Kirjoittaja Aihe: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…  (Luettu 13503 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« : 31.05.15 - klo:12:13 »
Tätäkin asiaa on varmaankin jossain sivuttu, mutta otan sen nyt uudestaan esille.

Antiokiassa alettiin opetuslapsia nimittämään kristityiksi (Ap. t. 11:26). Nyt esitän kysymyksen: Tarkoittavatko nuo käsitteet jokaisessa tapauksessa samaa asiaa? Itse olen sitä mieltä, että ei. Raamattua lukemalla, omaa kokemustani ajatellen ja ympärilleni katsomalla olen päätynyt käsitykseeni. Jos olen väärässä, niin suuri apu olisi, jos joku sen minulle osoittaisi.
« Viimeksi muokattu: 31.05.15 - klo:12:29 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #1 : 31.05.15 - klo:19:04 »
Tätäkin asiaa on varmaankin jossain sivuttu, mutta otan sen nyt uudestaan esille.

Antiokiassa alettiin opetuslapsia nimittämään kristityiksi (Ap. t. 11:26). Nyt esitän kysymyksen: Tarkoittavatko nuo käsitteet jokaisessa tapauksessa samaa asiaa? Itse olen sitä mieltä, että ei. Raamattua lukemalla, omaa kokemustani ajatellen ja ympärilleni katsomalla olen päätynyt käsitykseeni. Jos olen väärässä, niin suuri apu olisi, jos joku sen minulle osoittaisi.
Tarkoitatko, että opetuslapset eivät välttämättä ole kristittyjä?
Vai toisinpäin: että kristitty on laajempi käsite, ja kaikki kristityt eivät ole opetuslapsia?

Tästä aiheesta ei oikein saa kiinni, ennenkuin sovitaan, mitä nämä käsitteet tarkoittavat,
tai mitä itse kukin ymmärtä niiden tarkoittavan.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #2 : 31.05.15 - klo:19:51 »
Tätäkin asiaa on varmaankin jossain sivuttu, mutta otan sen nyt uudestaan esille.

Antiokiassa alettiin opetuslapsia nimittämään kristityiksi (Ap. t. 11:26). Nyt esitän kysymyksen: Tarkoittavatko nuo käsitteet jokaisessa tapauksessa samaa asiaa? Itse olen sitä mieltä, että ei. Raamattua lukemalla, omaa kokemustani ajatellen ja ympärilleni katsomalla olen päätynyt käsitykseeni. Jos olen väärässä, niin suuri apu olisi, jos joku sen minulle osoittaisi.
Tarkoitatko, että opetuslapset eivät välttämättä ole kristittyjä?
Vai toisinpäin: että kristitty on laajempi käsite, ja kaikki kristityt eivät ole opetuslapsia?

Tästä aiheesta ei oikein saa kiinni, ennenkuin sovitaan, mitä nämä käsitteet tarkoittavat,
tai mitä itse kukin ymmärtä niiden tarkoittavan.

Tämä on tärkeä huomio. Itse ymmärrän niin, että Jumalan lapsi on aina opetuslapsi ja kristitty, mutta ei toisinpäin. Kristittyinä pidetään kuitenkin varsin yleisesti sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole Jumalan lapsia eivätkä edes opetuslapsia. Monet heistä kuuluvat ns. kristilliseen seurakuntaan.

Mielestäni Room. 8:9 sanoo erittäin merkittävän totuuden: "Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa." Suomi ja monet länsimaat ovat yleisessä kielenkäytössä kristittyjä maita, mutta ei kai kukaan kuvittele, että väki olisi kauttaaltaan Jumalan lapsia, eikä edes opetuslapsia. Opetuslapsissa on aina ollut muitakin kuin Jumalan lapsia. Sellainen oli mm. Juudas Iskariot. Johannes 6:60-71 avaa tätä kysymystä laajemmin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #3 : 01.06.15 - klo:19:53 »
Kristittyinä pidetään kuitenkin varsin yleisesti sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole Jumalan lapsia eivätkä edes opetuslapsia. Monet heistä kuuluvat ns. kristilliseen seurakuntaan.
Tuo on varmasti juuri noin: "kristitty" tai "kristillinen" voivat tarkoittaa melkein mitä tahansa.

Mikä itse koet olevasi tai haluat olla: kristitty, uskova, opetuslapsi, Jumalan lapsi, ... , jotakin muuta?
Vai tarvitseeko itseään edes mitenkään luokitella... antaa muiden hoitaa luokittelun, jos
haluavat, ja itse lähinnä pyrkiä elämään uskonsa mukaan.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #4 : 01.06.15 - klo:20:10 »
Mikä itse koet olevasi tai haluat olla: kristitty, uskova, opetuslapsi, Jumalan lapsi, ... , jotakin muuta?
Vai tarvitseeko itseään edes mitenkään luokitella... antaa muiden hoitaa luokittelun, jos
haluavat, ja itse lähinnä pyrkiä elämään uskonsa mukaan.

Itse ymmärrän Jumalan lapseksi vain sellaisen, joka on sitä sydämestään. Hän ei luota itseensä, vaan siihen, että 2000 v. sitten tapahtunut sovitus koskee myös häntä, koska hän on itsessään syntinen. Armo on hänen ainoa toivonsa pelastuksen perusteena. Itse luen itseni syntiseksi, joka pelastuu vain armosta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #5 : 01.06.15 - klo:22:05 »
Mikä itse koet olevasi tai haluat olla: kristitty, uskova, opetuslapsi, Jumalan lapsi, ... , jotakin muuta?
Vai tarvitseeko itseään edes mitenkään luokitella... antaa muiden hoitaa luokittelun, jos
haluavat, ja itse lähinnä pyrkiä elämään uskonsa mukaan.

Itse ymmärrän Jumalan lapseksi vain sellaisen, joka on sitä sydämestään. Hän ei luota itseensä, vaan siihen, että 2000 v. sitten tapahtunut sovitus koskee myös häntä, koska hän on itsessään syntinen. Armo on hänen ainoa toivonsa pelastuksen perusteena. Itse luen itseni syntiseksi, joka pelastuu vain armosta.
Niin, tässä tullaankin siihen, että kaikilla uskovilla taitaa olla jokin oma määritelmä siitä kuka pelastuu.

Sinun määritelmäsi on "vain sellaisen joka ..." ja "armo on hänen ainoa toivonsa" eli määrittelet ehdottoman kriteerin pelastukselle.

Entäpä jos meillä on sisimmässämme hitunenkin muuta toivoa kuin armo?
Tässäkään asiassa emme taida pystyä täydellisyyteen.
Diskataanko meidät siinä tapauksessa automaattisesti?


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #6 : 02.06.15 - klo:04:56 »
Niin, tässä tullaankin siihen, että kaikilla uskovilla taitaa olla jokin oma määritelmä siitä kuka pelastuu.

Sinun määritelmäsi on "vain sellaisen joka ..." ja "armo on hänen ainoa toivonsa" eli määrittelet ehdottoman kriteerin pelastukselle.

Entäpä jos meillä on sisimmässämme hitunenkin muuta toivoa kuin armo?
Tässäkään asiassa emme taida pystyä täydellisyyteen.
Diskataanko meidät siinä tapauksessa automaattisesti?

Minä en todellakaan usko täydellisyyteen tuossakaan asiassa, enkä voi sitä sanoa kenenkään toisen puolesta. Ja koska Jumala on armollinen kenelle tahtoo, niin Hän itse hoitaa asian, miten tahtoo. Mutta itselleni en saa rauhaa, jos vähänkään ajattelen pelastuvani jonkin sellaisen perusteella, mitä itse olen tai mitä teen tai mihin kuulun. Taisin jossain kertoa, että minusta tuli tällä tavoin "ratkaisukristitty" oltuani uskossa vuosikymmenet ja minut herätettiin näkemään ainakin osa siitä, millainen itsessäni olen. Tietenkin sitä voi sanoa "kokemukseksi", mutta arvelen, että kaikille uskoville sellaista ei edes anneta, koska siinä joutuu helposti epätoivoon.

Tämäkin saattaa kuulostaa kerskaamiselta, mutta kokemus oli kaikkea muuta kuin omaa "pyhyyttä" korostava. Ei tämä ole kuitenkaan johtanut "minä vaivainen mato, matkamies maan" -kristillisyyteen, jossa suorastaan edellytetään oman huonouden jatkuvaa valittamista ikäänkuin sillä ansaittaisiin lisäbonusta pelastuksen asiassa.
« Viimeksi muokattu: 02.06.15 - klo:05:04 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #7 : 02.06.15 - klo:12:48 »
Mutta itselleni en saa rauhaa, jos vähänkään ajattelen pelastuvani jonkin sellaisen perusteella, mitä itse olen tai mitä teen tai mihin kuulun.

Palaan vielä tähän. Tuo kuuluminen johonkin "tosiuskovien" seurakuntaan on mielestäni kaikkein petollisinta. Itse olen sen vaiheen käynyt läpi nuoruudessa ja vieläkin hävettää se uho. Ja valitettavasti käsitykseni on vahvistunut lähinnä kristillisillä foorumeilla, tosin täällä sitä ei ole ilmennyt viimeaikoina.

Mielestäni Raamatussa puhutaan tästä asiasta ainakin Matt. 25:31-46. Jumalalle otolliset eivät ymmärtäneet mitään erinomaista tehneensä. Siinä on nähdäkseni syvällinen sanoma siitä, että "puu" tuottaa lajinsa mukaista hedelmää ilman että se olisi jonkinlainen ansio tai että asianomainen itse pitäisi tekojaan jotenkin erinomaisina.
« Viimeksi muokattu: 02.06.15 - klo:18:52 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #8 : 16.04.16 - klo:18:14 »
Minulle tuli eilen postissa Suomen Luther-säätiön tiedotuslehti Pyhäkön lamppu, vaikka en ole sen tilaaja. Siinä oli joitakin mielenkiintoisia kirjoituksia. Hannu Mikkonen kirjoitti otsikolla Seurakunta mukana maailmanlähetyksessä. Kirjoituksessaan Mikkonen ottaa kantaa pakolaistilanteeseen maassamme. Aivan kirjoituksen lopussa hän kirjoittaa näin:

"Mutta voisiko meidän paikkamme maailmanlähetyksessä olla juuri tässä: pysyä seurakuntayhteydessä, ottaa tulijat vastaan, kohdata heidät, opettaa heille kristillisen uskomme perusteet ja, jos Jumala suo, kastaa heidät kristityiksi?"

Tuossa lopussa sanotusta tuli mieleen tämä aikoinaan käyty keskustelu. Toivon, että voimme avoimesti katsoa tätä asiaa.

Otan tähän asiaa sivuavan Raamatun kohdan Ap. t. 11:25, 26:

" Niin hän (Barnabas) lähti Tarsoon etsimään Saulusta (Paavalia), ja kun hän oli hänet löytänyt, toi hän hänet Antiokiaan. Ja he vaikuttivat yhdessä kokonaisen vuoden seurakunnassa, ja niitä oli paljon, jotka saivat heiltä opetusta; ja Antiokiassa ruvettiin opetuslapsia ensiksi nimittämään kristityiksi."

Palaan edelleen tuohon esittämääni ajatukseen, että Jumalan lapsi on aina kristitty ja opetuslapsi, mutta että kristitty ja opetuslapsi ei ole aina Jumalan lapsi. Opetuslapsihan on nähdäkseni sellainen, joka saa opetusta joltakin. Varsinkin tänä aikana kristillistä opetusta saavat monet muutkin kuin Jumalan lapset (siis uudestisyntyneet). He ovat itse suostuneet opetettaviksi (kuka mistäkin syystä) riippumatta siitä, miten he ovat opetuksen sisäistäneet. Ajattelen niin, että opetuslapseuden tarkoitus on, että opetuslapsesta tulisi aito Jumalan lapsi ja sehän edellyttää uudestisyntymää.

Varsinkin nykyisessa ajassa kristittyinä pidetään monia, jotka ovat saaneet kristillistä opetusta, heidät on kastettu ja he kuuluvat kristilliseen seurakuntaan, mutta eivät ole uudestisyntyneitä. Mielestäni on täysin johdonmukaista ajatella, että myös aivan alussa oli samoin. Tosin silloin uudestisyntyneiden suhde uudestisyntymättömiin oli todennäköisesti täysin erilainen.

On aina jotenkin "särähtänyt" korvaan, kun sanotaan, että joitakin kastetaan kristityiksi. Mutta jos ymmärrämme, että opetuslapsi ja "kristitty" ei vielä tarkoita Jumalan lapseutta, niin ajatus tulee ymmärrettäväksi. Viittaan toisaalla käytyyn keskusteluun siitä, että alussa kastettiin pääosin niitä, jotka eivät vielä olleet uudestisyntyneitä.

En voi mitään sille, että nämä näkemykseni poikkeavat niin luterilaisesta kuin baptistisestakin käsityksestä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #9 : 19.04.16 - klo:11:30 »
Tätäkin asiaa on varmaankin jossain sivuttu, mutta otan sen nyt uudestaan esille.

Antiokiassa alettiin opetuslapsia nimittämään kristityiksi (Ap. t. 11:26). Nyt esitän kysymyksen: Tarkoittavatko nuo käsitteet jokaisessa tapauksessa samaa asiaa? Itse olen sitä mieltä, että ei. Raamattua lukemalla, omaa kokemustani ajatellen ja ympärilleni katsomalla olen päätynyt käsitykseeni. Jos olen väärässä, niin suuri apu olisi, jos joku sen minulle osoittaisi.

Huokaus, taas on lukulasit teillä tietämättömillä, mutta luin (tavasin) aloituksen alle kirjoitetut tekstit läpi (,,,kyllä tuolla Pauluksella on todella isot korvat tuossa kuvassa   ;) ). Mutta asiaan. Minä ymmärrän termit uskova ja opetuslapsi eri tavoin kuin tämän aloituksen alla on esitetty. Raamatussa uskova on henkilö joka on uskonut Jeesukseen Kristukseen ja tullut Häneen uskomalla vanhurskaaksi (esim. Room. 1:16). Raamatun ulkopuolella uskovaisella voidaan tarkoittaa melkeinpä mitä tahansa, mutta siitä ei tässä. Mielestäni uskovaisuuden ehto on ainoastaan se, että uskoo evankeliumin ts. ottaa sen vastaan. Opetuslapseudelle on Raamatussa kovat ehdot (Luuk. 14:26,33) ja Jeesus tekee selväksi, että ellei niitä täytä niin ei voi olla Hänen opetuslapsensa. Opetuslapseus on ehdollista, koska Jeesus sanoo "Jos joku tahtoo Minun perässäni kulkea..." siinä on tuo jos.  Käsitykseni mukaan Raamatussa opetuslapsella tarkoitetaan ihmistä joka on uskonut Jeesukseen ja lähtenyt seuraamaan häntä. Mitä siis yritän tässä sanoa; että ihminen tulee vanhurskaaksi uskomalla Jeesukseen ja on vanhurskas vaikka ei luopuisikaan kaikesta ja lähtisi siinä mielessä Jeesusta seuraamaan opetuslapsena. Tätä asiaa voidaan kyllä lähestyä toisellakin tavalla (kuten useimmat lähestyvätkin, koska Jeesuksen sanat seuraajilleen ovat mahdottoman ankarat -mutta myös ihanat, sillä niissä on elämän tarkoituksen korkein mahdollinen täyttymys tässä ajassa).

No niin, nyt jään odottamaan kivitystä...

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #10 : 19.04.16 - klo:14:35 »
Minä ymmärrän termit uskova ja opetuslapsi eri tavoin kuin tämän aloituksen alla on esitetty.

Menee aina vaan mielenkiintoisemmaksi. Hyvä, että toit esille sanan "uskova". Nyt meillä on tässä esillä siis käsitteet: opetuslapsi, kristitty, uskova ja Jumalan lapsi.

Tarkoittavatko ne kaikki samaa asiaa? Mielestäni eivät. Jumalan lapsi on kaikkia edellämainittuja, mutta ei aina toisinpäin. No, monet eivät pidä tällaisesta keskustelusta, koska se heidän mielestään on saivartelua ja kikkailua sanoilla. Mutta heistähän meidän ei nyt tarvitse välittää.
« Viimeksi muokattu: 19.04.16 - klo:15:55 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #11 : 19.04.16 - klo:15:58 »
Raamattu mainitsee opetuslapsiksi jopa sellaisia, jotka eivät olleet saaneet vielä Pyhää Henkeä, saatika tienneet koko asiasta mitään:


Ap.t. 19: 1-2
"Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia. Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan"."
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #12 : 19.04.16 - klo:16:15 »
Raamattu mainitsee opetuslapsiksi jopa sellaisia, jotka eivät olleet saaneet vielä Pyhää Henkeä, saatika tienneet koko asiasta mitään:


Ap.t. 19: 1-2
"Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia. Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan"."

Aivan oikea havainto. Paavalin kysyessä, "millä kasteella te sitten olette kastetut" he vastasivat : "Johanneksen kasteella." He eivät olleet vielä Uuden Liiton uskovia. He olivat siis Johannes Kastajan opetuslapsia ennen tuota tapahtumaa.

Paavalin opetuksen jälkeen he ottivat kasteen Jeesuksen nimeen, ja nämä saivat Pyhän Hengen. Merkillistä, että tämäkin kohta kumoaa opin siitä, että vain uudestisyntyneitä (=Pyhän Hengen saaneita) saa kastaa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #13 : 20.04.16 - klo:17:12 »

Aivan oikea havainto. Paavalin kysyessä, "millä kasteella te sitten olette kastetut" he vastasivat : "Johanneksen kasteella." He eivät olleet vielä Uuden Liiton uskovia. He olivat siis Johannes Kastajan opetuslapsia ennen tuota tapahtumaa.

Paavalin opetuksen jälkeen he ottivat kasteen Jeesuksen nimeen, ja nämä saivat Pyhän Hengen. Merkillistä, että tämäkin kohta kumoaa opin siitä, että vain uudestisyntyneitä (=Pyhän Hengen saaneita) saa kastaa.

Hellarit raahaisivat Sinut Paulus (korvista  ;D) roviolle ellei sitä lakimme ankarasti kieltäisi. Eilen toin esille eräälle pitkän linjan helluntailaiselle tuota näkemystäsi, että alussa ihmiset saivat Pyhän Hengen vasta kasteen jälkeen eli syntyivät ylhäältä vasta kastettuina ja häneltä meni pasmat ihan sekaisin. Kun siihen sitten lisäsin, että Pietarilla näytti olevan hyvin samanlainen kastekäytäntö kuin luterilaisilla, niin... no voi minua, ilkeä olin. Tänään kuulin tuon helluntailaisen joutuneen vuoteen omaksi (hänen puolisonsa kertoi). Mikä lie sitten taudin aihe?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #14 : 20.04.16 - klo:17:50 »
Hellarit raahaisivat Sinut Paulus (korvista  ;D) roviolle ellei sitä lakimme ankarasti kieltäisi. Eilen toin esille eräälle pitkän linjan helluntailaiselle tuota näkemystäsi, että alussa ihmiset saivat Pyhän Hengen vasta kasteen jälkeen eli syntyivät ylhäältä vasta kastettuina ja häneltä meni pasmat ihan sekaisin.

Minua kiinnostaisi kovasti tietää, milloin h-uskovat ovat luopuneet Raamatun kunnioittamisesta. Mielestäni he ovat opettaneet, että Raamattua tulee lukea niin kuin se on kirjoitettu.

Pietarin puheesta eka-helluntaina:

"…ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan" (Ap. t. 2:38).

Tätä kohtaa jotkut lukevat jostain kumman syystä näin: Te, jotka olette (jo) saaneet syntinne anteeksi ja olette (jo) saaneet Pyhän Hengen, ottakoon kukin teistä kasteen… Ei sekään väärin ole, mutta poikkeus se on (Ap. t. 10:44-48).

Kunpa saisimme tähän maahan "seurakunnan", jolla olisi rakkaus totuuteen, niin että Berean juutaialsten tavoin tutkisivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin. Onhan se tosin vähän kiusallinen asenne, kun joutuu tunnustamaan, että minäkin voin olla jossain asiassa väärässä.
« Viimeksi muokattu: 20.04.16 - klo:18:18 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell