Kirjoittaja Aihe: Mistä vaikutuksesta on kyse? Pyhästä Hengestä, ihmisen omasta vai jostain muusta  (Luettu 66668 kertaa)

Lydia

  • Vieras
Onhan tuo ajatus ihmisen kääntymisessä Jumalan puoleen Raamatussa hyvin yleinen ajatus ja Jumala on luvannut vasta ihmisen rukoukseen ja hätään jne, ei sitä Saarisalo yhdellä niin-sanan pois jättämisellä voi tyhjäksi tehdä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Kai meiltä kuitenkin odotetaan jotakin muutakin kuin passiivista uskoa.

"Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.

 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
 Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
 Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
 ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.

 Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.

 Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?

 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut."
(Jaak. 2: 19-26)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Mikä kestää lopussa, se kestää myöskin matkan varrella. Vaikka minulla ei ole näyttää mitään tekoja, niin vetoan siihen tekoon, mikä tehtiin Golgatalla. Muuta minulla ei ole.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Taisto

  • Vieras
Kai meiltä kuitenkin odotetaan jotakin muutakin kuin passiivista uskoa.

"Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.

 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
 Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
 Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
 ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.

 Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.

 Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?

 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut."
(Jaak. 2: 19-26)
Tässäpä se suuri paradoksi taitaakin olla. Jumala ei vaadi meiltä mitään - ja vaatii kaiken.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Onhan tuo ajatus ihmisen kääntymisessä Jumalan puoleen Raamatussa hyvin yleinen ajatus ja Jumala on luvannut vasta ihmisen rukoukseen ja hätään jne, ei sitä Saarisalo yhdellä niin-sanan pois jättämisellä voi tyhjäksi tehdä.

Ydin on kuitenkin siinä, että Jumala on jo lähestynyt ihmistä. On aika outo ajatus, että ihminen voisi olla aloitteen tekijä. Ihminen voi korkeintaan vastata kutsuun. "Ei kukaan voi tulla minun työköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä…" (Joh. 6:44).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Onhan tuo ajatus ihmisen kääntymisessä Jumalan puoleen Raamatussa hyvin yleinen ajatus ja Jumala on luvannut vasta ihmisen rukoukseen ja hätään jne, ei sitä Saarisalo yhdellä niin-sanan pois jättämisellä voi tyhjäksi tehdä.

Ydin on kuitenkin siinä, että Jumala on jo lähestynyt ihmistä. On aika outo ajatus, että ihminen voisi olla aloitteen tekijä. Ihminen voi korkeintaan vastata kutsuun. "Ei kukaan voi tulla minun työköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä…" (Joh. 6:44).

Ei kai kukaan ole sellaista täällä väittänytkään, etteikö Jumala ole se joka vetää ihmistä tykönsä. Siitä huolimatta ihmiselle on jäänyt oma osuutensa lähestyä Jumalaa kiitoksin ja rukouksin.

Lydia

  • Vieras
Jumala antaaPyhän Hengen antaa uskovaan, eli Jumala ihmisen tykönä, totta ihmeessä ihminen kurottautuu Jumalaa kohti tai ainakin pitäisi.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Mikä kestää lopussa, se kestää myöskin matkan varrella. Vaikka minulla ei ole näyttää mitään tekoja, niin vetoan siihen tekoon, mikä tehtiin Golgatalla. Muuta minulla ei ole.
Ei minullakaan ole mitään hyviä tekoja, joita voisin lisäillä Jeesuksen syntiuhriin itseni pelastamiseksi.

Jotakin Jumala kuitenkin haluaa ilmoittaa, koska Hän on antanut meille Jaakobin kautta tiedon, että vanhurskauteen tarvitaan uskoa ja tekoja.

Käsitän tekojen tarkoittavan, että meidän pitäisi olla valmiit luottamaan Jumalaan mahdottomissakin tilanteissa ja tekemään omituisiakin asioita, jos koemme Herran niin tahtovan.
Ehkä myös jostakin kivasta luopuminen voi olla vanhurskauden teko, jos kokee Jumalan haluavan sellaista.
Parannuksen tekeminen eli määrätietoinen jostakin synniksi tai pahaksi tietämästään tottumuksesta luopuminen on kai myös Jumalalle mieluinen teko.

Yleensä hyvien ja Jumalan tahdon mukaisesti asioiden tekeminen ei lisää pelastumismahdollisuuksiamme,
koska omilla ansioilla emme voi kuitenkaan pelastua.

Mutta Jumalan äänen kuunteleminen ja Raamatun ohjeiden tosissaan ottaminen ovat osa
sitä elämää, jota Raamatussa kutsutaan Hengessä vaeltamiseksi (Gal. 5:16).

Taisto

  • Vieras
Mikä kestää lopussa, se kestää myöskin matkan varrella. Vaikka minulla ei ole näyttää mitään tekoja, niin vetoan siihen tekoon, mikä tehtiin Golgatalla. Muuta minulla ei ole.
Eiväthän meidän teot ole sellaisia, että me niihin jotenkin voisimme vedota. Mutta: pelastus
koskee myös tätä ajallista elämää, Jumalalla on ihmisiä kohtaan hyvä tahto, käsittääkseni
Hän iloitsee siitä että Hänen rakastamiensa ihmisten ajallinen elämä muuttuu paremmaksi.
Niin että itse voimme iloita Jumalan teoista elämässämme, ja että voimme myös tehdä
ja tuottaa toisilla hyvää - kenties jopa johdattaa toisia elämän tielle...

(Ja sivukommenttina: oletko huomannut, että sinulle on viesti myös valokuvaus-ketjussa...)
« Viimeksi muokattu: 06.02.14 - klo:19:17 kirjoittanut Taisto »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Jaak.4:8:ssa aapelilta -joka väittää olevansa sanatarkka -puuttuu niin sana:

Lähestykää Jumalaa, Hänkin lähestyy teitä.

Tämä on oiva esimerkki siitä, kuinka pieni ylimääräinen sana tai välimerkki voi muuttaa koko ajatuksen.


1992 -käännös:
"Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, synnintekijät, puhdistakaa sydämenne, te kahtaalle horjuvat!"

Svenska Bibeln 1917:
"Nalkens Gud, skall han nalkas eder. Renen edra händer, I syndare, och gören edra hjärtan rena, I människor med delad håg."

Folkbibeln:
"Närma er Gud, skall han närma sig er. Gör era händer rena, ni syndare, och rena era hjärtan, ni tvehågsna."


Danske Bibeln:
" holder eder nær til Gud, så skal han holde sig nær til eder! Renser Hænderne, I Syndere! og lutrer Hjerterne, I tvesindede!"


Norske Bibelen 1930:
"hold eder nær til Gud, og han skal holde sig nær til eder! Tvett hendene, I syndere, og rens hjertene, I tvesinnede!"


King James:
" Draw nigh to God, and he will draw nigh to you. Cleanse your hands, ye sinners; and purify your hearts, ye double minded."


Young's literal
"draw nigh to God, and He will draw nigh to you; cleanse hands, ye sinners! and purify hearts, ye two-souled!"


Darby Bible:
"Draw near to God, and he will draw near to you. Cleanse your hands, sinners, and purify your hearts, ye double-minded."


American standard:
"Draw nigh to God, and he will draw nigh to you. Cleanse your hands, ye sinners; and purify your hearts, ye doubleminded."


International standard:
"Come close to God, and he will come close to you. Cleanse your hands, you sinners, and purify your hearts, you double-minded. "


World English Bible:
"Draw near to God, and he will draw near to you. Cleanse your hands, you sinners; and purify your hearts, you double-minded."


Green's literal
"Draw near to God, and He will draw near to you. Cleanse your hands, sinners! And purify your hearts, double minded ones!"


Lutherbibel 1912:
"nahet euch zu Gott, so naht er sich zu euch. Reiniget die Hände, ihr Sünder, und macht eure Herzen keusch, ihr Wankelmütigen."


Russkaja Biblija:
"Приблизьтесь к Богу, и приблизится к вам; очиститеруки, грешники, исправьте сердца, двоедушные."




Näyttäisi siltä, että suomen, ruotsin, tanskan ja saksankielisissä käännöksissä on käytetty sanaa 'niin'

Norjalaisessa, englannin ja venäjän kielisissä Raamatuissa on sana 'ja'



Jos miettii Raamattua laajasti, on mielestäni itsestään selvää, että Jumala on ollut aloitteellinen. Jumala on lähestynyt ihmistä ilman, että olisi ehtoa jos ihminen lähestyy.




Lydia

  • Vieras
Mutta tuo sanan kohta on uskoville..entä tämä: tulkaa minun tyköni kaikki työtä tekevät ja raskautetut niin minä annan teille levon. Mielestäni Raamatussa korostuu ihmisen osuus rukouksin ja pyynnöihin joihin Jumala on sitten luvannut vastata.
Kuten varmaan jo onkin painotettu sitä ettei pelastukseen ihminen tule ellei Jumala siihen vedä.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
"Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Veljet, mitä meidän pitää tehdä?"

 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.

 Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä -- keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

 Pietari jatkoi vielä puhettaan. Hän vetosi heihin ja kehotti: "Antakaa pelastaa itsenne, ettette hukkuisi tämän kieroutuneen sukupolven mukana."
 Ne, jotka ottivat hänen sanomansa vastaan, kastettiin, ja uskovien joukkoon tuli sinä päivänä lisää noin kolmetuhatta henkeä."  (Ap.t. 2:37-41)

Jotakin ihmisen on siis tehtävä sen jälkeen kun Herra on kutsunut,
esim. meidän tulee ottaa evankeliumi vastaan, kääntyä, saada syntien anteeksiantamus sekä antaa
kastaa itsemme.

Silloin saamme lahjaksi Pyhän Hengen.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Pyhä Henki
« Vastaus #87 : 16.02.14 - klo:18:42 »
Paljonkohan kielilläpuhumisissa on toiselta matkittua tai opittua?
Siis niin, että puhuja ei ole itse aitoa kielilläpuhumiskokemusta saanut.
Sellaista laittoi miettimään se, kun huomasin netistä kertomuksen, jossa oman kertomuksensa mukaan aidosti kielillä puhuvan undulaatti alkoi matkia kieltä.

Lainaus käyttäjältä: Blixt toisella foorumilla
Lopuksi merkillinen (tosi)tapaus:

Minulla oli undulaatti, jota olin turhaan opettanut puhumaan. Kun puhuin ensimmäisenä iltana kotona ääneen ja olin ilmeisen innostunut Jumalan hyvyydestä, undulaatti puhui seuraavana aamuna samaa kieltä. Matkivat linnuthan puhuvat erityisesti ihmisten painokkaissa tunnetiloissa lausumia lauseita

http://uskojaelama.net/arkisto/index.php?topic=919.0

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Minä taas olen puhunut Jumalan antamasta Pyhän Hengen voimasta, en ihmistekoisesta.
Nyt tullaankin siihen tärkeään kysymykseen, mistä voi tietää mikä voima on Jumalasta ja mikä ei. Näyttää nuo estradilla esillä olevatkin menevän vipuun.

Eroitan Pyhän Hengen muusta.

Sinulla olisi paljon työsarkaa Suomen Siionissa. Erittäin monet johtajatkaan eivät osaa erottaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Minä taas olen puhunut Jumalan antamasta Pyhän Hengen voimasta, en ihmistekoisesta.
Nyt tullaankin siihen tärkeään kysymykseen, mistä voi tietää mikä voima on Jumalasta ja mikä ei. Näyttää nuo estradilla esillä olevatkin menevän vipuun.

Eroitan Pyhän Hengen muusta.

Sinulla olisi paljon työsarkaa Suomen Siionissa. Erittäin monet johtajatkaan eivät osaa erottaa.

On sen verran kokemuksia siitä kun Pyhä Henki koskettaa, että todellakin eroitan kaikesta muusta. Voipi olla että eroitan muutenkin kuin omassa kokemuksessa.