Kirjoittaja Aihe: Mistä vaikutuksesta on kyse? Pyhästä Hengestä, ihmisen omasta vai jostain muusta  (Luettu 67105 kertaa)

tikli

  • Vieras
Jeesuksen läsnäoloa ja Pyhän Hengen voimaa ei koe, jos mitätöi puhujan ja toiset uskovat harhaoppisiksi, elleivät he täytä niitä mittoja, jotka on itse keksinyt.

En todellakaan kaipaa sellaista voimaa tai opetusta, jotka eivät kestä arviointia.
Jumala kestää varmasti ihmisten arvioinnin.
Mutta jos uskova etsii ja löytää pelkästään vikoja hengellisissä opettajissa ja toisissa uskovissa ja näkee kaikkialla harhaoppeja ja valheellisuutta,
hän itse jää hyvin kylmäksi.

Kun heittää jatkuvasti lapsen pesuveden mukana viemäriin,
jää vähitellen kaikesta paitsi.
Tauoton valitus, ruikutus, arvostelu, itsensä korottaminen ja toisten mitätöinti tekee
uskovasta kaunaisen kyräilijän.

Olen tästä sanomastasi samaa mieltä.

Olen niin uusi täällä, etten osaa nähdä tuota yksittäiseen kirjoittajaan suunnattuna
sormella osoittamisena, vaan vain yleisluonteisena näkemyksenä hengellisestä
vainoharhaisuudesta tai vähintäänkin allergisoivasta yliherkkyydestä, josta kärsii
eniten  asianomainen itse hengellisen elämänsä kuivuutena, jolloin auringossa
palaneet oljenkorret vain krahisevat kenkien alla ja erämaan hiekka kirvelee silmiä
ja paahde kuivaa kurkkua, mutta lähteitä ei uskalla lähestyä, saatika juoda niistä,
kun pelkää niissä kaikissa olevan myrkytettyä vettä ja näin kuihtuu vähitellen
pelkonsa aikaansaamaan janoon, vaikka lähde pulppuaisi vieressä.


Poissa PetrusK

  • Viestejä: 125
Myrkytettyjä vesiä ei kannata pelätä. Pitää vaan yhteyden Jeesukseen kunnossa, niin Hän varjelee kaikilta mahdollisilta vaaroilta ja vesiltä. Meillä uskovilla on Hengen yhteys eli Jeesukseen uskovat olemme aina yhtä mieltä - eroavaisuuksia en ole havainnut. Kuitenkin sitten se lihallinen ihminen räiskyy ja remuaa aivan summittaisesti ja kuvittelee harhoja siellä ja täällä ja niitä sitten pelkää ja muitakin näistä varoittelee. Jos lähtee pelkäämisen tielle, niin tällä tiellä ei ole loppua vaan kyllä näitä pelon aiheita tämä maailma tarjoilee oikein kultalautasella.

Kannattaa pysyttäytyä Jeesus- tiellä - silläkään ei ole loppua, mutta se johtaakin taivaaseen.
Eläkeläinen - Helluntaikirkko

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Meillä uskovilla on Hengen yhteys eli Jeesukseen uskovat olemme aina yhtä mieltä - eroavaisuuksia en ole havainnut.

Minä olen havainnut. On olemassa katolisia uskovia, luterilaisia uskovia, helluntailaisia uskovia, mihinkään näistä kuulumattomia uskovia jne. Eivätkä he ole kaikista asioista yhtä mieltä. Mutta Hengen yhteys syntyy, jos ollaan pääasiassa yhtä. Ja se pääasia on se evankeliumi, jota Paavali julisti: Sana rististä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Kuitenkin sitten se lihallinen ihminen räiskyy ja remuaa aivan summittaisesti ja kuvittelee harhoja siellä ja täällä ja niitä sitten pelkää ja muitakin näistä varoittelee. Jos lähtee pelkäämisen tielle, niin tällä tiellä ei ole loppua vaan kyllä näitä pelon aiheita tämä maailma tarjoilee oikein kultalautasella.

Ne, jotka pelkäävät, eivät varoittele. Onneksi Paavali ei pelännyt: "Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalleleikattuja…"
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa PetrusK

  • Viestejä: 125
Meillä uskovilla on Hengen yhteys eli Jeesukseen uskovat olemme aina yhtä mieltä - eroavaisuuksia en ole havainnut.

Minä olen havainnut. On olemassa katolisia uskovia, luterilaisia uskovia, helluntailaisia uskovia, mihinkään näistä kuulumattomia uskovia jne. Eivätkä he ole kaikista asioista yhtä mieltä. Mutta Hengen yhteys syntyy, jos ollaan pääasiassa yhtä. Ja se pääasia on se evankeliumi, jota Paavali julisti: Sana rististä.

Mutta he, jotka identifioivat uskonsa vain ja ainoastaan Jeesuksen kautta, niin he ovat yksimielisiä.

Kristittyjen joukkoon kuuluu paljon ihmisiä, jotka identifioivat itsensä katolisuuden, helluntaisuuden, luterilaisuuden, ortodoksisuuden, ..... kautta ja Jeesus on sitten toisella sijalla - siis käytännössä. Sanoissa tietenkin jokainen suullaan vakuuttaa että yksi on Herra  - Jeesus Kristus - mutta tiukanpaikan tullen he ovat luterilaisia, katolisia, ortodokseja ja lukemattomia muita -laisia.
Eläkeläinen - Helluntaikirkko

Poissa PetrusK

  • Viestejä: 125
Kuitenkin sitten se lihallinen ihminen räiskyy ja remuaa aivan summittaisesti ja kuvittelee harhoja siellä ja täällä ja niitä sitten pelkää ja muitakin näistä varoittelee. Jos lähtee pelkäämisen tielle, niin tällä tiellä ei ole loppua vaan kyllä näitä pelon aiheita tämä maailma tarjoilee oikein kultalautasella.

Ne, jotka pelkäävät, eivät varoittele. Onneksi Paavali ei pelännyt: "Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalleleikattuja…"

Uskovat kristityt emme ole pelänneet koskaan mitään eikä ketään!
Eläkeläinen - Helluntaikirkko

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Kuitenkin sitten se lihallinen ihminen räiskyy ja remuaa aivan summittaisesti ja kuvittelee harhoja siellä ja täällä ja niitä sitten pelkää ja muitakin näistä varoittelee. Jos lähtee pelkäämisen tielle, niin tällä tiellä ei ole loppua vaan kyllä näitä pelon aiheita tämä maailma tarjoilee oikein kultalautasella.

Ne, jotka pelkäävät, eivät varoittele. Onneksi Paavali ei pelännyt: "Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalleleikattuja…"

Uskovat kristityt emme ole pelänneet koskaan mitään eikä ketään!

Siis ne, jotka pelkäävät, eivät ole uskovia kristittyjä???
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

tikli

  • Vieras
Myrkytettyjä vesiä ei kannata pelätä. Pitää vaan yhteyden Jeesukseen kunnossa, niin Hän varjelee kaikilta mahdollisilta vaaroilta ja vesiltä. Meillä uskovilla on Hengen yhteys eli Jeesukseen uskovat olemme aina yhtä mieltä - eroavaisuuksia en ole havainnut. Kuitenkin sitten se lihallinen ihminen räiskyy ja remuaa aivan summittaisesti ja kuvittelee harhoja siellä ja täällä ja niitä sitten pelkää ja muitakin näistä varoittelee. Jos lähtee pelkäämisen tielle, niin tällä tiellä ei ole loppua vaan kyllä näitä pelon aiheita tämä maailma tarjoilee oikein kultalautasella.

Kannattaa pysyttäytyä Jeesus- tiellä - silläkään ei ole loppua, mutta se johtaakin taivaaseen.

Aivan. Ei Jumalan lapsen tarvitse peljätä, kunhan pysyy Kristuksessa ja säilyttää luottamuksen siihen, että Sana on totta tänäänkin.

Joh. 4
18. Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.

Mark. 16
17. Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
18. nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."


tikli

  • Vieras
Luin nyt ajan kanssa ketjun kokonaisuudessaan läpi ja jälleen kerran sain todeta, että Saldolla on vankka ja raitis pohja Raamatullisissa asioissa.

Esim. näissä vieteissä tässä ketjussa: #132  #141  #145  #148

Tekstinsä on toki suoraa ja kohtikäyvää, joka saattaa joistakin tuntua liian suolaiselta, mutta itse iloitsen juurikin terveestä ja raittiista suolaisuudesta ja sanoohan Sanakin:

"Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi."


Poissa Tarck Aili J.A.

  • Viestejä: 146
Kuitenkin sitten se lihallinen ihminen räiskyy ja remuaa aivan summittaisesti ja kuvittelee harhoja siellä ja täällä ja niitä sitten pelkää ja muitakin näistä varoittelee. Jos lähtee pelkäämisen tielle, niin tällä tiellä ei ole loppua vaan kyllä näitä pelon aiheita tämä maailma tarjoilee oikein kultalautasella.

Ne, jotka pelkäävät, eivät varoittele. Onneksi Paavali ei pelännyt: "Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalleleikattuja…"

Uskovat kristityt emme ole pelänneet koskaan mitään eikä ketään!

Ei pelätä tarvitse, mutta on viisasta pysyä erossa sellaisesta toiminnasta, jossa hengen vaikutuksesta alkaa tapahtua imiöitä, jotka eivät ole Raamatun opetuksen mukaisia kuten esim. eläimellistä käytöstä. Uuskarismaattisuutta on hyvä välttää, mutta "vanhanaikainen" karismaattisuus on Raamatun opetuksen mukaista.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Kuitenkin sitten se lihallinen ihminen räiskyy ja remuaa aivan summittaisesti ja kuvittelee harhoja siellä ja täällä ja niitä sitten pelkää ja muitakin näistä varoittelee. Jos lähtee pelkäämisen tielle, niin tällä tiellä ei ole loppua vaan kyllä näitä pelon aiheita tämä maailma tarjoilee oikein kultalautasella.

Ne, jotka pelkäävät, eivät varoittele. Onneksi Paavali ei pelännyt: "Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalleleikattuja…"

Uskovat kristityt emme ole pelänneet koskaan mitään eikä ketään!

Ei pelätä tarvitse, mutta on viisasta pysyä erossa sellaisesta toiminnasta, jossa hengen vaikutuksesta alkaa tapahtua imiöitä, jotka eivät ole Raamatun opetuksen mukaisia kuten esim. eläimellistä käytöstä. Uuskarismaattisuutta on hyvä välttää, mutta "vanhanaikainen" karismaattisuus on Raamatun opetuksen mukaista.

On olemassa ihan tervettäkin pelkoa. Jumalanpelko on yksi sitä lajia. Toisekseen on syytä oikealla tavalla pelätä harhaopettajia, koska niitä riittää. Semmoinen pelko on tervettä itsesuojeluvaistoa ja suojelee myös lähimmäisiä. Paavali oli varsin rohkea, mutta hänkin pelkästi, että uskovat joutuisivat petoksen uhriksi. Siitä hän kertoo 2. Kor. 11. luvussa. Joten terveen pelon pelkääminen on epäraitista ja asettumista Sanan yläpuolelle.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Tarck Aili J.A.

  • Viestejä: 146
Juu, samaa mieltä.

Paikalla Soltero

  • Viestejä: 2481
Kuitenkin sitten se lihallinen ihminen räiskyy ja remuaa aivan summittaisesti ja kuvittelee harhoja siellä ja täällä ja niitä sitten pelkää ja muitakin näistä varoittelee. Jos lähtee pelkäämisen tielle, niin tällä tiellä ei ole loppua vaan kyllä näitä pelon aiheita tämä maailma tarjoilee oikein kultalautasella.

Ne, jotka pelkäävät, eivät varoittele. Onneksi Paavali ei pelännyt: "Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalleleikattuja…"

Uskovat kristityt emme ole pelänneet koskaan mitään eikä ketään!

Ei pelätä tarvitse, mutta on viisasta pysyä erossa sellaisesta toiminnasta, jossa hengen vaikutuksesta alkaa tapahtua imiöitä, jotka eivät ole Raamatun opetuksen mukaisia kuten esim. eläimellistä käytöstä. Uuskarismaattisuutta on hyvä välttää, mutta "vanhanaikainen" karismaattisuus on Raamatun opetuksen mukaista.

On olemassa ihan tervettäkin pelkoa. Jumalanpelko on yksi sitä lajia. Toisekseen on syytä oikealla tavalla pelätä harhaopettajia, koska niitä riittää. Semmoinen pelko on tervettä itsesuojeluvaistoa ja suojelee myös lähimmäisiä. Paavali oli varsin rohkea, mutta hänkin pelkästi, että uskovat joutuisivat petoksen uhriksi. Siitä hän kertoo 2. Kor. 11. luvussa. Joten terveen pelon pelkääminen on epäraitista ja asettumista Sanan yläpuolelle.
Ei meidän tarvitse pelätä ihmisiä.

"Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat,
 ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."  (Room. 8: 38-39)

Jeesus on voittanut maailman.
Ei meidän tarvitse jännittää ja pelätä, että joku heikko ihminen, esim. "harhaopettaja", on Herraa voimakkaampi ja voi tuottaa meille todellista vahinkoa.

tikli

  • Vieras
Kuitenkin sitten se lihallinen ihminen räiskyy ja remuaa aivan summittaisesti ja kuvittelee harhoja siellä ja täällä ja niitä sitten pelkää ja muitakin näistä varoittelee. Jos lähtee pelkäämisen tielle, niin tällä tiellä ei ole loppua vaan kyllä näitä pelon aiheita tämä maailma tarjoilee oikein kultalautasella.

Ne, jotka pelkäävät, eivät varoittele. Onneksi Paavali ei pelännyt: "Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalleleikattuja…"

Uskovat kristityt emme ole pelänneet koskaan mitään eikä ketään!

Ei pelätä tarvitse, mutta on viisasta pysyä erossa sellaisesta toiminnasta, jossa hengen vaikutuksesta alkaa tapahtua imiöitä, jotka eivät ole Raamatun opetuksen mukaisia kuten esim. eläimellistä käytöstä. Uuskarismaattisuutta on hyvä välttää, mutta "vanhanaikainen" karismaattisuus on Raamatun opetuksen mukaista.

On olemassa ihan tervettäkin pelkoa. Jumalanpelko on yksi sitä lajia. Toisekseen on syytä oikealla tavalla pelätä harhaopettajia, koska niitä riittää. Semmoinen pelko on tervettä itsesuojeluvaistoa ja suojelee myös lähimmäisiä. Paavali oli varsin rohkea, mutta hänkin pelkästi, että uskovat joutuisivat petoksen uhriksi. Siitä hän kertoo 2. Kor. 11. luvussa. Joten terveen pelon pelkääminen on epäraitista ja asettumista Sanan yläpuolelle.
Ei meidän tarvitse pelätä ihmisiä.

"Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat,
 ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."  (Room. 8: 38-39)

Jeesus on voittanut maailman.
Ei meidän tarvitse jännittää ja pelätä, että joku heikko ihminen, esim. "harhaopettaja", on Herraa voimakkaampi ja voi tuottaa meille todellista vahinkoa.

Olen samaa mieltä ja voisi sanoa, kuin tässä laulussa sanotaan:

Luottamuksen Jeesukseen voit asettaa,
koko elämäsi Hälle luovuttaa.
Veri Jeesuksen nyt sovituksen tuo,
Pyhä Henki sisimmässä uutta luo.

Moniin rukouksiin vastauksen sain,
moniin vastausta odottelen vain.
Vaihtuu anomukset aina kiitokseen,
se totta on kun luottaa Jeesukseen.

Pyhän Hengen voimaa tänään tarvitaan,
pyytäessäin sitä varmasti myös saan.
Se tarkoitettu myöskin sulle on,
ota vastaan tämä voima maksuton.

:,:Usko Jeesukseen on enemmän kuin mielipiteet maan.
Se on enemmän kuin osaamme me ajatellakaan.
Se on rakkaudella ojennettu käsi Jumalan,
johon tarttumalla elää uskallan.:,:

Fil. 4
13. Kaikki minä voin hänessä, joka minua vahvistaa.

En usko, että Raamattu turhaan sanoo, että pelossa on rangaistus,
sillä pelko orjuuttaa ihmistä ja pakottaa katsomaan väärään kohteeseen.
Katsomalla Kristukseen me pelastumme ja Hänessä on meidän turvamme
ja vapautuksemme kaikista peloistamme.

"Älä pelkää" esiintyy eri muodoissaan Raamatussa monen monituisia
kertoja, jonkun laskelmien mukaan jopa satoja kertoja.

On valtavan helpottavaa oppia huomaamaan, että on olemassa
jotain suurempaa ja vahvempaa, kuin oma pelkoni.

Ja se on; Usko Jumalaan, jolla ja joka voittaa kaiken pelon, sillä voin luottaa siihen, että Hänen omalleen ei mitään satu Hänen sallimattaan, kunhan pysymme Korkeimman suojassa ja Kaikkiavaltiaan varjossa, voimme sanoa; "Hän on minun kilpeni ja suojani, en minä mitään pelkää".


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Onkohan UT:ssa ainuttakaan kohtaa, jossa meitä kehoitettaisiin tavoittelemaan voimaa? Siellä on lukuisia jakeita, joissa Voima on persoonana. "..vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, te saatte voiman". Pitäisiköhän tuossa sana 'voiman' olla isolla kirjaimella? Siinä ei lue 'voimaa'.