhteisöt ovat jossain vaiheessa hajonneet keskinäiseen riitelyyn tai johtohenkilöiden ilmitulleeseen synnilliseen elämään. Hyvät fiilikset ovatkin tällöin muuttuneet huonoiksi ja seurauksena on ollut sitten masennus ja asenteen muuttuminen kristinuskolle vihamieliseksi. 
Kellot soivat, kun vain voivat. Jos ne ei voi, niin ei ne soi.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Riivaajia nykyajassa?
« Vastaus #14 : 25.07.17 - klo:13:23 »
Surullisena olen todennut, että muutama tuttavani on osallistunut näiden hyvää fiilistä tarjoavien uskonnollisten yhteisöjen ja järjestöjen toimintaan ja ovat raskaasti pettyneet, kun ko. yhteisöt ovat jossain vaiheessa hajonneet keskinäiseen riitelyyn tai johtohenkilöiden ilmitulleeseen synnilliseen elämään. Hyvät fiilikset ovatkin tällöin muuttuneet huonoiksi ja seurauksena on ollut sitten masennus ja asenteen muuttuminen kristinuskolle vihamieliseksi.

Olen näkemässä tässä tietynlaista johdonmukaisuutta. Suosittelen näiden asioiden tiimoilta C.S. Lewisin kirjaa "Paholaisen kirjeopisto". Kirja auttaa monessa kohtaa ymmärtämään moninaisia "hengellisen elämän" virtauksia. Ilmiöt eivät ole "sattumia", vaan niiden takana on järjellinen ja suunnitelmallinen olento, jonka olemassaoloa emme useinkaan tiedosta. Tavoitteena sillä on keinolla millä hyvänsä vieroittaa ihminen lopullisesti oikeista asioista.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell