Kirjoittaja Aihe: Mistä vaikutuksesta on kyse? Pyhästä Hengestä, ihmisen omasta vai jostain muusta  (Luettu 66756 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla

Tämän foorumin tendenssi on pelko liiallisesta Pyhän Hengen korostamisesta, hengellisistä ylilyönneistä. Ei uskota, että Pyhä Henki ei eksy toimimaan väärällä tavalla, väärässä paikassa tai väärällä ajalla.
Ei Pyhä Henki eksy. Uskovat eksyvät luulemaan Pyhän Hengen toiminnaksi sellaista mikä ei sitä ole. Uusille kirkkauden tasoille pääseminen ei sitä ole. Eikä kaatumiset Markon takin heilautuksen vaikutuksesta.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla

En ole havainnut pienintäkään huolta "alilyönneistä" eli hengettömyydestä, unohdetaan, ikäänkuin, Jeesuksen sanat "ilman minua, te ette voi mitään tehdä" ja "uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne".
Koska nämä ennustukset toteutuvat vain ihmisen yhteistyöllä, ihmisen osuus on vain pitää tila Pyhälle Hengelle puhtaana, joka puhtaus on Pyhän Hengen työ.
Pyhän Hengen toiminnan ja ilmiöt voi ihminen itsessään estää, rajottaa ja tukahduttaa. Vain tästä tulisi olla huolissaan, mutta tätä huolta ei tällä foorumilla esiinny.  Myös "Henkeä älkää sammutta, profetoimista älkää halveksuko", kertoo, mihin inhimillinen "järjestys" luonnostaan pyrkii, pääsääntöisesti.
Tuosta alleviivatusta voitaisiin puhua enemmänkin. Kuulisin mielelläni kommentteja useammaltakin, kuinka tuon näette ja mitä uskotte.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6775
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)

En ole havainnut pienintäkään huolta "alilyönneistä" eli hengettömyydestä, unohdetaan, ikäänkuin, Jeesuksen sanat "ilman minua, te ette voi mitään tehdä" ja "uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne".
Koska nämä ennustukset toteutuvat vain ihmisen yhteistyöllä, ihmisen osuus on vain pitää tila Pyhälle Hengelle puhtaana, joka puhtaus on Pyhän Hengen työ.
Pyhän Hengen toiminnan ja ilmiöt voi ihminen itsessään estää, rajottaa ja tukahduttaa. Vain tästä tulisi olla huolissaan, mutta tätä huolta ei tällä foorumilla esiinny.  Myös "Henkeä älkää sammutta, profetoimista älkää halveksuko", kertoo, mihin inhimillinen "järjestys" luonnostaan pyrkii, pääsääntöisesti.
Tuosta alleviivatusta voitaisiin puhua enemmänkin. Kuulisin mielelläni kommentteja useammaltakin, kuinka tuon näette ja mitä uskotte.

Minusta tuossa lihavoidussa on jo sinänsä ristiriita.

"Ihmisen osuus on luottaa Jumalaan ja hänen toimintaansa, evankeliumin suunnattomaan voimaan. Ihmisen osa on pysyä paikallaan, jotta Jumala voisi olla liikkeellä. Ihmisen osa on levätä, jotta Jumala voisi olla aktiivinen ja toimia. Ihmisen osa on olla osaton, jotta Jumala saisi kaikki osat. Hän haluaa toimia, olla aktiivinen ja vastata elämästämme!"

Jaakko Pirttiaho, Armo - kadotettu aarre
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Tarck Aili J.A.

  • Viestejä: 146
Tämän foorumin tendenssi on pelko liiallisesta Pyhän Hengen korostamisesta, hengellisistä ylilyönneistä. Ei uskota, että Pyhä Henki ei eksy toimimaan väärällä tavalla, väärässä paikassa tai väärällä ajalla.

En ole havainnut pienintäkään huolta "alilyönneistä" eli hengettömyydestä, unohdetaan, ikäänkuin, Jeesuksen sanat "ilman minua, te ette voi mitään tehdä" ja "uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne".
Koska nämä ennustukset toteutuvat vain ihmisen yhteistyöllä, ihmisen osuus on vain pitää tila Pyhälle Hengelle puhtaana, joka puhtaus on Pyhän Hengen työ.
Pyhän Hengen toiminnan ja ilmiöt voi ihminen itsessään estää, rajottaa ja tukahduttaa. Vain tästä tulisi olla huolissaan, mutta tätä huolta ei tällä foorumilla esiinny.  Myös "Henkeä älkää sammutta, profetoimista älkää halveksuko", kertoo, mihin inhimillinen "järjestys" luonnostaan pyrkii, pääsääntöisesti.

Korostin punaisella tuosta tekstistä kolme kohtaa, joihin vastaan.
- Uskon, että Pyhä Henki ei eksy toimimaan väärällä tavalla. Pyhä Henki toimii aina oikealla tavalla. Tosin kaikki henget, joiden väitetään olevan Pyhä Henki, eivät sitä ole. Raamatussa sanotaan, että "Älkää jokaista henkeä uskoko!" ja tämä on varoitus uskoville, jotta eivät pitäisi jokaista henkeä automaattisesti Pyhänä Henkenä. Kehotetaan myös koettelemaan henget.

Lainaus
1.Johanneksen kirje 4:1   
Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.

- Kyllä noista alilyönneistä / hengettömyydestäkin tulisi olla huolissaan. Silti ei pidä lähteä seuraamaan kritiikittömästi mitä tahansa, missä vaan on joku henki, sillä perusteella, että pelkää hengettömyyttä.

- Siitäkin olen samaa mieltä, että ihmisen tulisi pitää itsensä puhtaana, jotta Pyhä Henki voisi toimia. Tuo kai tarkoittaa syntien pois laittamista ja Pyhä Henki auttaa ihmistä tässä asiassa, niin kuin kai tuolla tekstilläsi tarkoitit.

- Kyllä varmasti on aihetta olla huolissaan siitä, ettei Pyhän Hengen toimintaa rajoiteta eikä estetä. Kuitenkin olen eri mieltä siitä, että vain tästä tulisi olla huolissaan. Minusta on syytä olla huolissaan myös siitä, että ollaan liian sinisilmäisiä eikä koetella henkiä.

Lydia

  • Vieras
Näissä keskusteluissa Pyhästä Hengestä ja hänen toiminnastaan puhutaan aika pahasti toistemme ohi. Kun yksi tarkoittaa aivan todellista Pyhän Hengen toimintaa ja toinen vastaa siihen tavalla jossa puhuu luulopyhästähengestä..siinä se soppa sitten jo poriseekin.
« Viimeksi muokattu: 25.03.14 - klo:18:28 kirjoittanut Lydia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6775
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Näissä keskusteluissa Pyhästä Hengestä ja hänen toiminnastaan puhutaan aika pahasti toistemme ohi. Kun yksi tarkoittaa aivan todellista Pyhän Hengen toimintaa ja toinen vastaa siihen tavalla jossa puhuu luulopyhästähengestä..siinä se soppa sitten jo poriseekin.

Mielestäni se soppa on syntynyt ihan käytännön asioista. Tapasin hiljattain erään ystävän entisestä seurakunnastani. Hän oli ihan haltioissaan Herzogista…
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Saldo

  • Vieras
Knut ja Paulus näkevät tai tulkitsevat kirjoitukseni oleellisen toisin, kuin minä:
Tendenssi-sana on yhtäkuin kallistuma. Eli kaikki ja koko asenne on ylilyöntejä metsästävä ja niistä varoitteleva. Tässä on eräänlainen "luther-syndrooma", eli pelätään hyvää ja ymmärretään pahaa ja kehotetaan karttamaan 'ylilyöntejä'.

Ylilyönnit ovat käsiteltävissä niin, että ylimenevä ja tarpeeton poistetaan. Tätä tukee jo mainitsemani kohta 1.Tess.5:
19, Henkeä älkää sammuttako,
20, profetoimista älkää sammuttako,
21, mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on
22, karttakaa kaikenlaista pahaa

Oikean hengellisen suhtautumistason voi saavuttaa vain "pitämällä se, mikä hyvää on", sen jälkeen kun kaikki on koeteltu. Eli berealaiset ymmärsivät tämän oikein, kun menivät kotiin ja tutkivat, oliko Paavalin puhe Kirjoitusten mukaista. En usko liioittelevani, jos päättelen Paavalin ja Silaan puhuneen asioista innostuneesti ja elävästi kaikilla "helluntalaisilla" efekteillä. Ne ilmeisesti ei hämännyt berealaisia silloin eikä tänäänkään.

Eli teidän kallistuma on puhua halventavasti ilmiöistä, joita esiintyy siellä missä Jeesuksen läsnäolo hänen nimessään kokoontuvien keskuudessa esiintyy. Luuletteko, että vastenmielisyytenne nk. helluntaiseurakunnan kokouksia johtuu siitä, että korkein kokemisen taso on oma puheenjolkotus ja toisten samanlinjalaisten kuuntelu. -  Tämä on tietysti paljon sanottu, mutta uskon, että olette itse antaneet syyn tälle lausunnolleni.

Kun puhun helluntaiherätyksestä, en viittaa herzogeihin ja vastaaviin, ei Suomen eikä ulkomaan ilmiöihin.

Mitä Selkomaahan tulee, niin tunnen hänen saarnansa hänen amerikoissa olonsa aikana. Mikä hänessä on harhaa tänään, siitä en tiedä.
« Viimeksi muokattu: 25.03.14 - klo:18:59 kirjoittanut Saldo »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla

Mitä Selkomaahan tulee, niin tunnen hänen saarnansa hänen amerikoissa olonsa aikana. Mikä hänessä on harhaa tänään, siitä en tiedä.
Selkomaa on Ristin Voiton kokousilmoitusten ja esilläpidon perusteella helluntailaisten ykkösevankelista.

http://files.kotisivukone.com/cuttingedgefinland.kotisivukone.com/fuego_selkomaa.pdf

Ote Selkomaan kirjasta:
"Koin, että Herra sanoi minulle:  Olet ollut monta tuntia tänään minun läsnäolossani takki päälläsi.
Se toimii kuin suurena rukousliinana. Voiteluni, joka on päälläsi, on myös takissasi.

Illan kokous tuli ja viimein oli rukouspalvelun aika. Rukoilin tavanomaisesti muutaman ihmisen puolesta ja laitoin käteni heidän päälleen siunatessani heitä. Sitten eteeni tuli seisomaan minua päätä pidempi mies.
Silloin Herra ohjasi minua laittamaan farkkutakkini hänen olkapäällensä. Kun laitoin takkini hänen vasemmalle olkapäälleen, mies vaipui Pyhän Hengen voiman alla lattialle. Hetken kuluttua Jumala kehotti minua menemään erään veljen luo, takkini hänen ja huitaisin hänen palleaansa kevyesti takillani. En kovaa, vain kevyesti.
Mies kaatui lattialle niin kuin joku olisi lyönyt häntä nyrkillä keskivartaloon. Lattialla hän ylisteli Herraa."

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Miten Pyhä Henki voidaan sammuttaa?
Ei ainakaan koettelemalla, koska Raamattu nimenomaan siihen kehottaa.

Jatkuva määrätietoinen synnintekeminen sammuttaa Hengen.
Sitä ennen Pyhä Henki tulee murheelliseksi, näyttää synnin ja osoittaa Jeesusta Vapahtajana.


Se myös on Hengen sammuttamista, että sanotaan Hengeksi sellaista mikä on jostain muusta lähteestä kotoisin.


Lukaiskaapa tämä

http://www.pihkala.net/Saarnat/HengenSammuttaminen.pdf

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla

Mitä Selkomaahan tulee, niin tunnen hänen saarnansa hänen amerikoissa olonsa aikana. Mikä hänessä on harhaa tänään, siitä en tiedä.
Selkomaa on Ristin Voiton kokousilmoitusten ja esilläpidon perusteella helluntailaisten ykkösevankelista.

http://files.kotisivukone.com/cuttingedgefinland.kotisivukone.com/fuego_selkomaa.pdf

Ote Selkomaan kirjasta:
"Koin, että Herra sanoi minulle:  Olet ollut monta tuntia tänään minun läsnäolossani takki päälläsi.
Se toimii kuin suurena rukousliinana. Voiteluni, joka on päälläsi, on myös takissasi.

Illan kokous tuli ja viimein oli rukouspalvelun aika. Rukoilin tavanomaisesti muutaman ihmisen puolesta ja laitoin käteni heidän päälleen siunatessani heitä. Sitten eteeni tuli seisomaan minua päätä pidempi mies.
Silloin Herra ohjasi minua laittamaan farkkutakkini hänen olkapäällensä. Kun laitoin takkini hänen vasemmalle olkapäälleen, mies vaipui Pyhän Hengen voiman alla lattialle. Hetken kuluttua Jumala kehotti minua menemään erään veljen luo, takkini hänen ja huitaisin hänen palleaansa kevyesti takillani. En kovaa, vain kevyesti.
Mies kaatui lattialle niin kuin joku olisi lyönyt häntä nyrkillä keskivartaloon. Lattialla hän ylisteli Herraa."

Jos helluntaiherätyksessä ollaan sitä mieltä, että tällainen ei ole raitista hengellisyyttä, en näe mitään muuta vaihtoehtoa kuin sanoutua tällaisesta julkisesti irti.

Jos niin ei tehdä, ei voi oikein muuta ymmärtää kuin, että tällaista 'herätystä' halutaan levittää.

http://www.hsry.fi/toiminnot_2/kampanjat_marko_selkomaa/kalenteri

Saldo

  • Vieras
Ketjun otsikkon mielsin Pyhän Hengen vaikutus kontra ihmisen sielullinen vaikutus.

Sielullinen vie mukaansa hetken niitä, jotka haluavat tutkia ja erottaa oikean väärästä. Ne jotka eivät ole kiinnostuneet eikä juurtuneet Kristukseen menestyvät pitemmän ajan näissä enemmän ja joskus vähemmän sielullisissa liikkeissä.

Selkomaa on kova sana tänään Suomessa. Se mikä hänen toiminnassaan on väärää ei menesty. Jos hänen toiminnassaan ei ole riittävästi oikeaa, hänen juttunsa raukeaa tyhjiin. En ole ollut kuulemassa häntä 12 vuoteen ja silloinkin amerikoissa. 
Ei sinun eikä Pauluksen tarvi olla huolissasi toiminnasta, jonka kanssa ette ole tekemisissä. Riittää kun olette vastustavan kantanne tuonnut julki.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla

Ei sinun eikä Pauluksen tarvi olla huolissasi toiminnasta, jonka kanssa ette ole tekemisissä. Riittää kun olette vastustavan kantanne tuonnut julki.
Sinun kannattaisi olla. Jos voit jotain asialle tehdä, tee.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
klips..jotain henkilökohtaista poistettu..
« Viimeksi muokattu: 26.03.14 - klo:08:12 kirjoittanut KnutL »

Saldo

  • Vieras

Korostin punaisella tuosta tekstistä kolme kohtaa, joihin vastaan.
- Uskon, että Pyhä Henki ei eksy toimimaan väärällä tavalla. Pyhä Henki toimii aina oikealla tavalla. Tosin kaikki henget, joiden väitetään olevan Pyhä Henki, eivät sitä ole. Raamatussa sanotaan, että "Älkää jokaista henkeä uskoko!" ja tämä on varoitus uskoville, jotta eivät pitäisi jokaista henkeä automaattisesti Pyhänä Henkenä. Kehotetaan myös koettelemaan henget.

- Kyllä noista alilyönneistä / hengettömyydestäkin tulisi olla huolissaan. Silti ei pidä lähteä seuraamaan kritiikittömästi mitä tahansa, missä vaan on joku henki, sillä perusteella, että pelkää hengettömyyttä.

- Siitäkin olen samaa mieltä, että ihmisen tulisi pitää itsensä puhtaana, jotta Pyhä Henki voisi toimia. Tuo kai tarkoittaa syntien pois laittamista ja Pyhä Henki auttaa ihmistä tässä asiassa, niin kuin kai tuolla tekstilläsi tarkoitit.

- Kyllä varmasti on aihetta olla huolissaan siitä, ettei Pyhän Hengen toimintaa rajoiteta eikä estetä. Kuitenkin olen eri mieltä siitä, että vain tästä tulisi olla huolissaan. Minusta on syytä olla huolissaan myös siitä, että ollaan liian sinisilmäisiä eikä koetella henkiä.

Ensimmäinen kohdistuksesi ei todellakaan tarkoita, ettei ihminen eksyisi ja erehtyisi hengissä. Itse olen viimeisen vuoden aikana voimakkaasti kokenut, kuinka Jeesus, Pyhän Hengen kautta toimii täydellisesti tavan, paikan ja ajan suhteen. Jeesus, vaikka sanoo, että "ilman minua te ette voi mitään tehdä", ei väitä, että Hänella olisi mahdollisuus tehdä täydellisesti. Meidän työtoveruutemme Jumalan kanssa on puoleltamme vain alistua Hänen käyttöön, tai työtoveruuteen, jossa suhteessa meidän kykenemisestämme ei ole ollenkaan kysymys.

"Etteivät teidän rukouksenne estyisi" muunmuassa kertoo, että rukousten esteenä on tarkoituksellinen halveksuva suhtautuminen, tässä tapauksessa omaan puolisoon. Suhde omaan puolisoon kuin seurakunnan toiseen jäseneen on anteeksiantamisen kautta pidettävä avoimena ja arvostavana. Näillä alueilla me emme saavuta täydellisyyttä, mutta "pyhitykseen pyrkivää" Jeesus Pyhän Hengen kautta auttaa ja ymmärtää ja armahtaa meitä.

Niin tässä kuin muissakin olen halunut tuoda Pyhän Hengen toiminnalliset 'rajat'. Ne ovat vain Jumalan hyvä suunnitelma meitä varten. Uskon, että sinisilmäisyys ei varsinaisesti ole ongelma, vaan Pyhän Hengen läsnäolo meissä. Olen viimeisen vuoden aikana  kokenut pari tapausta, joissa 'sinisilmäisyyteni' antoi mahdollisuuden Jeesukselle vaikuttaa minussa epämukavuutta jonkin asian ja henkilön suhteen. Tarkoitan, että olin täysin myönteinen kummassakin asiassa ensin, ja sitten asian ja henkilön todelliset "karvat" tuli näkyviin. Tämä ei ollut minun valppauteni tai kykyni tulos, vaan petollinen henkilö ja asia paljastuivat uskovien yhteydessä. Näin tilanne kummassakin asiassa oli ilmeinen muillekin, kuin minulle, eikä kiistaa syntynyt.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Todistus muiden petollisuudesta ei minua vakuuta.
Varsinkaan jos se selitetään omasta näkökulmasta.

En epäile silti etteikö petollisia olisi.
« Viimeksi muokattu: 26.03.14 - klo:00:04 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska