Kirjoittaja Aihe: Mitä rukous on?  (Luettu 8280 kertaa)

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #15 : 18.08.16 - klo:08:48 »
Niin, ne vuosisatoja vanhat laulut ja virret ovat vieläkin käytössä varmaan juuri siksi, että ne edustavat sen aikakauden parhaimmistoa. Sanomaltaan kevyemmät ovat varmaan niiltäkin ajoilta karsiutuneet pois. Ehkä meidänkin ajaltamme muutama laulu jää elämään.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #16 : 18.08.16 - klo:11:39 »
Niin, ne vuosisatoja vanhat laulut ja virret ovat vieläkin käytössä varmaan juuri siksi, että ne edustavat sen aikakauden parhaimmistoa. Sanomaltaan kevyemmät ovat varmaan niiltäkin ajoilta karsiutuneet pois. Ehkä meidänkin ajaltamme muutama laulu jää elämään.

Hengellinen elämä saa kokonaan toisen syvyyden, kun on vaikeat ajat. Kun joka mökissä on joku kuollut tai tekee juuri kuolemaa, kaikki iloittelu päättyy ja karu todellisuus tulee joka ainoalle tutuksi. Se on merkittävä syy siihen, miksi vanhoissa lauluissa on vieläkin kohtikäyvä sanoma. Nykyajan kivakulttuuri on täysin ulkona tästä todellisuudesta. Tilanne on toinen siellä, missä elämän tuskaa koetaan konkreettisesti.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #17 : 18.08.16 - klo:13:06 »
Vanhoissa virsissä oli myös opetuselementti, mikä nykyisten saman jankutusten lauluista puuttuu.

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #18 : 18.08.16 - klo:20:06 »
Niin, ne vuosisatoja vanhat laulut ja virret ovat vieläkin käytössä varmaan juuri siksi, että ne edustavat sen aikakauden parhaimmistoa. Sanomaltaan kevyemmät ovat varmaan niiltäkin ajoilta karsiutuneet pois. Ehkä meidänkin ajaltamme muutama laulu jää elämään.

Hengellinen elämä saa kokonaan toisen syvyyden, kun on vaikeat ajat. Kun joka mökissä on joku kuollut tai tekee juuri kuolemaa, kaikki iloittelu päättyy ja karu todellisuus tulee joka ainoalle tutuksi. Se on merkittävä syy siihen, miksi vanhoissa lauluissa on vieläkin kohtikäyvä sanoma. Nykyajan kivakulttuuri on täysin ulkona tästä todellisuudesta. Tilanne on toinen siellä, missä elämän tuskaa koetaan konkreettisesti.



Onhan moni asia nykypäivänä paremmin. Ainakin elämän fyysiset puitteet meillä länsimaissa. Toisaalta omakin aikamme on omalla tavallaan ihmistä kuluttavaa. Joten vertailu voi olla yllättävän vaikeata. Itse koitan pitää lähtöajatuksena ylipäätään ihmisten suhteen, että elämä on kuitenkin jokaiselle riittävän raskasta ja haasteellista. Se on minun mielestäni turvallisempi lähtökohta kuin se, että pitää ihmisten elämää helppona, kunnes toisin todistetaan.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #19 : 22.08.16 - klo:19:59 »
Olen miettinyt pari päivää onkohan yhtään rukoustani päätynyt kultaiseen maljaan.

Lainaus käyttäjältä: Ilm.5:
6 Ja minä näin, että valtaistuimen ja niiden neljän olennon ja vanhinten keskellä seisoi Karitsa, ikäänkuin teurastettu; sillä oli seitsemän sarvea ja seitsemän silmää, jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä, lähetetyt kaikkeen maailmaan.
7 Ja se tuli ja otti kirjan valtaistuimella-istuvan oikeasta kädestä.
8 Ja kun se oli ottanut kirjan, niin ne neljä olentoa ja kaksikymmentä neljä vanhinta lankesivat Karitsan eteen, ja heillä oli kantele kullakin, ja heillä oli kultaiset maljat täynnä suitsutuksia, jotka ovat pyhien rukoukset,

Kulta on kaiketi jotain jaloa ja puhdasta.
Luulen, että tuohon kultaiseen maljaan päätyvät vain oikeanlaiset rukoukset.
Olisikohan toisenlaisille rukouksille toinen malja tai kenties roskalaatikko?
Mikä on mielestäsi mittari oikeanlaiselle rukoukselle?

Näsäviisas vastaus: Kultaiseen maljaan talletettujen rukousten määrä.

-

En ymmärrä rukouksesta oikeastaan mitään.
Kun olen rukoillut jonkun asian jo viisitoista vuotta sitten, ajattelen, ettei sitä tarvitse toistaa, koska Jumalalla on parempi muisti kuin minulla. Toisekseen Jumala on tiennyt ajatukseni jo ennen rukoilemista, miksi kertoisin sellaista mitä hän jo tietää.
Hädissäni tai epätoivossani tietysti hoen ja kertaan.
Kultaisia maljoja taitaa olla melko monta: kaksikymmentä neljä.

Olen tähän mennessä ajatellut, että ei niihin kertyneillä rukouksilla ole mitään "super-laatuvaatimuksia". Ne olivat pyhien rukouksia, ja kun äkkiä vilkaisin asiaa, niin Paavali nimittää pyhiksi ainakin Rooman, Korintin ja Kolossan uskovia. Rukoukset ovat siis "vain" uskovien rukouksia.

Ehkä maljoihin ei edes kerry rukouksia, vaan tuossa tilanteessa niihin oli jostakin otettu (ammennettu) riittävä määrä rukouksia suitsukkeeksi?

Tai voi niillä olla yksi laatuvaatimus: ne voivat olla Jeesuksen ohjeen mukaisia rukouksia "tulkoon sinun valtakuntasi, tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä". Näihin rukouksiin Jumala oli tuossa tilanteessa vastaamassa.



Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #20 : 01.12.17 - klo:19:34 »
Rukoustavoissa olisi opittavaa. Se että koko ajan hoetaan Herra kuin sidesanana tuntuu pahalle.

Olen kokenut ihan samalla tavalla.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa garibaldi

  • Viestejä: 123
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #21 : 02.12.17 - klo:08:39 »
Rukous heijastaa ymmärrystä siitä, että kuka

1) Jumala on
2) kuka minä olen.

Kun teologia on matalaa, niin rukouskin on matalaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #22 : 20.06.18 - klo:18:52 »
"Puhukaa sydämissänne vuoteillanne ja olkaa hiljaa."
Psalmi 4:5
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Mietiskelijä

  • Vieras
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #23 : 21.06.18 - klo:10:57 »
Rukous heijastaa ymmärrystä siitä, että kuka

1) Jumala on
2) kuka minä olen.

Kun teologia on matalaa, niin rukouskin on matalaa.

Olen jo vuosien ajan opettanut kuulijoilleni kahta asiaa:

1. On olemassa Jumala
2. Sinä et ole se Jumala

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #24 : 21.06.18 - klo:16:51 »
Rukous heijastaa ymmärrystä siitä, että kuka

1) Jumala on
2) kuka minä olen.

Kun teologia on matalaa, niin rukouskin on matalaa.

Olen jo vuosien ajan opettanut kuulijoilleni kahta asiaa:

1. On olemassa Jumala
2. Sinä et ole se Jumala
:)

Ihana. Siinä sitä onkin ihmiselle opettelemista.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #25 : 24.06.18 - klo:16:54 »
Mulle rukous on kai vaan että oma sisin VIHDOIN kääntyy Jumalan puoleen eikä kipuile yksin asioiden kanssa.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #26 : 24.06.18 - klo:20:20 »
Olen vasta viime vuosina, vuosikymmeniä uskossa olleena,
alkanut ymmärtää, että rukous on aina pyhä asia.
Rukoillessa mennään tietoisesti kaikkein Pyhimmän eteen.

Siihen ei kenellekään meistä syntisistä pakanakristityistä
olisi oikeutta, ellei meillä olisi sitä Kristuksen vanhurskautta,
jota Hän antaa uudestisyntyneille lainaksi.
Vain Kristuksessa voimme rukoilla Isän, Pojan ja Pyhän Hengen
nimessä.

Ellei rukous ole vanhurskautetun kommunikointia Pyhän kanssa,
se on vain mielikuvitusleikkiä, tunteiden ja toiveiden erittelyä,
ja uskonnollista haaveilua.
Rukouksessa ajattelee tai juttelee vain ihmisen sielun osa jonkin
toisen osansa kanssa - tai vaihtoehtoisesti ihmisen jumalallinen henki
lähenee Jumalan Henkeä.

Poissa Alvari

  • Viestejä: 592
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #27 : 24.06.18 - klo:21:57 »
Tämä saattaa mennä hieman aiheen vierestä, mutta liittynee kuitenkin asiaan jotenkin.

Olen miettinyt, mitä on siunaaminen. Kun sanotaan, että siunatkaa vihollisianne. Ei kai se voi olla vain sitä, että suulla pyydetään Jumalaa siunaamaan jotakuta, vaikka sisimmässä ei tunne eikä ajattele siunaavasti eivätkä teot ole siunaavia. Silloin siunaaminen tuntuu tyhjältä hokemalta. Samoin jos hokee suullaan jotain rukousta, jota ei sisimmässään kuitenkaan tarkoita tai ajattele. Miten siis voi toteuttaa siunaamista, jos ei ole siihen sisäisesti valmis?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #28 : 24.06.18 - klo:22:04 »
Tämä saattaa mennä hieman aiheen vierestä, mutta liittynee kuitenkin asiaan jotenkin.

Olen miettinyt, mitä on siunaaminen. Kun sanotaan, että siunatkaa vihollisianne. Ei kai se voi olla vain sitä, että suulla pyydetään Jumalaa siunaamaan jotakuta, vaikka sisimmässä ei tunne eikä ajattele siunaavasti eivätkä teot ole siunaavia. Silloin siunaaminen tuntuu tyhjältä hokemalta. Samoin jos hokee suullaan jotain rukousta, jota ei sisimmässään kuitenkaan tarkoita tai ajattele. Miten siis voi toteuttaa siunaamista, jos ei ole siihen sisäisesti valmis?

Itse olen kokenut sen sillai, että tunnustan negatiiviset ajatukseni jotakuta kohtaan Jumalalle, myönnän Herralle, että en ajattele asiasta oikein, koskapa Jumalan sana sanoo, että ihmisen viha ei tee niin kuin oikein on. SItten sanon Herralle että haluan Sinun edessäsi siunata tätä ihmistä, koska se on Sinun tahtosi.

Kyllä se sillai toimii. Se auttaa kanssa samalla ottamaan kiinni omia vääriä ajatuksia.
Siis sillai että oppii näkemään, että omat ajatukset eivät siis ole aina totuus. Jumalan sana on totuus.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Mitä rukous on?
« Vastaus #29 : 24.06.18 - klo:22:05 »
"Tosiasioiden tunnustaminen on kaiken viisauden alku."