Kirjoittaja Aihe: Missä haluaisit viettää…  (Luettu 941 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Missä haluaisit viettää…
« : 23.03.21 - klo:19:12 »
Uskovaisten perinteinen kysymys on, että missä haluaisit viettää iäisyytesi? Otsikosta tulee mieleen tämä kysymys, mikä tietysti on äärimmäisen tärkeä. Haluaisin ottaa asiaan kuitenkin toisenlaisen näkökulman, joka sekin tulee monelle vastaan ennemmin tai myöhemmin.

Täydennän hieman kysymystä ja toivon, että siitä saadaan aikaan keskustelua.

Tarkennettu kysymykseni kuuluu: Missä haluaisit viettää elämäsi viimeiset vuodet?

Monelle käy niin, että elämään tulee ikääntymisen myötä niin suuria ongelmia, että niistä ei enää itse selviydy ja on hakeuduttava sellaisen avun turviin, mitä yhteiskunnalla on tarjolla. Tällöin on edessä sellainen tilanne, ettei omilla valinnoilla ole enää paljonkaan merkitystä ja toiset ihmiset sanelevat elämän puitteet.

Itseäni asia on kiinnostanut vuosikausia ja joitakin yrityksiä tilanteen korjaamiseen yleisellä tasolla on tullut tehtyä. Asumiseen liittyen on tullut yksi suomalainen patenttikin hankituksi. Se prosessi opetti kuitenkin, että patenttia ei kannata edes hakea, ellei tiedossa on vakavasti otettavaa hyödyntäjää, joka alkaa vastata kustannuksista.

Kaikesta pohdinnasta on kuitenkin jäänyt muhimaan ajatus asumisen mallista, joka ratkaisisi useita yhteiskunnallisiakin ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 24.03.21 - klo:09:25 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Missä haluaisit viettää…
« Vastaus #1 : 24.03.21 - klo:18:27 »
Kaikesta pohdinnasta on kuitenkin jäänyt muhimaan ajatus asumisen mallista, joka ratkaisisi useita yhteiskunnallisiakin ongelmia.

Suonette anteeksi, että jatkan tätä monologia. Olen joitakin vuosia sitten hahmotellut kylämäistä asuntoaluetta, joka sopisi eritoten vanhuksille, joiden toimintakyky ei ole enää paras mahdollinen ja jotka tarvitsevat apua erilaisiin toimintoihin.

Ajatukseni on ollut se, että näistä alueista voisi muodostaa pienehköjä kyläyhteisöjä mieluummin maaseutumaiseen ympäristöön ja järven rannalle. Tuollaisen maiseman ihanuus on jäänyt päälle varhaisesta lapsuudesta, jolloin asuimme kolmen järven lähituntumassa. Sukulaisemme Helsingistä kävivät joskus meillä ja ihastelivat ympäristöä sanoen "Te ette itse lainkaan ymmärrä kuinka upeassa paikassa te asutte."

Lapsuuden koti oli vain n. 10 km:n päässä kaupungin keskustasta. Tästä nykyisestä kodistamme on sinne n. 7-8 km. Ja iso kauppakeskus on sieltä nykyisin noin 5 km:n päässä. Vastaavia alueita on paljon ympäri Suomea.

Allaolevassa kuvassa on se ajatus, että talot ovat n. 50 neliöisiä ja siirrettäviä. Kun asukkaan kunto heikkenee, asunnon voi siirtää lähemmäksi varsinaista palvelupistettä, joka on alueen keskustassa. Tällöin asukas voi asua tutussa kodissa loppuun saakka.
« Viimeksi muokattu: 24.03.21 - klo:19:12 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Missä haluaisit viettää…
« Vastaus #2 : 25.03.21 - klo:16:47 »
USAssa on paljon erilaisia seniorikansalaisten "kyliä".
Toivon että mun ei tarvii muuttaa sellaiseen. Mieluummin olen jossain Arizonan erämaassa tai New Meksikon erämaassa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Missä haluaisit viettää…
« Vastaus #3 : 25.03.21 - klo:17:03 »
USAssa on paljon erilaisia seniorikansalaisten "kyliä".
Toivon että mun ei tarvii muuttaa sellaiseen. Mieluummin olen jossain Arizonan erämaassa tai New Meksikon erämaassa.

Onkohan niissä jotain sellaista, ettei niissä ole hyvä olla? Varoittavatkin esimerkit olisivat eduksi itse asialle, jos sellaisia ryhtyy suunnittelemaan. Olen nimittäin sitä mieltä, että niistä voi tehdä viehättäviäkin paikkoja, joissa on pääsääntöisesti hyvä olla.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Missä haluaisit viettää…
« Vastaus #4 : 25.03.21 - klo:17:43 »
Kyllä ne tietääkseni ovat aivan viehättäviä. Rahalla saa vaikka kuinka viehättäviä kommuuneja.  Minua ei vaan kiinnosta asua alueella missä kaikki ihmiset ovat samaa ikäluokkaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Missä haluaisit viettää…
« Vastaus #5 : 25.03.21 - klo:20:09 »
Kyllä ne tietääkseni ovat aivan viehättäviä. Rahalla saa vaikka kuinka viehättäviä kommuuneja.  Minua ei vaan kiinnosta asua alueella missä kaikki ihmiset ovat samaa ikäluokkaa.

Amerikassa lienee kaikki hyvä bisnesvetoista. Mielestäni ainakin Suomessa voisi toteuttaa alueen, jossa on eri ikäisiä, vaikkakin eläkeläiset olisivat enemmistönä. Itseäni on jo kymmeniä vuosia kiinnostanut edullisempi asuminen ilman, että joutuu tinkimään asumisen tasosta.
« Viimeksi muokattu: 25.03.21 - klo:21:37 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Missä haluaisit viettää…
« Vastaus #6 : 22.08.21 - klo:10:45 »
Huomaan, että täällä suurin osa kirjoittajista elää elämänsä "ruuhkavuosia", joten tällaiset utopiat eivät vielä jaksa kiinnostaa.

Itse pidän ajatusta kehittelemisen arvoisena ihan omasta näkökulmastani, mutta myös kustannuksia alentavan vaikutuksensa vuoksi, millä on jo yhteiskunnallistakin merkitystä.

Olen kirjoitellut tästä vuosien mittaan sanomalehtiin, mutta mitään konkreettista ei ole tapahtunut. En ole asian kanssa ihan yksin, sillä meitä on muutaman ukon porukka, jotka olemme tätä yhdessäkin pohtineet. Yllättävää on, että porukassamme on elämäntyönsä rakentamisen parissa tehneitä ja vielä yllättävämpää on se, että kaikki ovat uskovia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Missä haluaisit viettää…
« Vastaus #7 : 19.04.23 - klo:16:51 »
Uskovaisten perinteinen kysymys on, että missä haluaisit viettää iäisyytesi? Otsikosta tulee mieleen tämä kysymys, mikä tietysti on äärimmäisen tärkeä. Haluaisin ottaa asiaan kuitenkin toisenlaisen näkökulman, joka sekin tulee monelle vastaan ennemmin tai myöhemmin.

Täydennän hieman kysymystä ja toivon, että siitä saadaan aikaan keskustelua.

Tarkennettu kysymykseni kuuluu: Missä haluaisit viettää elämäsi viimeiset vuodet?

Monelle käy niin, että elämään tulee ikääntymisen myötä niin suuria ongelmia, että niistä ei enää itse selviydy ja on hakeuduttava sellaisen avun turviin, mitä yhteiskunnalla on tarjolla. Tällöin on edessä sellainen tilanne, ettei omilla valinnoilla ole enää paljonkaan merkitystä ja toiset ihmiset sanelevat elämän puitteet.

Kaikesta pohdinnasta on kuitenkin jäänyt muhimaan ajatus asumisen mallista, joka ratkaisisi useita yhteiskunnallisiakin ongelmia.

Tämä ajatus on pyörinyt mielessä varsinkin viime aikoina, kun olen joutunut puuhastelemaan siskoni jäämistön kanssa. Ja juuri nytkin olen lähdössä hänen asunnolleen parin sukulaisen kanssa.

Kun olen pohtinut tuota seniorikylää, niin mieleen on tullut ajatus, että kylässä voisi olla jokin tila, johon voisi viedä itselle tarpeetonta tavaraa ja josta saisi ottaa, mitä itse tarvitsee. No, tämähän ei vaadi mitään kylää, mutta sopisi hyvin kokonaiskuvioihin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell