Kirjoittaja Aihe: Valta: elämässä, arjessa ja hengellisesti  (Luettu 821 kertaa)

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Valta: elämässä, arjessa ja hengellisesti
« : 13.10.23 - klo:11:15 »
Valta: mitä se on ja miten siihen tulisi suhtautua Raamatun pohjalta? Mitä ulottuvuuksia sillä on, mitä valtaa eri toimijoilla on ja miten sitä tulisi käyttää?

Raamatussa korostuu luonnollisesti Jumalan valta: Hän on luonut luomakunnan ja hänellä on kaikkivaltius (todella suurta valtaa). Toisaalta hän on luonut muita olentoja ja ihmiset myös, joilla ymmärtääkseni on varsin laajasti vapaata tahtoa toimia parhaaksi näkemällään tavalla – oman tai muiden hyväksi. Keskeinen erottelu  vallan käytössä on nähdäkseni juuri se, tapahtuuko vallan käyttö vain oman itsen ja oman aseman pönkittämiseksi – vai myös tai erityisesti muiden hyväksi? ”Rakasta naapuria kuin itseäsi” – ota myös muut huomioon. Ehkä eräs vallan muoto on myös mahdollisuus vapaasti valita rakkaudellinen ja kunnioittava lähestymistapa lähimmäisten hyväksi, luopua liiallisista omista pyrkimyksistä toisten hyväksi? Ei aina vain ”minä ensin?”

Ihmiselämässä yksilöllä on vapautta ja valtaa erityisesti omaan elämäänsä, etenkin nykyisissä yksilökeskeisissä länsimaissa. Emme elä feodaalisysteemissä tai esimerkiksi klaaniyhteiskunnassa, jossa asema on määrätty. Toisaalta kristitty on ostettu Jeesuksen veren hinnalla Jumalan lapseksi, joka asettaa joitakin rajoituksia (esim. seksuaalimoraali, veren syöminen) ja laajemman moraalisen näköalan. Jumalalta voi pyytää rukouksessa apua ja hän voi johdattaa, vaikka ihmisellä on myös vastuu omista päätöksistään ja miten hän valtaa omaan itseensä käyttää. Todellisuus koostuu erilaisista vaikutteista ja myös hengellisistä vaikutuksista. Minkälainen muurahainen ihminen osana laajempaa kekoa, siis ihmisyhteiskuntaa? Kenelle on annettu paljon, kenelle vähän? Mitä lahjoja on, miten niitä käyttää, miten itseään kehittää?

Hengellisen maailman vallasta ja vallankäytöstä ymmärrän aika vähän. Jossakin Raamatun osassa on henkien taistelua (Danielin kirjan enkeliruhtinaat, Daniel 10) ja Jeesuksen ja opetuslasten toimesta tapahtuu muiden henkien ulosajamista. Onneksi Jumalalla on valta ja ihmisen harvoin tarvitsee ymmärtää hengellisiä asioita kovin täsmällisesti: rukous Jeesukselle ja hänen voimansa useimmiten riittänee, ehkä paastoamisen lisäksi.

Ihminenhän ei juurikaan voi nähdä näkymättömään todellisuuteen ja sen tapahtumiin; silti kristitty voi olla rauhassa Pyhän Hengen temppeli ja Jumalan lapsi. Evankeliumin keskeisyyden voi kuitenkin kenties ymmärtää Jeesuksen ja tämän maailman hallitsijan eli Paholaisen valtataisteluna sieluista (maailma vs. Jumalan valtakunta) – vaikka toisaalta Jeesuksen kaikkivaltius on selvää. Monimutkaista? Tässä tullaan esimerkiksi kysymykseen Isän vetämisestä luokseen, sidotusta ratkaisuvallasta, ihmisen vapaasta tahdosta ja vastaavista teologisista kysymyksistä ja väännöistä, joihin en ole juuri perehtynyt. ”Toimii, miten toimii.”

Ihmisen on mahdollista tehdä tyhmiä päätöksiä ja huonoja valintoja. Käyttää valtaa hyvässä tai pahassa, moraalisesti tai sitten ei - jos tämän ulottuvuuden edes osaa aina liittää tekoihinsa. Usein pieninä ihmisinä valintamme eivät ole kovin hyvin perusteltuja tai ymmärrystä on kovin vähän. Hyvän ja pahan tiedon puusta syöminen oli valinta, jolla oli seurauksensa.

Arkielämässä valtaa on sosiaalisissa ympyröissä: perheessä, työpaikoilla, yhteiskunnassa (äänioikeus). Kirkon pää on Jeesus, työpaikoilla on pomoja,  evankelisluterilaisen kirkon johtajana on arkkipiispa, katolisella kirkolla on Paavi jne. Valtahierarkiat ovat osa luomakuntaa, statushierarkiat ja -kamppailut ihmiselämää. Valtaa voi käyttää vastuullisesti tai vastuuttomasti, hyvin tai huonosti, itsekkäästi tai epäitsekkäästi. Viimeinen tuomio näyttää totuuden, harva näkee kaikkia motiivejaan selkeästi arjen tiimellyksessä. Itselleen, lihalleen ja sen syntiselle luonnolle voi pyrkiä kuolemaan ja edetä toisten huomioonottamisessa. Edistänkö vain omaa hyvääni vai myös muiden? Kahminko itselleni valtaa vai toiminko toisten parhaaksi?

Ongelma on myös siinä, että harva näkee omia näkemyksiään, mielipiteitään tai kantojaan vääriksi, muutenhan oletettavasti ne muuttuisivat toisiksi. Mutta silti muutkin tulisi ottaa huomioon ja tulla kunnioittavasti toimeen erilaisten ihmisten kanssa. Luottaako siis omaan itseen vai muihin? Luottaako toisen – ja kenen – teologiseen kantaan vai omaan? Luottaako Jumalan ilmoitukseen vai nykymaailman näkemyksiin – ja miten asioita tulkita, kenen näkemyksiä seurata? Valta, totuus ja toimivuus kietoutuvat toisiinsa. Ajattelua on monenlaista, ihmisiä ja lähtökohtia erilaisia – silti ihmisajattelu on parhaimmillaankin vain ihmisajattelua.  Toivottavasti parhaimmillaan ihmisajattelukin voi kaikesta huolimatta saavuttaa jotakin pientä hyvää. Voimme käyttää tätäkin Jumalan suomaa vapautta ja valtaa ajatella ja viestiä hyviin tarkoituksiin.

Tämäkin kirjoitus edustaa vallankäyttöä – olen osana suurempaa kokonaisuutta, joka sallii minun käyttää aikaani tällä tavalla ja pohtia näitä kysymyksiä. Jos olisin vaikkapa vankileirillä uskomusteni tähden tai Jumala olisi minulle vieras, tämän kirjoittaminen ei olisi vallassani. Jumalalle siis kiitos luomakunnasta, evankeliumista ja Raamatusta, toisista ihmisistä, fysiikasta, näppäimistöstä ja tietokoneesta, tietoverkosta ja Puimatanner-foorumista! Jumalan valta on hyvää ja pyhää, toivottavasti ihmisinä osaamme käyttää valtaamme edes aavistuksen samansuuntaisesti.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Valta: elämässä, arjessa ja hengellisesti
« Vastaus #1 : 13.10.23 - klo:12:12 »
Valta ja vastuu kuuluvat myös yhteen: jokaisesta sanasta tulee tuomio (muistinvaraisesti), ja varmasti myös keskustelupalstaviestistä.

Vastuuta on, olen teoistani ja tekemättäjättämisistäni vastuussa Jumalalle ja muille ihmisille. Sandia joskus kirjoitteli vastuu-teemasta.

Vaikka täytyy rehellisesti sanoa, etten ole viimeiseen asti harkinnut yhtäkään näistä edeltävistä lauseista. Mutta toivottavasti ei ole tullut sanottua mitään täysin kamalaa tai harhaanjohtavaa.
« Viimeksi muokattu: 13.10.23 - klo:12:39 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Valta: elämässä, arjessa ja hengellisesti
« Vastaus #2 : 13.10.23 - klo:13:48 »
Valta on keskeinen teema työssäni.
Hassu, suomen sana "vallattomuus" on näennäisesti vallan vastakohta, mutta sanan tarkoitus vie jonnekin ihan muualle. :D

Englannissa se on powerless, mikä viittaa vallan puuttumiseen.
Jostain syystä kun täällä puhutaan vallasta, käytetään termiä " power and control".
.
Juu, Jeesus puhuu vallan käyttämisestä ja  toisaalta vallan käyttämisen välttämisestä.
Vallan käyttö on myös usein mukana ihmissuhteisa, kun työpaikalla, avioliitossa jne.

En tiedä mistä lähteä kirjoittamaan, ja  pian on lähdettävä töihin.

Raamatun antama viisaus tästä minulle todella tärkeä opettelun asia.
Se, että ei lähde valtataisteluun vaan antaa Jumalalle sijaa on ollut pelastusköysi monessa vaikeassa tilanteessa.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Valta: elämässä, arjessa ja hengellisesti
« Vastaus #3 : 13.10.23 - klo:14:20 »
Olisi mielenkiintoisia kuulla aatoksiasi, jos ehdit myöhemmin jatkaa. Vallattomuudesta tulee mieleen sarjakuvahahmo Ville Vallaton (englanniksi Dennis the Menace).

Tuli aihepiiristä myös mieleen klassikkojoululaulun "En etsi valtaa loistoa" sanat:

Lainaus
En etsi valtaa, loistoa, en kaipaa kultaakaan;
ma pyydän taivaan valoa ja rauhaa päälle maan

Se joulu suo, mi onnen tuo ja mielet nostaa Luojan luo
Ei valtaa eikä kultaakaan, vaan rauhaa päälle maan.

Joulu ei ole ihan vielä kuitenkaan, valtakamppailut jatkuvat.

Ihmisiin voi suhtautua ystävällisesti ja auttaen, ei esimerkiksi vastustajina ja statuskamppailussa voitettavina. Elaine Aronilla oli erottelu ranking vs. linking, mikä oli minusta hyvä jaottelu. Taisi olla kirjassa The Undervalued Self, jonka alaotsikkona on Restore Your Love/Power Balance ("palauta oma rakkauden ja vallan tasapainosi"). Elämässähän siis valtaulottuvuudellakin on väliä monissa tilanteissa. Jos sen täysin unohtaa, niin voi joutua alaspainetuksi. Rajat varmasti myös liittyvät aiheeseen.

Siitä en myöskään muistanut/tajunnut mainita, että kristityn sisällä voi nähdä olevan käynnissä jatkuva valtakamppailu sen vanhan lihan ihmisen ja uuden hengellisen ihmisen välillä. Tämä on keskeinen kamppailu joka päivä. Lähestynkö elämää ja tilanteita pyrkien ylöspäin vai täältä alhaalta? Usein tulee hävittyä sisäiset valtakamppailut tai niitä ei edes huomaa ja menee lihallisilla vakioasetuksilla eteenpäin. Kaikenlaista liikkuu päässä ainakin. Paljon on muutokseen mahdollisuuksia, aina voi yrittää parantaa.

Lueskelilin hieman VT:n puolelta  Joelin kirjan loppua (Joel 4). Ja onhan tuo Jumalan valtakorkeuden ja tuomioiden julistaminen hyvin korkeaa ja mahtavaa (verrattuna vaikkapa ihmisten välisen lähimmäisenrakkauden sanomaan). Harvemmin varmaan nykyään kuulee tämän tyyppistä kieltä:

Lainaus
"Herra ärjyy Siionissa, antaa äänensä kaikua Jerusalemista. Silloin taivas ja maa vapisevat." (Joel 4:16)

UT:n puolelta olen lukemassa ensimmäistä korinttolaiskirjettä, jossa on valtatematiikkaa myös. Esim. kohdassa 15:28:

Lainaus
"Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika, alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea." (1. Kor 15:8.)
« Viimeksi muokattu: 13.10.23 - klo:18:55 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Valta: elämässä, arjessa ja hengellisesti
« Vastaus #4 : 13.10.23 - klo:15:41 »
Juu viikonlopulla tai jo tanaan myohemmin pohdin lisaa. Pidan aiheesta. Tassa tyopaikassa uskallan piipahtaa taalla.
Vankilassa en uskaltanut edes kirjautua.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Valta: elämässä, arjessa ja hengellisesti
« Vastaus #5 : 14.10.23 - klo:17:45 »
Hyviä ajatuksia Korpimalla. En ehkä osaa yksityiskohtaisesti vastata teemoihin, joita esität, vaikka olen samaa mieltä mitä kirjoitat.

Entinen ja taas nykyinen työkaverini Paul kertoi kerran nuorten seksirikollisten ryhmää vetäessämme, että hänellä on T-paita missä on teksti: " if you cannot control yourself, control others".

Siinä on paradoksin muodossa (vitsinä) ilmaistu hyvin paljon vallasta.

Voimme siis kontrolloida vain ja ainoastaan omaa elämäämme. Mutta ihminen kai ei aina ota sitä vastuuta itsestään ja yrittää järjestää omaa elämäänsä käyttämällä valtaa toisiin ihmisiin. Asiat eivät silloin toimi kovin hyvin.

Ajattelen, että Raamatun puhe vallasta myös liittyy tähän teemaan. Ihminen yrittää soveltaa vallankäyttöä tavalla mikä itse asiassa johtaa vallan väärinkäyttöön.

Sanoit, että rajojen käsite on yhteydessä vallan käytön ongelmiin.
Uskon, että näin on.

Ihmisen kapina mikä on kai kaiken synnin ydin, johtaa siihen, että käytämme valtaa väärin, sysäämme Jumalan pois ja aiheutamme itsellemme ja toisille ongelmia.

Jotkut teologiset suunnat sekoittavat inhimillisen vaikuttamisen halun ja uskon.
Se ei tuota mitään hyvää .
« Viimeksi muokattu: 14.10.23 - klo:17:55 kirjoittanut sandia »

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Valta: elämässä, arjessa ja hengellisesti
« Vastaus #6 : 14.10.23 - klo:22:34 »
En tiedä osaanko sanoa vallankäyttö-aiheesta mitään mitä pitäisi tässä kohtaa. Ajattelen kaikkea hengellisen elämän perustalta ja en tiedä, sopiiko seuraava esimerkiksi tähän. Nämä seuraavat siis vain omia mietteitäni.

Tulee mieleen Raamatusta syvä totuus: Herran pelko on viisauden alku, pyhimmän tunteminen on ymmärrystä. Vallankäytön alkeita aletaan aavistaa Jumalan edessä nöyrtymisen kautta. Syntiinlangennut, turmeltunut ihminen tarvitsee jumalallista viisautta osaakseen käyttää valtaa oikein.  Useilla vallankäyttö realisoituu suhteessa omiin lapsiin ensimmäisenä todenteolla ja vastuullisella tavalla. Ja varsin nuorella iällä monilla. Kun joku on auktoriteettiasemassa suhteessa toiseen ihmiseen, hän tarvitsee nöyryyttä ja nöyrtymisen kautta tullutta ymmärrystä ja viisautta. Ja kun joku nöyrtyy Jumalan edessä, se ei ole vain nöyrtymistä, vaan siinä myös opitaan kallisarvoisia asioita Jumalan sydämeltä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Valta: elämässä, arjessa ja hengellisesti
« Vastaus #7 : 15.10.23 - klo:16:55 »
Juu voisi sanoa, että Jumalan edessä nöyrtyminen on väärän vallankäytön vastakohta.

Jeesus opetti,  että vallan käytön halu on ehdottomasti ihmisen syntisestä olemuksesta.
Erämaassa kiusauksissa olleessaan, kaikki ne tilanteet mitä Jeesus kohtasi viittasivat jollain tapaan jumalallisen vallan väärinkäyttöön. Siihen sielunvihollinen yritti saada Jeesusta lankeamaan.

Toisaalta UTssa on myös selvästi, että seurakunnassa on johtajia. Eli johtajuus on erotettava vallan käytöstä, mikä voi olla itsekästä ja sitä kautta tuhoavaa.



« Viimeksi muokattu: 15.10.23 - klo:17:40 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Valta: elämässä, arjessa ja hengellisesti
« Vastaus #8 : 15.10.23 - klo:17:45 »
Toisaalta voimattomuuden tunne, ihmispelko eivät myöskään ole hyvä, eikä Raamattu neuvo sellaiseen.
Minua vaivasi tuollainen nuorena. Koen, että jotenkin olin omaksunut sen ympäristöstä. Perheessäni ja suvussani ehkä oli tuollaista.
Olen hiljalleen alkanut tajuta, että vanhemmat sukupolvet, vanhempani ja isovanhempani olivat kokeneet sodan, ja nykytietämyksen mukaan se varmasti vaikutti heidän ajatteluunsa ja asenteisiin.

Ajattelin jotenkin, että elämäni on sitä mitä se on enkä voi vaikuttaa siihen mitenkään, ja että paras tapa käsitellä pettymyksiä on vain kokea surua ja melankoliaa ja että siinä on jotain jaloa kun niin kokee. Ainahan voi kuunnella melankolista musiikkia ja vaikka kirjoittaa surumielisen runon. Mutta siihen ne coping mekanismit sitten minulla rajoittuivat.

Kauan aikaa sitten, kun ensimmäisiä kertoja tutustuin kristillisiin suomalaisiin web sivuihin, eräs kirjoittaja sanoi minulle, että elän Elovenatyttölaatikko päässä.  ;D ;D  Viittasi hieman eri juttuun kuin tuohon yllä kuvattuun. Mutta jollain tavalla liittyvät samaan...kin

USAhan muuttaminen varmisti sen, että jouduin parantumaan väärästä "kiltteydestä"  ::)

Minulle kaksi työkaveria sanoi silloin, että minä olen liian kiltti (sain juuri yhden heistä takaisin työkaveriksi  :)  )

En usko , että se oli nöyryyttä. Paremminkin epäpätevyyttä elämän edessä.
« Viimeksi muokattu: 15.10.23 - klo:17:56 kirjoittanut sandia »

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Valta: elämässä, arjessa ja hengellisesti
« Vastaus #9 : 15.10.23 - klo:22:38 »
En ole koskaan ollut auktoriteetti muille kuin lapselleni. Enkä esihenkilökään tai missään muussakaan asemassa työn puitteissa, jossa ohjaisin ketään. Siksi omat mietteet aiheesta rajoittuvat pieneen piiriin.

Tietysti pitkään työelämässä olleena on tullut tutuksi erilaiset tyylit käyttää valtaa, jota oma työnantaja on harjoittanut. Kovin vähän on siitäkin henkilökohtaista kokemusta kahdenvälisenä akselilla minä/pomo, ohjeet tulevat yleisinä kaikille samaa duunia tekeville.

Sandia mainitsi surun. Sen olen kokenut hyvin erilaisena asiana, en ollenkaan jalona tai jalostavana. Se taitaa olla oma keskustelun aiheensa.  :)

Poissa pax

  • Viestejä: 1717
Vs: Valta: elämässä, arjessa ja hengellisesti
« Vastaus #10 : 16.10.23 - klo:14:49 »
Surusta voisikin keskustella enemmän uudessa ketjussa sen verta varmaan kaikkia koskettava asia.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6456
Vs: Valta: elämässä, arjessa ja hengellisesti
« Vastaus #11 : 16.10.23 - klo:14:55 »
Juu, suru on iso juttu myös.
Minä taidan olla kertonut miten kompuroin surun tunteen kanssa, mutta juttelen aiheesta ihan mielelläni lisää. Jos en muuten, niin kertomalla taas kokemukseni. :D

Työpaikkakiusaaminen on hyvä esimerkki vallan väärinkäytöstä.
Olen pohtinut ja analysoinut peljon vankilan työkaverin tekoja.
Valta näytti olevansa hänen motiivinsa.
Ja olisi tosi helppo ollut reagoida siihen joko pelolla tai sitten lähtemällä taistoon mukaan. Koska olin uusi siinä isossa organisaatiossa, hänellä oli etulyöntiasema ja käytti sitä hyväkseen.

Olisin ollut mennyttä kamaa ellen olisi jo tässä vaiheessa kykenevä havainnoimaan mitä oli tapahtumassa.
Olen myös hyvin kiitollinen Herralle siitä, että hän piti minusta huolen, varjeli minut juuri tekemästä jotain negatiivista itse ja samalla vahvisti minua, etten pelästynyt liikaa. Pelon tunteen kanssa jouduin kamppailemaan, mutta Jumalan sana oli siinä tienviittani.

Työkaverin käytös loppui vaikka hän inhosi minua ehkä vielä enemmän.
Sille en mahda mitään.

Kumma kyllä Facebookin "viisaudet", erilaiset siteeraukset myös auttoivat minua jatkamaan oikeaan suuntaan. ::)
« Viimeksi muokattu: 16.10.23 - klo:15:04 kirjoittanut sandia »

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Valta: elämässä, arjessa ja hengellisesti
« Vastaus #12 : 16.10.23 - klo:15:40 »
En koe tulleeni kiusatuksi työpaikalla, ainakaan siinä määrin, että voisi puhua kiusaamisesta. Monenlaista sanamiekkailua on tullut todistettua ja itsekin niistä osan joskus saanut. Myös sen olen kokenut, kun sananmiekat on heitetty pois ja kukaan ei puhu kenellekään mitään, hiljalleen väki kerääntyy toistensa luo ja pyytää toinen toiseltaan anteeksi. Halattiin ja työt jatkuivat entiseen malliin.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Valta: elämässä, arjessa ja hengellisesti
« Vastaus #13 : 16.10.23 - klo:15:46 »
Voimme siis kontrolloida vain ja ainoastaan omaa elämäämme. Mutta ihminen kai ei aina ota sitä vastuuta itsestään ja yrittää järjestää omaa elämäänsä käyttämällä valtaa toisiin ihmisiin. Asiat eivät silloin toimi kovin hyvin.

Juu, pääasiassahan tämä pitää paikkansa, että vain omaa elämää ja itseä voi täysin/osittain/jotenkin kontrolloida. Tietysti esimerkiksi työpaikoilla, yhteiskunnassakin ja miksei myös kristillisessä avioliitossa on kaikenlaisia (valta)hierarkioita.

Stoalaisessa filosofiassa tehtiin erottelu niiden asioiden välillä, jotka ovat omassa hallinnassa ja mitkä eivät ole. Samoin siinä serenity prayerissa korostetaan omassa vallassa olevien asioiden erottelu niistä, jotka eivät ole. Ja kristillisessä perspektiivissähän Jumalalla on kaikki valta, eli rukouksen kautta mahdollisuuksia on.

Ajattelen, että Raamatun puhe vallasta myös liittyy tähän teemaan. Ihminen yrittää soveltaa vallankäyttöä tavalla mikä itse asiassa johtaa vallan väärinkäyttöön.

Juu, ei pidä useinkaan yrittää pakottaa toisia omaan muottiin tai mielipiteisiin, vaan myös vapaus on tärkeää. Vaikka toisaalta onhan kristinuskossa yksi iso asia pyrkiä mukautumaan Jumalan tahtoon, joka on hyvin ajateltu, totuudellinen, hyvä ja sielua rakentava. Vähän tuntuu tietenkin, että kaikki on aika rempallaan omassa elämässä.

Jotkut teologiset suunnat sekoittavat inhimillisen vaikuttamisen halun ja uskon.
Se ei tuota mitään hyvää .

Tämä kohta ei oikein avautunut, en oikein tiedä mihin viittaa.

HelenaM:n viesti toi esille tärkeitä näköaloja:

Tulee mieleen Raamatusta syvä totuus: Herran pelko on viisauden alku, pyhimmän tunteminen on ymmärrystä. Vallankäytön alkeita aletaan aavistaa Jumalan edessä nöyrtymisen kautta.[...]

Herran pelko ja nöyryys on tosiaan tärkeää, ettei vallankäyttö karkaa vääryyteen. Myös lähimmäisenrakkaus: pitäisi osata ottaa toisen hyvä huomioon, ei vain jyrätä omia näkemyksiään, jotka useimmiten tosiaan ovat vain syntisen ihmisen näkemyksiä.

Vaikka jos olisi johtoasemassa, niin onhan siinä hyvä muistaa lampaiden kaitsijan asenne, joka pyrkii lampaiden hyvään, ei vain omaan egoiluun ja mahtailuun. Onhan vastuuta ja valtaa monessa pienemmässäkin arkipäiväisessä tilanteessa. Pitäisi osata käyttäytyä aseman mukaisesti ja nähdä oikea tie. Vaikka muistaa arjessa rakentava viestintä ja puhe, ei vain sättiä toisia (vaikka olisikin huono päivä). Onneksi en ole johtotilanteessa, mutta onhan vaikka kirkkojen johtajilla paljon vastuuta, tai Sanan opettajilla. Osaamista ja näkemystä vaaditaan.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1267
Vs: Valta: elämässä, arjessa ja hengellisesti
« Vastaus #14 : 16.10.23 - klo:15:59 »
Raamatusta tulee mieleen Nebukadnessarin tapaus Danielin kirjasta, jossa mahtaileva johtohahmo laitettiin nöyrtymään ja syömään ruohoa. Eli korkeampi valta on kuitenkin korkeammalla kuin vain ihmisten tasolla:

Lainaus
Kun kuningas kahdentoista kuukauden kuluttua oli kävelemässä kuninkaallisen palatsinsa kattotasanteella Babylonissa, hän sanoi: »Tämä on se suuri Babylon, jonka minä olen väkevällä voimalla rakentanut kuninkaalliseksi kaupungikseni ja omalle mahdilleni kunniaksi!» Sana oli vielä kuninkaan huulilla, kun taivaasta kuului ääni: »Tämä sana on sinulle, kuningas Nebukadnessar: Olet menettänyt valtakuntasi! Ihmisten joukosta sinut ajetaan pois, sinä olet asuva eläinten parissa, saat syödä ruohoa kuin härät, ja seitsemän vuotta on vierivä ylitsesi, kunnes opit tietämään, että Korkein on hallitsija ihmisten valtakunnassa ja että hän antaa sen kuninkuuden kenelle tahtoo.» (Daniel 4:26-29, https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/DAN.4)