Kirjoittaja Aihe: Parannuksen tarve  (Luettu 3547 kertaa)

Ifa

  • Vieras
Parannuksen tarve
« : 05.09.18 - klo:16:47 »
Tekeekö uskovainen syntiä, tarvitseeko tehdä parannusta? Vertauksessa kadonneesta lampaasta 99 lammasta "eivät parannusta tarvitse". Ovatko jo löydetyt lampaat synnittömiä? Jeesuksen sanottiin tulleen ottamaan pois maailman synnin ja vapahtamaan kansansa heidän synneistään. Ja jonka Poika tekee vapaaksi, hän on todellisesti vapaa.

Paljon muitakin kohtia on, joihin synnittömyyden opettajat perustavat oppinsa. Ja kaikki ne kohdat, joissa viitataan puhdistautumiseen ja synnin poislaittamiseen (jopa Isämeidän-rukous), on kuulemma tarkoitettu uskosta osattomille.

Parannusta ja anteeksiantoa tarvitseva uskovainen elää väärän rauhan valheessa ja jos joku uskova uskaltaa sanoa ääneen tällaisen tarpeen, hän ei ole koskaan uudestisyntynytkään.

Paavali on ymmärretty täysin väärin, hän kuulemma noudatti tarkasti Tooraa eikä opettanut olevansa uskova ihminen, joka tekee sitä mitä ei tahdo. Tästä päästäänkin kysymykseen: onko synnittömyysopetuksella ja Toora-vakaumuksellisuudella (tarkoitan juutalaisuuden juhlia, sapattisäädöksiä, tiettyä pukeutumista noudattavia) yhteyttä? Jeesuksen seuraajan kuuluu vaeltaa niinkuin Hän vaelsi, eli viettää mm. lehtimajanjuhlaa, koska Jeesuskin meni näille juhlille, myös Paavali. Ymmärrän Jeesuksen seuraamisen olevan ihan muuuta kuin tuo. En tiedä, ovatko nuo kaksi yhteydessä toisiinsa, mutta sellainen vaikutelma on tullut.

Suomessa leviää tällainen suuntaus. Tätä edustavia opettajia kiertää pitämässä tilaisuuksia. Oletteko törmänneet heihin, olleet kuulemassa heidän julistustaan? Olen suunnitellut meneväni, kunhan sopiva tilaisuus löytyy.

Tällä viestillä en missään tapauksessa halua pahoittaa kenenkään mieltä. Jos niin kuitenkin käy, kerrothan, jotta voin heti poistaa tekstin. Olen vain hyvin hämmentynyt tällaisesta, en tiedä mitä ajatella.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #1 : 05.09.18 - klo:17:30 »
Paavali kirjoittaa:

"Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.

 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
(Room. 7: 14-25)

Mitenkähän "synnittömät" käsittävät em. tekstin?
Tosin ko. kohta on luettava osana Paavalin opetusta laista ja synnistä, jota on
Roomalaiskirjeen 6. - 8. luvuissa.
Mutta Paavali korostaa tuossakin sitä, että uskova on syntinen,
mutta armahdettu.
Armo on anteeksisaamista, mutta ei syntisyyden poistamista.

Kaikkein pisimmällekin pyhittyneeksi itsensä kokeva pitkäaikaisuskova on kuitenkin samalla viivalla juuri uskoon tulleen kanssa.
Hänenkin pyhyytensä on pelkästään Kristuksen kertakaikkista vanhurskautta,
ja se on ihmisellä vain lainassa.
Henkilön olemus ja teot voivat tulla pyhemmiksi ja hurskaammiksi kuin toisilla,
mutta ihmisyksilönä hänestä ei tule pyhää eikä vanhurskasta
eikä synnitöntä ennen kuin aikanaan Jumalan luona-
mikäli pysyy uskossa.

Ifa

  • Vieras
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #2 : 05.09.18 - klo:17:51 »
Paavali on ymmärretty väärin, näin he sanovat. Siinä Paavali kuvaa syntiensä kanssa kamppailevaa, uskosta osatonta ihmistä heidän mukaansa. Kaikkeen on selitys. Sellainen uskova, joka ei tunnustaudu synnittömäksi arkisessa elämässään, on synnin puolustaja.

Niin ja juhlien juhlimattomuus on tottelemattomuutta, joka vie eroon Jumalasta.

Aika järkyttävää minusta.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #3 : 05.09.18 - klo:17:57 »
Opeista huolimatta uskovakin on melko pitkalle sokea omista synneistaan. Joka kerta kun uskova tekee parannusta, on kyse Pyhan Hengen tyosta .

Ifa

  • Vieras
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #4 : 05.09.18 - klo:18:05 »
Noinhan terveesti uskossa oleva asian ymmärtää, että parannuskin on suurta armoa. Nyt on vain leviämässä tällainen liikehdintä ja opetus. Se on jotakin kummallista väärinymmärtämistä, johon ei pääse mikään oikea läpi.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #5 : 05.09.18 - klo:18:25 »
Kuulin tuon tulkinnan Paavalin kirjoituksesta joskus 90 luvulla äärikalvinistiseurakunnassa.
En tiedä kuinka reformoitu uskonkäsitys vaikuttaa nykyään Suomessa, siis minkälaista jälkeä se saa aikaan.

Ja sitten myös tuo toorauskovaisuus on jotain muuta.
Ihme juttu. Jeesushan sanoi suoraan että laki on se joka tuomitsee meidät. Eli siinä laitetaan turva johonkin joka tulee tuomitsemaan meidät.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #6 : 05.09.18 - klo:19:11 »
Niin, parannus on kääntymistä. Kääntymistä Jeesuksen puoleen. Sitäkään ihminen ei "ominpäin" tee, vaan Pyhä Henki saa senkin aikaiseksi.

Parannus sanalla on vähän ikävä kaiku joskus, kun ihmiset sotkevat sen itsensä paranteluun. Niin se vaan on, että ei uskosta ja uskonelämästä (parannuksineen) tule yhtään mitään ilman Jeesusta. Ei ihmisestä ole.

Aina kun ihminen koettaa saada apua elämäänsä tai lähempää yhteyttä Jumalaan ja kääntää katseen itseensä, homma ei voi kuin mennä pieleen. Katse on nostettava edelleen tänä päivänäkin sinne tolpan nokkaan nostettuun vaskikäärmeeseen.
Ihmisroska

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #7 : 05.09.18 - klo:20:34 »
Minä ymmärrän kirjoituksista, että jokaisesta kiusauksesta on valmistettu ulospääsy niin että voimme ne kestää. Eli käyttämällä joka kiusauksessa tuota Jumalan valmistamaa ulospääsyä, emme tee koskaan syntiä.

Toki uskovalle on olemassa ”turvaverkko” jos joskus lankeaakin. Jeesus kuoli syntiemme sovitukseksi ja anteeksisaamiseksi noin 2000 vuotta ennenkuin teimme ainuttakaan syntiä, joten se sovitus kattaa koko elämämme synnit, olivatpa ne tällä hetkellä meille menneitä tai tulevia.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #8 : 05.09.18 - klo:20:47 »
Mutta otsikkoon vastaten, niin jos tekee syntiä niin silloin on parannuksen tarve. Mutta ei silloin ole tarvetta parannukseen, kun ei ole tehnyt syntiä. Eli parannuksen tarve ei ole mikään staattinen olotila.

Pyhitys ja pyhityksen tarve on sitten eri asia, se on jatkuvaa jokaisella. Jotkut ehkä sekoittavat pyhityksen ja parannuksen tarpeet?

Ifa

  • Vieras
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #9 : 05.09.18 - klo:20:51 »
Minä ymmärrän kirjoituksista, että jokaisesta kiusauksesta on valmistettu ulospääsy niin että voimme ne kestää. Eli käyttämällä joka kiusauksessa tuota Jumalan valmistamaa ulospääsyä, emme tee koskaan syntiä.
Mitenhän tämän sanottavani muotoilisin...kiusauksiin lankeamisen kautta tehdyt synnit ovat minimaalisen pienilukuisia, tämä on oma kokemus. Syntisyys ja raadollisuus on jotakin totaalista. Ellei Jumalan vielä suurempi ylenpalttinen armo olisi ilmestynyt, olisin tehnyt epätoivoisen teon, ja sitä ennen menettänyt järkeni.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #10 : 05.09.18 - klo:21:00 »
Niin. Jos tiedostaa kiusauksen, niin sehän on jo melko paljon.
Toinen juttu on kun tekee jotain mikä lähtee niin paljon omasta luonnosta, että se toteaminen synniksi on melko kaukana. Omassa mielessä. Toisille se voi olla ilmeisestä. Tietty jos siinä on sitten avoin palautteelle niin hieno juttu. Mutta tuppaa helposti defenssit päälle jos joku huomauttaa jostain.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #11 : 05.09.18 - klo:21:11 »
Joskus on vaikea kuunnella "opetusta" parannuksesta jos "opettaja" on ymmärtänyt synnin kovin pinnallisesti. Tulee sellainen olo, että mitäpä jos ensin yhdessä miettisimme sitä käsitystä synnistä ihan vaikka Raamattu kourassa.
Ihmisroska

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #12 : 05.09.18 - klo:21:23 »
Ymmärsin että tässä puhutaan tietoisesta parannuksen tekemisestä määrätystä tekemästään synnistä. Synti ja syntisyys on aiheena toki paljon laajempi ja syvempi, mutta itse vastasin tuohon avaukseen joka alkaa kysymyksellä ”Tekeekö uskova syntiä”.

Ja minun näkemykseni mukaan kaikki tekemämme synnit ovat kiusaukseen lankeamista.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #13 : 05.09.18 - klo:21:25 »
Onko uskova armon tarpeessa joka päivä?
Ihmisroska

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Parannuksen tarve
« Vastaus #14 : 05.09.18 - klo:21:33 »
Onko uskova armon tarpeessa joka päivä?

Ei ainoastaan joka päivä, vaan joka hetki.