Kirjoittaja Aihe: Yleinen raamatunlukuketju  (Luettu 18481 kertaa)

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #165 : 22.03.23 - klo:20:02 »
Psalmi 104 on otsikoitu "Luojan ylistys." Nykyään tästä tuli mieleen kaikki tieteellinen ja matemaattinenkin tieto: miten kaikki toimii yhdessä ja ilmenee liikkuvassa ja ajassa etenevässä maailmankaikkeudessa. Fysiikka, kemia, alkuaineet, erinäiset lait, joita voi ymmärtää ja tutkia... Ja lisäksi vielä hengelliset vaikutukset. Ja tosiaan, kaikki toimii ja on hyvin ajateltu - luotu!

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #166 : 22.03.23 - klo:20:24 »
Jotkut ovat sitä mieltä, että kaikki nuo mainitut asiat ovat saaneet alkunsa alkuräjähdyksestä.  :o
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #167 : 23.03.23 - klo:13:08 »
Niin minäkin olisin sanonut vielä kymmenen vuotta sitten. Ei ollut mitenkään kartalla, että Jumala olisikin voinut olla mahdollinen syy tähän kaikkeen.

Enkä nykyäänkään sanoisi, etteikö Luoja voisi luoda alkuräjähdyksen tai evoluution avulla - tai miten muuten vain (esim. proseduraalinen generointi, jota on käytetty tietokonepeleissä). En ole mitenkään hyvin perehtynyt aihepiiriin, mutta onhan tieteellistä tietoa ja teorioita nykyään valtavasti. Ne vain eivät juurikaan ota huomioon uskoa, yliluonnollista tai muuta kuin materiaalista metafysiikkaa. Eikä se varsinaisesti ole tieteen tehtävä.

Yksi hauska sitaatti evoluutioon tai luomistyöhön liittyen on geneetikko J. S. Holdaneen liitetty, että Luojalla on "kohtuuton mieltymys kuoriaisiin" ("inordinate fondness for beetles"). Koska niitä on niin paljon eri lajeja. Tarkistin (lähde) ja ilmeisesti Haldane on todella sanonut jossakin lähteessä, että Luojalla olisi "intohimo kuoriaisiin".

Onneksi usko tuo kuitenkin maailman ymmärtämiseen uutta ulottuvuutta. Varmaankin olisin kuunnellut koulussa tarkkaavaisemmin, jos olisin uskonut tuolloin esim. luonnontieteen tunneilla tarkasteltavan Jumalan tekoja ja luomistyötä.
« Viimeksi muokattu: 23.03.23 - klo:13:15 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #168 : 23.03.23 - klo:13:17 »
Heh, joo on melko huvittava, että ihminen vuosisatojen tutkimusten jälkeen ymmärtää jonkin verran luomakunnan toiminnasta ja sen perusteella kehittää mielestään teorian, että kaikki on vaan vähän vahingossa syntynyt.
Ei kuulosta kovin järkeävältä. Siis luonto sinänsä jo osoittaa että on olemassa Joku mikä on älykkäämpi kuin ihminen. Koskapa ihmisen täytyy opetella miten se toimii. ::)

Alkuräjähdys rehellisesti sanoen kuulostaa jo tietämyksen puutteen myöntämiseltä.
"se kai jotenkin vaan tapahtui" :-\

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #169 : 23.03.23 - klo:13:29 »
Onhan kosmisen hienosäädön argumentti varmasti ihan hyvä. Ja se, että kaikki lukemattomat fysikaaliset tekijät ovat hyvässä tasapainossa, kaikki ei hajoile koko ajan tai ole pelkkää mössöä ja aika menee tasaisesti eteenpäin esimerkiksi. Maailmassa on järkeä ja järjestystä = logos = Jumala. Mutta tällaiset asiat ovat hyvin vaikeita, eikä omaankaan paksuun kallooni varmasti olisi mitenkään helposti mennyt Jumalan olemassaolo tämän perusteella. En siis tiedä, voiko apologetiikalla paljoakaan vaikuttaa ihmisten uskoon tuloon, vai onko uskoon tuleminen pääasiassa yliluonnollinen tapahtuma. Ehkä, ehkä ei, ehkä joskus?

Lisäys: olen joskus miettinyt, että voisiko Jumalalla olla erityisiä luovia kausia, esimerkiksi kambrikauden lajiräjähdys?
« Viimeksi muokattu: 23.03.23 - klo:13:46 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #170 : 23.03.23 - klo:22:08 »
En minäkään usko että uskon apologia toimii. Ajattelin vain ihan maalaisjärjellä mitä kirjoitin. :D

Tosin nyt tuli mieleen Paavalin kirjeistä lause: "kehuessaan viisaita olevansa, ovat tyhmiksi tulleet".
Se tommoisia olemme ilman Jumalan herättelyä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #171 : 18.04.23 - klo:14:15 »
Sattumalta näin Raamatussa tämän jakeen viime viikolla.
Jesaja 16:6. Ja sitten siitä eteenpäin.

Me olemme kuulleet Mooabin ylpeilyn, tuon ylen korskean, hänen kopeilunsa, ylpeilynsä ja vihansa, hänen väärät puheensa.
Tuo jae pisti silmään. Jotenkin se puhui niin vakuuttavasti, että Herra näkee ihmisessä tuollaisen sydämen tilan. Ja ajallaan sille aina tulee tuomio.

Riippumatta ihmisestä.  Sisältää minutkin.

7. Sentähden Mooab Mooabille valittaa, kaikki he valittavat; Kiir-Haresetin rypälekakkuja te huokailette, ratki murtuneina.
8. Sillä kuihtuneet ovat Hesbonin viinitarhat, Sibman viiniköynnökset; niiden jalot rypäleet kaatoivat kansojen valtiaita, ne ulottuivat Jaeseriin asti, harhailivat halki erämaan, niiden vesat levisivät, menivät yli meren.
9. Sentähden minä itken Jaeserin kanssa, itken Sibman viiniköynnöksiä, kastelen kyyneleilläni sinua, Hesbon, ja sinua, Elale, sillä hedelmän- ja viininkorjuun keskeen on kajahtanut sotahuuto.
10. Ilo ja riemu on tauonnut puutarhasta, viinitarhoissa ei riemuita, ei remahdella; ei poljeta viiniä viinikuurnissa. "Minä olen vaientanut ilohuudon."
11. Siksi väräjää minun sisimpäni Mooabin tähden niinkuin kannel, minun sydämeni Kiir-Hereksen tähden.
12. Ja vaikka Mooab kuinka astuisi uhrikukkulalle ja sillä itsensä uuvuttaisi ja vaikka kuinka menisi pyhäkköönsä rukoilemaan, ei se häntä auta.
13. Tämä on sana, jonka Herra ennen puhui Mooabille.
14. Mutta nyt Herra puhuu sanoen: Ennenkuin kolme vuotta on kulunut - kolme palkkalaisen vuotta - painuu halvaksi Mooabin kunnia, sen suuret laumat, ja jäännös on oleva pieni, vähäpätöinen, mitätön.
« Viimeksi muokattu: 18.04.23 - klo:14:27 kirjoittanut sandia »

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #172 : 18.04.23 - klo:15:49 »
2. Moos. 17 on erittäin mielenkiintoinen. Kun Mooses piti käsiään ylhäällä Joosua oli sodassa voitolla, kun kädet alkoivat vaipua koettiin häviötä amalekilaisista. Hur ja Aaron toivat kiven jolla Moosen voi istua ja pitelivät Mooseksen käsiä ylhäällä kunnes tuli voitto.

Uskova voi kokea sietämätöntä hengellistä uupumista, ei jaksa tutkia Herran sanaa eikä rukoilla eikä kaukana ole ajatus, olenko uskossa, onko nimi taivaan kirjoissa.
Seurakunnalla on tärkeä tehtävä rohkaista ja tukea toinen toistamme että selviämme voittajina perille.
Yksi tosi tärkeä pointti, Jeesus rukoilee Isän edessä meidän puolestamme!
Ei luovuteta ikinä vaikka ajan henki uuvuttaa.✝️🛐

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #173 : 18.04.23 - klo:17:13 »
Uskova voi kokea sietämätöntä hengellistä uupumista, ei jaksa tutkia Herran sanaa eikä rukoilla eikä kaukana ole ajatus, olenko uskossa, onko nimi taivaan kirjoissa.
Seurakunnalla on tärkeä tehtävä rohkaista ja tukea toinen toistamme että selviämme voittajina perille.

Onhan tosiaan keskeistä Jumala ja Jumalan vaikutus ja sen muistaminen, ei se että tarvitsisi aina kovasti suorittaa. Olen nyt menossa heprealaiskirjeen lopussa, jossa myös korostetaan Jeesuksen osuutta, ei saviastian omaa osuutta:

Lainaus
Rauhan Jumala,
joka ikuisen liiton uhriveren tähden
on nostanut kuolleista
lampaiden suuren paimenen,
meidän Herramme Jeesuksen,
varustakoon teidät hyvillä lahjoillaan,
niin että voitte täyttää hänen tahtonsa.
Sen, mikä on hänelle mieleen,
hän itse tehköön meissä,
hän ja Jeesus Kristus.
Hänen on kunnia
aina ja ikuisesti. Aamen.
(https://raamattu.fi/raamattu/KR92/HEB.13/Kirje-heprealaisille-13)

Noin yleisemmin olen mennyt aika tasaisesti ja "flegmaattisesti" uskonelämässäni, ei ole ollut suuria nousuja tai laskuja tai kriisejä kai - ainakaan vielä. Uupumista ja muuta vastaavaa voi varmasti tulla ennemmin tai myöhemmin. Rohkaisu on varmasti suureksi hyödyksi, tässä helposti hieman töksäyttelevällä itselläni on oppimista.
« Viimeksi muokattu: 18.04.23 - klo:19:17 kirjoittanut Korpima »

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #174 : 18.04.23 - klo:19:21 »
Sulla on varmaan ollut tasainen elämä, jos tulee pahoja töyssyjä nekin vaikuttaa monella tapaa. Jos uskova vaipuu masennukseen voi kokea henkisen kriisin hengellisenä vaikka ei oikeasti sitä ole, on vain voimaton aivan kaikkeen.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #175 : 19.04.23 - klo:09:43 »
Olen ollut uskossa (vasta?) noin 9 vuotta. Uskonelämä ja muu elämä itselläni eroavat: uskonelämä on ollut tasaista, muu elämä myös melko tasaista mutta tilanne on tuntunut hiljalleen paranevan. Kaikenlaisia tilanteita silti voi varmasti tulla vastaan omassa ja muiden elämässä. Pari suurta kriisiä on ollut, mutta ne olivat oikeastaan ennen uskoontuloa, vaikka jälkimmäinen niistä liittyi hengellisiin kysymyksiin.

Olen myös ollut (lievähkösti) masentunut, mutta en onneksi niin pahasti että se olisi suuresti vaikuttanut arkipäiväiseen tai hengelliseen elämään. Lisäksi olen pitänyt vaikkapa Raamatun lukemisen tavoitteet aika matalina: yritän lukea vain nelisen sivua eli pari aukeamaa päivässä (UT:n ja VT:n puolelta). En ole ottanut paineita myöskään jumalanpalvelukseen osallistumisesta, kunhan muutaman kuukauden välein tulee osallistuttua.
« Viimeksi muokattu: 19.04.23 - klo:10:35 kirjoittanut Korpima »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #176 : 18.05.23 - klo:17:41 »
Huomaan, että Raamatun lukemisen "onnistuminen" tai "menestyminen" tuntuu usein riippuvan siitä, kuinka virkeä tai väsynyt olen.

Esimerkiksi nyt kun olen nukkunut vähän huonosti ja väsähtänyt, niin Jesajan kirjan Moabit ja Nubiat menevät valitettavasti kuin lasittunein silmin. Eli ei paljoa ymmärrystä jää, mutta luen nyt kumminkin.

Osa Raamatusta tuntuu aika vaikeaselkoiselta joskus. Tekstiin saa keskittyä tosissaan, runomaisuus ja kieli vaatii fokusta tosissaan ja paremmista taustatiedoistakin olisi hyötyä.

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #177 : 18.05.23 - klo:19:40 »
Joskus tulee aikoja jolloin Raamatun lukeminen on kuin tervanjuontia tai loppuu kokonaan. Ihan kuin joku voima olisi estämässä niitä siunauksia mitä sieltä voi ammentaa.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #178 : 18.05.23 - klo:21:58 »
Juu, voihan syitä olla hengellisiä tai (olettaisin nyt tänään itselläni) ihan fysiologisia. Mutta sanoisin että monet Raamatun tekstit ovat ihan teksteinäkin aika vaikeita ja kysyvät keskittymistä. Onneksi selityksiäkin ja apuakin löytyy tarvittaessa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #179 : 19.05.23 - klo:14:19 »
Joskus olen käynyt jotain vaikeaa tilannetta elämässäni läpi ja Raamattu on siinä tilanteessa avautunut hyvin paljon ja apu on tullut sieltä. Sitten kun tilanne on parantunut eikä ole sellaista stressiä, mieli on niinkuin turtunut ja sitä elää jollottaa päivä kerrallaan ja Raamattu tuntuu sulkeutuneet eikä jaksa keskittyä siihen.
Sitten taas jossain vaiheessa Herra ohjaa niinkuin lahjana taas lukemaan sitä.

Tämänhetkinen työpaikka on tarjonnut useitakin tuollaisia kriisejä missä on joutunut mobilisoitumaan ja tajunnut, että ilman Jumalaa minulle ei olisi välineitä viedä sitä tilannetta eteenpäin.

Minulla juuri eilen oli tuollainen tilanne kun ahdistus avasi minulle Jumalan sanasta siten, että minulla oli "näky" , ikäänkuin Jumalan sanan näkökulma siihen asiaan, vaikka muuten olen juuri tuolla tavalla turtunut ehkä kuukauden päivät.