Kirjoittaja Aihe: Vaikeita Raamatun kohtia  (Luettu 11213 kertaa)

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #30 : 13.04.17 - klo:11:54 »
Käsitän tuon luvun kokonaisuutena - ja myös tuon jakeen - oikeastaan asian niin, että käyttäisimme varojamme ja elämäämme Jumalan valtakunnan hyväksi, emmekä vain omaksi iloksemme.

Jos käytämme varoja ja voimia muiden ihmisten ja evankeliumin hyväksi, niin silloin teemme sen aina Jeesukselle. Se on ystävien tekemistä väärällä mammonalla. Iäisiin majoihin meitä ei kuitenkaan voi ottaa kukaan muu kuin Jumala itse. Näen siis niin, että kun autamme toisia ihmisiä, niin teemme silloin ystävyyttä niitä ihmisiä ja Jumalaa kohtaan.

Jeesus sanoo uskovia ystävikseen:
"En minä enää sano teitä palvelijoiksi, sillä palvelija ei tiedä, mitä hänen herransa tekee; vaan ystäviksi minä sanon teitä, sillä minä olen ilmoittanut teille kaikki, mitä minä olen kuullut Isältäni."

Tuossa luvun vertauksessa isäntä kehuu huoneenhaltijan oveluutta, vaikka hän tekikin vääryyttä isäntäänsä kohtaan. Jeesus ei kuitenkaan kehoita toimimaan vääryydellä. Se käy ilmi luvun myöhemmistä jakeista.

Viisaammat avatkoon jaetta lisää ja korjatkoon mahdollisesti vääriä käsityksiäni.
« Viimeksi muokattu: 13.04.17 - klo:12:02 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #31 : 13.04.17 - klo:12:07 »
Erikoinen huomio liittyen käsiteltyyn lukuun! 

1992 käännös: Luuk 16:8 "Ja Herra kehui epärehellisen taloudenhoitajan viisautta..."

1938 käännös: Luuk 16:8 "Ja herra kehui väärää huoneenhaltijaa siitä, että hän oli menetellyt ovelasti..."

Uudemmassa käännöksessä Herralla tarkoitetaan Jeesusta, kun taas vanhemmassa herra-sanalla viitataan vertauksen isäntään. Katsottuani vielä Bibliaa ja paria englannin kielistä käännöstä, niin niissäkin herra-sana viittaa vertauksen isäntään.
Ihmisroska

Poissa Magda-sisko

  • Viestejä: 120
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #32 : 13.04.17 - klo:18:00 »
Erikoinen huomio liittyen käsiteltyyn lukuun! 

1992 käännös: Luuk 16:8 "Ja Herra kehui epärehellisen taloudenhoitajan viisautta..."

1938 käännös: Luuk 16:8 "Ja herra kehui väärää huoneenhaltijaa siitä, että hän oli menetellyt ovelasti..."

Uudemmassa käännöksessä Herralla tarkoitetaan Jeesusta, kun taas vanhemmassa herra-sanalla viitataan vertauksen isäntään. Katsottuani vielä Bibliaa ja paria englannin kielistä käännöstä, niin niissäkin herra-sana viittaa vertauksen isäntään.

En snaijaa kummassakaan tapauksessa. Eikö isäntää huijattu velkojen takaisinmaksussa. Vai mitä se "kirjoita äkkiä viisikymmentä" oli, vaikka velka oli sata. Vai miten se meni?
Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee. - Paavali

Poissa Magda-sisko

  • Viestejä: 120
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #33 : 13.04.17 - klo:18:24 »
Jeesus asettaa meidät muuallakin mahdottomuuksien eteen. Esim. Matt. 5:48. Jos armoa ei olisi, kaikki olisi turhaa.

Toi oli paha! En pysty tuohon, kuitenkin Jumala sitä vaatii, ei yhtään vähempää. Tarvitsen Kristusta minäkin.

Olen ajatellut, että yli-inhimillisyyttä vaativat Raamatun kohdat olisivatkin lupauksia. Että tässäkin luvataan uskovien ihmisten tulevan jossain vaiheessa täydellisiksi.

Esimerkiksi: Hepr. 10:14 "Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään."

Herra tietää, että me olemme tomu ja tuhka, mihinkään hyvään kykenemättömiä.
« Viimeksi muokattu: 13.04.17 - klo:18:41 kirjoittanut Magda-sisko »
Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee. - Paavali

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #34 : 13.04.17 - klo:18:43 »
Jeesus asettaa meidät muuallakin mahdottomuuksien eteen. Esim. Matt. 5:48. Jos armoa ei olisi, kaikki olisi turhaa.

Toi oli paha! En pysty tuohon, kuitenkin Jumala sitä vaatii, ei yhtään vähempää. Tarvitsen Kristusta minäkin.

Olen ajatellut, että yli-inhimillisyyttä vaativat Raamatun kohdat olisivatkin lupauksia. Että tässäkin luvataan ihmisten tulevan jossain vaiheessa täydellisiksi.

Esimerkiksi: Hepr. 10:14 "Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään."

Herra tietää, että me olemme tomu ja tuhka, mihinkään hyvään kykenemättömiä.

Minulle tuo yo. heprealaiskirjeen kohta on ollut lohdutukseksi. Vain täydelliset pyhitetään. Kristus on täydellisyyden jo hankkinut ja Hän hoitaa myös pyhityksen (1. Kor. 1:30). Oma hiki ei siihen mitään lisää.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Magda-sisko

  • Viestejä: 120
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #35 : 13.04.17 - klo:18:56 »

Minulle tuo yo. heprealaiskirjeen kohta on ollut lohdutukseksi. Vain täydelliset pyhitetään. Kristus on täydellisyyden jo hankkinut ja Hän hoitaa myös pyhityksen (1. Kor. 1:30). Oma hiki ei siihen mitään lisää.
[/quote]

Kolme sanaa: ainiaaksi tehnyt täydellisiksi. Nyt ja ainiaan. Näin on kirjoitettu, vaikka niin viheliäiseksi itsensä tuntee. Mitä jos vain ottaisi ja uskoisi?
Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee. - Paavali

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #36 : 13.04.17 - klo:19:19 »
Erikoinen huomio liittyen käsiteltyyn lukuun! 

1992 käännös: Luuk 16:8 "Ja Herra kehui epärehellisen taloudenhoitajan viisautta..."

1938 käännös: Luuk 16:8 "Ja herra kehui väärää huoneenhaltijaa siitä, että hän oli menetellyt ovelasti..."

Uudemmassa käännöksessä Herralla tarkoitetaan Jeesusta, kun taas vanhemmassa herra-sanalla viitataan vertauksen isäntään. Katsottuani vielä Bibliaa ja paria englannin kielistä käännöstä, niin niissäkin herra-sana viittaa vertauksen isäntään.

En snaijaa kummassakaan tapauksessa. Eikö isäntää huijattu velkojen takaisinmaksussa. Vai mitä se "kirjoita äkkiä viisikymmentä" oli, vaikka velka oli sata. Vai miten se meni?

Kyllä, huoneenhaltija huijasi isäntäänsä. Isäntä kehui silti entistä työntekijäänsä oveluudesta. 1992 käännöksessä on mielestäni virhe. Jeesus ei kehu, vaan vertauksen isäntä kehuu. Kun lukua lukee eteenpäin, niin huomaa, että Jeesus ei kehu huonosta taloudenhoidosta.

Minusta sen kyseisen jakeen yksi oleellinen kohta on "iäisiin majoihin". Sen kautta kokonaisuus ehkä aukeaa.
Jeesus ei mielestäni kehoita huijaamaan ketään, kuten vertauksen huoneenhaltija teki. Sanoohan Jeesus: "Jos siis ette ole olleet uskolliset väärässä mammonassa, kuka teille uskoo sitä, mikä oikeata on?" Jeesus kehoittaa kuitenkin tekemään ystäviä väärällä mammonalla, kuten vertauksen huoneenhaltija, saadakseen majapaikan. Ja ymmärtääkseni ystävien tekemisellä viitataan Jumalan valtakunnan työhön. Ystävämme on Jeesus, joka voi meille sen iäisen majapaikan antaa.

Asia on vaikeasti selitettävissä. Tai minä en oikein osaa sitä mitä yritän sanoa :D
Ihmisroska

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #37 : 13.04.17 - klo:21:32 »
Olen tuota ihmetellyt minäkin. Syntien anteeksi saamisen vakuutus, voisiko se olla sitä "oikealla rahalla" ystäviksi tekemistä. Kun kehuttiin väärällä rahalla ystävien hankkimista. Kukin niistä ystävistä oli velkaa isännälleen, ja tämä yksi valtuutettu palvelija vilpillisesti muutti summat pienemmiksi ja sai näin ystäviä. Toisten ihmisten velkakuorman pienentäminen..

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #38 : 14.04.17 - klo:10:54 »
On tuossa ideaa mitä sanot NanoK.
Mua kuitenkin mietityttää edelleen se "iäsiin majoihin", koska eivät maalliset ystävämme meitä sinne ole ottamassa.

En tiedä jumitanko liiaksi noissa sanoissa, mutta juuri niiden takia ymmärrän tuon liittyvän ystävyyteemme kolmiykseisen Jumalan kanssa. Siis koska auttavat tekomme muita ihmisiä kohtaan on Jeesuksen mukaan tekoja hänelle.

Kyseessä ei kuitenkaan ole iäisen majan ostaminen. Koska tekojen kautta ei pelastuta.

Olen mielelläni lisäopissa tämän kiintoisan jakeen ja luvun kanssa.
Ihmisroska

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Vaikeita Raamatun kohtia
« Vastaus #39 : 14.04.17 - klo:11:20 »
On tuossa ideaa mitä sanot NanoK.
Mua kuitenkin mietityttää edelleen se "iäsiin majoihin", koska eivät maalliset ystävämme meitä sinne ole ottamassa.

Kyseessä ei kuitenkaan ole iäisen majan ostaminen. Koska tekojen kautta ei pelastuta.

Näinhän se on, siksi tämä onkin niin vaikea ymmärtää. Voi olla että se ei aukea koskaan täällä tämänpuoleisessa.