Kirjoittaja Aihe: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa  (Luettu 1585 kertaa)

JPK

  • Vieras
HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« : 01.02.18 - klo:06:57 »
(tyhjä)



Palautettu ketjun otsikko
« Viimeksi muokattu: 23.06.18 - klo:12:41 kirjoittanut Natanael »

JPK

  • Vieras
(tyhjä)
« Vastaus #1 : 01.02.18 - klo:20:55 »
(tyhjä)
« Viimeksi muokattu: 20.06.18 - klo:20:22 kirjoittanut JPK »

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 134
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #2 : 01.02.18 - klo:22:52 »
Tuo Kolossalaiskirjeen kohta on Jehovan todistajille niin hankala, että

16ὅτι ἐν αὐτῷ ἐκτίσθη τὰ πάντα ἐν τοῖς οὐρανοῖς καὶ ἐπὶ τῆς γῆς, τὰ ὁρατὰ καὶ τὰ ἀόρατα, εἴτε θρόνοι εἴτε κυριότητες εἴτε ἀρχαὶ εἴτε ἐξουσίαι: τὰ πάντα δι' αὐτοῦ καὶ εἰς αὐτὸν ἔκτισται, 17καὶ αὐτός ἐστιν πρὸ πάντων καὶ τὰ πάντα ἐν αὐτῷ συνέστηκεν.

Tuo lihavoitu on pitänyt korvata ilmaisulla "kaikki muu" heidän väännöksessään. τὰ πάντα on paljon vahvempi ilmaisu kuin tavallinen πᾶς eli kaikki.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 537
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #3 : 02.02.18 - klo:00:40 »
Perusteellista työtä.  Areiolaiset joita jehovantodistajat edustavat, eivät tunnusta Jeesusta Jumalaksi.
Tämä varmistaa sen, ettei iankaikkista pelastusta ja syntien anteeksiantoa ole heillä, ellei parannusta tapahdu.

1. Joh. 5:12 Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.

Areiolaisuus oli varhaiskristillinen, erityisesti 300-luvulla vaikuttanut Jumalan kolminaisuutta koskenut oppi, joka tuomittiin harhaoppiseksi. Areiolaisen suuntauksen perustajana voidaan pitää aleksandrialaista presbyteeriä nimeltä Areios, josta oppi on saanut nimensä. Areiolaisuutta koskenut kiista oli varhaisen kirkon merkittävimpia teologisia ongelmia.

Areiolaisten mukaan Kristus eli kolminaisuuden toinen persoona Poika ei ollut samaa olemusta kuin Isä.He myös kielsivät Kristuksen iankaikkisuuden eli sen, että tämä olisi "Isästä iankaikkisuudessa syntynyt”, ja katsoivat tämän olevan Jumalan ensimmäinen luomus.

Täten areiolaiset käytännössä kielsivät Jeesuksen jumaluuden. Areiolaisuus perustui Areioksen pyrkimykseen saattaa perinteinen kolminaisuusoppi sopusointuun platonilaisen teologian kanssa. Tämän vuoksi Areios määritteli, että vain Isä on transsendenttinen Jumala, kun taas Poika oli Logos, joka vastasi platonilaista demiurgia.

Mietiskelijä

  • Vieras
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #4 : 02.02.18 - klo:02:41 »
Perusteellista työtä.  Areiolaiset joita jehovantodistajat edustavat, eivät tunnusta Jeesusta Jumalaksi.
Tämä varmistaa sen, ettei iankaikkista pelastusta ja syntien anteeksiantoa ole heillä, ellei parannusta tapahdu.

1. Joh. 5:12 Jolla Poika on, sillä on elämä; jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää.

Joku voi kompastua opeissa, huolimatta, että hänellä on omakohtainen suhde Jeesukseen. Jeesuksen aikalaiset fariseukset olisivat peitonneet Magdalan Marian mennen tullen oppikysymyksissä, mutta he eivät voineet tehdä tyhjäksi Mariassa syntynyttä rakkautta Jeesusta kohtaan, joka oli ajanut hänestä pois 7 riivaajaa ja antanut hänelle hänen paljot synnit anteeksi. Eikö Jeesus muuten ensimmäisenä ylös noustuaan ilmestynyt juuri tälle ennen riivatulle huoralle, joka ei "opillisesti" varmaankaan ymmärtänyt juuri mitään oppineiden rinnalla - mutta hänellä oli anteeksiantamuksen synnyttämä rakkaus Jeesukseen. Niin, riivaajista vapauttamalleen Jeesus ensimmäisenä ilmestyi haudasta noustuaan. Rakkaus on ihmeellinen asia. Sen tähden, että hän oli saanut paljon anteeksi hän rakasti paljon.

Kuten silloin niin nytkin monet ovat kovasydämisiä koska heillä ei ole anteeksiantamuksen kokemusta (paitsi ehkä opillisessa uskossa kasteveden armoon, ei kuitenkaan Jeesuksen omakohtaisessa tuntemisessa).


JPK

  • Vieras
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #5 : 02.02.18 - klo:11:38 »
Kristikunnassa jakaantuu tulkinnat Jumalan evankeliumista. Vapaiden suuntien herätysliikkeissä usein korostetaan subjektiivista uskon osaa ("Kristus teissä, kirkkauden toivo"), kun luterilaisuudessa (ymmärtääkseni) korostetaan enemmän uskon objektiivista merkitystä ("Kristus meidän vanhurskautemme")

Mielestäni molemmat ovat epätasapainossa, sillä liiallinen subjektiivisuus johtaa suorituskristilliseen, eli lain alaiseen tilaan, kun taas liiallinen objektiivisuus kadottaa (tai estää) omakohtaisen Jeesuksen tuntemisen, Kristuksessa olemisen ymmärtämisen.

Karismaattisissa liikkeissä tämä on mennyt vielä sekavammaksi, niin että uskovat yrittävät olla jopa "suurempia" kuin Jeesus, eli tehdä "suurempia" tekoja, ja näin he pyrkivät Pyhän Hengen voiman kautta "jumalallistumaan" jo tässä vajavaisuuden ja katoavaisuuden ajassa. Tämä oppi on itselleni harhaoppi, johon minulla ei ole mitään osaa.

Apostoli Paavalin opetus "olla-Kristuksessa" on tärkeää tutkia Raamatusta, niin että tasapaino subjektiivisen, objektiivisen ja voimakeskeisen uskon välillä saisi raamatullisen tasapainon. Näin ajattelen.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 537
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #6 : 08.02.18 - klo:01:47 »
Me evankelisluterilaiset kristityt uskomme kolmen vanhan kirkon uskontunnustuksen mukaiesti.

Vanhin näistä on apostolinen uskontunnustus. Alunperin 0200 luvulta peräisin.

Uskontunnustukset
Kirkomme tunnustuskirjat tuntevat kolme jo varhaiskirkon ajoilta peräisin olevaa uskontunnustusta. Ne ovat peräisin kristillisen kirkon ensimmäisiltä vuosisadoilta. Niissä ilmaistaan lyhyesti kristillisen uskon ja opin keskeisin sisältö. Ne kuvaavat sitä, mikä kristilliselle uskolle on yhteistä.

Vanhin ja kirkkomme messuissa useimmin käytetty on Apostolinen uskontunnustus

Varsinainen messussa käytettävä tunnustus on Nikean uskontunnustus. Se on saanut muotonsa Nikean (325) ja Konstantinopolin (381) ekumeenisissa kirkolliskokouksissa. Tämä tunnustus on luonteeltaan yleinen eli ekumeeninen.

Athanasiuksen uskontunnustus, joka on peräisin 400-luvulta, on toinen varhaiskirkon ekumeenisista uskontunnustuksista. Se on kolmesta uskontunnustuksesta ylivoimaisesti pisin ja myös vähiten tunnettu, sillä sitä ei käytetä jumalanpalveluksessa.

Apostolinen uskontunnustus

Minä uskon Jumalaan,
Isään, Kaikkivaltiaaseen,
taivaan ja maan Luojaan,

ja Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme,
joka sikisi Pyhästä Hengestä,
syntyi neitsyt Mariasta,
kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
astui alas tuonelaan,
nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös taivaisiin,
istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella
ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,

ja Pyhään Henkeen,
pyhän yhteisen seurakunnan,
pyhäin yhteyden,
syntien anteeksiantamisen,
ruumiin ylösnousemisen
ja iankaikkisen elämän.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 5338
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #7 : 08.02.18 - klo:02:44 »
Kristikunnassa jakaantuu tulkinnat Jumalan evankeliumista. Vapaiden suuntien herätysliikkeissä usein korostetaan subjektiivista uskon osaa ("Kristus teissä, kirkkauden toivo"), kun luterilaisuudessa (ymmärtääkseni) korostetaan enemmän uskon objektiivista merkitystä ("Kristus meidän vanhurskautemme")

Mielestäni molemmat ovat epätasapainossa, sillä liiallinen subjektiivisuus johtaa suorituskristilliseen, eli lain alaiseen tilaan, kun taas liiallinen objektiivisuus kadottaa (tai estää) omakohtaisen Jeesuksen tuntemisen, Kristuksessa olemisen ymmärtämisen.

Karismaattisissa liikkeissä tämä on mennyt vielä sekavammaksi, niin että uskovat yrittävät olla jopa "suurempia" kuin Jeesus, eli tehdä "suurempia" tekoja, ja näin he pyrkivät Pyhän Hengen voiman kautta "jumalallistumaan" jo tässä vajavaisuuden ja katoavaisuuden ajassa. Tämä oppi on itselleni harhaoppi, johon minulla ei ole mitään osaa.

Apostoli Paavalin opetus "olla-Kristuksessa" on tärkeää tutkia Raamatusta, niin että tasapaino subjektiivisen, objektiivisen ja voimakeskeisen uskon välillä saisi raamatullisen tasapainon. Näin ajattelen.

Aika pitkälle ajattelemme samalla tavoin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 537
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #8 : 08.02.18 - klo:23:36 »
Olla Kristuksessa on TOTAALI. siinä ei ole ihmisestä mitään sellaista, joka kadotuksesta pelastasi. Vain Jeesus Kristus, sinun vanhurskautesi, pyhyytesi ja puhtautesi.

Täydellistä Kristuksen lunastustekoa ei kukaan ihminen voi parantaa vaikka mitä tekisi, mutta hyljätä voi Kristuksen, kun alkaa täydelliseen lisäilemään jotakin omasta itsestään lähtevää.

Joh. 6:63 Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä.
Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 352
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #9 : 09.02.18 - klo:19:52 »
Mielestäni on totta, että ihminen voi elää Jumalan lapsena yksinkertaisessa uskossa Jeesukseen tuntematta tarkempaan eri opinkohtia. Saamme olla aralla mielellä arvioidessamme kenenkään uskon elämää, sydäntä, suhdetta Jumalaan. Ihminen näkee ulkokuoren, Jumalan yksin tuntee sydämet.

Mutta silloin kun käsillä on se, mitä seurakunnassa opetetaan, on kysymys eri asiasta. Silloin täytyy opetukseen ja opinkohtiin suhtautua sillä vakavuudella, miten Jeesus ja apostolit ovat siitä opettaneet.

Jos Jeesuksen opetetaan olevan luotu, siitä seuraa perusteellinen vääristymä kristinuskon keskeisimpään asiaan. Kuka on Vapahtajamme, miten meidät on sovitettu Jumalan kanssa?

Syntiinlankeemuksen seurauksena tuli synnistä johtuva kuilu Jumalan ja ihmiskunnan välille. Laittoiko Jumala ulkopuolisen luodun olennon sovittamaan maailman Jumalan kanssa? Jumala olisi rangaissut toista luotua toisen luodun puolesta sovittaakseen ihmiskunnan synnin!

Raamattu opettaa, että Jumala ei lähettänyt ulkopuolista sovittajaa. Vaan Hän itse tuli ihmiseksi ja sitä kautta ihmiskunnan syntien sovittajaksi. Ero edelliseen on huikea! Jehovan todistajien harha tuossa kohdin iskee aivan kristinuskon ytimeen.

"Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa"
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

JPK

  • Vieras
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #10 : 09.02.18 - klo:20:25 »
Edellä olevista kommenteista nousi ajatuksia.

Todellakin, "olla-Kristuksessa" on täysin Jeesuksen pelastusteosta osallisuudesta olemista, niin että Jeesus on meidän pyhityksemme, vanhurskautemme ja lunastuksemme. Emme voi, emmekä saa itse lisätä tähän mitään, emmekä ottaa siitä pois.

1Kor.1:30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
1Kor.1:31 että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra".

Myös Jopon kommentti sai sydämeni heräämään, sillä olen tässä tutkinut juuri Jumalan sovitustekoa Kristuksessa - jossa ytimessä on nimenomaisesti Jumalan ihmiseksi tuleminen; SANA tuli lihaksi.

Se että Jumala tulee ihmiseksi, ja sovittaa syntimme ristillä - sekä että Hän, Jeesus - on kaikki mitä hengelliseen elämään tarvitaan, mahdollistaa ns. "unionin" eli uskova liittyy Pyhän Hengen kautta Kristukseen; kun Kristus liittyi sitä ennen alentumisessaan ihmisyyteen. Ei toista, ilman toista.

Kristuksessa yksin uskosta, ja yksin armosta tapahtuvan syntisen vanhurskauttamisen perusteella Jumala antaa Pyhän Henkensä, ja liittää näin pelastetun Jeesukseen Kristukseen: "olla-Kristuksessa".

1Joh.4:13 "Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä."

Jotenkin koen, että karismaattisuudessa on eksytty pois objektiivisesta uskosta Jeesukseen, ja sen sijaan yritetään "itse" olla "kristuksia". Tämä on johtanut heidät etsimään "voimaa" itselleen, täysin väärällä tavalla, ja ovat eksyneet pois evankeliumista. Tämä toki on terävästi sanottu, mutta ainakin äärikarismaattisuudessa tämä on mielestäni nähtävissä.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 1688
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #11 : 09.02.18 - klo:20:28 »

Raamattu opettaa, että Jumala ei lähettänyt ulkopuolista sovittajaa. Vaan Hän itse tuli ihmiseksi ja sitä kautta ihmiskunnan syntien sovittajaksi. Ero edelliseen on huikea! Jehovan todistajien harha tuossa kohdin iskee aivan kristinuskon ytimeen.

"Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa"
Tämä Kristuksessa oleminen on aika laaja-alainen asia:
(Joh 17:21) "... että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat"

Se ei kuitenkaan tarkoittane sitä, että emme olisi myös Jumalasta erillisiä, tai että Isä ja Poika eivät olisi (eivät voisi olla) erillisiä.

Jeesus huusi ristillä: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?
Ja hän myös  puhui siitä, miten Jumala kuulee häntä.

Mm. näiden asioiden takia en uskaltaisi sanoa tuota asiaa niin kärjistetysti kuin sinä sanot.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 352
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #12 : 10.02.18 - klo:11:44 »

Raamattu opettaa, että Jumala ei lähettänyt ulkopuolista sovittajaa. Vaan Hän itse tuli ihmiseksi ja sitä kautta ihmiskunnan syntien sovittajaksi. Ero edelliseen on huikea! Jehovan todistajien harha tuossa kohdin iskee aivan kristinuskon ytimeen.

"Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa"
Tämä Kristuksessa oleminen on aika laaja-alainen asia:
(Joh 17:21) "... että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat"

Se ei kuitenkaan tarkoittane sitä, että emme olisi myös Jumalasta erillisiä, tai että Isä ja Poika eivät olisi (eivät voisi olla) erillisiä.

Jeesus huusi ristillä: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?
Ja hän myös  puhui siitä, miten Jumala kuulee häntä.

Mm. näiden asioiden takia en uskaltaisi sanoa tuota asiaa niin kärjistetysti kuin sinä sanot.

Rohkenen sanoa.

Jeesus ei todellakaan ole Jumalasta "ulkopuolinen" Sovittaja!

Jeesus on yhtälailla ihmisen Luoja kuin Isä. "hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä"( Jes.9). "Ilman Häntä ei ole syntynyt mitään - - Hän tuli omaan maailmaansa, ja Hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan". Jehovantodistajien harha iskee aivan kristinuskon ytimeen. Käsitykseen sovituksesta, Sovittajasta, Jumalasta.

Jeesu rukoilee ihmiseksi tulleena Isää. On Isä, Poika ja Pyhä Henki. Ja kuitenkin on yksi Jumala.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 1688
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #13 : 10.02.18 - klo:15:22 »
Raamattu opettaa, että Jumala ei lähettänyt ulkopuolista sovittajaa. Vaan Hän itse tuli ihmiseksi ja sitä kautta ihmiskunnan syntien sovittajaksi. E
Tarkoitatko, että Isä tuli ihmiseksi?

Filippiläiskirjeessä (luku 2) sanotaan näin:
5. Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
6. joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
7. vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
8. hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
9. Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
10. niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
11. ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.


Jeesus luopui asemastaan ja tuli ihmiseksi. Ja on edelleen ihminen: kun hän ylös noustaan ilmestyi opetuslapsille, hän näytti kätensä ja niissä olevat haavat. Hänelle on ruumis, jota nimitetään "ylösnousemusruumiiksi". Isällä ei ole ruumista.

Poika on se joka alentui, ei Isä. Esikuvana tästä Aabraham uhrasi poikansa, ei itseään.

Mutta en tietenkään tarkoita, että Jeesus olisi "ulkopuolinen".

Poissa Jopo

  • Viestejä: 352
Vs: HERRA Jeesus Kristus Raamatussa
« Vastaus #14 : 10.02.18 - klo:18:18 »
Isä ei tullut ihmiseksi, mutta Jumala tuli!

Sopi se meidän järkeemme tai ei, niin Raamattu ilmoittaa. Jumala olemusta emme pysty järjellämme käsittämään. Eikä sitä kannata alkaa kauheasti enempää selittää, mitä Raamattu siitä ilmoittaa.

Oleellista tässä on se, ettei Jumala laita luotua "ulkopuolista" sovittaamaan ihmisen ja Jumalan välistä synnin kuilua. Hyvä, että ollaan siitä tärkeimmästä yhtä mieltä.

Joh. 3:16 korostaa Jumalan rakkautta:"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa".

 "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa"

Sellainen on Jumala. Hän sovittaa sen minkä ihminen on rikkonut. Jeesuksen ristinkuoleman kautta. Saadakseen ihmisen takaisin yhteyteensä.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)