Kirjoittaja Aihe: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona  (Luettu 13347 kertaa)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #15 : 09.04.15 - klo:17:05 »
Jeesus nousi viikkosapatin JÄLKEEN, ei sen aikana, eli sen täytyy tarkoittaa vähimmillään klo 18 jälkeen lauantaina.


Miksi ei juuri ENNEN sapatin päättymistä,
niinkuin hautaan paneminenkin tapahtui juuri ennen päivän päättymistä?

« Viimeksi muokattu: 09.04.15 - klo:17:18 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #16 : 09.04.15 - klo:17:18 »
Koska Jumala on määrännyt sapatin lepopäiväksi.
Kristikunnassa juhlitaan viikon ensimmäistä päivää, sillä se on päivä jolloin Jumala on takaisin töissä!


Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #17 : 09.04.15 - klo:17:27 »
Öh. Nyt en ymmärtänyt.
Tarkoitatko, että me pidämme sunnuntaita lepopäivänä,
koska Jumala tekee silloin töitä???

Lepäsikö Jeesus tai Isä Jumala, kun Jeesuksen ruumis oli haudassa.
Ei suinkaan. Isä Jumala teki välittömästi Hänen henkensä eläväksi.
Hänet voimallistettiin. Ja Hän meni alas tuonelaan,
ja julisti voittonsa ja otti haltuunsa tuonelan ja kuoleman avaimet,
ja otti saaliin eli Aabrahamin helman mukaansa ja vei sen Jumalan Paratiisiin.

Ei Jumalalla ole lepopäivää ollut sen jälkeen, kun ihminen lankesi syntiin.
Sapatinpäivä on kyllä tulossa. Ja sehän on seitsemäs päivä ... seitsemäs millenium.

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #18 : 09.04.15 - klo:17:36 »
Etkö ymmärtänyt?

Jumala loi uutta haudan pimeydessä, Hän loi ja "synnytti" tuossa haudan pimeydessä uutta, luoden Herralle uuden kirkastetun ruumiin, ylösnousemus ruumiin, niinkuin toisessa psalmissa on kirjoitettu;

30 Mutta Jumala herätti hänet kuolleista.
31 Ja hän ilmestyi useina päivinä niille, jotka olivat tulleet hänen kanssansa Galileasta Jerusalemiin ja jotka nyt ovat hänen todistajansa kansan edessä.
32 Ja me julistamme teille sen hyvän sanoman, että Jumala on isille annetun lupauksen täyttänyt meidän lapsillemme, herättäen Jeesuksen,
33 niinkuin myös toisessa psalmissa on kirjoitettu: 'Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä olen sinut synnyttänyt'.

Ei Jumala käskyänsä vastaan itse toimi, eikä sapattina luomistyötänsä tee, vaan lepää luomisestansa niinkuin Genesis opettaa.

Viikon ensimmäinen päivä on ilon päivä, sillä Herra on noussut ylös ja "syntynyt", kuten toinen psalmi kuvaa, Jumalan lepo on loppunut ja esikoinen ensimmäisenä on syntynyt ja Hänen jälkeensä on uudeksi ylhäältä syntyvä jokainen joka uskoo!

Jumala aloitti uudelleen työnsä tuosta päivästä lähtien ja me olemme sen työn hedelmää!

David Pawson onkin viisaasti opettanut, että vanhassa testamentissä Genesiksen sapatin jälkeen ei ole Jumala tehnyt/luonut mitään uutta ja itse asiassa koko sana "uusi" viipyy pois olollaan koko VT;stä, Saarnaajan jaetta lukuunottamatta; "ei mitään uutta taivaan alla".

Jumala lepäsi läpi vanhan liiton, sapattiaan, joka päättyi tuona hetkenä, sapatin jäkeisenä hetkenä haudan pimeydessä ja nyt elämmä kahdeksanne päivän aikaa, työnteon aikaa! Eikä varmaan ole sattuma, että nuomero kahdeksa on Kristuksen luku.
« Viimeksi muokattu: 09.04.15 - klo:17:41 kirjoittanut nikojt »

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #19 : 09.04.15 - klo:17:42 »
Ja kalamos, ei kristityt pidä sunnuntaita lepopäivänä, vaan Jumalan palveluksen ja yhteisen kokoontumisen päivänä, ilon päivänä, mutta ei sitä päivää sapatin vanhan liiton käskyt koske.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #20 : 10.04.15 - klo:09:05 »
Etkö ymmärtänyt?

Jumala loi uutta haudan pimeydessä, Hän loi ja "synnytti" tuossa haudan pimeydessä uutta, luoden Herralle uuden kirkastetun ruumiin, ylösnousemus ruumiin, niinkuin toisessa psalmissa on kirjoitettu;

30 Mutta Jumala herätti hänet kuolleista.
31 Ja hän ilmestyi useina päivinä niille, jotka olivat tulleet hänen kanssansa Galileasta Jerusalemiin ja jotka nyt ovat hänen todistajansa kansan edessä.
32 Ja me julistamme teille sen hyvän sanoman, että Jumala on isille annetun lupauksen täyttänyt meidän lapsillemme, herättäen Jeesuksen,
33 niinkuin myös toisessa psalmissa on kirjoitettu: 'Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä olen sinut synnyttänyt'.

Ei Jumala käskyänsä vastaan itse toimi, eikä sapattina luomistyötänsä tee, vaan lepää luomisestansa niinkuin Genesis opettaa.

Viikon ensimmäinen päivä on ilon päivä, sillä Herra on noussut ylös ja "syntynyt", kuten toinen psalmi kuvaa, Jumalan lepo on loppunut ja esikoinen ensimmäisenä on syntynyt ja Hänen jälkeensä on uudeksi ylhäältä syntyvä jokainen joka uskoo!

Jumala aloitti uudelleen työnsä tuosta päivästä lähtien ja me olemme sen työn hedelmää!

David Pawson onkin viisaasti opettanut, että vanhassa testamentissä Genesiksen sapatin jälkeen ei ole Jumala tehnyt/luonut mitään uutta ja itse asiassa koko sana "uusi" viipyy pois olollaan koko VT;stä, Saarnaajan jaetta lukuunottamatta; "ei mitään uutta taivaan alla".

Jumala lepäsi läpi vanhan liiton, sapattiaan, joka päättyi tuona hetkenä, sapatin jäkeisenä hetkenä haudan pimeydessä ja nyt elämmä kahdeksanne päivän aikaa, työnteon aikaa! Eikä varmaan ole sattuma, että nuomero kahdeksa on Kristuksen luku.


Psalmi 2 ei puhu luomisesta vaan synnyttämisestä.
Mutta ei Jeesus haudassa syntynyt.
Hän on syntynyt ikuisudessa ennen aikojen alkua.

Kaksi tuhatta vuotta sitten Hän syntyi uudelleen - neitsyt Mariasta,
ja tämä tapahtui siten, että Jumala valmisti Pojalleen ruumiin
neitsyen kohtuun.

Tuo ruumis oli haudassa kolme päivää ja kolme yötä
siis prikulleen kolme vuorokautta siitä hetkestä alkaen,
kun Hänet juuri suuren sapatin alkamishetkeen mennessä saatiin hautaan.
Sen jälkeen tuo ruumis nousi ylös haudasta,
ruumis, jossa oli ja on edelleen naulojen jäljet ja keihään puhkoma kolo.
« Viimeksi muokattu: 10.04.15 - klo:09:32 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #21 : 10.04.15 - klo:10:13 »
Luuletko todella että minä olisin puhunut mitään sellaista, että Herra Jeesus ei olisi ollut olemassa ikuisuudesta lähtien? Miksi siis sellaista edes lähdet mainitsemaan??
Hänet "synnytettiin" ja "tuotiin esille" Herrana kuten psalmi2 puhuu.

Mitä tulee haudassa luomiseen niin toki siellä luotiin.
Herralle luotiin esikoisena uusi kirkastettu ylösnoisemusruumis ja jopa uudet vaateet!

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #22 : 10.04.15 - klo:16:58 »
Luuletko todella että minä olisin puhunut mitään sellaista, että Herra Jeesus ei olisi ollut olemassa ikuisuudesta lähtien? Miksi siis sellaista edes lähdet mainitsemaan??
Hänet "synnytettiin" ja "tuotiin esille" Herrana kuten psalmi2 puhuu.

Mitä tulee haudassa luomiseen niin toki siellä luotiin.
Herralle luotiin esikoisena uusi kirkastettu ylösnoisemusruumis ja jopa uudet vaateet!


Sinä aloitit edellisen viestisi näin:

Etkö ymmärtänyt?

Jumala loi uutta haudan pimeydessä, Hän loi ja "synnytti" tuossa haudan pimeydessä uutta, luoden Herralle uuden kirkastetun ruumiin, ylösnousemus ruumiin, niinkuin toisessa psalmissa on kirjoitettu


Tuohon minä vastasin.

Mitä Jeesuksen ruumiiseen tulee, siis siihen,
jonka Jumala valmisti neitsyen kohtuun,
ja joka kuoli ja haudattiin,
se nousi kirkastettuna ylös haavoineen päivineen.
Vaatteet vain jäävät hautaan.

Mutta ei Jeesus siis suinkaan syntynyt haudassa.
Psalmi 2 puhuu syntymisestä.
« Viimeksi muokattu: 10.04.15 - klo:17:01 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #23 : 10.04.15 - klo:19:42 »
kalamos kirjoitti näin;
"Mutta ei Jeesus siis suinkaan syntynyt haudassa.
Psalmi 2 puhuu syntymisestä."

Paavali todisti, että toisessa psalmissa puhutaan nimenomaan Kristuksen ylösnousemuksesta, haudan pimeydessä tapahtuneesta ihmeestä;

26 Miehet, veljet, te Aabrahamin suvun lapset, ja te, jotka Jumalaa pelkäätte, meille on tämän pelastuksen sana lähetetty.
27 Sillä koska Jerusalemin asukkaat ja heidän hallitusmiehensä eivät Jeesusta tunteneet, niin he tuomitessaan hänet myös toteuttivat profeettain sanat, joita kunakin sapattina luetaan;
28 ja vaikka he eivät löytäneet mitään, mistä hän olisi kuoleman ansainnut, anoivat he Pilatukselta, että hänet surmattaisiin.
29 Ja kun he olivat täyttäneet kaiken, mikä hänestä on kirjoitettu, ottivat he hänet alas puusta ja panivat hautaan.
30 Mutta Jumala herätti hänet kuolleista.
31 Ja hän ilmestyi useina päivinä niille, jotka olivat tulleet hänen kanssansa Galileasta Jerusalemiin ja jotka nyt ovat hänen todistajansa kansan edessä.
32 Ja me julistamme teille sen hyvän sanoman, että Jumala on isille annetun lupauksen täyttänyt meidän lapsillemme, herättäen Jeesuksen,
33 niinkuin myös TOISESSA PSALMISSA on kirjoitettu: 'Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä olen sinut synnyttänyt'.
34 Ja että hän herätti hänet kuolleista, niin ettei hän enää palaja katoavaisuuteen, siitä hän on sanonut näin: 'Minä annan teille pyhät ja lujat Daavidin armot'.


Uskothan kalamos sen.
« Viimeksi muokattu: 10.04.15 - klo:19:44 kirjoittanut nikojt »

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #24 : 11.04.15 - klo:09:36 »
kalamos kirjoitti näin;
"Mutta ei Jeesus siis suinkaan syntynyt haudassa.
Psalmi 2 puhuu syntymisestä."

Paavali todisti, että toisessa psalmissa puhutaan nimenomaan Kristuksen ylösnousemuksesta, haudan pimeydessä tapahtuneesta ihmeestä;

26 Miehet, veljet, te Aabrahamin suvun lapset, ja te, jotka Jumalaa pelkäätte, meille on tämän pelastuksen sana lähetetty.
27 Sillä koska Jerusalemin asukkaat ja heidän hallitusmiehensä eivät Jeesusta tunteneet, niin he tuomitessaan hänet myös toteuttivat profeettain sanat, joita kunakin sapattina luetaan;
28 ja vaikka he eivät löytäneet mitään, mistä hän olisi kuoleman ansainnut, anoivat he Pilatukselta, että hänet surmattaisiin.
29 Ja kun he olivat täyttäneet kaiken, mikä hänestä on kirjoitettu, ottivat he hänet alas puusta ja panivat hautaan.
30 Mutta Jumala herätti hänet kuolleista.
31 Ja hän ilmestyi useina päivinä niille, jotka olivat tulleet hänen kanssansa Galileasta Jerusalemiin ja jotka nyt ovat hänen todistajansa kansan edessä.
32 Ja me julistamme teille sen hyvän sanoman, että Jumala on isille annetun lupauksen täyttänyt meidän lapsillemme, herättäen Jeesuksen,
33 niinkuin myös TOISESSA PSALMISSA on kirjoitettu: 'Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä olen sinut synnyttänyt'.
34 Ja että hän herätti hänet kuolleista, niin ettei hän enää palaja katoavaisuuteen, siitä hän on sanonut näin: 'Minä annan teille pyhät ja lujat Daavidin armot'.


Uskothan kalamos sen.


Miksi katkaisit lainauksesi juuri ennen ratkaisevaa jaetta 35.
Sentähden hän myös toisessa paikassa sanoo:
'Sinä et salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta'.


Otan sen nyt tähän vielä Aapeli Saarisalon käännöksen mukaan:
Sen tähden myös toisaalla sanoo:
'Et salli Pyhäsi nähdä maatumista.'


Siis tuo Pyhä eli Jumalan ainosyntyinen Poika ei nähnyt katoavaisuutta.
Se ruumis, joka pantiin hautaan nousi ylös kirkastettuna ylösnousemusruumiina.
Hauta on tyhjä, mutta sinne pantu ruumis ei ole mihinkään kadonnut.

Eli Jumalan ainosyntyinen Poika tuli Isän rinnalta/helmasta/povesta
taivaasta maan päälle syntyen ihmislapseksi
ruumiissa, jonka Isä oli neitsyen kohtuun valmistanut,
ja siten Jeesus oli Ihmisen Poikana altis katoavaisuuteen,
sillä jos Hän olisi tehnyt syntiä, niin Hän ei olisi noussut kuolleista.

Ja nyt puhutaan tietenkin vain Jeesuksen ruumiista.
Hänen henkensä ei ollut haudassa sekuntiakaan,
sen Hän antoi Isän käsiin, ja se voimallistettiin välittömästi.
Ja niin Jumalan ainosyntyinen Poika astui alas tuonelaan ja julisti siellä voittonsa
ja otti tuonelan ja kuoleman avaimet ja saaliin mukaansa
ja oli hetkeä myöhemmin Jumalan Paratiisissa
vastaanottamassa ristin ryöväriä, jolle oli luvannut:
"tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa." 

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #25 : 11.04.15 - klo:11:20 »
Siis viittasiko mielestäsi Paavali toisella psalmilla Kristuksen ylösnousemiseen vaiko ei?

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #26 : 11.04.15 - klo:19:12 »
Siis viittasiko mielestäsi Paavali toisella psalmilla Kristuksen ylösnousemiseen vaiko ei?


Siis ... enkelit ovat luotuja olentoja. Mutta Jeesus ei ole enkeli.
Hän on Jumalan Poika - Ainosyntyinen.

Ja se, että Jeesus nousi kuolleista osoittaa,
että Hän todellakin oli Jumalan Poika.

Jeesusta ei siis asetettu Jumalan Pojaksi, kun Hän nousi kuolleista,
vaan sen kautta osoitettiin, että Hän on Jumalan Poika.

Eli nyt on taas käännyttävä Aapeli Saarisalon käännöksen puoleen,
kun luemme tähän liittyvän jakeen (Room 1:4)

ja pyhyyden Hengen puolesta kuolleitten nousemuksen kautta
voimassa osoitettu Jumalan Pojaksi -  Jeesuksesta Kristuksesta, Herrastamme




Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #27 : 11.04.15 - klo:20:41 »
Siis mitä ihmeen tekemistä kysymykselläni on enkeleiden kanssa tai minkään sellaisen kanssa, että Jeesus olisi luotu??

Kysyn uudestaan;

Siis viittasiko mielestäsi Paavali lainaamassani Sanan kohdassa toisella psalmilla Kristuksen ylösnousemiseen vaiko ei?

« Viimeksi muokattu: 11.04.15 - klo:20:49 kirjoittanut nikojt »

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #28 : 11.04.15 - klo:20:51 »
Ketjun ens. sivulla esitellään höpötyksiä keskiviikosta Jeesuksen kuolinpäivänä. Tuollaisia länsimaisen järjen päätelmiä joudutaan kehittelemään, kun ei tunneta kyseisen ajan ja kulttuurin sanontoja ja ajattelutapoja. Eikä tiedetä kaikkea muutakaan, mikä aiheeseen liittyy, kuten kahta käytettyä kalenteria.  En minäkään tietäisi ilman Aapeli Saarisalon kirjaa "Syntisten Vapahtaja".

Mainitussa teoksessa Aapeli esittää seikkaperäisen selvityksen kolmannen päivän problematiikasta. Kannattaa se hankkia käsiinsä. On valitettavaa, että hänen teoksensa ovat jääneet pimentoon ja niitä täytyy kaivella kirjastojen varastoista lainattavakseen. "Syntisten Vapahtajan" ostin itselleni kerran kirjaston poistomyynnistä. Uskova jää paljosta tärkeästä ja mielenkiintoisesta taustatiedosta ja selityksistä paitsi ilman Aapelin erinomaisia kirjoja, joissa hän jakaa tutkimustensa tuloksia.

Koetan lyhyesti esittää siitä olennaisimman.
Käytössä oli kaksi kalenteria. Saddukealaisten, joka oli yleisemmässä käytössä. Synoptikot (Matt., Luuk. ja Mark.) noudattavat sitä. Sen mukaan pääsiäisateria nautittiin Niisankuun 15.p. - illalla, josta kyseinen päivä alkoi. (Siis pitkäperjantain iltana).

Johannes esittää tapahtumat farisealaisten kalenterin mukaan, jossa pääsiäisateria syötiin Niisankuun 14.p. alkaessa illalla, (kiirastorstai) ja jota seuraava päivä -edelleen 14.p. - oli valmistuspäivä `(meidän pitkäperjantai). On myös muita juut.kirjallisia lähteitä, jotka ovat yhteneväisiä Joh.ev. kanssa.

Saddukeal. kalenterin mukaan ens.pääsiäispäivä sattuu aina lauantaiksi. Farisealaisen kalenterin mukaan tulkinta Moos.kirjan määräyksistä oli vähän toinen, niin että ens.pääs.p. saattoi olla muukin kuin lauantai. V. 30 Niisankuun 15. oli perjantai, jolloin saddukealaiset viettivät pääsiäisateriaa Golgatan tapahtumien jälkeen, illalla.  Farisealaiset ja Jeesus opetuslapsineen viettivät sitä  14.p. torstai-iltana.

Evankelista Johannes tuo esille, että Jeesus ristiinnaulittiin samaan aikaan, kuin kun temppelissä pääsiäislampaita teurastettiin pe-iltapäivällä.

Mutta siitä kolmannesta päivästä myöhemmin -jatkuu



« Viimeksi muokattu: 11.04.15 - klo:21:00 kirjoittanut Hilema »

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #29 : 11.04.15 - klo:21:32 »
Juutal. aikakäsitys oli ja on toisenlainen kuin meidän nykyinen ja länsimainen.
Sanonnat -kolme päivää ja yötä - kolmantena päivänä -kolmen päivän perästä- kolmanteen päivään asti -tarkoittavat kaikki samaa.

"Päivän osa  on sama kuin koko päivä." "Päivä ja yö ovat vuorokausi ja tämän ajan osa on sama kuin kokonainen" opettavat rabbit.

Osittainenkin vrk on 24 tuntia, ja muutamilla tunneillakin alkanut vrk laskettiin koko vrk:ksi.täten laskettiin, että Joona oli kalan vatsassa 3 vrk ja Jeesus oli kolme vrk haudassa. Niistä keskimmäinen ehyt ja ens. ja kolmas vain osittainen. Nämä voitiin ilmaista "kolme päivää ja yötä" tai "kolmantena päivänä".

Tätäkin Aapeli perustelee moninaisin kohdin niin R:tusta kuin muusta ajan juut. kirjallisuudesta.