Kirjoittaja Aihe: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona  (Luettu 13348 kertaa)

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #30 : 11.04.15 - klo:21:53 »
Hilema, Nisan kuun 15. päivä ei suinkaan satu aina samalle viikonpäivälle joka vuosi.

Maria meni sapatin jälkeisenä aamuna haudalle jolloin hauta oli tyhjä.
Sapatti alkaa perjantai alkuiltana auringonlaskiessa, noin klo18 aikaan ja loppuu lauantaina noin. klo18 aikaan.
Maria ei mennyt pimeällä, vaan vasta aamun sarastaessa, eli vasta sunnuntai aamulla varhain.

Sama miten pyörittelisi aika käsitteitä, niin perjantain alku illan ja varhaisen sunnuntain väliin ei mahdu kolmea päivää ja kolmea yötä, eikä käsitettä "kolmantena päivänä".



Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #31 : 11.04.15 - klo:22:00 »
Ketjun ens. sivulla esitellään höpötyksiä keskiviikosta Jeesuksen kuolinpäivänä. Tuollaisia länsimaisen järjen päätelmiä joudutaan kehittelemään, kun ei tunneta kyseisen ajan ja kulttuurin sanontoja ja ajattelutapoja. Eikä tiedetä kaikkea muutakaan, mikä aiheeseen liittyy, kuten kahta käytettyä kalenteria.  En minäkään tietäisi ilman Aapeli Saarisalon kirjaa "Syntisten Vapahtaja".

Kiitos vihjeestä. Tilasin tuon kirjan itselleni Antikka.net -myynnistä. Muuallakin niitä näyttää olevan. Hinnaksi mainitaan 6 euroa. Olen yhden kerran ollut tilaisuudessa, jossa Aapeli oli puhumassa. Omanlaisensa persoona.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #32 : 11.04.15 - klo:22:09 »
Pääsiäisen aikaan yksi linkki johti tällaiselle sivustolle. Silmäilin artikkeleita, joista yhdessä on osoitus, että edellä kuvattu päivän laskutapa on olemassa tänä päivänäkin. Lainaan siitä viikkoa selventävän alaviitteen:


http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/476744/jewish/Newlyweds.htm


FOOTNOTES
Lainaus
1.
The first day of the Sheva Brachot week is not necessarily a full 24 hours, for the day of the chupah is counted as the first day, even if the chupah was held shortly before the end of the day. Bear in mind that the Halachic day begins and ends with nightfall (see Days). Thus, if the chupah was held, for example, on Tuesday evening before nightfall, the Sheva Brachot week concludes at nightfall of the following Monday. If, however, the chupah was delayed until after dark, the Sheva Brachot continues until the onset of the following Tuesday night.
 

Suomentaen: Artikkelissa kerrotaan hääjuhlaviikosta, jonka laskeminen alkaa vihkimisestä. Ensimm. päivän pituus ei välttämättä ole täydet 24 tuntia, sillä vihkimispäivä lasketaan ensimm. päiväksi, vaikka vihkijäiset pidettäisiin vähän ennen päivän päättymistä. On pidettävä mielessä, että halachan = juut.uskonn.lain mukainen päivä alkaa ja päättyy päivän lasku/sta/uun. Joten, jos vihkiminen pidettiin esim. tiistai-iltana ennen pimeän laskeutumista, hääjuhlaviikko päättyy seuraavana maanantaina pimeän langetessa. Jos kuitenkin vihkiminen tapahtuu pimeäntulon jälkeen, kestää juhlaviikko seuraavan tiistai-illan auringonlaskuun asti.

Chupah = vihkikatos

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #33 : 11.04.15 - klo:22:13 »
Lainaus
Hilema, Nisan kuun 15. päivä ei suinkaan satu aina samalle viikonpäivälle joka vuosi.

^Aapelin mukaan saddukealaisten kalenterin mukaan niin oli, farisealaisten kalenterin mukaan ei.

En tiedä mikä kalenteri  nykyään on käytössä.


« Viimeksi muokattu: 11.04.15 - klo:22:23 kirjoittanut Hilema »

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #34 : 12.04.15 - klo:06:37 »
Ketjun ens. sivulla esitellään höpötyksiä keskiviikosta Jeesuksen kuolinpäivänä.


Ei ainakaan ihan kaikki avauksessani ollut höpötystä.
Avauksenihan alkoi pitkällä lainauksella Raamatusta,
joka paljastaa muutaman Raamatun ilmoittamista sapateista.

Toinen suora lainaukseni Raamatusta oli tämä: 

Ja kun sapatti oli ohi,
ostivat Maria Magdaleena ja Maria, Jaakobin äiti,
ja Salome hyvänhajuisia yrttejä ...
(Markus 16:1)

Kysynkin nyt sinulta, milloin naiset menivät ostamaan noita hyvänhajuisia yrttejä?
Milloin he valmistivat niistä hyvänhajuiset voiteet?
Ja milloin he menivät haudalle voidellakseen Jeesuksen näillä voiteilla?
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #35 : 12.04.15 - klo:17:51 »
Ei toki Rtun lainaukset ole höpötystä.

En ymmärrä 3 Moos. 23:3:sta muuta kuin mitä siinä lukee:
"Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti ----se on Herran sapatti missä asuttekin."

Ehkä tästä syystä esim  juutal. häitä ei vietetä sapatteina  - se on omistettu Herralle.

Kuten Saarisalon kirjasta lainasin, vaikka se saattoi olla vähän sekavaa, oli käytössä kaksi toisistaan hieman poikkeavaa juhlakalenteria. Kun ylimmäinen pappi ja useimmat hallitusmiehet kuuluivat saddukealaisiin, seurattiin heidän kalenteriaan. Ylipappi Kaifas ja appensa, entinen ylipappi Hannas, olivat saddukeuksia.

Saarisalo:
#Valmistuspäivä tarkoitti sapatinaattoa eli perjantaita ja myös erikoisen juhlan aattoa. Sana esiintyy joka evankeliumissa, mutta muodossa `pääsiäisen valmistuspäivä`, 19:14, vain Johanneksella, jonka juhlakalenteriin se soveltuu. Muut evank. puhuvat viikkosapatin valmistuspäivästä. Joh:lla "se sapatinpäivä oli suuri"  19:31, tarkoittaa sitä, että pääsiäisen juhlapäivä osui tavallisen (saddukealaisen) kalenterin mukaan viikkosapatin eli lauantain kohdalle.#

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #36 : 12.04.15 - klo:18:26 »
Lainaus
Ja kun sapatti oli ohi,
ostivat Maria Magdaleena ja Maria, Jaakobin äiti,
ja Salome hyvänhajuisia yrttejä ... (Markus 16:1)

Kysynkin nyt sinulta, milloin naiset menivät ostamaan noita hyvänhajuisia yrttejä?
Milloin he valmistivat niistä hyvänhajuiset voiteet?
Ja milloin he menivät haudalle voidellakseen Jeesuksen näillä voiteilla?

Mikä ongelma tässä on? Sapatin päätyttyä, meikäläisittäin la-iltana pimeän tultua, kaikki tavalliset askareet ovat sallittuja. Kaupankäynnille ei ole uskonn. esteitä. Israelissa kahvilat aukeavat ja osa puodeista la-iltana, sapatin päätyttyä. Naiset olisivat voineet ostaa ja valmistaa voiteet tuolloin. Tapana on haudata vainajat mahd. pikaisesti, viimeistään vrk:n kuluessa. Siitä päätellen voiteitten valmistus ei ole voinut olla päivä- eikä edes tuntikausien prosessi.

Mutta näihin on tarkka vastaus Luukkaan ev:ssa. Luuk.23: 54 -24:1 (Saarnivaaran mukaan):

Silloin oli valmistuspäivä, ja sapatti oli alkamassa.
Naiset jotka olivat Jeesuksen kanssa tulleet Galileasta, seurasivat mukana ja katselivat kuinka hänen ruumiinsa pantiin hautaan.
Palattuaan kotiinsa he valmistivat hyvänhajuisia yrttejä ja voiteita. Mutta sapatin he viettivät hiljaisuudessa lain käskyn mukaan.
Ensimmäisenä päivänä sapatin jälkeen varhain aamulla naiset tulivat haudalle tuoden mukanaan valmistamansa hyvänhajuiset yrtit.

Voiteitten ostamisen oli ehtinyt tehdä pe-iltapäivällä Jeesuksen kuoleman ja hautaanpanon välilläkin. Aamusta alkaen oli joka tapauksessa ollut selvää, että hautajaiset on edessä.

Saarnivaaran käännöksessä on alaviite koskien Mark 16:1, että kreikan aikamuoto jota käytetään, kuuluisi kääntää pluskvamperfektiksi:

Kun sapatti oli ohi...olivat ostaneet hyvänhajuisia yrttejä.

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #37 : 12.04.15 - klo:21:44 »
Katsoin noita kohtia parista engl.kiel. sekä Saarisalon käännöksestä, ja tässä näyttäisi nyt olevan pieni ristiriita Luuk. ja Mark. välillä.

Mark.16:1 sanoo, että naiset ostivat yrtit ja voiteet todellakin sapatin mentyä, lauantai-iltana auringon laskettua.
Luukkaan mukaan voide valmistettiin (ja hankittiin, koska oli arki) edellisenä iltana.


Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #38 : 13.04.15 - klo:10:53 »
Katsoin noita kohtia parista engl.kiel. sekä Saarisalon käännöksestä, ja tässä näyttäisi nyt olevan pieni ristiriita Luuk. ja Mark. välillä.

Mark.16:1 sanoo, että naiset ostivat yrtit ja voiteet todellakin sapatin mentyä, lauantai-iltana auringon laskettua.
Luukkaan mukaan voide valmistettiin (ja hankittiin, koska oli arki) edellisenä iltana.


Markushan aloittaa tuon katkelman näin:
Ilta oli jo tullut, ja oli valmistuspäivä eli sapatin aatto. (Mark 15:43)
Tuo ilmaisu paljastaa sen, että nimenomaan oli kysymys siitä
suuresta sapatista eli juhlasapatista, jonka aatto oli tuo valmistuspäivä.
Kysymys ei suinkaan ole viikkosapatista.

Vasta tuon juhlasapatin jälkeisenä arkipäivänä oli tori auki seuraavan kerran.
Ja silloin naiset menivät torille.
Sen jälkeen he menivat takaisin kotiin ja valmistivat hyvänhajuiset yrttivoiteet.
Ja sitten he viettivät viikkosapatin hiljaisuudessa.
Ja sitten viikkosapatin jälkeisenä päivänä he menivät aamulla varhain haudalle.

Ja tämä merkitsee sitä,
että täsmälleen niinkuin Jeesus oli sanonutkin, Hän oli maan povessa
kolme päivää ja kolme yötä.

Kun kivi vieritettiin haudan suulle ja iskeytyi päin kallion seinää,
oli aurinko laskenut myös sen ulkopuolella.
Siis juuri suuren sapatin alkamisesta lähtien Jeesus oli haudasa
kolme päivää ja kolme yötä,
ja tuon kolmannen päivän päätteeksi Hän nousi ylös haudasta.

Siis Jeesus nousi ylös haudasta viikon seitsemännen päivän päätteeksi lauantaiehtoona,
ja Hänet saatiin suljettua maan poveen juuri ja juuri
viikon neljännen päivän päätteeksi siihen hetkeen mennessä,
kun aurinko laski ja alkoi valmistuspäivän jälkeinen suuri sapatti eli juhlasapatti.









Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #39 : 13.04.15 - klo:11:46 »
Nyt menisi saman toistamiseksi, mitä kirjoitin aiemmin. Nähtävästi et lainkaan kyennyt ajattelemaan siltä kantilta, kuin mitä itämaisen kirjallisuuden professori ja  Israelissa jo 1920-luvulta (!) alkaen toiminut arkeologi, työnsä tuloksina on kertonut juutalaisesta aikakäsityksestä. Meistä täällä kirjoittelevista hän on taatusti pätevin mitä kulttuurisiin asioihin ja hist. tietämykseen tulee. Voin vain kehottaa lukemaan em. kirjan. Siinä on paljon muutakin mielenkiintoista, esim. oikeudenkäynnistä, jossa Jeesus tuomittiin. Saarisalo oli myös kirjoittajalahjakkuus, tekstiä on sujuvaa ja miellyttävää lukea.

En ymmärrä mitä uutta ed. viestisi tahtoo sanoa. Johanneksen ev. mukaan suuri sapatti oli se, kun  viikkosapatti eli lauantai meni päällekkäin ens. pääsiäispäivän kanssa saddukeal. kalenterin mukaan. Tämänhän jo totesin.
Sapatin päätyttyä auringon laskettua kaupankäynti saattoi alkaa. Mistä tiedät että tori oli auki vasta seur. aamuna, tai että voiteet ostettiin torilta eikä jostain kauppapuodista, jonka yksityisyrittäjä avasi sapatin päätyttyä lauantai -iltana?   





Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #40 : 13.04.15 - klo:12:14 »
Toinen aikamääre joka ei käy yksyhteen meidän käsityksemme kanssa samasta asiasta, on"ilta". Tämän muistan Aapelin muusta kirjasta. Nimittäin, tuolloin oli kolmenlaisia iltoja.

Ensimmäinen ilta oli klo n.12-15. Eli keskipäivä/alkuiltapäivä meikäläisittäin.
Toinen oli iltojen välinen aika tuosta auringonlaskuun.
Kolmas oli iltahämärä auringonlaskusta kolmannen tähden ilmaantumiseen taivaalle.

Opetuslapset olivat myrskyssä iltapäivällä matkalla toiselle puolen järveä.

Jos tätä ei tiedetä eikä oteta huomioon, kirjaimellinen r-tulkinta voi viedä metsikköön.

« Viimeksi muokattu: 13.04.15 - klo:12:17 kirjoittanut Hilema »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #41 : 13.04.15 - klo:16:33 »
Ketjun ens. sivulla esitellään höpötyksiä keskiviikosta Jeesuksen kuolinpäivänä. Tuollaisia länsimaisen järjen päätelmiä joudutaan kehittelemään, kun ei tunneta kyseisen ajan ja kulttuurin sanontoja ja ajattelutapoja. Eikä tiedetä kaikkea muutakaan, mikä aiheeseen liittyy, kuten kahta käytettyä kalenteria.  En minäkään tietäisi ilman Aapeli Saarisalon kirjaa "Syntisten Vapahtaja".

Kiitos vihjeestä. Tilasin tuon kirjan itselleni Antikka.net -myynnistä. Muuallakin niitä näyttää olevan. Hinnaksi mainitaan 6 euroa. Olen yhden kerran ollut tilaisuudessa, jossa Aapeli oli puhumassa. Omanlaisensa persoona.

En vahvistanut tilaustani ekapaikasta, koska hintatieto ei ollut oikea. Sainkin kirjan puoleen hintaan Vantaan Antikvariaatista. Tullee lähipäivinä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #42 : 13.04.15 - klo:19:08 »
Saisinko kalamos sinulta kuittauksen kysymykseeni, viittasiko Paavali toisella psalmilla Kristuksen ylösnousemukseen vaiko ei!?

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #43 : 14.04.15 - klo:08:19 »
Saisinko kalamos sinulta kuittauksen kysymykseeni, viittasiko Paavali toisella psalmilla Kristuksen ylösnousemukseen vaiko ei!?


Viittasi sillä tavalla kuin tuohon kysymykseesi olen jo vastannut.

kalamos kirjoitti näin;
"Mutta ei Jeesus siis suinkaan syntynyt haudassa.
Psalmi 2 puhuu syntymisestä."

Paavali todisti, että toisessa psalmissa puhutaan nimenomaan Kristuksen ylösnousemuksesta, haudan pimeydessä tapahtuneesta ihmeestä;

26 Miehet, veljet, te Aabrahamin suvun lapset, ja te, jotka Jumalaa pelkäätte, meille on tämän pelastuksen sana lähetetty.
27 Sillä koska Jerusalemin asukkaat ja heidän hallitusmiehensä eivät Jeesusta tunteneet, niin he tuomitessaan hänet myös toteuttivat profeettain sanat, joita kunakin sapattina luetaan;
28 ja vaikka he eivät löytäneet mitään, mistä hän olisi kuoleman ansainnut, anoivat he Pilatukselta, että hänet surmattaisiin.
29 Ja kun he olivat täyttäneet kaiken, mikä hänestä on kirjoitettu, ottivat he hänet alas puusta ja panivat hautaan.
30 Mutta Jumala herätti hänet kuolleista.
31 Ja hän ilmestyi useina päivinä niille, jotka olivat tulleet hänen kanssansa Galileasta Jerusalemiin ja jotka nyt ovat hänen todistajansa kansan edessä.
32 Ja me julistamme teille sen hyvän sanoman, että Jumala on isille annetun lupauksen täyttänyt meidän lapsillemme, herättäen Jeesuksen,
33 niinkuin myös TOISESSA PSALMISSA on kirjoitettu: 'Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä olen sinut synnyttänyt'.
34 Ja että hän herätti hänet kuolleista, niin ettei hän enää palaja katoavaisuuteen, siitä hän on sanonut näin: 'Minä annan teille pyhät ja lujat Daavidin armot'.


Uskothan kalamos sen.


Miksi katkaisit lainauksesi juuri ennen ratkaisevaa jaetta 35.

Sentähden hän myös toisessa paikassa sanoo:
'Sinä et salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta'.


Otan sen nyt tähän vielä Aapeli Saarisalon käännöksen mukaan:
Sen tähden myös toisaalla sanoo:
'Et salli Pyhäsi nähdä maatumista.'


Siis tuo Pyhä eli Jumalan ainosyntyinen Poika ei nähnyt katoavaisuutta.
Se ruumis, joka pantiin hautaan nousi ylös kirkastettuna ylösnousemusruumiina.
Hauta on tyhjä, mutta sinne pantu ruumis ei ole mihinkään kadonnut.

Eli Jumalan ainosyntyinen Poika tuli Isän rinnalta/helmasta/povesta
taivaasta maan päälle syntyen ihmislapseksi
ruumiissa, jonka Isä oli neitsyen kohtuun valmistanut,
ja siten Jeesus oli Ihmisen Poikana altis katoavaisuuteen,
sillä jos Hän olisi tehnyt syntiä, niin Hän ei olisi noussut kuolleista.

Ja nyt puhutaan tietenkin vain Jeesuksen ruumiista.
Hänen henkensä ei ollut haudassa sekuntiakaan,
sen Hän antoi Isän käsiin, ja se voimallistettiin välittömästi.
Ja niin Jumalan ainosyntyinen Poika astui alas tuonelaan ja julisti siellä voittonsa
ja otti tuonelan ja kuoleman avaimet ja saaliin mukaansa
ja oli hetkeä myöhemmin Jumalan Paratiisissa
vastaanottamassa ristin ryöväriä, jolle oli luvannut:
"tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa." 

Siis viittasiko mielestäsi Paavali toisella psalmilla Kristuksen ylösnousemiseen vaiko ei?


Siis ... enkelit ovat luotuja olentoja. Mutta Jeesus ei ole enkeli.
Hän on Jumalan Poika - Ainosyntyinen.

Ja se, että Jeesus nousi kuolleista osoittaa,
että Hän todellakin oli Jumalan Poika.

Jeesusta ei siis asetettu Jumalan Pojaksi, kun Hän nousi kuolleista,
vaan sen kautta osoitettiin, että Hän on Jumalan Poika.

Eli nyt on taas käännyttävä Aapeli Saarisalon käännöksen puoleen,
kun luemme tähän liittyvän jakeen (Room 1:4)

ja pyhyyden Hengen puolesta kuolleitten nousemuksen kautta
voimassa osoitettu Jumalan Pojaksi -  Jeesuksesta Kristuksesta, Herrastamme


Siis Jeesus ei millään tavoin syntynyt haudassa. 
Hän oli syntynyt jo ikuisuudessa, aikanaan myös ihmiseksi.
Jeesuksesta ei millään tavoin tullut Jumalan Poikaa vasta haudassa.
Häntä ei myöskään millaan tavoin luotu haudassa.
Se liha ja luu, mikä pantiin hautaan, nousi ylös haudasta haavoineen päivineen.

Nyt sinä olet antanut ymmärtää,
että Jumala ei voinut herättää Jeesuksen ruumista kuolleista
viikkosapatin päätteeksi eli kolmantena päivänä,
koska Jumala lepää sapattina.

Tämä on todella outo ajatus Raamatun valossa, 
sillä Jeesus nimenomaan puolusti omaa työntekoaan sapattisin sillä perusteella,
että Hänen Isänsäkin yhäti tekee työtä.

Tämän jälkeen Jeesus tapasi hänet temppelissä ja sanoi hänelle:
"Sinä olet tullut terveeksi.
Älä enää tee syntiä, ettei sinulle tapahtuisi mitään pahempaa." 

Mies lähti sieltä ja ilmoitti juutalaisille,
että Jeesus oli tehnyt hänet terveeksi.
Juutalaiset alkoivat vainota Jeesusta sen tähden,
että hän teki tällaista sapattina.
Mutta Jeesus vastasi heille:

"Minun Isäni on tehnyt työtä tähän asti ja tekee yhä, ja niin teen minäkin." 
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa nikojt

  • Viestejä: 56
Vs: Jeesus antoi henkensä Suuren Sapatin edellä keskiviikkona
« Vastaus #44 : 14.04.15 - klo:09:11 »
No minä kalamos voin vastata sillä sinä et näemmä halua.
Kyllä Paavali nimenomaan viittasi toisessa psalmissa Kristuksen ylösnousemukseen.
Alkukielen sana jota toinen psalmi käyttää tässä yhteydessä, joka suomeksi on käännetty syntymiseen, kääntyy myös sanoiksi " tuoda esiin ".

Paavali siis juhlallisesti todisti, että ylösnousemuksessa Jumala on tuonut Jeesuksen jälleen esille Herrana! Hän on jälleen korotettu asemaansa joka Hänellä kirkkaudessa jo aikojen alussa oli.