Kirjoittaja Aihe: Uskoon ilman kastetta  (Luettu 91186 kertaa)

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #615 : 14.08.18 - klo:18:57 »

Tästäkin taisi olla joskus puhetta:

Joh.3:5 ei puhu kasteesta
Vesi on kreikaksi hudor.
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?lex=Thayer&ref=Joh.+3%3A1&ent=5204

Kastamisesta puhuttaessa käytetään sanaa baptizo

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?lex=Thayer&ref=Ap.+t.+2%3A41&ent=907&ent2=5681

Jeesuksen sanat 'vedestä ja hengestä' on niin kutsuttu parallellismi.

Jeesus puhuu tuossa siis tästä  vedestä:

38 Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään on, niinkuin Raamattu sanoo, juokseva elävän veden virrat."
39 Mutta sen hän sanoi Hengestä, joka niiden piti saaman, jotka uskoivat häneen;


Oli puhetta. Mutta ilmeisesti on unohdettu. Yllä oleva selitys on mielestäni kestämätön.

Alla David Pawsonin läpi käymiä selitysmalleja.

Käytetyjä selitysmalleja

Kyseessä olisi fyysinen syntymä (vedestä) ja sitten hengellinen syntymä Hengestä

1) Ei ole todisteita, että termiä 'syntynyt vedestä' olisi käytetty koskaan antiikin aikoina kuvauksena fyysisestä syntymästä.
2) Jeesukselle olisi ollut yksinkertaisempaa sanoa "lihasta ja Hengestä" jos tarkoitettaisiin tuota.
3) Ihminen ei voi astua Jumalan valtakuntaan tulematta syntyneeksi fyysisesti. Sen maintseminen ei tunnu tarpeelliselta.
4) Vesi liittyy kyllä luonnolliseen syntymään, mutta ei saa sitä aikaan.
5) Kieliopillinen muoto viittaa yhteen, ei kahteen syntymään. Ikääkuin nämä kaksi saavat syntymän aikaan.
6) On epätodennäköistä, että Nikodeemus olisi ymmärtänyt 'veden' viittaavan luonnollisen syntymään.

Puhtaasti hengellinen syntymä

1) Vesi vaikuttaisi ylimääräiseltä lisäykseltä, mikäli se olisi Hengen synonyymi. Miksi toistaa "Hengestä ja Hengestä"?
2) Vesi tarkoitti aina fyysistä vettä (H2O) Johanneksen evankeliumisssa.
3) Niissä muutamissa katkelmissa, joissa sanaa käytetään kuvaannollisesti Pyhästä Hengestä, sillä on aina määrittelijänä adjektiivi (esim. 'elävä') tai virke ('jonka minä annan hänelle') tai edes toinen substantiivi (esim. 'lähde' tai 'virrat') - se ei ole koskaan yksinomaan vettä.

4) On epätodennäköistä, että Nikodeemus olisi ymmärtänyt sanan vertauskuvana Pyhästä Hengestä

Yksi syntymä, jolla on sekä fyysisiä että Hengellisiä puolia

Vesi viittaa kasteen fyysiseen toimittamiseen, mutta se ei itsessään ja yksinään mahdollista uutta syntymää. Perusteluita.
1) Raamatun tutkimuksessa on toimivana periaatteena ymmärtää sanat niiden perusmerkityksessä, ellei toisenlaiselle tulkinnalle ole erittäin hyviä syitä. Tässä tapauksessa veden oletetaan tarkoittavan vettä.

2) Kielioppi tukee tulkintaa. Molemmat substantiivit liittyvät samaan verbin ja ovat samassa sijamuodossa. 'Vesi ja henki' rinnastetaan yhden ja saman tapahtuman kaksinkertaiseksi perusteluksi.

3) Nikodeemus miltei varmasti ymmärsi 'veden' liityvän rituaaliseen puhdistautumiseen. Sillä hän tunsi hyvin profeetalliset lupaukset ja fariseusten käytännöt. Keskustelun taustalla ei myöskään ole vain Jeesuksen ihmeellinen toiminta, vaan myös Johanneksen toiminta, johon liittyy kaste parannuksen teon yhteydessä. Tiedämme, että fariseukset kieltäytyivät tästä kasteesta ja se kiellettiin myös heiltä (Matt.3:7, Luuk. 7:30). Fariseukset, joihin Nikodeemuskin kuului, tiesivät tuossa vaiheessa jo hyvin Jeesuksen itsensä toimittavan kasteita.

4) Veden ja Hengen yhteys on tuttu teema kaikista neljästä evankeliumista. Johannes saarnasi kahdesta kasteesta, joista toinen vedessä ja toinen Hengessä.

5) Tulkinta on täysin yhdenmukainen Uuden Testamentin kirjoittajien kasteesta käytetyn kielen kanssa. On selvää, että he uskoivat kasteen 'saavan aikaan sen mitä se symboloi'. Joh. 3:5 on huomattavan samankaltainen Tiit.3:5 kanssa - 'syntynyt vedestä' ja 'uudestisyntymisen pesu' eivä eroa merkitykseltään.

6) Tavallisimmat syyt tämän tulkintatavan torjumiselle eivät liitty tekstiin itseensä. Ne ovat pikemminkin ulkokohtaisia ja teologisia. Länsimaissa erotellaan aina fyysinen ja hengellinen maailma toisistaan, mikä pohjaa enemmän Platonin filosofiaan kuin Raamatun opetuksiin.

"Olen itsekin huolissani näkemyksestä, että henkilö voi 'syntyä uudesti' pelkästään vedestä (mikäli oikeita sanoja käytetään)". Mikäli 'vesi' kuitenkin viittaa todella katuvan ja uskovan henkilön kasteeseen, on kyse aivan eri asiasta.

Jeesus sanoo, ettei toinen syntymä ole 'ulos' kohdusta vaan 'vedestä ja hengestä'. Vedessä ja Hengessä kastetut tulevat kaksikertaisen kokemuksen kautta 'ulos' uuteen elämään. Sekä 'vesi' että 'Henki' ovat välikappaleita, joissa uusi syntymä tapahtuu.
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #616 : 14.08.18 - klo:19:15 »
Jos tuo kastevedestä syntyminen olisi pelastuksen perusta, näkemäni tilanteet ovat olleet todella omituisia.

Olen ollut kymmenillä hengellisiä leireillä, kerhoissa ym.
Siellä sadat kastamattomat lapset ja nuoret ovat tutkineet Raamattua ja rukoilleet. Kuitenkin he ovat olleet perkeleen omia ja matkalla kohti helvettiä laulaen kiitoslauluja Jeesukselle.
Että sellainen oppi on tuo.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #617 : 14.08.18 - klo:19:24 »
Jos tuo kastevedestä syntyminen olisi pelastuksen perusta, näkemäni tilanteet ovat olleet todella omituisia.

Olen ollut kymmenillä hengellisiä leireillä, kerhoissa ym.
Siellä sadat kastamattomat lapset ja nuoret ovat tutkineet Raamattua ja rukoilleet. Kuitenkin he ovat olleet perkeleen omia ja matkalla kohti helvettiä laulaen kiitoslauluja Jeesukselle.
Että sellainen oppi on tuo.

Eikö asiaa pitänytkin katsoa Raamatusta eikä kauhistella omaa väritettyä tarinaansa?
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #618 : 14.08.18 - klo:19:25 »
Täällä on peräänkuulutettu kasteasian tutkimista "puhtaalta pöydältä". Niin, että käydään läpi "kaikki Raamatun kohdat" asiasta. Ja perustaudutan vain Raamattuun, ei minkään kirkkokunnan oppeihin.

Kannatetaan - periaatteessa. Ja siihen pyrkivät toki muutkin, vai yksinkö vain niin teet?

Olen hiljattain lukenut entisen Baptistipastorin (10 vuotta siellä pastorina ollut) kirjan kasteesta. Tullut sittemmin toisenlaiseen näkemykseen kasteesta. Hän lähtee juuri siitä, että katsotaan kasteasiaa koko Raamatun näkökulmasta. Hyvä lähestymistapa. Hän päätyy lähinnä luterilaiseen näkemykseen.

Toisekseen. Kukaan ei tutki asiaa 'täysin' puhtaalta pöydältä. On hyvä tiedostaa sekin. Ja tunnustaa myös. Tausta, kuullut selitykset, kokemukset, aiempi oma ymmärryksemme eivät voi olla vaikuttamatta. Jos sitä ei tunnisteta ja tunnusteta, kuvitellaan helposti omaa näkemystä samaksi kuin Raamatun näkemys. Kuitenkin olemme kaikki vajavaisia ymmärrykseltämme. Sen toteaa Paavalikin.

Täällä on useaan kertaan osoitettu ihan selvällä Raamattuun kirjoitetulla sanoilla, että kaste Jeesuksen nimeen kuului eittämättä evankeliumin julistuksen yhteyteen. Siihen kehoitettin, sitä pidettiin tärkeänä. Pietari, Paavali ja muutkin. Vaikka Paavalin ensisijainen tehtävä oli julistaa evankeliumia, kasteen toimittivat työtoverinsa. Hänet itsensä kastettin ja hän myös itse kastoi tarvittaessa. Ja kehoitti siihen. Mutta se ei kuitenkaan kelpaa. Siis suoratkaan Raamatun sanat. On turhauttavaa.

Minusta sellainen näkemys, että vedellä kastaminen Jeesuksen nimeen olisi yhdentekevä asia, on kaikkien heikoiten Raamatulla perusteltu näkemys. Koska se on suorien Raamatun sanojen vastainen. Ja sitten vielä annetaan ymmärtää, että jos käännytä siihen näkemykseen, se johtuu mm. siitä "Se maksaa sen, että myöntää olleensa väärässä". Pitäisikö pidätellä itkua vai naurua?

"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #619 : 14.08.18 - klo:19:41 »
Raamatussa kaste liittyy -luettuna ilman ihmisoppeja- Pyhällä Hengellä täyttymiseen uskoontulon yhteydessä. 
Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu. (Mark. 16:16).

Pyhän Hengen ensimmäinen täyteys (uudestisyntyminen) ilmenee eri ihmisillä eri tavalla.
Jotkut (harvat) saavat silloin esim. jonkin armolahjan, joka joissain tapauksissa jää pysyväksi.
Tästä tapahtumasta voidaan käyttää esim. nimitystä henkikaste.

Veteen upottaminen kokeneempien uskovien läsnäollessa (tai nykyään usein vedellä valelu) on konkreettinen uskoontulon vahvistaminen,
joka on monille ihmisille tärkeää.
Se on symbolinen osallistuminen Jeesuksen hautaukseen ja kuolleista heräämiseen.
(Room. 6: 3-4)
Ihmisen pitää tietysti itse ymmärtää kasteen idea ja haluta tulla kastetuksi.

Ihmisen päälaen tai koko vartalon kastelu ei kuitenkaan ole pelastava asia.
Mutta Pyhän Hengen kaste on välttämätöntä, koska silloin ihminen uudestisyntyneenä saa henkilökohtaiseksi osakseen uskon ja tulevan pelastuksen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #620 : 14.08.18 - klo:20:00 »
Jos tuo kastevedestä syntyminen olisi pelastuksen perusta, näkemäni tilanteet ovat olleet todella omituisia.

Olen ollut kymmenillä hengellisiä leireillä, kerhoissa ym.
Siellä sadat kastamattomat lapset ja nuoret ovat tutkineet Raamattua ja rukoilleet. Kuitenkin he ovat olleet perkeleen omia ja matkalla kohti helvettiä laulaen kiitoslauluja Jeesukselle.
Että sellainen oppi on tuo.

Eikö asiaa pitänytkin katsoa Raamatusta eikä kauhistella omaa väritettyä tarinaansa?

Ei tuo ole väritetty tarina, vaan ainahan pitää tarkistaa mihin oppi johtaa käytännössä.
Nyt tässä ketjussa nousee panokset. Nuo omasta mielestään uskossa olevat,  mutta kastamattomat leiriläiset ovat joko matkalla helvettiin tai sitten väite vesikasteen pelastavasta vaikutuksesta on väärä.


Olen listannut tällä foorumilla pariin kertaan kaikki jakeet, jotka mielestäni liittyvät kasteeseen. Eipä siltä pohjalta ole oikein keskustelua syntynyt.

Tuo "vedestä ja hengestä" jae ei listaan kuulunut.

Jos nyt ottaisi ekaksi tuon kohdan 5

Lainaus
5) Tulkinta on täysin yhdenmukainen Uuden Testamentin kirjoittajien kasteesta käytetyn kielen kanssa. On selvää, että he uskoivat kasteen 'saavan aikaan sen mitä se symboloi'. Joh. 3:5 on huomattavan samankaltainen Tiit.3:5 kanssa - 'syntynyt vedestä' ja 'uudestisyntymisen pesu' eivä eroa merkitykseltään.

Tiit.3
hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojemme tähden, vaan pelkästä armosta. Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät

Onko todellakin niin, että Jeesus pesee ihmisen vedellä?
Tähän asti olen uskonut, että se on Jeesuksen veri, joka puhdistaa synnistä.

Eikö vesikaste ole muka teko?



Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #621 : 14.08.18 - klo:20:17 »
Tunnen tuon Jopon mainitseman baptisti pastorin henkilökohtaisesti. Olen lukenut hänen kirjansa kasteesta ja myös siihen tulleen jatkon.

Sanonko ties kuinka monennen kerran. Minulla ei ole mitään sitä vastaan; että lapsi kastetaan.

En tuomitse niitä, jotka iloiten kulkee Jeesuksen seurassa lapsena saamansa kasteen turvissa, tai niitä jotka ovat uskonsa vahvistukseksi ovat käyneet "uskovien kasteella".
Ainoastaan kiivailua "lapsikasteen armosta"; jossa vain kasteessa uudesti synnytään tai "uskovien kasteen" välttämättömyydestä kiivailua; en jaksa sietää.

Syvännöt, jotka tekivät elämän työn Israelissa korostivat veden tarkoittavan "Elävää vettä = Jumalan Sana"; kasteen sijasta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #622 : 14.08.18 - klo:20:19 »

Nikodemus VT:n tuntijana oli varmaan kuullut nämä sanat:

Jes.44
3 Sillä minä vuodatan vedet janoavaisen päälle ja virrat kuivan maan päälle. Minä vuodatan Henkeni sinun siemenesi päälle ja siunaukseni sinun vesojesi päälle,


Ei tuossa mistään vesikasteesta puhuta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #623 : 14.08.18 - klo:20:25 »
Sille, että vesi tarkoittaisi luonnollista syntymää löytää perustelunsa seuraavasta jakeesta.


5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.


Mielestäni tuossa voidaan sanoa, että vesi=liha ja Henki= henki
Vesikastetta tuosta ei saa tehtyä mitenkään.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #624 : 14.08.18 - klo:20:28 »

Vesikastetta käsittelevät Raamatun jakeet

En ole erotellut erikseen Johanneksen kastetta ja kristillistä kastetta.



Matt.3:6-7
ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
Mutta nähdessään paljon fariseuksia ja saddukeuksia tulevan kasteelle...


Matt.3:11
Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi,  jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.

(katso myös Pyhän Hengen kasteesta kertovat jakeet)


Matt.3:13-14
Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen.
Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!"

(katso myös Pyhän Hengen kasteesta kertovat jakeet)


Matt.3:16
Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.


Matt.21:25
Mistä Johanneksen kaste oli? Taivaastako vai ihmisistä?" Niin he neuvottelivat keskenänsä sanoen: "Jos sanomme: 'Taivaasta', niin hän sanoo meille: 'Miksi ette siis uskoneet häntä?


Matt.28:19
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

* Ihminen voi kastaa toisen ihmisen vain vedellä


Mark.1:4-5
niin Johannes Kastaja saarnasi erämaassa parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi.
Ja koko Juudean maa ja kaikki jerusalemilaiset vaelsivat hänen tykönsä, ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.


Mark.1:8-9
Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."
Ja niinä päivinä Jeesus tuli Galilean Nasaretista, ja Johannes kastoi hänet Jordanissa.


Mark.11:30
Oliko Johanneksen kaste taivaasta vai ihmisistä? Vastatkaa minulle."


Luuk.3:3
Ja hän vaelsi kaikissa seuduissa Jordanin varrella ja saarnasi parannuksen kastetta syntien anteeksisaamiseksi,


Luuk.3:7
Niin hän sanoi kansalle, joka vaelsi hänen kastettavakseen: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on teitä neuvonut pakenemaan tulevaista vihaa?


Luuk.3:12
Niin tuli myös publikaaneja kastettaviksi, ja he sanoivat hänelle: "Opettaja, mitä meidän pitää tekemän?"


Luuk.3:16
niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.


Luuk.3:21-22
Kun siis kaikkea kansaa kastettiin ja myöskin Jeesus oli saanut kasteen ja rukoili, niin tapahtui, että taivas aukeni
ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".


Luuk.7:29-30
Ja kaikki kansa, joka häntä kuuli, publikaanitkin, tunnustivat Jumalan vanhurskaaksi ja antoivat kastaa itsensä Johanneksen kasteella.
Mutta fariseukset ja lainoppineet tekivät turhaksi Jumalan aivoituksen heitä kohtaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta.


Luuk.20:4
oliko Johanneksen kaste taivaasta vai ihmisistä?"


Joh.1:25-26
ja he kysyivät häneltä ja sanoivat hänelle: "Miksi sitten kastat, jos et ole Kristus etkä Elias etkä se profeetta?"
Johannes vastasi heille sanoen: "Minä kastan vedellä; mutta teidän keskellänne seisoo hän, jota te ette tunne.


Joh.1:28
Tämä tapahtui Betaniassa, Jordanin tuolla puolella, jossa Johannes oli kastamassa.


Joh.1:31
Ja minä en tuntenut häntä; mutta sitä varten, että hän tulisi julki Israelille, minä olen tullut vedellä kastamaan."


Joh.1:33
Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä'.


Joh.3:22
Sen jälkeen Jeesus meni opetuslapsineen Juudean maaseudulle ja oleskeli siellä heidän kanssaan ja kastoi.
Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä.


Joh.3:26
Ja he tulivat Johanneksen luo ja sanoivat hänelle: "Rabbi, se, joka oli sinun kanssasi Jordanin tuolla puolella ja josta sinä olet todistanut, katso, hän kastaa, ja kaikki menevät hänen tykönsä".


Joh.4:1-2
Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes
- vaikka Jeesus ei itse kastanut, vaan hänen opetuslapsensa -


Joh.10:40
Ja hän meni taas Jordanin tuolle puolelle siihen paikkaan, missä Johannes ensin kastoi, ja viipyi siellä.


Ap.t.1:5
Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."


Ap.t.1:22
Johanneksen kasteesta alkaen hamaan siihen päivään, jona hänet meiltä otettiin ylös, tuleman hänen ylösnousemisensa todistajaksi meidän kanssamme."


Ap.t.2:38
Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.



Ap.t.2:41
Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.



Ap.t.8:12-13
Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.
Ja Simon itsekin uskoi, ja kasteen saatuansa hän pysytteli Filippuksen seurassa; ja nähdessään ihmeitä ja suuria, voimallisia tekoja hän hämmästyi.




Ap.t.8:16
sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.


Ap.t.8:36,38
Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet.


Ap.t.9:18
Ja heti putosivat hänen silmistään ikäänkuin suomukset, ja hän sai näkönsä ja nousi ja otti kasteen.

* Vanha käännös kuuluu näin: "Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin."
KJV: "And immediately there fell from his eyes as it had been scales: and he received sight forthwith, and arose, and was baptized."
Kuka kastoi Paavalin? Ananias vai Jeesus vai molemmat?


Ap.t.10:37
sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kasteen jälkeen, jota Johannes saarnasi, sen te tiedätte;


Ap.10:47-48
"Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.


Ap.t.11:16
Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.



Ap.t.13:24
sittenkuin Johannes ennen hänen tuloansa oli saarnannut parannuksen kastetta kaikelle Israelin kansalle.


Ap.t.16:15
Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.


Ap.t.16:33
Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.


Ap.t.18:8
Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.


* Kastettiin millä?


Ap.t.18:25
Tälle oli opetettu Herran tie, ja hän puhui palavana hengessä ja opetti tarkoin Jeesuksesta, mutta tunsi ainoastaan Johanneksen kasteen.


Ap.t.19:3-5
Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
4. Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
5. Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.


Ap.22:16
Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.'


1.Kor.1:13-17
Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.


1.Kor.10:2
ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä


1.Kor.15:29
Mitä muutoin ne, jotka kastattavat itsensä kuolleitten puolesta, sillä saavat aikaan? Jos kuolleet eivät heräjä, miksi nämä sitten kastattavat itsensä heidän puolestaan?



Heb.6:2
oppia kasteista ja kätten päällepanemisesta, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta.


1.Piet.3:21
Tämän vertauskuvan mukaan vesi nyt teidätkin pelastaa, kasteena - joka ei ole lihan saastan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä Jumalalta - Jeesuksen Kristuksen ylösnousemuksen kautta,

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #625 : 14.08.18 - klo:20:29 »

Pyhän Hengen kaste

Matt.3:11
Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi,  jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella


Matt.3:13-14
Silloin Jeesus tuli Galileasta Jordanille Johanneksen tykö hänen kastettavakseen.
Mutta tämä esteli häntä sanoen: "Minun tarvitsee saada sinulta kaste, ja sinä tulet minun tyköni!"


* Edellä Johannes puhuu Pyhän Hengen kasteesta, joten siksi oletan hänen puhuvan tässä siitä eikä vesikasteesta.



Mark.1:8-9
Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."
Ja niinä päivinä Jeesus tuli Galilean Nasaretista, ja Johannes kastoi hänet Jordanissa.


Luuk.3:16
niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.


Joh.1:33
Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä'.


Ap.t.1:5
Sillä Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen."


Ap.t.11:16
Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'.


1.Kor.10:2
ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä


1.Kor.12:13
sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #626 : 14.08.18 - klo:20:29 »

Kärsimyskaste


Mark.10:38-39
Mutta Jeesus sanoi heille: "Te ette tiedä, mitä anotte. Voitteko juoda sen maljan, jonka minä juon, tahi tulla kastetuiksi sillä kasteella, jolla minut kastetaan?"
He sanoivat hänelle: "Voimme". Niin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te tosin juotte, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan teidätkin;


*Jeesus oli jo vesikastettu tuossa vaiheessa. Ilmeisesti kaste tässä yhteydessä viittaa kärsimyksiin.



Luuk.12:50
Mutta minä olen kasteella kastettava, ja kuinka minä olenkaan ahdistettu, kunnes se on täytetty!


*Kaste tässä on ilmeisesti kärsimyskaste.

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #627 : 14.08.18 - klo:20:30 »
Meistä on vuotava elävän veden virrat. Kastevesi vaiko Jumalan Sana ?

Jokainen on varmaan joskus todistaessaan kokenut miten sanat oikein virtaa suusta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #628 : 14.08.18 - klo:20:31 »

Nämä jakeet on tutkittava tarkemmin mitä kastetta niissä tarkoitetaan, Pyhän Hengen kastetta, vesikastetta vai molempia samanaikaisesti.
Itse olisin sitä mieltä, että näissä puhutaan Pyhän Hengen kasteesta.


Mark.16:16
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.


*Perinteisesti tässä oleva kastaminen on ajateltu olevan vesikaste. Tämän seurauksena on ollut loppumattomia kiistoja siitä, miten käy kastamattomalle.
Jos ajatellaan, että kaste on tässä Pyhän Hengen kaste, tuollaiset ongelmat häipyvät tyystin. Uudestisyntymässä saadaan Pyhän Hengen kaste. Se, joka ei usko ei tietenkään ole saanut henkikastetta eikä näin ollen sitä kastetta tarvitse mainita jakeen loppuosassa ’joka ei usko (ja jota ei ole henkikastettu), se tuomitaan…



Room.6:1-7
Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?
Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?
Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.
Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.


* Miten vesikaste voisi olla kuolemaan kastamista? Miten vesikaste auttaisi kuolleista heräämiseen ja uudessa elämässä vaeltamiseen? Mielestäni tuossa puhutaan Pyhän Hengen kasteesta.




Gal.3:25-27
Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.


* Uskon tultua....kaikki Jumalan lapsia...kaikki ovat Kristukseen kastettu...Kristuksen päällenne pukeneet.
Eivätkö kaikki vesikastamattomat uskovat ole pukeneet Kristusta päälleen? Mielestäni em. jakeessa puhutaan Pyhän Hengen kasteesta.


Ef.4:4-7
yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.


* Yksi ruumis ja yksi kaste. Kaikkia ruumiin jäseniä ei ole vesikastettu. Silti heissä on yksi henki ja he ovat kutsuttu samaan toivoon. Mielestäni tässäkin puhutaan Pyhän Hengen kasteesta.


Kol.2:6-14
Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,  juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen. Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,  ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin. 


* Miten vesikasteessa voitaisiin olla yhtäaikaa haudattuna ja herätettyinä Jeesuksen kanssa? Pyhän Hengen kautta se on mahdollista. Kristuksen ympärileikkaus viittaa uudestisyntymiseen ja
Room.2:28-29 " Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu; vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa"

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Uskoon ilman kastetta
« Vastaus #629 : 14.08.18 - klo:20:48 »
 Kaikki näköjään luottavat Jeesukseen,joka ylisti Isää siitä,että Hän on salannut pelastuksen totuuden viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.Niin perin yksinkertaisesti täällä asiasta kirjoitellaan,että piruakin varmaan naurattaa!