Kirjoittaja Aihe: Pilvipalvelu  (Luettu 5150 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Pilvipalvelu
« : 15.11.18 - klo:11:15 »
Onko täällä kenelläkään kokemusta pilvipalveluista?

Mulla on vanhaa materiaalia siinä määrin, että pieni "pilvi" tulee helpostikin täyteen. Mietin mitä tehdä, ostaako lisää ulkoisia kovalevyjä vai laittaako jotain ns. pilvipalveluun. Tiedostoissani on luultavasti materiaalia, josta joku saattaisi olla kiinnostunut vielä minunkin jälkeeni.

Kuvamateriaali askarruttaa erityisesti. Kuvat ovat suurelta osin sähköisessä muodossa. Niitä on tosin mahdollista tulostaa paperillekin, mutta se on niin suuri urakka, etten taida jaksaa sitä tehdä. Ongelmana on myös vanhentunut tekniikka, osa koneista on katkaissut yhteistyön kanssani kokonaan. Niistä ehkä saisi tiedostot jotenkin talteen.  :-\
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pilvipalvelu
« Vastaus #1 : 08.11.22 - klo:20:36 »
Vanhoja tiedostoja selaillessani tuli vastaan tämä aloitus. Kukaan ei ole tähän vastannut, mutta en jaksa uskoa, että kaikki täällä olisivat yhtä tyhmiä, kuin itse tunnen olevani.  :(
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa wiivi

  • Viestejä: 74
Vs: Pilvipalvelu
« Vastaus #2 : 09.11.22 - klo:21:04 »
Hei!
Kun kukaan ei ole sinulle vieläkään vastannut, niin epäilen, että meitä on täällä varsin monta tietämätöntä.
Itse en ymmärrä noista pilvipalveluista mitään enkä ole edes ulkoisia kovalevyjä käyttänyt. Minulla on tosin jo
ikää aika paljon ja tietokoneen käyttö on tullut opeteltua lähes omin päin joidenkin ihmisten neuvoilla. Ehkä joku nuoremmista osaisi sinua sentään neuvoa, toivotaan niin. :) Oma vaikeutensa on varmasti myös täällä kirjallisesti ohjeita antaa, kun ei olla kasvotusten ja viestittely on niin hidasta.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6329
Vs: Pilvipalvelu
« Vastaus #3 : 14.11.22 - klo:16:56 »
Pelkään, että mun työhön liittyviä (yksityisasiakkaiden) dokumentteja vahingossa säästetään erilaisiin pilviin tai google tai Microsoftin kansioihin. Niin on käynyt!! En halua käyttää mitään cyberavaruudessa olevia kansioita.Paitsi ns. Simple Practice minkä kautta kyllä kaikki on jollain tavalla netissä kun sitä palvelinta käytän.
Mutta he ovat vastuussa sen turvallisuudesta. Minulla on kyllä myös ylimääräinen cyber vakuutus.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1161
Vs: Pilvipalvelu
« Vastaus #4 : 24.11.22 - klo:16:38 »
Onko täällä kenelläkään kokemusta pilvipalveluista?

Itse olen käyttänyt ilmaisia pilvipalveluita, kuten Dropboxia, Microsoftin OneDrivea ja Google Drivea dokumenttien tallenteluun ja synkronointiin eri laitteiden välillä. Periaatteessahan pilvipalvelu on vain "muiden ihmisten tietokone" ja tallennustila "muiden ihmisten kiintolevy".

En oikein tiedä kannattaako maksaminen vai omien kiintolevyjen hankkiminen, itse en ole tarvinnut vielä maksullista tilaa. Valokuvat menevät Google Photos -palveluun puhelimesta.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pilvipalvelu
« Vastaus #5 : 24.11.22 - klo:18:08 »
Minulla on kaksi Mac-tietokonetta ja kumpaankin olen hankkinut ulkoisen kovalevyn, joissa on melkoisesti vieläkin tallennustilaa. Ja toisaalta olen yrittänyt poistaa lähinnä vanhemmalta Macilta (jota etupäässä itse käytän) tarpeettomia ja turhia tiedostoja, joita on aika paljon.

En oikein tiedä, kenelle näitä tiedostoja säästän, itse en niitä tarvitse enää kovin pitkään. Ehkä lapset ja lastenlapset saattaisivat olla niistä kiinnostuneita.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1161
Vs: Pilvipalvelu
« Vastaus #6 : 24.11.22 - klo:21:53 »
Tässä toisen TechBBS-keskustelupalstan ketjussa on mietitty tallennusvaihtoehtoja ja hyötyjä. Vähän teknistä tosiaan välillä tosin. Hinta yksi iso puoli.

Paras tapa tallentaa turvallisesti paljon kuvia ja videoita? https://bbs.io-tech.fi/threads/paras-tapa-tallentaa-turvallisesti-paljon-kuvia-ja-videoita.366040/

Vaikea tietää miten säilöä tai nostaa esille kuvamateriaalia. Itse olen tärkeimpiä kuvia vuosittain teettänyt paperivalokuviksi, mutta vain aika pientä osaa otetuista kuvista.