Kirjoittaja Aihe: Vaihtoehtoja omalle autolle  (Luettu 590 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vaihtoehtoja omalle autolle
« : 07.10.22 - klo:18:46 »
Taas on semmoinen aika, että auto pitäisi katsastaa. Olen jo monta vuotta tehnyt niin, että huollatan auton samassa firmassa ja annan heidän hoitaa myös katsastuksen.

Kun katsoin matkamittarin lukemaa, niin kilometrejä tulee vuodessa vähän yli 1000. Viime katsastuksen jälkeen olen ajanut vain 1253 km. Se on niin vähän, että joudun miettimään, tarvitsenko ylipäätään omaa autoa. Mutta mitä vaihtoehtoja on olemassa?

Onko kukaan täällä olevista pohtinut, että onko järkeviä vaihtoehtoja oman auton pidolle?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Vaihtoehtoja omalle autolle
« Vastaus #1 : 08.10.22 - klo:02:31 »
Eikö Suomessa pärjää ihan kivasti ilman autoa, kun on niin hyvä julkinen liikenne?

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Vaihtoehtoja omalle autolle
« Vastaus #2 : 08.10.22 - klo:04:17 »
Eikö Suomessa pärjää ihan kivasti ilman autoa, kun on niin hyvä julkinen liikenne?
Toivottavasti tuo oli huumoria... ?

Isoissa kaupungeissa voi pärjätä ilman autoa, maaseudulla ei.

Meillä on 15km matkaa kunnan keskustaan. Arkipäivinä täältä kulkee aamulla keskustaan kaksi bussia, koulujen alkamisaikoina. Ja iltapäivällä tänne tulee kaksi tai kolme bussia niihin aikoihin kun koulut päättyvät. Viikonloppuisin busseja ei kulje, eikä koulujen lomien aikana. Hankalaksi kävisi liikkuminen ilman omaa autoa.

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: Vaihtoehtoja omalle autolle
« Vastaus #3 : 08.10.22 - klo:06:06 »
Jos todella vähän ajaa niin taksi voisi olla vaihtoehto.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6328
Vs: Vaihtoehtoja omalle autolle
« Vastaus #4 : 08.10.22 - klo:17:45 »
Eikö Suomessa pärjää ihan kivasti ilman autoa, kun on niin hyvä julkinen liikenne?
Toivottavasti tuo oli huumoria... ?

Isoissa kaupungeissa voi pärjätä ilman autoa, maaseudulla ei.

Meillä on 15km matkaa kunnan keskustaan. Arkipäivinä täältä kulkee aamulla keskustaan kaksi bussia, koulujen alkamisaikoina. Ja iltapäivällä tänne tulee kaksi tai kolme bussia niihin aikoihin kun koulut päättyvät. Viikonloppuisin busseja ei kulje, eikä koulujen lomien aikana. Hankalaksi kävisi liikkuminen ilman omaa autoa.

Ei se ollut huumoria, vaan ihan oma ajatus asiasta. Taisin laittaa laittaa viestin kysymyksen muotoon kuitenkin.

27 vuotta Suomessa eläessäni meillä ei ollut kovin paljon autoista hyötyä vaikka asuimme pisimmiltään noin 1,5 km:n päässä lähimmästä ruokakaupasta ja busseille piti kävellä joko sen verran tai jos haluaa useammin päästä Mikkeliin, piti kävellä noin 3 km pitkin Ristiinan raittia.
Kun olin pikkutyttö, asuin noin 27 km Helsingistä, bussilla mentiin kaupunkiin, ruokakauppaan olin noin 1 km

Tietty isällä oli auto mutta mun todellisuuteen se ei kovin paljon vaikuttanut.

Tosin kun asuimme Vesangassa Jyväskylän ulkopuolella, en tiedä miten sieltä olisi päässyt mihinkään ilman autoa. Kai siellä bussejakin liikkui, mutta ei me niitä käytetty, kun asuimme siellä lyhen aikaa.

Poissa Opo

  • Viestejä: 345
Vs: Vaihtoehtoja omalle autolle
« Vastaus #5 : 14.10.22 - klo:21:33 »
Taas on semmoinen aika, että auto pitäisi katsastaa. Olen jo monta vuotta tehnyt niin, että huollatan auton samassa firmassa ja annan heidän hoitaa myös katsastuksen.

Kun katsoin matkamittarin lukemaa, niin kilometrejä tulee vuodessa vähän yli 1000. Viime katsastuksen jälkeen olen ajanut vain 1253 km. Se on niin vähän, että joudun miettimään, tarvitsenko ylipäätään omaa autoa. Mutta mitä vaihtoehtoja on olemassa?

Onko kukaan täällä olevista pohtinut, että onko järkeviä vaihtoehtoja oman auton pidolle?
Jos ei tule aivan ylitsepääsemättömän hankalaksi, niin pitäisin oman auton niinkauan kuin pystyn ajamaan. Sekä itsensä että auto pitää huollattaa, että ajokuntoisuus säilyy.