Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 90829 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #345 : 20.06.18 - klo:22:39 »
Tämä foorumi on itselleni paljastunut tekopyhäksi nimikristittittyjen joukoksi, jossa eletään kuin jumalattomat ihmiset. Mikään puolustuspuhe lapsikasteen puolesta ei enää päde, koska tällä foorumilla ei ole terveitä ja raamatullisia rajoja erottaa pimeyttä valkeudesta.

Mites nyt suu pannaan? Vai koetetaanko tämmöisinä tekopyhinä ryömiä eteenpäin luottaen siihen, että armosta senkin synnin saa anteeksi?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #346 : 20.06.18 - klo:22:50 »
Totuus on, että luterilaisessa kirkossa ei julisteta ristin evankeliumia. Urho Muroma aikanaan "jylisi" kirkoissa, että niissä olevista suurin osa oli pelkkiä muotojumalaisia kristillisyyden harrastajia. Uudestisyntyminen puuttui, vaikka oltiinkin kirkon jäseniä.

Nyt kun Muroman nimi on täällä vilahtanut useampaankin kertaan, niin kaivoin esille hyllystäni Muroman kirjan, jonka hän on kirjoittanut vähän yli kolmekymppisenä. Kirjan nimi on "Herää valvomaan". WSOY on painanut kirjan 1927. Tämä on toinen painos. Mielenkiintoista tutustua nuoren Muroman ajatuksiin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #347 : 21.06.18 - klo:02:32 »
Törmäsin viime vuosikymmenellä pohjoisessa lahkolaishenkiseltä vaikuttavaan kristittyjen porukkaan, jonka jäsenet eivät millään voineet hyväksyä ajatusta siitä, että lapsikasteen saanut mutta uskova ja siis uudestisyntynyt ihminen ei menisi heidän mielestään varsinaiselle tosi kasteelle, vaikka lapsikasteen saanut uskova ihminen hyväksyisi myös heidän erilaisen kastenäkemyksen, jonka mukaan kasteelle voi mennä kristillisessä mielessä pätevästi vasta sitten, kun ymmärtää kieltä ja itse haluaa. Ei voinut heidän mielestään olla useanlaista käytäntöä ja ajatustapaa kasteasiassa. Mutta kun sanoin heille, että minun mielestä saattoi hyvinkin olla useaa ajatustapaa ja -käytäntöä, mutta siitä seikasta johtuen heidän ei mielestäni pitäisi alkaa kuitenkaan tuomitsemaan toisella lailla ajattelevia kristittyjä kuten minua tai sulkemaan toisenlaista ajatustapaa edustavia Jumalan valtakunnan ulkopuolelle, niin sain melkoisen käännytysrumputulen päälleni. Heidän mukaansa niin sanotun uskovien kasteen seurauksena syntielämä jää kokonaan taakse. Kasteeseen siis liitettiin aivan uskomaton väite: jos menet aikuisena kasteelle, synti jää kokonaan tai ainakin lähes kokonaan uskon kuuliaisuutta osoittavan teon seurauksena kastealtaaseen menoa edeltävään elämään. Kasteen jälkeen alkaa korkeatasoinen pyhittynyt elämä. Eräs tuntemani ihminen on kuullut toiselta taholta väitteen, jonka mukaan kuuliaisuus Jumalalle kasteasiassa, joka osoittautuu siinä, että menee omatoimisesti kasteelle, vaikka olisi lapsena saanut kasteen, palkitaan Jumalan toimesta siten, että kastettava parantuu kasteen yhteydessä vakavista sairauksista. En usko kohtaamani porukan poikkeuksellisen korkeaan pyhyystasoon tai en itse asiassa havaintojeni perusteella voinut vakuuttua siitä, että kohtaamani porukan syntielämä olisi jäänyt kokonaan heidän kastealtaaseen upottautumista edeltäneeseen elämään, enkä usko, että kasteella käymisestä seuraa se, että vakavasti sairaan ei tarvitse enää kärsiä sairautensa tähden.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #348 : 21.06.18 - klo:05:51 »
Tässä on perustavaa laatua oleva ero. Kristinuskossa Kristus tekee kaiken ja kristitty kastetaan Kristukseen.

Järjen päätelmiin perustuvissa kastekäsityksissä henkilö kastetaan OMAAN USKOONSA ja OMAAN TUNNUSTUKSEENSA.

Ikäänkuin Kristus tulisi päteväksi vasta ihmisen uskomisen kautta. Totuus on juuri päinvastainen. Kristus tekee kasteessa kaiken. Ja Kristus nimenomaan närkästyy siitä että lapsia vähätellään ja koitetaan estää heiltä Kristus. Keksitään valheita lasten synnittömyydestä ja valheita ettei lapdella ole uskoa, vaikka Jeesus nimenomaan opettaa juuri päinvastoin lapsen uskosta. Jeesus sanoo niin, että ellei aikuinen usko samalla tavalla kuin lapsi hän ei pääse Jumalan valtakuntaan.

Lapsi on siis kaikkivaltiaan Jumalan todistuksen mukaisesti kaikista otollisin Kristukselle puettavaksi hänen vanhurskaudellaan pyhässä kasteessa.

Kun pelastuksen ehtoina on vain kaksi asiaa usko ja kaste, niin eikös piru jo onnistu nekin sotkemaan syntisten päissä. Miksi Jeesuksen opetus ei kelpaa, vaan otetaan neuvonantajaksi järjen päätelmät ja uskotaan niihin?

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #349 : 25.06.18 - klo:09:02 »
Tuossa tulee esille vauvakasteen omituisuus.

Kaste ei voi koskettaa vauvaa henkilökohtaisesti
(ellei oleteta vedessä olevan maagista voimaa).
Vauva ei voi ymmärtää tarvitsevansa pelastusta.
Vauva ei voi saada kasteessa uskolleen varmaa perustaa eikä kiinnekohtaa syntiensä anteeksisaamiseksi.

Miten itse ymmärrät hyvän omantunnon pyytämisen kasteen yhteydessä?

Itse en henkilökohtaisesti ole kauheasti kiivailemassa lasten kastamisen puolesta. Kasteen sisältö kiinnostaa enemmän. Koska siitä on mielestäni niin pinnallisia käsityksiä, että ihan ihmetyttää. Pidän kuitenkin todennäköisempänä Apostolien tekojen kertomusten perusteella, että evankeliumin vastaanottaneiden  lapset kastettiin vanhempiensa mukana. Nykyään ev.lut kirkossa tilanne on paljon erilainen. Ei hyvä.

Tuossa kommentissa on mielestäni sellainen 'omituisuus', että eikö Jumala todella voi koskettaa lasta millään tavalla? Miksi lapsia siunataan, jos lapsi ei tarivitse mitään eikä voi ymmärryksensä puutteen takia uskoa tai ottaa mitään vastaan Jumalalta?

Muistammeko Johanneksen vielä ollessa äitinsä kohdussa?

"Kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussaan ja Elisabet täyttyi Pyhällä Hengellä. Hän huudahti kovalla äänellä ja sanoi: "Siunattu olet sinä naisten joukossa, ja siunattu on sinun kohtusi hedelmä! Kuinka minulle tapahtuu tällaista, että Herrani äiti tulee minun luokseni?
Samalla hetkellä kun tervehdyksesi ääni tuli korviini, lapsi hypähti riemusta kohdussani".


Jumala ei ole maagikko. Eikä kastevesi ole magiaa. Eikä lapsi tunteeton, kokematon, Jumalalle mahdoton koskettaa.

Kuten Apostolien kirjeistä selviää, kasteen merkitys ei ole pelkästään kastehetkessä. Eikä pääty siihen. Miksi muuten muistuttaa kastettuja siitä toistamiseen? Miksi muistuttaa kasteesta hyvän omantunnon pyytämisenä?

VT:n puolella Jumala sääti Aabrahmille ja hänen jälkeläisilleen liiton merkiksi ympärileikkauksen. Paavalin mukaan se oli "uskonvanhurskauden sinetti"(Room.4). Koska Aabrahan oli tullut uskovaksi jo ennen sitä. Ilman säädettyä ympärileikkausta oleva miehenpuoli katsotiin liiton rikkojaksi. Ja ihmeellista siinä oli, että se säädettiin toimtettavaksi 8 päivän ikäiselle. Ei sekään taida ihan meidän luonnollisen ymmärryksemme mukaan mennä? Jumalan ja ajatukset voivat olla kovin toisenlaiset kuin meidän ihmisten. Siksikään emme omilla järjen päätelmillä pääse kovin pitkälle.

Ymmärsivätkö lapset tarvitsevansa sen merkin? Ymmärivätkö sen merkityksen silloin, vai myöhemmin? Jätän sen arvioitavaksi.
Lainaamasi tekstini oli osa vastauksesta aikaisempaan viestiin,
ja antaa siksi asiayhteydestä irrotettuna virheellisen kuvan.
Kysymys oli vain raamatullisesta kasteesta, eikä esim. lasten uskosta tai heidän siunaamisestaan.

Vastastin aikalailla suoraan esittämääsi väitteeseen "vauvakasteen omituisuudesta" liittyen Piertarin sanaan kasteesta hyvän omantunnon pyytämisenä.

Olisin myös mielelläni kuullut oman mielipiteesi ko. Pietarin kohtaan liittyen. Miten itse ymmärrät hyvän omantunnon pyytämisen kasteen yhteydessä?

Yleisesti.

Muuten olen jo aika väsynyt tähän keskusteluketjuun. Niin ilmeisesti moni muukin. On alettu keskustella keskustelun mielekkyydestä. Jonkun mielestä hänen omat mielipiteensa ovat helmiä joita ei eri mieltä oleville 'sioille' pitäisi edes tarjoilla.

Jotkut ovat huolestuneina kyselleet missä "ristin evankeliumi" joka on kuitenkin pääasia. Niinhän se toki on! Ja siitä onkin hyvä muistuttaa.

No, keskustelun aihehan oli uskon ja kasteeseen liityvä. Siksi keskityttytiiin lähinnä siihen.

Toiseksi, kristillinen kaste Raamatussa on mitä Kristus keskeisin asia. Kaste Kristukseen, Hänen kuolemaansa, hautaamista yhdessä Kristuksen kanssa, yhteenkasvamista yhtäläisessä kuolemassa,  herättämistä yhdessä Hänen kanssaan uskon kautta, Kristuksen päällensä pukemista. Johon liittyy parannuksen ohella lupaus syntien anteeksiantamuksesta ja Pyhän Hengen lahjasta. Sikäli kun otetaan tekstit sellaisena kuin ne on kirjoitettu. Selittelemättä niitä vertauskullisiksi, jolloin ne tietysti irtaantuvat todellisesta evankeliumista.

Jos kasteesta otetaan pois yhteys Kristukseen, Hänen kuolemaansa ja ylösnousemuksensa, siitä jää pelkkä tyhjä kuori, kastevesi jolla ei mitään todellista merkitystä ole. Se on keskeisin asia tässa.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #350 : 25.06.18 - klo:10:02 »
Miten kauan hyvä omatunto säilyy kasteen jälkeen?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #351 : 25.06.18 - klo:10:49 »
Tuossa tulee esille vauvakasteen omituisuus.

Kaste ei voi koskettaa vauvaa henkilökohtaisesti
(ellei oleteta vedessä olevan maagista voimaa).
Vauva ei voi ymmärtää tarvitsevansa pelastusta.
Vauva ei voi saada kasteessa uskolleen varmaa perustaa eikä kiinnekohtaa syntiensä anteeksisaamiseksi.

Miten itse ymmärrät hyvän omantunnon pyytämisen kasteen yhteydessä?

Itse en henkilökohtaisesti ole kauheasti kiivailemassa lasten kastamisen puolesta. Kasteen sisältö kiinnostaa enemmän. Koska siitä on mielestäni niin pinnallisia käsityksiä, että ihan ihmetyttää. Pidän kuitenkin todennäköisempänä Apostolien tekojen kertomusten perusteella, että evankeliumin vastaanottaneiden  lapset kastettiin vanhempiensa mukana. Nykyään ev.lut kirkossa tilanne on paljon erilainen. Ei hyvä.

Tuossa kommentissa on mielestäni sellainen 'omituisuus', että eikö Jumala todella voi koskettaa lasta millään tavalla? Miksi lapsia siunataan, jos lapsi ei tarivitse mitään eikä voi ymmärryksensä puutteen takia uskoa tai ottaa mitään vastaan Jumalalta?

Muistammeko Johanneksen vielä ollessa äitinsä kohdussa?

"Kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussaan ja Elisabet täyttyi Pyhällä Hengellä. Hän huudahti kovalla äänellä ja sanoi: "Siunattu olet sinä naisten joukossa, ja siunattu on sinun kohtusi hedelmä! Kuinka minulle tapahtuu tällaista, että Herrani äiti tulee minun luokseni?
Samalla hetkellä kun tervehdyksesi ääni tuli korviini, lapsi hypähti riemusta kohdussani".


Jumala ei ole maagikko. Eikä kastevesi ole magiaa. Eikä lapsi tunteeton, kokematon, Jumalalle mahdoton koskettaa.

Kuten Apostolien kirjeistä selviää, kasteen merkitys ei ole pelkästään kastehetkessä. Eikä pääty siihen. Miksi muuten muistuttaa kastettuja siitä toistamiseen? Miksi muistuttaa kasteesta hyvän omantunnon pyytämisenä?

VT:n puolella Jumala sääti Aabrahmille ja hänen jälkeläisilleen liiton merkiksi ympärileikkauksen. Paavalin mukaan se oli "uskonvanhurskauden sinetti"(Room.4). Koska Aabrahan oli tullut uskovaksi jo ennen sitä. Ilman säädettyä ympärileikkausta oleva miehenpuoli katsotiin liiton rikkojaksi. Ja ihmeellista siinä oli, että se säädettiin toimtettavaksi 8 päivän ikäiselle. Ei sekään taida ihan meidän luonnollisen ymmärryksemme mukaan mennä? Jumalan ja ajatukset voivat olla kovin toisenlaiset kuin meidän ihmisten. Siksikään emme omilla järjen päätelmillä pääse kovin pitkälle.

Ymmärsivätkö lapset tarvitsevansa sen merkin? Ymmärivätkö sen merkityksen silloin, vai myöhemmin? Jätän sen arvioitavaksi.
Lainaamasi tekstini oli osa vastauksesta aikaisempaan viestiin,
ja antaa siksi asiayhteydestä irrotettuna virheellisen kuvan.
Kysymys oli vain raamatullisesta kasteesta, eikä esim. lasten uskosta tai heidän siunaamisestaan.

Vastastin aikalailla suoraan esittämääsi väitteeseen "vauvakasteen omituisuudesta" liittyen Piertarin sanaan kasteesta hyvän omantunnon pyytämisenä.

Olisin myös mielelläni kuullut oman mielipiteesi ko. Pietarin kohtaan liittyen. Miten itse ymmärrät hyvän omantunnon pyytämisen kasteen yhteydessä?


En aivan täysin ymmärrä, mikä näkemyksissäni ihmetyttää sinua.

Pietarin vertaus kasteesta Nooan suvun pelastumiseen veden kautta (1.Piet. 3: 19-22)
on selvää opetusta kasteesta.
Kaste tekee ihmiselle konkreettisemmaksi Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen pelastavan voiman.
Kasteessa koetaan armo eli syntien anteeksisaaminen, jonka jälkeen tulee myös hyvä omatunto, jonka Pyhä Henki antaa. (Ap.t. 2:38-39).

Hyvä omatunto ei tule siitä, että olisi itse syytön, vaan siitä valtavasta armon kokemuksesta, että on saanut pahuutensa anteeksi Jeesuksen veriuhrin kautta.
Synnit on mitätöity ja saa jatkaa elämäänsä puhtaalta pöydältä.

Vauva ei voi ymmärtää synnin aiheuttamaa syyllisyyttä ja siihen liittyvää pahaa
omaatuntoa. 
Vauva ei osaa pyytää syntejään anteeksi, ja tuskin hän on kovin paljon ehtinyt pahaa tehdäkään siinä iässä.

Kasteessa Jeesuksen Herrakseen tunnustava nöyrtyy ristin juurelle
ja siinä tietoisesti ja uskossa vastaanottaa ja elää todeksi
Raamatun lupaukset ja siunaukset.

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #352 : 25.06.18 - klo:12:44 »
Ei synti ole vain sitä,että tekee pahaa.Se on valta ja voima,joka meissä kaikenikäisissä elää ja voi kenties ihan hyvin.Ei ulkoisteta syntiä.Se on lievää,mikä uskovillakin ulospäin näkyy.Eikö Paavali kirjoitakin synninlaista,joka hänen jäsenissään vastustaa Jumalaa?"Minä viheliäinen ihminen".Kuulummeko ollenkaan näihin viheliäisiin?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #353 : 25.06.18 - klo:13:31 »
Tuo 1.Piet.3:21 on todella huonosti käännetty kirkkoraamatuissamme.

Arameasta suomeksi sanoo saman kohdan näin:

"21. Että myös te samoin hänen kauttaan, hänessä elätte, kasteen kautta, ei siinä, kun peseydytte ruumiin saastaisuudesta, vaan kun te puhtaalla omallatunnolla tunnustatte Jumalan, ja Messias Jeshuan ylösnousemuksen."


On tietenkin aivan eri asia saada jonkin yksittäisen teon kautta (loppuelämäksi) hyvä omatunto kuin koko ajan puhtaalla omalla tunnolla tunnustaa Jeesuksen ylösnousemusta.
Tuohan auki kirjoitettuna tarkoittaa samaa kuin "suun tunnustuksella pelastutaan"
Room. 10:10


Sitten on toinen kysymys minkä kasteen kautta eletään.
Eihän vesikaste elätä tai siinä eletä.

Mielestäni tuossa puhutaan selvästi Pyhän Hengen kasteesta eli samasta kuin tässä:
1. Kor. 12:12-13


Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #354 : 25.06.18 - klo:16:56 »
Ei synti ole vain sitä,että tekee pahaa.Se on valta ja voima,joka meissä kaikenikäisissä elää ja voi kenties ihan hyvin.Ei ulkoisteta syntiä.Se on lievää,mikä uskovillakin ulospäin näkyy.Eikö Paavali kirjoitakin synninlaista,joka hänen jäsenissään vastustaa Jumalaa?"Minä viheliäinen ihminen".Kuulummeko ollenkaan näihin viheliäisiin?
Näin on.
Emme kuitenkaan joudu elämään synnin ja kuoleman lain kahleissa,
kun vastaanotamme ja tunnustamme Jeesuksen Herraksemme ja Lunastajaksemme.

"Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista."
(Room. 8: 1-2)

Kasteessa uskova ottaa ko. uuden liiton lupaukset eli Kristuksen lain tietoisesti omalle kohdalleen.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #355 : 25.06.18 - klo:17:11 »
Kasteessa uskova ottaa ko. uuden liiton lupaukset eli Kristuksen lain tietoisesti omalle kohdalleen.

Minut on kastettu kaksi kertaa. Kummassakaan tapauksessa en ottanut tietoisesti uuden liiton lupauksia tai Kristuksen lakia vastaan. Mitä kaikkea tulisi ymmärtää ottaessaan kasteen?
« Viimeksi muokattu: 25.06.18 - klo:18:35 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #356 : 25.06.18 - klo:18:07 »
Kasteessa uskova ottaa ko. uuden liiton lupaukset eli Kristuksen lain tietoisesti omalle kohdalleen.

Minut on kastettu kaksi ketaa. Kummassakaan tapauksessa en ottanut tietoisesti uuden liiton lupauksia tai Kristuksen lakia vastaan. Mitä kaikkea tulisi ymmärtää ottaessaan kasteen?
Uudestisyntynyt uskova on varmaan vastaanottanut uuden liiton lupaukset.
Tämän pelastumisen kannalta oleellisimman asianhan Pyhä Henki kirkastaa.

Tietysti kastettavilla on erilaiset määrät tietoa ja ymmärrystä Raamatun sisällöstä, riippuen siitä, kauanko on ollut uskossa ja paljonko on saanut raamattuopetusta.

Mutta henkilökohtaista uskoontuloa ei tietenkään voi tapahtua, ellei ymmärrä edes perusasioita. 
Onneksi Herra itse voi opettaa hyvin paljon hyvin nopeasti,
jos kaste tapahtuu uudestisyntymän yhteydessä,
eikä Raamatun tuntemusta ole vielä paljoa.
Jatko-opetus on tietysti välttämätöntä esim. seurakunnassa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #357 : 25.06.18 - klo:18:47 »
Mutta henkilökohtaista uskoontuloa ei tietenkään voi tapahtua, ellei ymmärrä edes perusasioita.

Tämä on mielenkiintoinen asia ja menee aina vaan mielenkiintoisemmaksi, jos sitä ajattelee tarkemmin. Itse en paljoakaan ymmärtänyt edes perusasioita, kun tulin uskoon. Minulla ei ollut synnintuntoa eikä aavistustakaan mistään parannuksentekemisestä. Oikeastaan ainoa, mitä ymmärsin, oli Jumalan kutsu ja jonkinlainen ajatus, että siihen pitäisi jollakin tavalla vastata. Oli jonkinlainen tunto siitä, että kutsu voi olla ainutkertainen ja siksi vastasin "tahdon". En suinkaan ymmärtänyt, mitä se tulisi merkitsemään, enkä voi sanoa uudestisyntyneeni vielä. Se oli vasta prosessin alku.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #358 : 25.06.18 - klo:22:22 »
Ymmärryksellään ei kukaan voi pelastua. Kukaan ihminen ei esimerkiksi koskaan ymmärrä sitä, miksi ja miten kuolleesta voi tulla elävä. Eikä sitäkään voi ymmärtää, miksi suurin on oikeasti pienin, ja pienin on oikeasti suurin. Kukaan ei voi ilman Jumalan sanaa ja Pyhää Henkeä alkaa kasvamaan pinemmäksi. Sen sijaan suuremmaksi kasvamiselle jokaisella ihmisellä on valmiit perintötekijät.

Usko ja järki ovat toisiansa vastaan kuin tuli ja vesi. Kun usko tulee silloin joutuu taittamaan järjeltään niskat kokonaan.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #359 : 25.06.18 - klo:22:26 »
Mutta henkilökohtaista uskoontuloa ei tietenkään voi tapahtua, ellei ymmärrä edes perusasioita.

Tämä on mielenkiintoinen asia ja menee aina vaan mielenkiintoisemmaksi, jos sitä ajattelee tarkemmin. Itse en paljoakaan ymmärtänyt edes perusasioita, kun tulin uskoon. Minulla ei ollut synnintuntoa eikä aavistustakaan mistään parannuksentekemisestä. Oikeastaan ainoa, mitä ymmärsin, oli Jumalan kutsu ja jonkinlainen ajatus, että siihen pitäisi jollakin tavalla vastata. Oli jonkinlainen tunto siitä, että kutsu voi olla ainutkertainen ja siksi vastasin "tahdon". En suinkaan ymmärtänyt, mitä se tulisi merkitsemään, enkä voi sanoa uudestisyntyneeni vielä. Se oli vasta prosessin alku.
Jumalan kutsu ja siihen myöntävästi vastaaminen on varmaan juuri Pyhän Hengen työtä,
uskonelämän alkuaskel.
Kaikkihan eivät silloin tiedä paljoakaan Raamatun sisällöstä, mutta evankeliumi toteutuu jo heidän kohdallaan.  Jumala toimii.
Jotkut kastetaan silloin, jotkut myöhemmin.

Mutta sellaista en ymmärrä, että kaikesta täysin tietämätön vauva kastetaan.
Ehkä se on perusteltua silloin, jos molemmat vanhemmat ovat uudestisyntyneitä,
tunnustavia uskovia. 
Silloin vauva kastetaan rukoilevan ja Raamattua lapselle opettavan perheen keskellä.

Mutta jos kaste on vain kirkon jäsenyyteen oikeuttava toimenpide,
jonka voi suorittaa jopa ilman omaa uskoa oleva pappi, kyse ei tietenkään ole raamatullisesta kasteesta.
Myös ei-uskovien vanhempien lasten kastaminen on minusta käsittämätöntä.