Kirjoittaja Aihe: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?  (Luettu 7965 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #30 : 19.04.20 - klo:20:14 »
Tosin on tama kohta:
itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasuunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin. Sitten meidät, jotka olemme elossa ja olemme vielä täällä, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin, ja niin saamme aina olla Herran kanssa. Lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.» 1. Tess. 4:16-18.

Tätä kommentoin jo edellä.


Mihin silloin mennään, kun mennään vastaan?
Heille vai meille?

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #31 : 19.04.20 - klo:20:20 »
Tunnuksellinen luterilaisuus ei myöskään usko tempaukseen, eikä tuhatvuotiseen valtakuntaan.
Minun Raamatustani kyllä molemmat löytyy.

Kyllä ne minunkin Raamatustani löytyvät.

Muistelen jonkun edesmenneen Raamatunopettajan sanoneen mielestäni viisaasti, että jos Raamatussa on 99 kohtaa, joissa joku asia sanotaan tietyllä tavalla, mutta niiden lisäksi löytyy yksi kohta, jossa asia sanotaan toisin, niin ei pidä rakentaa oppia ennenkuin ne kaikki kohdat puhuvat saman asian puolesta.

Sinulla on sitten joku aivan outo käännös. Et löydä 33/38-käännöksestä tuhatvuotista valtakuntaa.

Ilmestyskirja on täynnä symbolisia lukuja.

Ilmestyskirja puhuu pari kertaa Jumalan valtakunnasta.
Se on olemassa jo nyt.


9 Minä, Johannes, teidän veljenne, joka teidän kanssanne olen osallinen ahdistukseen ja valtakuntaan ja kärsivällisyyteen Jeesuksessa, minä olin Jumalan sanan ja Jeesuksen todistuksen tähden saaressa, jonka nimi on Patmos.

-
10 Ja minä kuulin suuren äänen taivaassa sanovan: "Nyt on tullut pelastus ja voima ja meidän Jumalamme valtakunta ja hänen Voideltunsa valta, sillä meidän veljiemme syyttäjä, joka yöt ja päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä, on heitetty ulos.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #32 : 19.04.20 - klo:20:51 »
Tunnuksellinen luterilaisuus ei myöskään usko tempaukseen, eikä tuhatvuotiseen valtakuntaan.
Minun Raamatustani kyllä molemmat löytyy.

Kyllä ne minunkin Raamatustani löytyvät.

Muistelen jonkun edesmenneen Raamatunopettajan sanoneen mielestäni viisaasti, että jos Raamatussa on 99 kohtaa, joissa joku asia sanotaan tietyllä tavalla, mutta niiden lisäksi löytyy yksi kohta, jossa asia sanotaan toisin, niin ei pidä rakentaa oppia ennenkuin ne kaikki kohdat puhuvat saman asian puolesta.

Sinulla on sitten joku aivan outo käännös. Et löydä 33/38-käännöksestä tuhatvuotista valtakuntaa.

Ilmestyskirja on täynnä symbolisia lukuja.

Ilmestyskirja puhuu pari kertaa Jumalan valtakunnasta.
Se on olemassa jo nyt.


9 Minä, Johannes, teidän veljenne, joka teidän kanssanne olen osallinen ahdistukseen ja valtakuntaan ja kärsivällisyyteen Jeesuksessa, minä olin Jumalan sanan ja Jeesuksen todistuksen tähden saaressa, jonka nimi on Patmos.

-
10 Ja minä kuulin suuren äänen taivaassa sanovan: "Nyt on tullut pelastus ja voima ja meidän Jumalamme valtakunta ja hänen Voideltunsa valta, sillä meidän veljiemme syyttäjä, joka yöt ja päivät syytti heitä meidän Jumalamme edessä, on heitetty ulos.

Ylailmoihin?  ???

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #33 : 19.04.20 - klo:21:13 »
Minne ristin ryöväri meni kuoltuaan?
Samaan paikkaan menevät muutkin uskovat kuoltuaan.

Siellä on Jumalan valtakunta ja 'sisällisesti teissä' näkymättömällä tavalla maan päällä. Nyt.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #34 : 19.04.20 - klo:21:25 »

Minulle riittää tieto ja usko siihen,
että Herra tempaa minutkin silloin jonnekin pois,
jos olen vielä ruumiillisesti elossa.
Mutta eihän meitä pois temmata, jonnekin muualle, vaan ottamaan vastaan Kuningas joka saapuu tänne.

"Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän."


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #35 : 19.04.20 - klo:21:27 »
Tunnuksellinen luterilaisuus ei myöskään usko tempaukseen, eikä tuhatvuotiseen valtakuntaan.
Minun Raamatustani kyllä molemmat löytyy.

Kyllä ne minunkin Raamatustani löytyvät.

Muistelen jonkun edesmenneen Raamatunopettajan sanoneen mielestäni viisaasti, että jos Raamatussa on 99 kohtaa, joissa joku asia sanotaan tietyllä tavalla, mutta niiden lisäksi löytyy yksi kohta, jossa asia sanotaan toisin, niin ei pidä rakentaa oppia ennenkuin ne kaikki kohdat puhuvat saman asian puolesta.

Sinulla on sitten joku aivan outo käännös. Et löydä 33/38-käännöksestä tuhatvuotista valtakuntaa.

Onkohan ne sivut jo mahtaneet kulua pois? Minulla ne on vielä irtolehtinä 38 -käännöksessä:

Ilmestyskirja:

20:1   Ja minä näin tulevan taivaasta alas enkelin, jolla oli syvyyden avain ja suuret kahleet kädessään.
20:2   Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi
20:3   ja heitti hänet syvyyteen ja sulki ja lukitsi sen sinetillä hänen jälkeensä, ettei hän enää kansoja villitsisi, siihen asti kuin ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet; sen jälkeen hänet pitää päästettämän irti vähäksi aikaa.
20:4   Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.
20:5   Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus.
20:6   Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.
20:7   Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan,
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #36 : 19.04.20 - klo:21:40 »

Minulle riittää tieto ja usko siihen,
että Herra tempaa minutkin silloin jonnekin pois,
jos olen vielä ruumiillisesti elossa.
Mutta eihän meitä pois temmata, jonnekin muualle, vaan ottamaan vastaan Kuningas joka saapuu tänne.

"Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän."
Mitähän sitten tapahtuu niille, joita "ei oteta eikä korjata talteen"?
Silloinhan kaikki jatkuu niin kuin nytkin.
Uskovat ja uskottomat elävät yhdessä.
Ainoa muutos on se, että Jeesus alkaa toimia
kaikkien valtioiden kuninkaana?

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #37 : 19.04.20 - klo:21:55 »

Minulle riittää tieto ja usko siihen,
että Herra tempaa minutkin silloin jonnekin pois,
jos olen vielä ruumiillisesti elossa.
Mutta eihän meitä pois temmata, jonnekin muualle, vaan ottamaan vastaan Kuningas joka saapuu tänne.

"Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän."
Mitähän sitten tapahtuu niille, joita "ei oteta eikä korjata talteen"?
Silloinhan kaikki jatkuu niin kuin nytkin.
Uskovat ja uskottomat elävät yhdessä.
Ainoa muutos on se, että Jeesus alkaa toimia
kaikkien valtioiden kuninkaana?
Tätä kannattaakin tutkia: mitä tapahtuu kun Kuningasten Kuningas palaa hallitsijana maan päälle. VT:stäkin löytyy tähän viittavia kohtia, esim. Sakarja 14 "Hänen jalkansa seisovat sinä päivänä Öljymäellä."

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #38 : 19.04.20 - klo:22:18 »

Minulle riittää tieto ja usko siihen,
että Herra tempaa minutkin silloin jonnekin pois,
jos olen vielä ruumiillisesti elossa.
Mutta eihän meitä pois temmata, jonnekin muualle, vaan ottamaan vastaan Kuningas joka saapuu tänne.

"Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän."
Mitähän sitten tapahtuu niille, joita "ei oteta eikä korjata talteen"?
Silloinhan kaikki jatkuu niin kuin nytkin.
Uskovat ja uskottomat elävät yhdessä.
Ainoa muutos on se, että Jeesus alkaa toimia
kaikkien valtioiden kuninkaana?

Tai sitten sillä aikaa, kun ollaan Jeesusta vastasss vaihtuu vanha maa uuteen.

Ilmestyskirja ei ilmoita vihan maljojen kaatamiseen menevää aikaa.
Luomisessa meni 6 pv.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #39 : 20.04.20 - klo:15:49 »
Lopun ajoista, viimeisistä tapahtumista ja
Uudesta taivaasta ja maasta on Raamatussa kerrottu viitteellisesti,
ilman selvää tapahtumajärjestystä ja ajankohtia.

Siksi uskovien kannattaa olla nöyriä ja myöntää voivansa katsoa näitäkin asioita vain hengellisesti, kuin kuvastimesta,
ilman järjellä tehtyjä laskelmia ja päätelmiä.

Raamatun viittaukset ja opetukset ko. tapahtumista eivät tietenkään ole ristiriitaisia, mutta meille on kerrottu vain sen verran
kuin Herra katsoo aiheelliseksi.

Ihmisten keksimät tulkinnat ja niiden perusteella unelmoidut opit
johtavat monia harhaan, koska ne ovat aina lisäys- ja korjausyritelmiä Jumalan Sanaan.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #40 : 20.04.20 - klo:16:50 »
Lopun ajoista, viimeisistä tapahtumista ja
Uudesta taivaasta ja maasta on Raamatussa kerrottu viitteellisesti,
ilman selvää tapahtumajärjestystä ja ajankohtia.

Siksi uskovien kannattaa olla nöyriä ja myöntää voivansa katsoa näitäkin asioita vain hengellisesti, kuin kuvastimesta,
ilman järjellä tehtyjä laskelmia ja päätelmiä.

Raamatun viittaukset ja opetukset ko. tapahtumista eivät tietenkään ole ristiriitaisia, mutta meille on kerrottu vain sen verran
kuin Herra katsoo aiheelliseksi.

Ihmisten keksimät tulkinnat ja niiden perusteella unelmoidut opit
johtavat monia harhaan, koska ne ovat aina lisäys- ja korjausyritelmiä Jumalan Sanaan.

Olen hyvin pitkälle samaa mieltä Solteron kanssa näistä kysymyksistä. On paljon mahdollista, että opeista aletaan kiistellä ja joudutaan helposti pääasiasta sivuraiteelle.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #41 : 20.04.20 - klo:21:05 »
Lopun ajoista, viimeisistä tapahtumista ja
Uudesta taivaasta ja maasta on Raamatussa kerrottu viitteellisesti,
ilman selvää tapahtumajärjestystä ja ajankohtia.

Siksi uskovien kannattaa olla nöyriä ja myöntää voivansa katsoa näitäkin asioita vain hengellisesti, kuin kuvastimesta,
ilman järjellä tehtyjä laskelmia ja päätelmiä.

Raamatun viittaukset ja opetukset ko. tapahtumista eivät tietenkään ole ristiriitaisia, mutta meille on kerrottu vain sen verran
kuin Herra katsoo aiheelliseksi.

Ihmisten keksimät tulkinnat ja niiden perusteella unelmoidut opit
johtavat monia harhaan, koska ne ovat aina lisäys- ja korjausyritelmiä Jumalan Sanaan.
Kohdistatko tämän viestisi niille, jotka ovat suurella kirjojen ja puheiden määrällä luoneet tempausoppeja ja pyrkineet vuosikymmenien ajan vahvistamaan niitä?
Vai tarkoitatko mielessäsi, että niiden oppien oikeellisuuta ei pidä ruveta arvioimaan?

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #42 : 20.04.20 - klo:21:56 »
Lopun ajoista, viimeisistä tapahtumista ja
Uudesta taivaasta ja maasta on Raamatussa kerrottu viitteellisesti,
ilman selvää tapahtumajärjestystä ja ajankohtia.

Siksi uskovien kannattaa olla nöyriä ja myöntää voivansa katsoa näitäkin asioita vain hengellisesti, kuin kuvastimesta,
ilman järjellä tehtyjä laskelmia ja päätelmiä.

Raamatun viittaukset ja opetukset ko. tapahtumista eivät tietenkään ole ristiriitaisia, mutta meille on kerrottu vain sen verran
kuin Herra katsoo aiheelliseksi.

Ihmisten keksimät tulkinnat ja niiden perusteella unelmoidut opit
johtavat monia harhaan, koska ne ovat aina lisäys- ja korjausyritelmiä Jumalan Sanaan.
Kohdistatko tämän viestisi niille, jotka ovat suurella kirjojen ja puheiden määrällä luoneet tempausoppeja ja pyrkineet vuosikymmenien ajan vahvistamaan niitä?
Vai tarkoitatko mielessäsi, että niiden oppien oikeellisuuta ei pidä ruveta arvioimaan?
Tarkoitan sitä, että mielestäni kenenkään ei kannattaisi kehitellä oppirakennelmia asioista, joista kerrotaan viitteenomaisesti eri puolilla Raamattua.
Kukaan muu kuin Jumala ei tiedä, milloin, missä järjestyksessä ja millä tavalla lopunajan tapahtumat toteutuvat.
Siksi niistä kertovilla raamatunkohdilla ei kannata kiihottaa mielikuvitustaan niin paljon, että luo omia tapahtumakuvauksiaan ja laatii niiden pohjalta älyä tyydyttäviä oppeja.

Minulle riittää näissäkin asioissa se, mitä Jumala ilmoittaa kirjallisesti Sanassaan.
Tietenkin jokainen joskus mietiskelee, ennakoi ja jopa laskelmoi ajatuksissaan,
kun lukee kohtia, jotka puhuvat esim. Jeesuksen toisesta tulemisesta.
Mutta on turvallisinta antaa ajan kulua
ja luottaa Jumalan kykyyn säädellä myös tulevaisuutta.
Meitä kehotetaan vain pysymään hereillä joka hetki.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #43 : 21.04.20 - klo:12:17 »
Lopun ajoista, viimeisistä tapahtumista ja
Uudesta taivaasta ja maasta on Raamatussa kerrottu viitteellisesti,
ilman selvää tapahtumajärjestystä ja ajankohtia.

Siksi uskovien kannattaa olla nöyriä ja myöntää voivansa katsoa näitäkin asioita vain hengellisesti, kuin kuvastimesta,
ilman järjellä tehtyjä laskelmia ja päätelmiä.

Raamatun viittaukset ja opetukset ko. tapahtumista eivät tietenkään ole ristiriitaisia, mutta meille on kerrottu vain sen verran
kuin Herra katsoo aiheelliseksi.

Ihmisten keksimät tulkinnat ja niiden perusteella unelmoidut opit
johtavat monia harhaan, koska ne ovat aina lisäys- ja korjausyritelmiä Jumalan Sanaan.
Kohdistatko tämän viestisi niille, jotka ovat suurella kirjojen ja puheiden määrällä luoneet tempausoppeja ja pyrkineet vuosikymmenien ajan vahvistamaan niitä?
Vai tarkoitatko mielessäsi, että niiden oppien oikeellisuuta ei pidä ruveta arvioimaan?
Tarkoitan sitä, että mielestäni kenenkään ei kannattaisi kehitellä oppirakennelmia asioista, joista kerrotaan viitteenomaisesti eri puolilla Raamattua.
Kukaan muu kuin Jumala ei tiedä, milloin, missä järjestyksessä ja millä tavalla lopunajan tapahtumat toteutuvat.
Siksi niistä kertovilla raamatunkohdilla ei kannata kiihottaa mielikuvitustaan niin paljon, että luo omia tapahtumakuvauksiaan ja laatii niiden pohjalta älyä tyydyttäviä oppeja.

Minulle riittää näissäkin asioissa se, mitä Jumala ilmoittaa kirjallisesti Sanassaan.
Tietenkin jokainen joskus mietiskelee, ennakoi ja jopa laskelmoi ajatuksissaan,
kun lukee kohtia, jotka puhuvat esim. Jeesuksen toisesta tulemisesta.
Mutta on turvallisinta antaa ajan kulua
ja luottaa Jumalan kykyyn säädellä myös tulevaisuutta.
Meitä kehotetaan vain pysymään hereillä joka hetki.
Jos jotakin oppia säännöllisesti julistetaan, siis esimerkiksi tempausoppia ja siihen liittyviä vuosien määriä (kolme ja puoli vuotta tai seitsemän vuotta), niin mielestäni asiaa saa ja pitääkin tutkia. Siis tutkia, onko asia niinkuin opetetaan.

Tuo oppi perustuu oikeastaan vain yhteen Raamatun jakeeseen ja ilmeisesti sen väärintulkintaan.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Äänestys: Milloin suostuisit ylösnousemukseen?
« Vastaus #44 : 21.04.20 - klo:15:41 »
Dispensationalistisen opin kannatus on suurta vapaiden suuntien keskellä pohjoismaissa.
Maailmaanlaajuisesti se ei ole ollenkaan ainoa tapa lukea Ilmestyskirjaa.

Täällä Suomessa yritetään laittaa yleisesti Ilmestyskirjaa aikajanalle ja vieläpä siten, että tapahtumat ovat tulevaisuudessa.


Ilmestyskirjasta on hahmotettavissa lopun tapahtumat 7 kertaa (kas kummaa, taas luku 7) eri näkökulmista katsoen.
Se loppu alkaa Jeesuksen ylösnousemuksesta.


Jos etsitään Ilmestyskirjan tapahtumille vastinetta sanomalehdistä tai kartoista, metsään menee. Aina.
Ilmestyskirja on hengellinen kirja.