Kirjoittaja Aihe: Raamattua Päivän Sanaksi!  (Luettu 6610 kertaa)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #30 : 28.04.22 - klo:14:06 »
En kymmeniin vuosiin, enkä muista kuin "hengen". Olen kuunnellut siitä paljon (Peltola O.). Ymmärrän mielestäni kirjeen Lutherin tavoin. Tätä voin yrittää lukea vielä silloin tällöin. (Olen selittänyt vaivani)

http://www.hbardsen.com/galattalaiskirjeen_selitys/galattalaiskirje_1_luku.pdf

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #31 : 29.04.22 - klo:06:53 »
Millä muulla tavoin uskova voi ymmärtää Galatalaiskirjeen kuin" Lutherin tavoin"?
Mikäli ymmärrän oikein, Pyhä Henki puhui Lutherin sydämelle Galatalaiskirjeen kautta ja hänelle kirkastui armo.
Eikö Pyhä Henki toimi tuolla tavoin kaikkien uskovien suhteen?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #32 : 29.04.22 - klo:09:01 »
Oletko lukenut Lutherin Galatalaiskirjeen selityksen?

Olen joskus yrittänyt lukea mainitsemaasi opusta, jossa on 718 sivua.  :-[  En kuitenkaan ole päässyt kovin pitkälle, alkupuolella olen tehnyt joitakin alleviivauksia. Jaksaiskohan yrittää uudelleen?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #33 : 29.04.22 - klo:13:14 »
Päivän sanaksi sopiva: "Tim. kirje 2:20 Sillä minulla ei ole ketään samanmielistä, joka vilpittömästi huolehtisi teidän tilastanne; 21sillä kaikki he etsivät omaansa eivätkä sitä, mikä Kristuksen Jeesuksen on."

 :)Sandialle: Ikävä kyllä "kokemukseni" mukaan monet eivät ymmärrä gal.-kirjettä itsessään eikä luterilaisittain edes luterilaiset eivätkä siis kaikki galatialaisetkaan. Minulle ja monelle se on suoranainen löytö ja uskoa vahvistava kirje yhdessä Roomalaiskirjeen kanssa. Iloitsen, että sinulle ja Pauluksellekin näyttää olevan. Jos Lutherin "Selitys" on hieman sanoisinko "pitkä" ja "jankkaava", niin henki tarttuu ja itse gal. kirjeen minäkin pystyn lukemaan yhdellä kertaa ajatuksella.
Juu, ei voi mielestäni olla vielä oikea kristitty, jos ei ymmärrä noita kirjeitä niin kuin Luther /tärkein uskonpuhdistamme uskontokuntaan katsomatta.
Nostan hattua Paulukselle, jolla on jo ikää niin kuin minullakin, jos saat luettua ajatuksella koko laajan kirjan.  :-*

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #34 : 29.04.22 - klo:13:23 »
Minun on vaikeaa ottaa vastaan Lutherilta mitään ja liittyy siihen mikä hänen suhteensa oli juutalaisiin.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #35 : 30.04.22 - klo:12:39 »
"Älkää syytelkö toisianne, veljet, ettei teitä tuomittaisi. Tuomari seisoo jo ovella." Jaak.5:9.

"Kuka on valmis heittämään ensimmäisen kiven?"

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #36 : 02.05.22 - klo:12:52 »
Gal. 2
"Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
7
joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
8


9
Niin kuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
10
Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
11
Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
12
enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut."

[/u]

Tämän ymmärtäminen avaa Galatalaiskirjeen oikean ymmärtämisen. En nyt halua kirjoittaa näkyville niitä harhoja, mitä ilman tätä aloitusta johtaa myös harhaan. Siksi Luther on pystynyt kirjoittamaan selityksenä lähes 175 sivua sinänsä lyhyehkön kirjeen oikein ymmärtämisestä.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #37 : 03.05.22 - klo:11:47 »
Pyrimme nöyrtymään ja rukoilemaan myös psalmin sanoin: "Psalmit 139:23-24 FB38
Tutki minua, Jumala, ja tunne minun sydämeni, koettele minua ja tunne minun ajatukseni. Ja katso: jos minun tieni on vaivaan vievä, niin johdata minut iankaikkiselle tielle.[/b]
FB38: Kirkkoraamattu 1933/38"

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #38 : 04.05.22 - klo:12:55 »
Evankeliumi Johanneksen mukaan
Luku 7
"Jeesuksen veljien epäusko

1. Tämän jälkeen Jeesus kulki Galileassa. Hän ei näet halunnut kulkea Juudeassa, koska juutalaiset etsivät häntä tappaakseen hänet.
2. Kun juutalaisten lehtimajanjuhla oli lähellä,
3. Jeesuksen veljet sanoivat hänelle: "Lähde täältä ja mene Juudeaan, että opetuslapsesikin näkisivät ne teot, joita sinä teet.
4. Eihän kukaan, joka tahtoo esiintyä julkisesti, tee mitään salassa. Jos kerran teet tällaisia tekoja, tee itsesi tunnetuksi maailmalle."
5. Hänen veljensäkään eivät näet uskoneet häneen.
6. Jeesus sanoi heille: "Minun aikani ei ole vielä tullut, mutta teille aika on aina sopiva.
7. Teitä maailma ei voi vihata, mutta minua se vihaa, koska minä todistan siitä, että sen teot ovat pahoja.
8. Menkää te juhlille. Minä en vielä lähde näille juhlille, koska minun aikani ei ole vielä tullut."
9. Näin hän sanoi ja jäi Galileaan."[/i]

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #39 : 05.05.22 - klo:15:26 »
" En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä.” (Mark 2:16-17)


Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #40 : 06.05.22 - klo:11:49 »
Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne eivätkä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra. Sillä niin korkealla kuin taivas kaartuu maan yllä, niin korkealla ovat minun tieni teidän teittenne yläpuolella.” (Jes. 55: 8-9)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #41 : 07.05.22 - klo:14:28 »
En ole ollut kovin kiinnostunut Danielin kirjan tulkinnasta, mutta tämä kohta sopii ja puhuttelee meidän aikaamme selvästi (avioliittoasia ja koko muunsukupuolisuus hörhöily vaatimuksineen, vaikka on selvää syntiä Raamatun mukaan). (Eivätkö ko. asian kannattajat ole eksyttäjiä ainakin kirkossa ja seurakunnassa? Eihän meillä heteroillakaan ole lupaa ilman syntisyyttämme mihinkään Raamatun ulkopuoliseen käsitykseen asioista. Armo kuuluu kaikille kuitenkin jne.)

"Ensimmäinen on antikristuksen vallanaika, Hän puhuu sanoja Korkeinta vastaan ja hävittää Korkeimman pyhiä (seurakuntaa). Hän pyrkii muuttamaan ajan ja lain, ja ne annetaan hänen käteensä ajaksi ja kahdeksi ajaksi ja puoleksi ajaksi. (Dan 7:25)"

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #42 : 07.05.22 - klo:18:14 »
8.5.2022
"Jes. 5:16–25
16 Mutta Herra Sebaot on ylhäinen, hän jakaa oikeutta, pyhän Jumalan pyhyys näkyy hänen oikeista tuomioistaan. 17 Silloin karitsat kulkevat raunioilla kuin laitumillaan ja teuraslampaat kiertelevät ruokaansa hakien. 18 Voi niitä, jotka turhuuksien orjina raahaavat syntiä mukanaan, jotka kiskovat syyllisyyttä perässään kuin juhdat vankkureita. 19 He sanovat: "Pian nyt! Pankoon Herra heti toimeksi mitä aikoo, niin saamme sen nähdä! Käyköön nyt tässä toteen Israelin Pyhän suunnitelma, niin saamme sen kokea!" 20 Voi niitä, jotka sanovat pahaa hyväksi ja hyvää pahaksi! Pimeyden he kääntävät valoksi ja valon pimeydeksi, karvaan makeaksi ja makean karvaaksi. 21 Voi niitä, jotka ihailevat omaa älyään ja omasta mielestään ovat perin viisaita! 22 Voi niitä, jotka ovat sankareita viiniruukun ääressä, niitä, jotka ovat väkeviä juomien sekoittajina! 23 Lahjuksesta he julistavat syyllisen syyttömäksi. Siltä, joka on oikeassa, he ottavat oikeuden. 24 Sen tähden: niin kuin tulen kieli syö sängen, niin kuin kuiva ruoho häipyy liekkiin, niin lahoavat heidän juurensa ja heidän kukkansa hajoavat tomuna ilmaan. He ovat hylänneet Herran Sebaotin käskyt ja halveksineet Israelin Pyhän sanaa. 25 Niin Herra antaa vihansa leimahtaa kansansa yllä, hän kohottaa kätensä ja lyö. Vuoret järähtelevät, ja kaduilla viruu ruumiita kuin jätteitä tunkiolla. Vieläkään ei väistynyt Herran viha, hänen kätensä on yhä koholla, valmiina lyömään."

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #43 : 09.05.22 - klo:16:06 »
Sananl. 27:5-6; "Parempi nuhdella avoimesti kuin vaieta rakkauden nimissä. Rakastavan lyöntikin on rakkautta, vihamiehen suudelmakin pelkkää vihaa."

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Raamattua Päivän Sanaksi!
« Vastaus #44 : 10.05.22 - klo:14:03 »
1.Joh. 5:14; "Siksi me saamme rohkeasti lähestyä Jumalaa. Mitä tahansa me häneltä pyydämmekin hänen tahtonsa mukaan, hän kuulee meitä."