Kirjoittaja Aihe: Rukoileminen....kenen puolesta ? Onko vaikutusta ? Ennalta määrätty....?  (Luettu 4794 kertaa)

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Ajattelen ihan samoin,että kaikki meissä oleva on synnin saastuttamaa. "Kuinka voi ihminen,vaimosta syntynyt,olla puhdas?" Sana sanoo,että vanhurskautemme on kuin saastainen vaate .Kaikki on kotikutoista,ellei Jeesuksen veri puhdista.

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Itse koen ajatukset  melkeinpä yhtä pahana kuin teon, asenteet kyllä usein vastoin Jumalan tahtoa valitettavasti, eli taas ollaan siinä että emme selviä ilman Vapahtajaa.
Menneinä aikoina varsin oli vallalla opetus kun ihminen tulee uskoon kaikki paha meistä on poissa, varmaan kaikki muistaa laulun; hän muutti kaiken mun Jeesuksen muutti mun. Tosin siltä osin pitää paikkansa että uskova haluaa pitää yhteyden Jumalaan ja ojentautua sanan mukaan.
On ollut vallalla että on puhuttu niinkuin toivoisimme vaelluksen olevan, puhdasta ja pyhää, mutta rehellisyys on ennen kaikkea pyhintä.

Ajatukset on se jäävuori meressä ja pinnalla näkyvä osa on teot, kaikki samaa möhkälettä, ei niitä kai voi oikein erottaa. Mutta sitä jäävuorta ei saa kokonaan poistettua ja jos saa, ihmisen turmeltunut liha ja maailman kylmyys saa sellaisen muodostumaan uudelleen aika pian. Ratkaisevaa on, onko Jeesus tullut sydämen huoneen herraksi- tulee mieleen Luukas 11: "Kun saastainen henki lähtee ulos ihmisestä, se harhailee autioilla seuduilla ja etsii lepopaikkaa, mutta ei löydä. Silloin se päättää: ’Minä palaan kotiini, josta lähdin.’ Kun se sitten tulee ja löytää huoneensa lakaistuna ja hyvässä järjestyksessä, se hakee seitsemän vielä pahempaa henkeä, ja ne tulevat sisään ja asettuvat sinne asumaan. Näin sen ihmisen tila on lopussa pahempi kuin alussa.»
Eli parannus ilman Jeesusta on vain pahennus. Sillä ihmisestä lähtöisin olevalla parannuksella ole voimaa koska ihmisellä ei ole voimaa.

Paikalla pax

  • Viestejä: 1716
Yli kaiken varjele sydämesi sillä sieltä elämä lähtee. Snl.4:23
Valvomisen paikka.

Poissa Malakia

  • Viestejä: 317
Jaak.1:14-15

 Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee, kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman.


Kyllä ajatukset ovat erillään teoista, niin kauan kunnes ne ovat muuttuneet teoiksi.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Mielestani Jeesus selvasti tuomitsee jo ajatukset.
« Viimeksi muokattu: 25.06.22 - klo:13:59 kirjoittanut sandia »

Poissa Malakia

  • Viestejä: 317
Mielestani Jeesus selvasti tuomitsee jo ajatukset.

Joh.8:11  Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En Minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".

 
Tuossa edellisessä viestissäni kirjoitin ajatusten ja niiden toteuttamisen erosta, en mistään muusta. Sinun vastauksesi antaa sellaisen käsityksen että olisin puhunut.
« Viimeksi muokattu: 25.06.22 - klo:14:17 kirjoittanut Malakia »

Paikalla pax

  • Viestejä: 1716
Ps. 66. Jos minulla olisi vääryys sydämessäni, ei Herra minua kuulisi.

Ymmärrän tämän niin että meidän tulee ajatuksen ja kaikki salaiset mielen synnit tunnustaa syntinä Jumalalle.

Paikalla pax

  • Viestejä: 1716
Aika vaikea eroittaa ajatuksen tasolla olevaa pahaa, esimerkiksi kateus, katkeruus jne. Ne voivat hallita sisäistä ihmistä vaikka noin osaisi piilottaa tunteensa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Mielestani Jeesus selvasti tuomitsee jo ajatukset.

Joh.8:11  Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En Minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".

 
Tuossa edellisessä viestissäni kirjoitin ajatusten ja niiden toteuttamisen erosta, en mistään muusta. Sinun vastauksesi antaa sellaisen käsityksen että olisin puhunut.


Olisi kummallista miekkailla Jeesuksen sanoilla, mutta varmaan tiedät ne kohdat missä aivan selvästi hän opettaa meille, että ajatukset jo saastuttavat ihmisen.

Poissa Malakia

  • Viestejä: 317
Mielestani Jeesus selvasti tuomitsee jo ajatukset.

Joh.8:11  Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En Minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".

 
Tuossa edellisessä viestissäni kirjoitin ajatusten ja niiden toteuttamisen erosta, en mistään muusta. Sinun vastauksesi antaa sellaisen käsityksen että olisin puhunut.


Olisi kummallista miekkailla Jeesuksen sanoilla, mutta varmaan tiedät ne kohdat missä aivan selvästi hän opettaa meille, että ajatukset jo saastuttavat ihmisen.

Samaa mieltä. Mutta, enhän ole sellaista sanonutkaan ettei väärät ajatukset olisi syntiä, tai tuomittavia. Mutta, kuitenkin tuo viestisi antoi niin ymmärtää,että olisi jotain tuollaista sanonut.

Kommentoi mitä kommentoit, mutta älä laita sanoja minun suuhuni mitä en ole sanonut, ja sitten kommentoi viestiini ikäänkuin olisin sanonut sen mukaan kuin sinä sitten "vastaat".

Ymmärsitkö mitä tarkoitan ?

Poissa Opo

  • Viestejä: 371
Sandia&malakia: Joskus tulee sanottua omia ajatuksia väliin niin, että edellisen viestin kirjoittaja käsittää sen suoraan vastaukseksi viestiinsä. En kokenut tässä olevan mitään oikaistavaa. Jatkakaa sovussa!

Paikalla pax

  • Viestejä: 1716
Jaak.1:14-15

 Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee, kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman.


Kyllä ajatukset ovat erillään teoista, niin kauan kunnes ne ovat muuttuneet teoiksi.

Tämä viimeinen lause ilmeisesti on se minkä ymmärsimme ehkä eri tavalla mitä tarkoitit?? Itse sain käsityksen että ajatuksen tasolla ei olisi syntiasia vielä..??

Poissa Malakia

  • Viestejä: 317
Jaak.1:14-15

 Vaan jokaista kiusaa hänen oma himonsa, joka häntä vetää ja houkuttelee, kun sitten himo on tullut raskaaksi, synnyttää se synnin, mutta kun synti on täytetty, synnyttää se kuoleman.


Kyllä ajatukset ovat erillään teoista, niin kauan kunnes ne ovat muuttuneet teoiksi.

Tämä viimeinen lause ilmeisesti on se minkä ymmärsimme ehkä eri tavalla mitä tarkoitit?? Itse sain käsityksen että ajatuksen tasolla ei olisi syntiasia vielä..??

Ok.

Ihmisten ajatukset ovat mitä ovat......Jumalan ajatukset ovat Puhtaat...

Jes.55:8-9  Sillä Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole Minun teitäni, sanoo Herra.
Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat Minun tieni korkeammat teidän teitänne ja Minun ajatukseni teidän ajatuksianne.



Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Mielestani Jeesus selvasti tuomitsee jo ajatukset.

Joh.8:11  Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En Minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".

 
Tuossa edellisessä viestissäni kirjoitin ajatusten ja niiden toteuttamisen erosta, en mistään muusta. Sinun vastauksesi antaa sellaisen käsityksen että olisin puhunut.


Olisi kummallista miekkailla Jeesuksen sanoilla, mutta varmaan tiedät ne kohdat missä aivan selvästi hän opettaa meille, että ajatukset jo saastuttavat ihmisen.

Samaa mieltä. Mutta, enhän ole sellaista sanonutkaan ettei väärät ajatukset olisi syntiä, tai tuomittavia. Mutta, kuitenkin tuo viestisi antoi niin ymmärtää,että olisi jotain tuollaista sanonut.

Kommentoi mitä kommentoit, mutta älä laita sanoja minun suuhuni mitä en ole sanonut, ja sitten kommentoi viestiini ikäänkuin olisin sanonut sen mukaan kuin sinä sitten "vastaat".

Ymmärsitkö mitä tarkoitan ?


Ymmärsin sinut siten, että kun sanoin, että Jeesus tuomitsee pahat, syntiset ajatukset, kommentoit, että Jeesus ei tuomitse kuten ei tuominnut aviorikoksen tehnyttä naista.

Yritin sitten ilmaista saman ilman tuomita-verbiä.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Koska ihminen on läpeensä toivottomasti syntinen, niin myös ajatukset, sanat ja teot ovat mielestäni Jumalan edessä yhtä syntiä, jotka uskoavainen saa yhdessä ja erikseen aina anteeksi yleisesti ja yksityisesti tunnustaessaan Jumalalle ne syntinä. Näin iäkkäänä on alkanut  nähdä vähän tätä systeemiä. Ihmisten kesken tietysti on suuri ero varaastaako teoissa vai haaveileeko ajatuksissaan tekevänsä, mutta ei tee. Sanat voivat jo lähimmäistä vahingoittaa, muttei yhtä paljon vielä kuin teko varsinkaan peruuttamaton teko, kuten murha, tappo, väkivalta. Ajatukset eivät vahingoita, jos ei tiedä niistä.
Jumalan edessä olemme yhtä syntistä sakkia siis kaikki ja vain Jeesuksen veri uskomme mukaan lahjoittaa meille armon. Ei ole erotusta siis ajatusten, sanojen ja tekojen kesken Jumalan "silmissä".
Tunnustaminen on mielestäni myös sitä "lihan" ristiinnaulitsemista, joka on tarpeen ja raamatullista velvollisuutta pysyäkseen uskossa. Olisihan se vallan kauheaa, jos olisin vielä tehnyt kaikki ne ajatukset, jotka syntiseen luontooni ilmestyvät. Myös vankila ja omatunto auttavat tässä etteivär kaikki tee rikoksia. Samallahan se pilaisi omankin elämän.
Tämä on helpompi ymmärtää iäkkäänä ja luterilaisena, jossa maallinen hallintavalta ja hengellinen erotetaan toisistaan. Jolloin katuva tekosyntinen "rötkö" saattaa anteeksisaaneena pelastua, mutta se siivo, joka luulee ettei armoa tarvitse, menee siis syntisenä kadotukseen, jos ei käänny ja vastaanota anteeksiantoa, joka on jo olemassa, mutta tarvitsee nähdäkseni vastaanoton eli uskon, muuten jää saamatta. Uskonvanhurskaus yksin siis pelastaa, mutta se on Jumalan salaisuus miksi kaikki eivät usko. Pyhä Henki kyllä uskovassa näyttää synnin, joten ei voi yht.aikaa olla tekemässä syntiä ja uskomassa. Yhtä aikaa kuitenkin ollaan "lihassa" syntisiä ja Jeesuksessa synnittömiä. Kuolettaminen ja synnin varominen on tarpeen ettei Pyhä Henki jätä paatumaan jne.