Kirjoittaja Aihe: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?  (Luettu 7944 kertaa)

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #15 : 18.04.20 - klo:22:26 »
Tunnuksellinen luterilaisuus ei myöskään usko tempaukseen, eikä tuhatvuotiseen valtakuntaan.
Minun Raamatustani kyllä molemmat löytyy.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #16 : 19.04.20 - klo:00:29 »
Silloin kun menen vierasta vastaan tien varteen tullaan meille eikä mennä heille.

"sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa."

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #17 : 19.04.20 - klo:15:04 »
Silloin kun menen vierasta vastaan tien varteen tullaan meille eikä mennä heille.

"sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa."
:D Näin. :)

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #18 : 19.04.20 - klo:15:57 »
Tempaus:

"Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta:
söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin,
eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.

Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen,
ja toinen jätetään.
Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee."
(Matt. 24: 38-42)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #19 : 19.04.20 - klo:16:39 »
Ei tässä näy dispensationalismin mukaista tempausta eikä tuhatvuotista valtakuntaakaan:


14 Ja minä näin, ja katso: valkoinen pilvi, ja pilvellä istui Ihmisen Pojan muotoinen, päässänsä kultainen kruunu ja kädessänsä terävä sirppi.
15 Ja temppelistä tuli eräs toinen enkeli huutaen suurella äänellä pilvellä istuvalle: "Lähetä sirppisi ja leikkaa, sillä leikkuuaika on tullut, ja maan elo on kypsynyt".
16 Ja pilvellä istuva heitti sirppinsä maan päälle, ja maa tuli leikatuksi.
17 Ja taivaan temppelistä lähti eräs toinen enkeli, ja hänelläkin oli terävä sirppi.
18 Ja alttarista lähti vielä toinen enkeli, jolla oli tuli vallassaan, ja hän huusi suurella äänellä sille, jolla oli se terävä sirppi, sanoen: "Lähetä terävä sirppisi ja korjaa tertut maan viinipuusta, sillä sen rypäleet ovat kypsyneet".
19 Ja enkeli heitti sirppinsä alas maahan ja korjasi maan viinipuun hedelmät ja heitti ne Jumalan vihan suureen kuurnaan.
20 Ja kuurna poljettiin kaupungin ulkopuolella, ja kuurnasta kuohui veri hevosten kuolaimiin asti, tuhannen kuudensadan vakomitan päähän.


Toinen otettiin ja toinen jätettiin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #20 : 19.04.20 - klo:16:46 »
Tempaus:

"Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta:
söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin,
eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.

Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen,
ja toinen jätetään.
Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee."
(Matt. 24: 38-42)

Eikö tuo ole Jeesuksen toisen tulemisen edeltävän ajan kuvausta?

Osa Jeesuksen vastausta opetuslasten kysymykseen : "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"

Poissa Karina-lile

  • Viestejä: 154
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #21 : 19.04.20 - klo:16:47 »
Miksi meidän Herramme kyselisi meiltä tällaista ??
* Minun turvani on ikiaikojen Jumala,
minua kannattavat iankaikkiset käsivarret*

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #22 : 19.04.20 - klo:16:51 »
Tunnuksellinen luterilaisuus ei myöskään usko tempaukseen, eikä tuhatvuotiseen valtakuntaan.
Minun Raamatustani kyllä molemmat löytyy.

En ollut tiennyt tuota teologista kiistaa 1000 vuotisen valtakunnan olemuksesta kuin vasta nyt kun luin tuon viestisi.
Toivottavasti nuoruuden uskonystäni puhe toisessa aloituksessa ei ollut kimmoke tälle. En haluaisi olla aiheuttamasta skismoja.

Ei hän tuosta siinä puhunut, mutta näemme on ottanut hyvin luterilaisen identiteetin aikuisena uskolleen. Itselläni ei sellaista ole, vaikka tulin luterilaisen kirkon sisällä vaikuttavassa herätyksessä uskoon.

Hassu juttu, googlasin sitten tuota aiheesta minkä toit esille ja löysin sen toisenkin matemaatikkoveljen netistä sitä kautta.  ;D Hänkin on hyvin luterilainen.

Mutta tiedän että ovat molemmat uudestisyntyneitä veljiä.
« Viimeksi muokattu: 19.04.20 - klo:17:02 kirjoittanut sandia »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #23 : 19.04.20 - klo:17:04 »
Tempaus:

"Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta:
söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin,
eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.

Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen,
ja toinen jätetään.
Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee."
(Matt. 24: 38-42)

Eikö tuo ole Jeesuksen toisen tulemisen edeltävän ajan kuvausta?

Osa Jeesuksen vastausta opetuslasten kysymykseen : "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"
Niin on.
Ja siinä puhutaan ylöstempauksesta.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #24 : 19.04.20 - klo:17:16 »
Tuossa puhutaan Jeesuksen omien talteen ottamisesta, kokoamisesta, mutta en oikein näe siinä ylöstempausta.

En todellakaan tiedä näistä asioista kovin paljon mutta eikö ole olemassa sellainenkin oppi että ensin tulee ylöstempaus JA SITTEN myöhemmin Jeesus tulee takaisin omiensa kanssa?

Noin ei ainakaan tuossa kohden näyttäisi olevan.

MUTTA en todellakaan ole ottanut tästä kaikesta selvää, joten mun ei pitäisi sanoa mitään.
Jotenkin luotan, että Herra tietää miten se tulee tapahtumaan.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #25 : 19.04.20 - klo:18:52 »
Tuossa puhutaan Jeesuksen omien talteen ottamisesta, kokoamisesta, mutta en oikein näe siinä ylöstempausta.

En todellakaan tiedä näistä asioista kovin paljon mutta eikö ole olemassa sellainenkin oppi että ensin tulee ylöstempaus JA SITTEN myöhemmin Jeesus tulee takaisin omiensa kanssa?

Noin ei ainakaan tuossa kohden näyttäisi olevan.

MUTTA en todellakaan ole ottanut tästä kaikesta selvää, joten mun ei pitäisi sanoa mitään.
Jotenkin luotan, että Herra tietää miten se tulee tapahtumaan.
Minulle em. Jeesuksen sanat tarkoittavat nimenomaan ylöstempausta.
Hän ei kerro, mihin uskovat viedään ja
onko muutto pysyvä.
Siksi asiasta on turhaa keksiä oppeja ja tulkintoja.

Raamatun opetus äkillisestä ja yllättävästä tempauksesta on tämä:
"Olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule,
Ihmisen Poika tulee."
(Matt. 24:44)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #26 : 19.04.20 - klo:19:35 »
Raamatun opetus äkillisestä ja yllättävästä tempauksesta on tämä:
"Olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule,
Ihmisen Poika tulee."
(Matt. 24:44)
Niin... Jeesus sanoi, että Ihmisen Poika tulee. Ei hän sanonut mitään siitä, että me lähtisimme.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #27 : 19.04.20 - klo:19:44 »
Tosin on tama kohta:
itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin. Sitten meidät, jotka olemme elossa ja olemme vielä täällä, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin, ja niin saamme aina olla Herran kanssa. Lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.» 1. Tess. 4:16-18.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #28 : 19.04.20 - klo:19:54 »
Raamatun opetus äkillisestä ja yllättävästä tempauksesta on tämä:
"Olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule,
Ihmisen Poika tulee."
(Matt. 24:44)
Niin... Jeesus sanoi, että Ihmisen Poika tulee. Ei hän sanonut mitään siitä, että me lähtisimme.
Jeesus sanoo tuossa yhteydessä, että Hänen tullessaan uskovat otetaan talteen, ja muut jätetään.

Ihminen ei pysty pienellä älyllään ennakoimaan, mitä tuo talteen ottaminen käytännössä tarkoittaa.

Minulle riittää tieto ja usko siihen,
että Herra tempaa minutkin silloin jonnekin pois,
jos olen vielä ruumiillisesti elossa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #29 : 19.04.20 - klo:20:05 »
Tunnuksellinen luterilaisuus ei myöskään usko tempaukseen, eikä tuhatvuotiseen valtakuntaan.
Minun Raamatustani kyllä molemmat löytyy.

Kyllä ne minunkin Raamatustani löytyvät.

Muistelen jonkun edesmenneen Raamatunopettajan sanoneen mielestäni viisaasti, että jos Raamatussa on 99 kohtaa, joissa joku asia sanotaan tietyllä tavalla, mutta niiden lisäksi löytyy yksi kohta, jossa asia sanotaan toisin, niin ei pidä rakentaa oppia ennenkuin ne kaikki kohdat puhuvat saman asian puolesta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell