Kirjoittaja Aihe: Todistaminen, evankeliointi  (Luettu 5854 kertaa)

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Todistaminen, evankeliointi
« Vastaus #15 : 12.06.16 - klo:07:42 »

"Todistaminenkin" muuttaa ajan oloon muotoaan. Nuorena, juuri uskoon tulleena, saattaa olla aina puhumassa, mutta vanhemmiten asia muuttuu. Eikä se välttämättä ole uskon hiipumista.

Osittain kyse on ehkä siitä, että nuorena ylipäätään tuo mielipiteitään voimalla ja innolla esiin. Se kuuluu ikävaiheeseen ja kertoo ehkä myös siitä, että ne vakaumukset ja mielipiteet ovat vasta muotoutumassa, vaikka niitä voidaan tuoda hyvin ehdottomina esille.

Toisaalta kyse on ehkä siitä, että kasvaessaan uskova oppii enemmän luottamaan Jumalaan ja siihen, että Hän voi toimia tavalla ja toisella erilaisissa tilanteissa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6775
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Todistaminen, evankeliointi
« Vastaus #16 : 12.06.16 - klo:11:30 »
Toisaalta kyse on ehkä siitä, että kasvaessaan uskova oppii enemmän luottamaan Jumalaan ja siihen, että Hän voi toimia tavalla ja toisella erilaisissa tilanteissa.

Tässä yhteydessä muistui mielleen eräs viisaus Erik Ewaldsilta. Hän sanoi, että "mitä enemmän meistä tulee Kristuksen kaltaisia, sitä enemmän meistä tulee keskenämme erilaisia". Muistelen hänen vielä lisänneen, että Jumala luo erilaisuutta, ei ole kahta samanlaista lumihiutaletta eikä kahta samanlaista koivunlehteä. Ihmisen uskonnollisuus sitä vastoin rakentuu kopiointiin, mikä näkyy ja kuuluu ja mistä voi heti päätellä, mihin ryhmittymään asianomainen kuuluu.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Todistaminen, evankeliointi
« Vastaus #17 : 12.06.16 - klo:20:27 »
Ihmisen uskonnollisuus sitä vastoin rakentuu kopiointiin, mikä näkyy ja kuuluu ja mistä voi heti päätellä, mihin ryhmittymään asianomainen kuuluu.

Joo, ehkä tässä on jotain perää. Minun mielestäni on hyvä, että uskovalla on tietynlaiset "hengelliset juuret" ja identiteetti, joka on rakentunut tietyssä yhteisössä/liikkeessä/kirkossa. Mutta sitten on kuitenkin tarkoitus myös itsenäistyä, aivan niin kuin maallisestakin kodista itsenäistytään.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Todistaminen, evankeliointi
« Vastaus #18 : 12.06.16 - klo:21:19 »
Ihmisen uskonnollisuus sitä vastoin rakentuu kopiointiin, mikä näkyy ja kuuluu ja mistä voi heti päätellä, mihin ryhmittymään asianomainen kuuluu.

Joo, ehkä tässä on jotain perää. Minun mielestäni on hyvä, että uskovalla on tietynlaiset "hengelliset juuret" ja identiteetti, joka on rakentunut tietyssä yhteisössä/liikkeessä/kirkossa. Mutta sitten on kuitenkin tarkoitus myös itsenäistyä, aivan niin kuin maallisestakin kodista itsenäistytään.

Ainakin minulle tuo on hankala juttu.
Ajattelutapa tulee pitkälti juurien mukaan ja on tosi vaikeaa ajatella toisista lähtökohdista, vaikka ei niitä juuriaan ihan hirveästi arvostaisikaan.

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Todistaminen, evankeliointi
« Vastaus #19 : 12.06.16 - klo:21:31 »
Ihmisen uskonnollisuus sitä vastoin rakentuu kopiointiin, mikä näkyy ja kuuluu ja mistä voi heti päätellä, mihin ryhmittymään asianomainen kuuluu.

Joo, ehkä tässä on jotain perää. Minun mielestäni on hyvä, että uskovalla on tietynlaiset "hengelliset juuret" ja identiteetti, joka on rakentunut tietyssä yhteisössä/liikkeessä/kirkossa. Mutta sitten on kuitenkin tarkoitus myös itsenäistyä, aivan niin kuin maallisestakin kodista itsenäistytään.

Ainakin minulle tuo on hankala juttu.
Ajattelutapa tulee pitkälti juurien mukaan ja on tosi vaikeaa ajatella toisista lähtökohdista, vaikka ei niitä juuriaan ihan hirveästi arvostaisikaan.

Niin, kyllähän sitä aika automaattisesti ajattelee jotkut asiat tietyllä tavalla. Mutta eihän itsenäistyminen toisaalta tarkoitakaan juurien katkomista tai hylkäämistä, vaan ehkä ennemminkin niiden ja niiden vaikutusten tunnistamista. Ja ehkä sitä, että voi joitakin osia niistä karsia pois, jos huomaa että itse ajattelee toisin.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Todistaminen, evankeliointi
« Vastaus #20 : 12.06.16 - klo:21:46 »

Niin, kyllähän sitä aika automaattisesti ajattelee jotkut asiat tietyllä tavalla. Mutta eihän itsenäistyminen toisaalta tarkoitakaan juurien katkomista tai hylkäämistä, vaan ehkä ennemminkin niiden ja niiden vaikutusten tunnistamista. Ja ehkä sitä, että voi joitakin osia niistä karsia pois, jos huomaa että itse ajattelee toisin.

Omalta kohdaltani täytyy todeta, että tietyissä tilanteissa häpeän hengellisiä juuriani enkä haluaisi mitenkään tulla yhdistetyksi niihin.
Tämä liittyy toisaalta äärikarismaattisten ilmiöiden lisääntymiseen siellä mistä olen lähtöisin ja toisaalta erilaisten salaliittoteorioiden ja luulottelujen uskomiseen.

Tutumpien kesken minulle ei tuota ongelmaa kertoa taustoistani.

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Todistaminen, evankeliointi
« Vastaus #21 : 13.06.16 - klo:07:14 »

Niin, kyllähän sitä aika automaattisesti ajattelee jotkut asiat tietyllä tavalla. Mutta eihän itsenäistyminen toisaalta tarkoitakaan juurien katkomista tai hylkäämistä, vaan ehkä ennemminkin niiden ja niiden vaikutusten tunnistamista. Ja ehkä sitä, että voi joitakin osia niistä karsia pois, jos huomaa että itse ajattelee toisin.

Omalta kohdaltani täytyy todeta, että tietyissä tilanteissa häpeän hengellisiä juuriani enkä haluaisi mitenkään tulla yhdistetyksi niihin.
Tämä liittyy toisaalta äärikarismaattisten ilmiöiden lisääntymiseen siellä mistä olen lähtöisin ja toisaalta erilaisten salaliittoteorioiden ja luulottelujen uskomiseen.

Tutumpien kesken minulle ei tuota ongelmaa kertoa taustoistani.

Ymmärrän tunteen. Minunkin hengellisissä juurissani on asioita, joita häpeän. Taustayhteisöni on kunnostautunut erittäin voimakkaiden kannanottojen esittäjänä ja oman linjan vetäjänä. Vaikka olenkin samaa mieltä itse asioista, niin se tapa, millä noita asioita on ajettu, aiheuttaa minussa myötähäpeää.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Todistaminen, evankeliointi
« Vastaus #22 : 14.06.16 - klo:19:42 »
Todistaminen on omasta uskosta ja uskoontulemisesta selittämistä niin, että tyhminkään ei jää tajuamatta kuinka syntinen on. Ratkaisua tulee painottaa. Ristin saa mainita, jos ei sitä liikaa painota. Sanoman kärki on se, että itse ratkaistaan ratkaisematon ongelma.
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Todistaminen, evankeliointi
« Vastaus #23 : 14.06.16 - klo:19:44 »
Ja evankeliointi on sitten sitä, että vahditaan pukeutumista ja musiikkityylejä.
Evankeliumi on uskoville ja sisältää lähinnä uuden liiton lakia, käskyjä ja ohjeistusta oikeaan.

Evankeliumin tarkoitus on tasapäistää ihmiset. Persoonat pilaavat sanoman.
Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Todistaminen, evankeliointi
« Vastaus #24 : 14.06.16 - klo:20:21 »
Todistaminen on omasta uskosta ja uskoontulemisesta selittämistä niin, että tyhminkään ei jää tajuamatta kuinka syntinen on. Ratkaisua tulee painottaa. Ristin saa mainita, jos ei sitä liikaa painota. Sanoman kärki on se, että itse ratkaistaan ratkaisematon ongelma.

Veli todistaa nyt hyvin väkevästi.

Poissa pax

  • Viestejä: 1667
Vs: Todistaminen, evankeliointi
« Vastaus #25 : 18.02.22 - klo:06:22 »
Sydämellä evankeliointi, jokainen voi kertoa kokemuksensa Jeesuksen pelastavasta voimasta omalla kohdallaan. Kun Jeesus kutsui opetuslapsia seuraamaan häntä , sanoi heille MINÄ teen teistä ihmisten kalastajia.
Voimme pyytää että Jeesus varustaa meitä kertomaan hänestä ja antaa luvatun Voiman.