C.H.MacIntosh,
2.Mooseksen kirja (selitysteos)
s.273
"Tahdon sen tähden vain lopuksi viitata eräisiin kohtiin, joissa "sapatin" ja "Herran päivän " välinen ero selvästi tulee ilmi.
1. Sapatti oli seitsemäs päivä; Herran päivä on viikon ensimmäinen päivä.
2. Sapatti oli koetuskivi, joka toi ilmi Israelin tilan; Herran päivä todistaa, että seurakunta on ehdottomasti otollinen Jumalalle.
3. Sapatti kuului vanhaan luomakuntaan; Herran päivä taas uuteen.
4. Sapatti oli juutalaisille ruumiillisen levon päivä. Herran päivä on kristityille hengellisen levon päivä.
5. Jos juutalainen teki työtä sapattina, hänen piti kuoleman. Ellei kristitty tee mitään Herran päivänä, todistaa hän sangen heikosti elävänsä. Tarkoitamme sanoa: ellei hän tee mitään ihmisten autuaaksi tekemiseksi, Kristuksen kirkastamiseksi ja Jumalan totuuden julistamiseksi.
Todellisuudessa on kristitty, jolla on jokin lahja tai kutsumus, Herran päivän iltana paljon väsyneempi kuin minkään muun päivän iltana; sillä mitenkä hän voi levätä, kun hän näkee ympärillä olevien ihmisten vaeltajan pimeydessä.
6. Laki käski juutalaisen sapattina pysyä majassaan; evankeliumin henki taas johtaa kristityn Herran päivänä huoneestaan, joko seurakunnan kokoukseen evankeliumia kuulemaan tahi sitä itse julistamaan syntisille."
-
Kommenttini: Herran päivästäkin moni osaa tehdä itselleen lain.