Kirjoittaja Aihe: Hananja: "ikäänkuin profeetta"  (Luettu 1241 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6337
Hananja: "ikäänkuin profeetta"
« : 01.10.22 - klo:17:39 »
Jeremia luku  28 kertoo mielenkiintoisen tilanteen Jeremian elämässä, missä hän tapaa profeetta Hananjan.
Jonkin aikaa näyttää, että Jeremiakin ajatteli, että hän on oikea profeetta ja ikäänkuin meni Hananjan profetian mukana, mutta sitten Herra oli puhunut Jeremialle ja näytti hänelle, että tämä ei ollut Jumalasta ja että itse asiassa profetoi täysin Jumalan tahdon vastaisia lupauksia siitä, miten asiat alkavat mennä paremmaksi tuosta vaan.

Hyvin uskottava hänen esiintymisensä. Mutta se oli valhetta.

Tässä Hananja ensimmäinen esiintyminen:
Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: Minä särjen Baabelin kuninkaan ikeen.
3. Vielä kaksi vuotta, ja minä palautan tähän paikkaan kaikki Herran temppelin astiat, jotka Nebukadnessar, Baabelin kuningas, otti tästä paikasta ja vei Baabeliin.
4. Ja Jekonjan, Joojakimin pojan, Juudan kuninkaan, ja kaikki Juudan pakkosiirtolaiset, jotka menivät Baabeliin, minä palautan tähän paikkaan, sanoo Herra; sillä minä särjen Baabelin kuninkaan ikeen."


Hieman myöhemmin jatkoi hyvin vakuuttavalla esiintymisellä ja käytti samoja eleitä mitä Jeremian profetiat olivat olleet: Silloin profeetta Hananja otti ikeen profeetta Jeremian kaulasta ja särki sen.
11. Ja Hananja sanoi kaiken kansan silmien edessä: "Näin sanoo Herra: Näin minä särjen Nebukadnessarin, Baabelin kuninkaan, ikeen kaikkien kansojen kaulasta, ennenkuin kaksi vuotta on kulunut".


Jeremialla siinä vaiheessa raksutti ja rukoili Herra johtamaan totuuteen.

Tässä oli sitten lopullinen Jeremian palaute profeetta Hananjalle:
15. Ja profeetta Jeremia sanoi profeetta Hananjalle: "Kuule, Hananja! Ei Herra ole sinua lähettänyt, vaan sinä olet saattanut tämän kansan turvaamaan valheeseen.
16. Sentähden, näin sanoo Herra: Katso, minä toimitan sinut pois maan päältä: tänä vuonna sinä kuolet, sillä sinä olet julistanut luopumusta Herrasta."
17. Ja profeetta Hananja kuoli sinä vuonna, seitsemännessä kuussa.


« Viimeksi muokattu: 01.10.22 - klo:17:51 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6337
Vs: Hananja: "ikäänkuin profeetta"
« Vastaus #1 : 03.10.22 - klo:14:07 »
Tajusin, että olin oppinut tämän kun olin lukemassa VTtä läpi parina viime vuonna. Vielä on muutama pikkuprofeetta lukematta. Sain siinä inspiraation jatkaa Raamatun tai paremminkin VTn läpilukemista.