Puimatanner

Puimatanner => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: sandia - 25.05.23 - klo:14:18

Otsikko: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: sandia - 25.05.23 - klo:14:18
Olen itse aina olettanut, että ihmisen luonto on syntinen jo syntyessään.
Foorumeilla on ollut aiheesta keskustelua ja yllätyksekseni totesin, että kaikki eivät ajattele niin.
Satuin äsken lukemaan Psalmin 58 ja siellä oli jae:
Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta.
Ps. 58: 4

Muistan väitteen, että sanaa perisynti ei ole Raamatussa. No ei ole, mutta on tuo??? ???
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: Paulus - 25.05.23 - klo:15:52
Ps. 51:7
"Katso. minä olen synnissä syntynyt ja äitini on minut synnissä siittänyt."
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: KeNi - 25.05.23 - klo:15:55
Ei sanaa kolminaisuuskaan löydy Raamatussa, mutta oletettavasti vallitsee varsin yhteneväinen näkekys kristittyjen kesken siitä, että Jumala on ns. kolmiyhteinen Jumala.  Ps. 51:7 "Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt (1933- käännös)". 1992- käännös: "Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohdussa". Ruotsalainen 1917 käännös: " Se, i synd är jag född, och i synd har min moder alvat mig".
Esim. tuon Raamatun kohdan perusteella voidaan puhua perisynnistä tai jotkut käyttävät sanaa alkusynti. Siis ko. termiä ei tosiaan Raamatusta löydy, mutta mielestäni asia löytyy.
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: Korpima - 25.05.23 - klo:16:07
Kun Kristus oli ainut synnitön ihminen, niin tästä kenties voi päätellä että kaikki muut ovat (peri)synnin vaivaamia.

Ehkä voisi sanoa myös, että ihminen on olemukseltaan syntinen (perisynti vaivaa), muutenhan tarpeeksi aikaisin kuolleet lapset olisivat myös synnittömiä. Tämä toki on vähän tällaista omaa pyörittelyä.

Mielenkiintoinen tapaus on kyllä Johannes Kastaja perisynnin suhteen, jolla muistaakseni oli Pyhä Henki jostain varhaisesta vaiheesta (tarkistin: kohdusta asti täynnä Pyhää Henkeä). Ilmeisesti silti hänkin kuuluu perisyntisten ihmisten joukkoon tästä huolimatta.
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: kalamos - 25.05.23 - klo:18:48
Esillä on ollut kaksi jaetta
Daavidin psalmeista.

Ensinnäkin avauksessa oli
lainaus psalmista,
jossa Daavid puolustautuu
jumalattomia vastaan.

(http://i.imgbox.com/URKwImh0.gif)
Lainaus käyttäjältä: Daavid (Ps 58:4)

Luopuneita ovat jumalattomat
äidin kohdusta asti,
eksyneitä valhettelijat
hamasta äidin helmasta.


Sitten yhdessä kommentissa
lainattiin Daavidin psalmia,
jonka aiheena on Daavidin
lankeemus Batseban kanssa.

(http://i.imgbox.com/URKwImh0.gif)
Lainaus käyttäjältä: Daavid (Ps 51:7)

Katso,
minä olen synnissä syntynyt,
ja äitini on minut synnissä siittänyt.


Minun ymmärtääkseni kummassakaan
jakeessa Daavid ei lue itseään
siihen synnintekijöiden joukkoon,
joista jakeet puhuvat.

Siis Daavid ei kuulu siihen joukkoon,
jota vastaan puolustautuu (Ps 58:4)
eikä siihen joukkoon,
joka teki syntiä,
kun Daavid siitettiin (Ps 51:7).



Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: HelenaM - 25.05.23 - klo:19:16
Roomalaiskirjeen 5. luvussa puhutaan siitä, miten yhden lankemuksen kautta syntisyys ja kuolema tuli kaikkien osaksi. Monesti olen ajatellut sitä, kun luvussa viitataan pelkästään Aadamin lankeemukseen, vaikka ihmispari lankesi yhdessä, kumpikin teki syntiä.
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: kalamos - 25.05.23 - klo:19:32
(http://i.imgbox.com/URKwImh0.gif)
Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 5:12)

Sentähden,
niinkuin yhden ihmisen kautta
synti tuli maailmaan,
ja synnin kautta kuolema,
niin
kuolema on tullut
kaikkien ihmisten osaksi,
koska kaikki ovat syntiä tehneet


Tuossakaan ei puhuta perisynnistä 
vaan tekemistämme synneistä.
Olemme kuolleet tekemiimme synteihin.


PS

Vain Aadamia oli kielletty syömästä
hyvän- ja pahantiedon puusta.
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: HelenaM - 25.05.23 - klo:19:50
Enpä taida vääntää tästä sen enempää. Room. 5 sanoo, että yhden ihmisen lankeemus koitui kaikille kadotukseksi. Ymmärrän tämän ja luvussa olevan muun samaan asiaan liittyvän tarkoittavan sitä, että kaikki ihmiset tulevat tekemään syntiä ja ovat ilman uskoa Kristukseen kadotustuomion alaisia.

Perisynnistäkin on monenlaista versiota olemassa. Ne ovat varmasti tuttuja ja en niistä sen enempää.
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: pax - 25.05.23 - klo:21:53
Tulkitsen aloituksen sanan kohdan niin että jokainen tulee tekemään syntiä, kuitenkin lastenkaltaisten on taivasten valtakunta, Jeesus siunasi lapsia eikä kehottanut heitä tekemään parannusta eikä sanonut sinun syntisi on anteeksi annettu kun lapset ovat puhtaita.
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: kalamos - 26.05.23 - klo:07:32
(http://i.imgbox.com/URKwImh0.gif)
Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 5:12)

Sentähden,
niinkuin yhden ihmisen kautta
synti tuli maailmaan,
ja synnin kautta kuolema,
niin
kuolema on tullut
kaikkien ihmisten osaksi,
koska kaikki ovat syntiä tehneet


Niinkuin se tuli maailmaan,
niin eli samalla tavalla
se tulee maailmasta meihin,
kun syömme kielletyn hedelmän.
Ja sitten me olemme kuolleita.
Nuoruudesta saakka.

(http://i.imgbox.com/URKwImh0.gif)
Lainaus käyttäjältä: Mooses (Gen 8:21)

ihmisen sydämen aivoitukset
ovat pahat
nuoruudesta saakka.

Mutta tuo aloituksen jae
tekee mielestäni selvän eron
jumalattoman ja vanhurskaan välillä.

Daavid sulkee koko ajan
itsensä pois tuosta jumalattomien joukosta.

(http://i.imgbox.com/URKwImh0.gif)
Lainaus käyttäjältä: Daavid (Ps 58)

Veisuunjohtajalle;
veisataan kuin:
"Älä turmele";
Daavidin laulu.

Totisesti,
onko vanhurskaus mykkä,
ja te puhutte?

Tekö tuomitsette oikein,
te ihmislapset?

Ei,
vaan te hankitsette
sydämessänne vääryyttä,
teidän kätenne
käyttävät maassa väkivallan vaakaa.

Luopuneita ovat jumalattomat
äidin kohdusta asti,
eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta.

Heidän myrkkynsä on niinkuin
käärmeen myrkky,
he ovat kuin kuuro kyy,
joka korvansa tukitsee,
ettei se kuulisi lumoojan ääntä,
taitavan taikojan loitsuja.

Jumala, särje hampaat
heidän suustansa,
Herra, murra nuorten jalopeurain raateluhampaat.

Haihtukoot he tyhjiin niinkuin vesi,
joka valuu kuiviin.

Kun he ampuvat nuolensa,
olkoot ne kuin kärjettömät.

Olkoot he niinkuin etana,
joka sulaa mataessaan,
niinkuin vaimon keskoiset,
jotka eivät aurinkoa näe.

Ennenkuin teidän patanne tuntevat
tulen altansa orjantappuroista,
hän myrskyllään puhaltaa pois kaiken,
niin raa'an kuin kypsänkin.

Vanhurskas iloitsee,
kun hän näkee koston,
hän pesee jalkansa jumalattoman veressä.

Silloin ihmiset sanovat:

"Totisesti,
vanhurskaalla on hedelmä;
totisesti, on Jumala,
joka tuomitsee maan päällä."

Eli tuossa on vastakkain
alusta loppuun saakka
vanhurskas ja jumalaton.

Ja avauksen jakeessa siis
puhutaan jumalattomista.

(http://i.imgbox.com/URKwImh0.gif)
Lainaus käyttäjältä: Daavid (Ps 58:4)

Luopuneita ovat jumalattomat
äidin kohdusta asti,
eksyneitä valhettelijat
hamasta äidin helmasta.


Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: Opo - 26.05.23 - klo:10:57
Kun ihminen, vaikkapa David, hyväksyy anteeksiannon kohdalleen, synnin kirous poistuu hänen kohdaltaan. Mutta sitä ennen hän tietysti on ihmiskunnan osaksi tulleen periytyvän synnin alaisuudessa, vaikkei itse asiaa niin edes kokisi. Monenlaista periytyvää hyvää ja pahaa saamme vanhemmiltamme, olemmepa sitten koeputkessa tai luonnollisesti alkumme saaneita. Syntisyytemme on periytyvää, miksemme voi siis puhua perisynnistä?
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: pax - 26.05.23 - klo:13:30
Onko luterilainen oppi, vauva on perisyntinen ja tullakseen taivaskelpoiseksi tarvitsee kasteen?
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: sandia - 26.05.23 - klo:14:01
En tiedä.
Mutta en ajattele, että meillä on samat lähtökohdat valita Jumalan edessä kuten Aatamilla ja Eevalla oli.
Se on mennyttä.

Siis tämä aloituksen jae:
Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta.

Ajattelen, että jakeen tavalla olemme luopuneita ja jumalattomia äidin kohdusta asti.

Yllätyksekseni sitten opin foorumeilla, että kaikki eivät kai ajattele noin.
Tämän vain kommentoin, koska törmäsin tuohon jakeeseen eilen aamulla Raamattua lukiessani.
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: Malakia - 26.05.23 - klo:21:01
Kuolema on TODISTE syntisyydestä.

Synnitön EI KUOLE.
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: Malakia - 26.05.23 - klo:21:03

Matt. 9:13 Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: 'Laupeutta minä tahdon enkä uhria'. Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä."

Mark. 2:17 Sen kuullessaan Jeesus sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä."

Luuk. 5:32 En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen."
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: Malakia - 26.05.23 - klo:21:23
1.Moos.18:20  Niin Herra sanoi: "Valitushuuto Sodoman ja Gomorran tähden on suuri, ja heidän syntinsä ovat ylen raskaat.

18:23  Ja Aabraham lähestyi häntä ja sanoi: "Aiotko siis hukuttaa vanhurskaan yhdessä jumalattoman kanssa?

18:24  Entä jos kaupungissa on viisikymmentä vanhurskasta; aiotko hukuttaa heidät etkä säästä paikkaa siellä olevain viidenkymmenen vanhurskaan tähden?

18:26 Ja Herra sanoi: "Jos löydän Sodoman kaupungista viisikymmentä vanhurskasta, niin minä heidän tähtensä säästän koko paikan".

......45...40.....30....20.....

18:32   Ja hän sanoi: "Älköön Herrani vihastuko, että puhun vielä tämän ainoan kerran. Entä jos siellä on kymmenen?" Hän vastasi: "Niiden kymmenen tähden jätän hävittämättä".

19:24   Ja HERRA antoi sataa Sodoman ja Gomorran päälle tulikiveä ja tulta, Herran tyköä taivaasta,

19:25  ja HÄVITTI nämä kaupungit ynnä koko lakeuden sekä KAIKKI niiden kaupunkien ASUKKAAT ja maan kasvullisuuden.

Sodoman ja Gomorran esimerkki kertoo ettei ole olemassa viattomia, synnittömiä ihmisiä, ja vauvatkin ovat ihmisiä. Jos Sodomassa olisi ollut vanhurskaita, niin Jumala olisi säästänyt Sodoman ja sen naapurikaupungit.

JUMALA tappoi KAIKKI.
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: kalamos - 27.05.23 - klo:06:31
Lähtökohta sille,
miksi meille pitää
saarnata evankeliumia
eli ilosanomaa Jeesuksesta
on se, että Paavalin lailla
joudumme toteamaan:

(http://i.imgbox.com/URKwImh0.gif)AS
Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 7:11)

synti petti minut ja tappoi


Paavali oli siis joutunut
synnin pettämäksi ja kuollut
ei tietenkään vielä ruumiillisesti
vaan hengellisesti.

Ja kun tämä on tapahtunut,
että me olemme kuolleet
tekemiimme synteihin,
meidän täytyy
syntyä uudesti ylhäältä, Hengestä.

Ja silloin meidät palautetaan
sellaisiksi kuin alunperin olimme,
ennenkuin synti petti ja tappoi.
Meidät siis palautetaan sellaisiksi
kuin lapset ovat.

(http://i.imgbox.com/URKwImh0.gif)
Lainaus käyttäjältä: Matteus (18:3)

ellette käänny
ja tule lasten kaltaisiksi,
ette pääse
taivasten valtakuntaan

Ei lapsi voi kääntyä
ja tulla lasten kaltaiseksi.
Hän on jo sitä.
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: Malakia - 27.05.23 - klo:09:47
Mijoonia lapsia kuolee joka vuosi. Jos lapset olisivat synnittömiä he eivät voisi kuolla, sillä Raamattu sanoo ; "synnin palkka on kuolema".

Kuolemalla ei ole valtaa synnittömään, ainoastaan syntisiin, joita myös kaikki lapset ovat, koska he ovat ihmisiä, koko tai ikä ei ole ratkaiseva asia, vaan että he ovat kuin heidän vanhempansakin, eli syntisiä.



Room.6:23  Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

Kun Jeesus puhuu "lapsen kaltaisista" ei Hän tarkoita ikää, tai kokoa, vaan kuinka ihminen vastaanottaa Jeesuksen pelastuksekseen.....ilman ennakkoehtoja.

Tästä pelastuksen lahjaluonteesta on VT:ssa esikuva. Ympärileikkaus.

Jumala määräsi sen tehtäväksi 8-päiväiselle vauvalle. Jos ympärileikkausta ei tuolloin tehty, niin Jumala sanoi tuota lasta "liiton rikkojaksi", josta seurasi kuolemantuomio VAUVALLE.

Eihän vauva edes tiennyt tuollaisen käskyn olemassaolosta mitään, ja vaikka olisi tiennyt ei hän olisi pysytynyt tuon ikäisenä itse itseään ympärileikkaamaan. Vauva oli siis TÄYSIN RIIPPUVAINEN ULKOPUOLISESTA AVUSTA.

Vauva vain VASTAANOTTI ympärileikkauksen, eli pelastuksen, minkä tuo Jumalan asettama liitto hänelle takasi.

Vauva tarvitsi vanhempiensa apua. Jos vanhemmat olivat kuuliaisia Jumalan käskylle ympärileikata, niin tällöin vauva VASTAANOTTI, mitä hänelle muiden toimesta annettiin, Jumalan käskystä.

Jeesuksen käyttämä esikuva lapsista/vauvoista, tarkoitti heidän vastaanottavuuttaan ilman ihmisen itsensä asettamia ehtoja/ansioita, ja tällaisista muiden varassa olevista ihmisista ovat lapset/vauvat paras esimerkki.

Matteus 18 Jeesus KUTSUI LAPSEN, ja Matteus 19 Jeesuksen luokse TUOTIIN lapsia. Molemmissa kohdissa lapset olivat TEKEMISEN KOHTEENA.

Jumalan sanan kohteena ; Jeesuksen kutsu.(Matt.18)

Vanhemmat toivat lapsia Jeesuksen luokse, että Jeesus koskisi heihin. (Matt.19)



Uudessa Liitossa KAIKKI ihmiset ovat Jumalan tekemisen kohteena kun heidät kastetaan Jeesuksen antaman käskyn mukaan.
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: sandia - 27.05.23 - klo:16:55
Malakian viesti on ajatuksia herättävä. Positiivisella tavallla.
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: Natanael - 27.05.23 - klo:17:44

Uudessa Liitossa KAIKKI ihmiset ovat Jumalan tekemisen kohteena kun heidät kastetaan Jeesuksen antaman käskyn mukaan.

Jaahas. Taas tätä. Jumala käsiä yritetään sitoa ihmisopilla.
Mua ei kastettu lapsena ja tuon kommentin mukaan Jumalalla ei ollut siis mielenkiintoa minua kohtaan.
Höpö höpö.
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: sandia - 27.05.23 - klo:17:46
No en itsekään ajattele, että kaste sinänsä pelastaa.
Mutta kastekin on tullut Jumalalta. Lahjana.
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: kalamos - 27.05.23 - klo:19:04
Minuakaan ei ole kastettu vauvana,
vaan vasta nuorena aikuisena.

Uudestisyntymisen koin jo aiemmin.
Ymmärrän niin,
että kun synnyin uudesti,
niin minun täytyi tietenkin olla
kuollut sitä ennen.
En minä muuten voisi uudestaan syntyä.

Ruumiillisesti en tietenkään
vieläkään ole kuollut,
kun kerran vielä tekstejä näpyttelen.

Mutta synti oli siis jo pettänyt minut,
ja niin olin kuollut hengellisesti.

Uudestisymiseni hetkellä
ymmärrän tapahtuneen niin,
että minut kastettiin.

Ei suinkaan vedessä,
vaan pilvessä.

Ja sitten meni siis aika pitkä tovi,
ennenkuin menin vesikasteelle.

Paavalilaista ilmaisua käyttäen
ensin kaste pilvessä
ja sitten kaste meressä.

Siis seuraavassa ei minun ymmärtääkseni
puhuta ollenkaan vesikasteesta.

(http://i.imgbox.com/URKwImh0.gif)
Lainaus käyttäjältä: Markus (16:16)

Joka uskoo ja kastetaan,
se pelastuu;
mutta joka ei usko,
se tuomitaan kadotukseen.

Ja kuten olen jo todennutkin,
niin ymmärrän Sanan perusteella niin,
että uudestisyntymisessä
minä palauduin sellaiseksi
kuin olin ennen
kuin olin kuollut synnin pettämänä.

Jeesus ei käyttänyt ilmaisua
lasten kaltaiseksi.
Siis alkutekstissä ei ole sanaa

ὁμοία = kaltainen
homoia

Sen sijaan kirjaimellisesti kääntäen
Jeesus sanoi:

(http://i.imgbox.com/URKwImh0.gif)
Lainaus käyttäjältä: Matt (18:3)

jos ette käänny
ja ole kuin lapset


Oikeastaan tuossa
puhutaan meidän palauttamisestamme.

Ja nyt kun me
olemme jo kerran
kuolleet synteihimme
ja sitten uudestisyntyneet,
niin nyt Paavali ohjeistaa
meitä uuteen elämään.

Siis Roomalaiskirjeen luku 6,
joka nyt on tullut esille,
ei suinkaan puhu mitään vaaveleista.

Se puhuu ihmisistä,
jotka palvelevat nyt Jumalaa,
kun ennen olivat palvelleet syntiä
niin kauheilla tavoilla, että häpeävät.

(http://i.imgbox.com/URKwImh0.gif)
Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 6:19-23)

Sillä niinkuin
te ennen annoitte jäsenenne
saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi
laittomuuteen,

niin antakaa nyt jäsenenne
vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.

Sillä kun olitte synnin palvelijoita,
niin te olitte vapaat vanhurskaudesta.

Minkä hedelmän te siitä silloin saitte?
Sen, jota te nyt häpeätte.
Sillä sen loppu on kuolema.

Mutta nyt,
kun olette synnistä vapautetut
ja Jumalan palvelijoiksi tulleet,
on teidän hedelmänne pyhitys,
ja sen loppu on iankaikkinen elämä.

Sillä synnin palkka on kuolema,
mutta Jumalan armolahja
on iankaikkinen elämä
Kristuksessa Jeesuksessa,
meidän Herrassamme.


Eli en löydä tästäkään esiin tulleesta
kohdasta niinkuin en muistakaan
esille tulleista kohdista,
enkä mistään Raamatun kohdasta
mitään tukea perisynti-ajatukselle,
miten sen sitten kukin ymmärtääkään.

Vielä yksi huomio.
Ei ruumiillinen kuolema
ole meidän syntiemme
rangaistus tai seuraus.

Se on meidän syntisten pelastus.
Ei se ollut edes Aadamille
rangaistus vaan pelastus.

Mutta Aadamin tähden
me synnymme kuolevaisessa ruumiissa,
koska olemme samaa lisääntynyttä solukkoa
Aadamin kanssa.

Ja samoin koko viaton eläinkunta
joutui katoavaisuuden alle
Aadamin tähden,
mutta tulee vapautetuksi siitä.

Mutta murheellista on se,
jos emme synnin pettäminä
suostu ottamaan vastaan
Jumalan armoa.
Silloin me emme synny uudesti,
vaan meidät tuomitaan tekojemme mukaan.
Toisin on meidän kanssamme.

(http://i.imgbox.com/URKwImh0.gif)
Lainaus käyttäjältä: Matteus (5:24)

Totisesti, totisesti
minä sanon teille:

joka kuulee minun sanani
ja uskoo häneen,
joka on minut lähettänyt,

sillä on iankaikkinen elämä,
eikä hän joudu tuomittavaksi,
vaan on siirtynyt kuolemasta elämään.
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: sandia - 27.05.23 - klo:21:18
Malakian kommentti, että vauvatkin ovat kuolevaisia oli mikä oli minulle valaiseva.
Vauvojakin kuolee.
Näin ei olisi elleivät he olisi Aatamin ja Eevan kaltaisia.
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: kalamos - 28.05.23 - klo:07:48
Meidän ruumiimme on siis samaa
Aadamin lisääntynyttä solukkoa.

Kun Aadam söi häneltä kielletyn hedelmän,
niin kuolema pääsi materian maailmaan.

Se pääsi Aadamin jokaiseen soluun.
Ja niin se pääsi myös Eevan jokaiseen soluun,
koska Eevan ruumis oli Aadamin kylkisiivusta.

Paitsi ihmiseen,
niin kuolema pääsi
tähän materian maailmaan myös niin,
että viattomat eläimetkin 
kuolevat ruumiillisesti Aadamin tähden.

Siis kaikki kuolevat
Ensimmäisessä Aadamissa.

Tämä ruumiillinen kuolema tuli siis
Aadamin hallintaan annettuun maailmaan
yden ihmisen Aadamin kautta.



Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: pax - 28.05.23 - klo:14:05
Syntiinlankeemuksen seurauksena jokainen tarvitsee uudestisyntymän päästäkseen Jumalan valtakuntaan.
Jeesus julisti tehkää parannus…vauva sitä ei voi tehdä kun hän ei tiedä itsestään vielä mitään.
Turha näistä on vääntää kun tilanne on mikä on😆
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: Malakia - 28.05.23 - klo:14:33
1.Kor.6:11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette VASTAANOTTANEET peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.

Jumalan tekemisen kohteena.
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: pax - 28.05.23 - klo:15:50
Eikö vastaanottaminen ole tietoista?
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: sandia - 28.05.23 - klo:17:35
Ilmeisesti useiden mielessä ns. perisynnistä puhuminen kytkeytyy muihin opillisiin erimielisyyksiin. Itse en ole vaivautunut tekemään oletuksia muista opillisista erimielisyyksistä, joten minussa ei ole mitään mikä aktivoituisi keskustelemaan mm. kasteesta, pelastusopista yms. tässä yhteydessä.

Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: kalamos - 28.05.23 - klo:18:37
Eli keskustelemme siitä,
puhuvatko nämä jakeet perisynnistä.

Viimeisimpänä on tuotu esiin
jae (1 Kor 6:11).

(http://i.imgbox.com/URKwImh0.gif)
Lainaus käyttäjältä: Paavali (1 Kor 6:9-11)

Eivät huorintekijät,
ei epäjumalanpalvelijat,
ei avionrikkojat,
ei hekumoitsijat
eikä miehimykset,
eivät varkaat,
ei ahneet,
ei juomarit,
ei pilkkaajat
eivätkä anastajat
saa periä Jumalan valtakuntaa.

Ja tuommoisia te olitte,
jotkut teistä;
mutta te olette vastaanottaneet peson,
te olette pyhitetyt,
te olette vanhurskautetut
meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä
ja meidän Jumalamme Hengessä.

Lienee selvää,
että ei vieläkään tullut osumaa,
kun etsitään vauvojen
tai pienokaisten syntisyyttä.
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: sandia - 28.05.23 - klo:19:30
Ehkä on melko turhaa väitellä osaavatko vauvat tehdä syntiä.
Eiväthän he osaa tehdä mitään muutakaan.
Aivojen ja muun elimistön kehittymättömyyden takia.

Mutta kun pieni lapsi, joka on tottunut olemaan ainoa lapsi sanotaan kolmevuotiaaksi asti, sitten saa pienen veljen, niin aivan uusia piirteitä tulee esille tässä pienessä kolmevuotiaassa. Veljeskateus ja sen myötä negatiivinen käyttäytyminen, minkä päämääränä näyttää olevan pikkuveljen eliminointi.
Ei ihme, että veljesviha oli ensimmäinen synti syntiinlankeemuksen jälkeen mikä mainitaan Raamatussa.




Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: pax - 28.05.23 - klo:19:53
Mulla on ymmärrys/käsitys että perisynti ja vauvakaste liittyy jotenkin yhteen, onko näin sen tietää varmaan luterilainen paremmin?
Vapaissa suunnissa vauvaa ja pikkulasta pidetään puhtaana. Olen tehnyt huomion että Raamatussa puhutaan siitä otetaanko nimi pois taivaan kirjoista, näin ollen ymmärrän että kaikkien vauvojen nimi laitetaan sinne ja valitettavasti monien nimi pyyhitään sieltä pois.
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: sandia - 29.05.23 - klo:12:04
Minä en yhdistä noita kahta asiaa.
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: kalamos - 30.05.23 - klo:09:05
On todellakin niin,
että kaikkien ihmisten nimet
on kirjoitettuna Elämän kirjaan
jo maailman perustamisesta asti.

Viimeinen Aadam hoiti
Ensimmäisen Aadamin
aikaansaaman velan.

Ei siis ole mitään perisyntiä,
joka pitäisi esimerkiksi
ruumiillisen kuoleman uhatessa vastasyntynyttä
hätäkasteen avulla poistaa.

Kenenkään nimeä ei ole poistettu
minkään perisynnin tähden.

Eikä vauva ole mitään pahaa tehnyt.
Vauvakasteessahan kummien tehtävänä
on alunperin ollut vastata
vauvan puolesta papin kysymykseen:
"Luovutkos perkeleestä".

Mutta eihän tuo vauva ymmärrä
papin puhetta,
eikä itse ole yhtään sanaa sanonut.

Sanoistahan meidät tuomitaan.
Ei suinkaan tekemättömistä synneistä.

Eli kyllä perisyntioppi ja vauvakaste
todellakin liittyvät toisiinsa.
Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: Opo - 30.05.23 - klo:15:04
Lainaus Kalamoksen viestistä: "Eli kyllä perisyntioppi ja vauvakaste
todellakin liittyvät toisiinsa".
Jos joku kolaroi toisen autoa, ja sitten joku kolmas ehdottaa,
että hän maksaa korjauksen ja tekijä suostuu moiseen,
ei se silti tee hänestä syytöntä.
Edelleen hän on se, joka kolaroi ja syyllinen siis.
Kun Jeesus maksoi meidän kaikkien syntivelan ja kun sen omalle kohdalleen omistaa,
velkamme on siis maksettu, mutta synnin todellisuutta se ei täällä ajassa poista.
Meissä jatkuu edelleenkin taistelu syntiä vastaan: perkele, maailma ja liha pitävät siitä
kyllä huolen. Jos minkä ikäisenä tahansa kastettu päättääkin hylätä Jeesuksen tarjouksen,
tarjous raukeaa tyhjiin hänen kohdallaan.
Synnin palkka on kuolema, kuolevaisia olemme kaikki tyynni.



Otsikko: Vs: Puhuvatko nämä jakeet perisynnistä?
Kirjoitti: kalamos - 30.05.23 - klo:15:49
Juuri noin.
Mutta vauva ei ole vielä kolaroinut.

Ja silloin taustana hätäkasteelle
ei voi olla muu kuin perisyntioppi.