Kirjoittaja Aihe: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?  (Luettu 3313 kertaa)

Paikalla pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #150 : 18.07.22 - klo:14:28 »
Itse arvostan eri suuntien uskovia jotka tunnustautuvat Kristuksen seuraajiksi.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #151 : 18.07.22 - klo:14:54 »
Toisekseen helluntailaisten syntikasitys ei vastaa minun. Eli toistan, jätä muiden maarittelyt pois.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #152 : 18.07.22 - klo:15:16 »
No en voi, sitähän tässä on yritetty, mutta ei ole keskinäistä ymmärrystä. Eikä tämmöisellä palstalla ole semmoiseen tarkoitus, vaan avoimeen keskusteluun eriävistäkin näkemyksistä, mutta se on liian vaikeaa ihan kaikille palstoillekin. Aikoinaan täällä aika hyvin osattiin. Itse olen niin ehdoton, että en osaa, jos ei ole sitä samanmielistä, etevämpää tukijaa.

SEKL on lähentynyt luterilaista ja siellä on naispappeuteen neutraalisti suhtautuvia, mutta myös todella tiukkoja ja karismaattisia, joiden kanssa en pysty jakamaan. Se onkin hassua, että esim. Hengen uudistus kirkossamme -suunta puhuu kaiken, mitä minäkin allekirjoitan, silti en "pysty". Sro ja P-O Malkin porukka on erilaista monessa asiassa, mitä en allekirjoita, mutta tunnen turvallisuutta siellä. Samoin Norvanto ja Vähäsarja olen täysin samanmielinen, mutta en kaveeraisi (ikäero). Peltola O (93v) ja R. Mäkelä ovat tärkeimmät opettajani (vikoja löytyy), Jokiranta L, ja monet muut naiset tärkeitä. Tuomenoksa, Rosenius ja Valen-Sendstadit sekä Odeberg tärkeitä. Kukaan heistäkään ei ole täydellinen, eivätkä silmäni ole enää kymmeneen vuoteen olleet hyvät lukemiseen, mutta palaan heihin usein. Monia muitakin on tietenkin, vaikka kuin paljon onneksi. Jos ei tunne kenenkään muun ajattelua kuin omaansa, niin en kyllä arvosta yhtään, enkä kokemus ja muu sellainen kristittyjä, joita karismaattisissa piireissä on pilvin pimein.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #153 : 18.07.22 - klo:15:23 »
En ole huomannut itse määritelleeni toisia. Sehän lähentelee tuomitsemista. Taas on Sandia kanssa sukset ristissä molemmin puolin ja kuitenkin tiedän, että olet yksi lähinnä samanmielinen, mutta emme ymmärrä toisiamme sitten yhtään. Pahoittelen, muuta en voi!

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #154 : 18.07.22 - klo:15:38 »
 >:( Nyt Sandialle pahat ja kosto: Et psykologina tiedä, että luonnostaan ihminen määrittelee, mutta fiksu ja viisas vaikenee siitä. Sinä määrittelet ja pomoilet toisia. Määrättyjä piirteitä sinullakin ja sinulla on ihailijoitakin!
Tosin maailmassa ei pärjää eikä varsinkaan USA:ssa, jos ei sellaisia piirteitä omaa. Ammattisi erityisesti vaatii sinulta ei kristillisiä ominaisuuksia ja taitoja. Kiltit ja herkät eliminoidaan heti. Toivottavasti tämä riitti ja pahoittelen edelleen!
« Viimeksi muokattu: 18.07.22 - klo:22:46 kirjoittanut Stiina »

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #155 : 18.07.22 - klo:16:50 »
Stiinalta kysyisin, että missä seurakunnassa sinä useiten käyt ?  Siis, tavallinen paikallisseurakunta, evl., vai jokin luterilainen lähetys-/herätysjärjestö ?

Itse harvemmin käyn yhtään missään, vetämäni Raamattu- ja rukouspiirin lisäksi. Kun menen, katson ketkä puhuu, ja myös mistä puhutaan.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #156 : 18.07.22 - klo:19:56 »
En ole kuitenkaan tuomarin enkä edes teologin asemassa. Jos täällä ei ole yhtään vanhaluterilaista, tai vain Paulus tietyssä mielessä, alkaa olla liian rankkaa.
En arvostele Pauluksen tuota rehellistä, hyvää tunnustustasi, vaan sitä pohdintaa, että vesikastetta ei Raamatun mukaan tarvittaisi ollenkaan.

Missä olen sanonut, että vesikastetta ei tarvittaisi ollenkaan? Tuntuu tosi oudolta…  ???
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #157 : 18.07.22 - klo:21:38 »
Voiko luterilaisen opin mukaan kastettu ihminen menettää taivasosuuttaan elämällä ilman Jeesusta? Vastaus kyllä tai ei riittää.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #158 : 18.07.22 - klo:22:19 »
Ilman muuta menettää, (ei ole koskaan saanutkaan, ex operere operato ei riitä, usko oltava, katsomme, että lapsilla on usko ja heitä tulee opettaa ymmärtävässä iässä.) koska ei ole uskossa Jeesukseen: Yksin Jeesuksen Kristuksen ansion tähden...)

KYLLÄ!

Paikalla pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #159 : 18.07.22 - klo:22:23 »
Kiitos selkeästä vastauksesta.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #160 : 18.07.22 - klo:22:35 »
Paulus! Joskus muinoin, en muista missä ja koska, toivottavasti muistan väärin, niin ei mitään hämminkiä.
Malakia, käyn paikallisseurakunnassa, jos ei koronariskiä. Sekä kuuntelen niin paljon kuin ehdin. En valikoi, vaikka tarvetta olisi. Jos tiedän, että karismaattinen tai "mennari" pohjainen en mene enää uteliaanakaan.
Vuosia kävin paikallisseurakunnassa joka sunnuntai. Sitten harveni ja nyt korona häiritsee. Olen pihi ja väsynyt heräämään, niin en Espooseen tai keskustaan Hki viitsi lähteä. Heti alan taas, jos Covidista tulee vaaraton, otan kohta neljännen rokotuksen, vaikka en usko niiden tehoon. Helsingissä saa istua tuntemattomana, mikä sopii minulle. Vierustoveri täytyy valkata, koska on paljon leskimiehiä, jotka haluavat naimisiin ja palvelijan sitä myötä. Onneksi on jo ennestään sellainen ja uskon, että vielä saan hänet raahattua mukaan, vaikkei halua kuunnella eikä kuulekaan laitteellaankaan. Muisti vielä pelaa.

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #161 : 18.07.22 - klo:23:06 »
  • Malakia, käyn paikallisseurakunnassa, jos ei koronariskiä. Sekä kuuntelen niin paljon kuin ehdin. En valikoi, vaikka tarvetta olisi. Jos tiedän, että karismaattinen tai "mennari" pohjainen en mene enää uteliaanakaan.
    Vuosia kävin paikallisseurakunnassa joka sunnuntai. Sitten harveni ja nyt korona häiritsee. Olen pihi ja väsynyt heräämään, niin en Espooseen tai keskustaan Hki viitsi lähteä.

Asia selvä. Kun asut pääkaupunkiseudulla niin sinulla on ainakin paljon vaihtoehtoja tarjolla.

Oletko käynyt Luther-säätiön tai Sleyn tilaisuuksissa ? Tai, Suomen teologisen instituutin ?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #162 : 19.07.22 - klo:14:20 »
Paavali sanoi : 5 Koetelkaa itseänne, oletteko uskossa; tutkikaa itseänne. Vai ettekö tunne itseänne, että Jeesus Kristus on teissä? Ellei, niin ette kestä koetusta.

Siitä uskoon tulosta, uskosta olosta.

Tuossa on juuri koetelkaa itseänne, ei muita.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #163 : 19.07.22 - klo:21:59 »
Malakia, en ole meinaamisista huolimatta käynyt kummassakaan. Opetusta luen usein varsinkin Lähetyshiippakunnan ja voisin liittyä. Sley on tuttu lapsuudestani ja nuoruudestani, muistan Rapelin aikoja. Voisin olla heitäkin, muta kaikessa ei voi olla ja luultavasti paikkani on SRO, jos pysyy pystyssä. En mieti miksi näin, mutta melko varma olen, että on tarkoitettu.
Sandian kirjoittama on luterilainen ennen HPE:lle menoa valmistautumiseen käytetty Raamatun ohje, joten erittäin tuttu on.
(Ihan kuin puolustelisin olemassaoloani, ei hyvä!)