Kirjoittaja Aihe: "Meidän" seurakunnan kokous 11.10.  (Luettu 3551 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
"Meidän" seurakunnan kokous 11.10.
« : 12.10.20 - klo:05:54 »
Ajattelin laittaa tuon videon läheisen seurakunnan tämän sunnuntain kokouksesta, ihan vaan mielenkiinnosta, kun suomalaisilla on hiukan ehkä yksipuolinen kuva USAn uskovista. Tällä alueella on usein vastaavia uskovien seurakuntia, eikä mikään niistä ole karismaatinen.

Siis ihan vaan jos sattuu kiinnostamaan. Ja onhan siinä Jumalan sanaa.  Kuten voi huomata, seurakuntalaisia on hyvin vähän ja heillä on maski. Kaikki kahvittelu ja juttelu ennen ja jälkeen tilaisuuden on pois kuvioista. Tullaan sisällä yhtä tietä, ja tuosta edestä, alttarin vierestä poistutaan kahdesta ovesta. Noita ovia ei ole käytetty muuten ollenkaan enää, koska rakennuksesssa on uusi osa, missä on lisä tiloja.

Kirkkorakennus on vanha, ehkä 1700 luvulta. Silloin oli vain tuo kirkkosali.

Pastori valmistui nuorena Navy Academystä, oli 20 vuotta laivaston päällystössä. Tuli uskoon 40 vuotiaana, vaimo samohin aikoihin, ja meni pastorikoulutukseen.

https://www.youtube.com/watch?v=DaJsg9o0x9k&feature=youtu.be
« Viimeksi muokattu: 12.10.20 - klo:18:31 kirjoittanut sandia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: "Meidän" seurakunnan kokous 11.10.
« Vastaus #1 : 28.10.20 - klo:11:17 »
En ole kuulunut mihinkään kirkkokuntaan yli 20 vuoteen, silti en voi sanoa, etten kuuluisi seurakuntaan. Mielestäni kaikki Jeesukseen uskovat kuuluvat maailmanlaajuiseen Jumalan seurakuntaan.

Täällä kokoontuu veljespiiri ev.lut. kirkon tiloissa kerran kuussa. Siellä olen käynyt, viime kerralla vetäjänä toimiva pappi jakoi meille kasvomaskit. Kävijöitä ei nykyisin kovin monta ole, johtunee koronasta.

Veljespiirin lisäksi olemme kokoontuneet "säännöllisen epäsäännöllisesti" kolmen ukon kesken mutta toistaiseksi ilman maskeja. Kyllä jonkinlaista yhteyttä kaipaa ihan livenä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: "Meidän" seurakunnan kokous 11.10.
« Vastaus #2 : 01.11.20 - klo:19:27 »
Laitoi tähän linkin, mutta poistin luettuani tarkemmin heidän opetuksistaan.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: "Meidän" seurakunnan kokous 11.10.
« Vastaus #3 : 01.11.20 - klo:19:43 »
Laitoi tähän linkin, mutta poistin luettuani tarkemmin heidän opetuksistaan.

Minulle ei ole vieläkään jäsentynyt mitä porukkaa USAssa mikäkin on edes kirkkokuntatasolla.

Helluntailaistyyppisiä seurakuntia on moneen lähtöön.
Lisäksi jopa mormonit ovat ainakin aiemmin opettaneet esim profetoimista.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: "Meidän" seurakunnan kokous 11.10.
« Vastaus #4 : 01.11.20 - klo:20:01 »
Juu todella hämmentävää. Täällä on muitakin voimakkaita herätysliikeistä syntyneitä seurakuntia kuin kaikki helluntailaiset. Nyt olen hämmentynyt kuinka monta hengellistä liikettä kantaa nimeä Church of Christ. Ovat ne kaikki sittenkin mormonismiin viittaavia vai eikö... tuosta olin hämmentynyt ja poistin mitä tähän olin laittanut.

Ns. toisen suuren herätyksen seurauksena ilmeisesti kehittyi ns. Restoration Movement 1800 luvulla.
https://en.wikipedia.org/wiki/Restoration_Movement
Haluttiin palata alkuperäiseen apostolien aikaiseen seurakuntamalliin. Sinänsä varmaan okei. Siitä on lähtenyt sitten tosi paljon eri haaroja ja jotenkin siihen sotkeutuu MYÖS mormonismi. Mutta ilmeisestikään se ei ole ainoa juttu.

Mutta siis vahvan herätyksen seurauksena syntyi niinkin valheellinen kultti kuin mormonismi.
« Viimeksi muokattu: 01.11.20 - klo:21:15 kirjoittanut sandia »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: "Meidän" seurakunnan kokous 11.10.
« Vastaus #5 : 01.11.20 - klo:20:45 »
Katsoin sen linkin laulun.
En saanut selville mitä porukkaa he olivat.

Mä olen linkittänyt tänne foorumille cappella-laulun. Sillä seurakunnalla oli samantapainen nimi.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: "Meidän" seurakunnan kokous 11.10.
« Vastaus #6 : 01.11.20 - klo:21:00 »
Mielenkiintoista. Siis 1700-1800 lukujen herätysliikkeistä lähteneitä seurakuntia on paljon, mutta siihen sotkeutuu mormonismi. Katsoin sen linkin minkä tähän olin laittanut. Kyllä minä mielsin heidät uudestisyntyneiksi ihmisiksi. Mutta sitten löysin jotain mikä sai minut hämmennyksiin. Siis muualta netistä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: "Meidän" seurakunnan kokous 11.10.
« Vastaus #7 : 01.11.20 - klo:21:04 »
Koska tässä (onneksi) on siirrytty arviointipuolelle, laitan sen ryhmän linkin siis myös arviointimielessä.
https://en.wikipedia.org/wiki/International_Churches_of_Christ

Sekin in uudempi haara ns. Chuch of Christ liikehdinnästä minkä juuret ulottunut 1700, 1800 lukujen suuriin herätyksiin.

Tää siis lähti siitä, kun eräs entinen työkaveri, jonka FB ystäväksi hiljakkoin tulin, laittoi oman seurakuntansa tämän aamun jumalanpalveluksen linkin ja katsoin sen. 

Tällä on sinänsä merkitys suomalaisille, koskapa helluntailaisuuskin tulee noilta juurilta.

Löysin tämän luennon Restoration ja ns. Holiness liikkeistä. Holliness movement kyllä viittaa helluntailaisuuden syntyyn.
https://www.youtube.com/watch?v=ZosWezNiSys
« Viimeksi muokattu: 01.11.20 - klo:21:22 kirjoittanut sandia »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: "Meidän" seurakunnan kokous 11.10.
« Vastaus #8 : 01.11.20 - klo:21:32 »
Jos samalla kadulla on Church of God ja Church of Christ ja Church of The Holy Spirit mihin menisi?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: "Meidän" seurakunnan kokous 11.10.
« Vastaus #9 : 01.11.20 - klo:21:35 »
Niinpä. Tuollaista täällä on, varsinkin etelän valtioissa. Olisin täysin hämmentynyt.
Ei tuo luento auttanut minua.

Tässä vähän selvempi.
https://www.youtube.com/watch?v=pID61QjfOtQ

Tosin tuossa ei ole ns. holiness likkeestä mistä tulee helluntailaisuus.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: "Meidän" seurakunnan kokous 11.10.
« Vastaus #10 : 01.11.20 - klo:22:18 »
Eipä ollut holiness-liikkeen suhtautuminen helluntailaisuuteen kovin lämminhenkistä:

"During the Azusa Street Revival (often considered the advent of Pentecostalism), the practice of speaking in tongues was strongly rejected by leaders of the traditional Holiness movement. Alma White, the leader of the Pillar of Fire Church, a Holiness denomination, wrote a book against the Pentecostal movement that was published in 1936; the work, entitled Demons and Tongues, represented early rejection of the tongues-speaking Pentecostal movement. White called speaking in tongues "satanic gibberish" and Pentecostal services "the climax of demon worship"


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Holiness_movement

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: "Meidän" seurakunnan kokous 11.10.
« Vastaus #11 : 01.11.20 - klo:22:26 »
No ei näyttänyt olevan. Itse olen jostain saanut mielikuvan, että helluntailaisuus on kuitenkin jotenkin saanut alkunsa tuosta ns. holiness liikkeestä. Historiat voivat olla kovin monihaaraisia....

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: "Meidän" seurakunnan kokous 11.10.
« Vastaus #12 : 01.11.20 - klo:22:33 »
Tuossa lienee hieman siitä.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pentecostalism

Pentecostalism emerged in the early 20th century among radical adherents of the Holiness movement who were energized by revivalism and expectation for the imminent Second Coming of Christ.[3

Eli suomeksi helluntailaisuus sai alkunsa holiness liikkeen radikaalista siivestä.

Poissa Vilhelm

  • Viestejä: 148
  • aavikkosutten veli ja kamelikurkien kumppani
Vs: "Meidän" seurakunnan kokous 11.10.
« Vastaus #13 : 08.08.22 - klo:21:00 »
Mulla Kanadan sukulaisista muutama kuului johonkin church of christ -hommaan.

Käytiinkin yhdessä tilaisuudessa. Jäykkää oli. Siis todella muodollista ja ulkokohtaista, kuitenkin ilman mitään uskonnollista rekvisiittaa.

Erikoista. Sitten siihen hommaan ilmestyi sianlihan syöntikielto ja jotenkin se muuttui adventismin suuntaan. Ovat sittemmin jättäneet sen liikkeen. Sen linja oli kuitenkin hyvin muuttuvainen. Tiedä sitten oliko jakautuminen vai mitä.

Muuten en todellakaan tiedä mitään pohjois-amerikan uskonnollisesta tilanteesta.

[Edit] vai oliko se church of god... ::)
« Viimeksi muokattu: 08.08.22 - klo:21:59 kirjoittanut Vilhelm »
'Sille, joka voittaa, annan valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja.'

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: "Meidän" seurakunnan kokous 11.10.
« Vastaus #14 : 09.08.22 - klo:14:09 »
Minäkin olen yrittänyt ottaa selvää Church of Christ kirkosta. Tapasin New Meksikossa rouvan, joka kertoi kuuluvansa siihen. Sanoi, etteivät käytä jumalanpalveluksessa mitään musiikki-instrumentteja, vaan laulavat "acapella".
Entinen työkaveri käy myös sellaisessa täällä länsirannikolla. Jos on samasta liikkeestä kyse. En ole siitäkään saanut selvyyttä.

En ole löytänyt mitään väärää, mutta olen arka luottamaan kun minulla ei ole täyttä selvyyttä.
« Viimeksi muokattu: 09.08.22 - klo:14:15 kirjoittanut sandia »