Kirjoittaja Aihe: Opetuslapset  (Luettu 1975 kertaa)

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Opetuslapset
« : 11.11.22 - klo:22:35 »
Oletteko pohtineet minkä ikäisiä opetuslapset olivat, ja erityisesti Juudas Iskariot ?

Erosiko Juudas ikänsä puolesta muista opetuslapsista ?

Ja, löytyykö VT:sta Juudaksen esikuvia ?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Opetuslapset
« Vastaus #1 : 11.11.22 - klo:23:37 »
En osaa sanoa mitään siitä minkä ikäisiä opetuslapset olivat ja oliko Juudas vanhempi kuin muut.
Mielenkiintoinen kysymys Juudaksen esikuvista VTssä.

Tuli mieleen Kain. Satuin lukemaan hänestä  tänään, joten oli tuoreena mielessä.

Ja Joosefin veljet pettivät hänet..

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Opetuslapset
« Vastaus #2 : 12.11.22 - klo:00:09 »
Daavidin petti hänen oma poikansa......ja Jaakob petti oman isänsä, äitinsä neuvosta, Iisakin saadakseen itselleen esikoispojan siunuksen.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Opetuslapset
« Vastaus #3 : 12.11.22 - klo:12:01 »
Juu esimerkkejä pettämisestä ei näy olevan vaikea löytää. Kainista heti Raamatun alkulehdiltä alkaen.

Tosin jo ennen Kainia Raamatussa Eeva sanoi: "käärme petti minut". ???

Mutta tulee mieleen, että kun ihmiset pettävät toinen toisiaan, se petetty ei itse ole synnitön ja voisi aina löytää jonkin syyn minkä väittää olevan syyn pettämiseen. Siis etsiä syytä petetystä.
Jeesuksen kohdalla asia ei ollut näin.

Joten kun Juudas kavalsi Jeesuksen, siinä oli tässä asiassa eri asetelma.
Hän petti täysin syyttömän Ihmisen.

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Opetuslapset
« Vastaus #4 : 12.11.22 - klo:13:56 »
Tuosta Juudaksesta...olen taipuvainen ajattelemaan että hän saattoi olla samaa ikäluokkaa Jeesuksen kanssa, tai jopa vanhempi....

Sisäiseltä arvomaailmaltaan Juudashan oli erilainen kuin muut opetuslapset, mutta on mahdollista että hän oli ikänsäkin puolesta "erilainen". Raamattuhan kertoo Juudaksen olleen opetuslasten rahojen "vartia", joista hän sitten varasti.

Mahtoikohan kukaan muista opetuslapsista kinnittää huomiotaan Juudakseen ennen tuota Getsemaneksessa taphtunutta pettämistä ? Uskon että jotkut olivat ainakin tarkkailleet Juudasta, ellei muuten niin ainakin ajatuksen tasolla, jo ennen Jeesuksen pidättämistä Getsemaneksessa.

Poissa Opo

  • Viestejä: 345
Vs: Opetuslapset
« Vastaus #5 : 12.11.22 - klo:16:21 »
Niin sen piti mennä, että yksi heistä kavaltaa Messiaan. Syntyi tuosta tämmöinen ajatus: Minkähänikäinen tällä hetkellä lienee se henkilö, jonka hahmoon perkele loksahtaa lopunaikoina. Eittämättä hän on jo synnytetty/syntynyt.
Morsian tietää jo sulhasensa, ettei meidän tarvitse sen perään kysellä. Rakkaus sulhaseen vaatii meiltä uskollisuutta.

Paikalla pax

  • Viestejä: 1665
Vs: Opetuslapset
« Vastaus #6 : 12.11.22 - klo:18:12 »
Juudas valitsi itsemurhan, hän petti ja niin petti Pietarikin mutta hän valitsi elämän. Juudas olisi saanut armon samoin kuin Pietarikin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Opetuslapset
« Vastaus #7 : 13.11.22 - klo:11:44 »
Tosin mielestäni Pietarin ja Juudaksen sydämet olivat hyvin erilaisilla paikoilla Herran edessä. Raamattu antaa siitä viitteitä. Juudas ilmeisesti vehkeili opetuslasten rahoilla jatkuvasti. Raamattu sanoo että hän oli varas.
Eli hänellä oli rikollinen mielenlaatu ja elämäntapa.
Ja kun hän petti Jeesuksen, sekin oli rahallisen voiton takia. Hän päätti lyödä rahaksi koko opetuslapseuden. Ja tämä johti siihen tapahtumien ketjuun minkä päätteeksi Jeesus pidätettiin ja lopulta tuomittiin kuolemaan.
On varmaan tosi vaikea tiedostaa että oli osasyyllisenä toisen ihmisen tappoon, siis ihan tahallisesti. Ja sitten mennä tämän henkilön luo ja sanoa että anteeksi kun mä saatoin sut kuoleman tuomioon.

Pietari ilmeisesti rakasti Jeesusta, mutta silti poukkoili eri suuntiin ja täpärässä tilanteessa sanoi, että emmä tunne koko Jeesusta. :(
Hän tiedosti tekonsa hyvin pian. Jeesus ihmeellisellä tavalla sitten lähestyi häntä.

Olen miettinyt, että miksiköhän Jeesus valitsi Juudaksen kaltaisen henkilön opetuslapsekseen samalla kun tiesi miten siinä tulee käymään.



« Viimeksi muokattu: 13.11.22 - klo:11:52 kirjoittanut sandia »

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Opetuslapset
« Vastaus #8 : 13.11.22 - klo:12:08 »
Olen miettinyt, että miksiköhän Jeesus valitsi Juudaksen kaltaisen henkilön opetuslapsekseen samalla kun tiesi miten siinä tulee käymään.

1.Apt.1:16-17 

"Miehet, veljet, sen raamatunsanan piti käymän toteen, jonka Pyhä Henki on Daavidin suun kautta edeltä puhunut Juudaasta, joka rupesi niiden oppaaksi, jotka ottivat kiinni Jeesuksen.

Sillä hän oli meidän joukkoomme luettu ja oli saanut osalleen tämän viran.
"


Ellei se olisi ollut Juudas, olisi siihen valittu joku toinen, mutta kumminkin oli jonkun sekin homma tehtävä.

Tänää olen yrittänyt selvitellä Juudaksen taustoja, josta ei paljon tietoa Raamatussa ole.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Opetuslapset
« Vastaus #9 : 13.11.22 - klo:12:21 »
Mutta miksi se oli sellainen henkilö joka aluksi näytti seuraavan Jeesusta?
Olihan hänellä paljon vihollisia jotka halusivat tappaa hänet.

Hehän olivat yrittäneetkin, mutta aina pelkäsivät niitä, jotka luottivat Jeesukseen.
Eli ehkä Juudas sai "älyväläyksen", että käytänpä tätäkin hyväkseni koska olen lähellä Jeesusta.

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Opetuslapset
« Vastaus #10 : 13.11.22 - klo:12:49 »
1.Moos.49:16-17

Daan hankkii oikeutta kansalleen, hänkin yhtenä Israelin sukukunnista.
Daan on käärmeenä tiellä, on polulla kyynä, joka puree hevosta vuohiseen, niin että ratsastaja syöksyy selin maahan


Tuon Raamatun kohdan perusteella tekijän tulisi tulla Daanin heimosta.

1Moos.3:15

" Ja Minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen Siemenensä välille; Se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä Sitä kantapäähän. "

Tämä tuttu kohtaa kertoo pistettävä olevan vaimon kautta, mutta ei vaimosta itsestään, sillä eihän vaimolla ole siementä vaan munasolu. Ja, pistäjä on tuo Juudas Iskariot, Simonin poika, käärmeen siemen.

Iskariot-nimestä on mietitty, että se todennäköisesti viittaa Keriot-nimiseen kylään Juudan alueella, Joosua 15:25


 https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Joos.+15%3A1&rnd=1668336373498

« Viimeksi muokattu: 13.11.22 - klo:19:16 kirjoittanut Malakia »

Paikalla pax

  • Viestejä: 1665
Vs: Opetuslapset
« Vastaus #11 : 13.11.22 - klo:14:55 »
Olen paljon miettinyt Juudasta ja surrut hänen kohtaloaan. Hän ei tajunnut mitä tästä hänelle seuraa, ajatteli vain että saa rahaa ja kaikki hyvin. Vakava opetus siitä että pelastuksen voi menettää vaikka kulkee uskovien seurassa.
« Viimeksi muokattu: 13.11.22 - klo:15:56 kirjoittanut pax »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Opetuslapset
« Vastaus #12 : 14.11.22 - klo:16:24 »
Olen miettinut Jeesuksen sanoja Juudaksesta, että hänelle olisi ollut parempi olla syntymättä.
Kuulostaa todella lopulliselta.

Ja kun Jeesus sanoi viimeisellä ehtollisella Juudakselle: " se mitä teet, tee pian".

Mikäli oikein muistan.

Sen jälkeen mainittiin että heti tuon jälkeen saatana meni Juudaaseen...

Ehkä Juudas laski sen varaan, että kyllä Jeesus pääsee pälkähästä pois koskapa on Jumalan poika ja tekee ihmeitä, tai jotain tuonne suuntaan.
Se tuntuisi todennäköiseltä..

Ehkä siis hänelle tuli Jeesuksen kuolema samanlaisena shokkina kuin kaikille muille opetuslapsille....