Löysin vielä tällaisen hyvän Lutherilta: "Viisikymmentä itsevanhurskauden ihailemaa etua joita se pyrkii saavuttamaan tekojen nojalla, apostoli Paavalin Galatalaiskirjeen mukaan
1. Se johtaa pois armokutsumuksesta. (1. luku)
2. Se kääntyy toiseen evankeliumiin.
3. Se hämmentää uskovien mielet.
4. Se vääristelee Kristuksen evankeliumia.
5. Se on kirottu.
6. Se etsii ihmissuosiota.
7. Se on ihmisten mieleen.
8. Se ei ole Kristuksen palvelija.
9. Se on ihmisten mukaista, mutta ei Kristuksen ilmestyksen kautta.
10. Lain paras vanhurskaus on mitätön.
11. Se hävittää Kristuksen seurakuntaa.
12. Se ei voi vanhurskauttaa. (2. luku)
13. Se julistaa Kristuksessa vanhurskaat syntisiksi.
14. Se tekee Kristuksesta synnin palvelijan.
15. Se rakentaa voitetun synnin uudestaan.
16. Se tekee meistä rikkojia.
17. Se tekee mitättömäksi Jumalan armon.
18. Se päättelee Kristuksen suotta kuolleen.
19. Se tekee meistä älyttömiä galatalaisia.
20. Se lumoaa. (3. luku)
21. Se ei usko totuutta.
22. Se ristiinnaulitsee Kristuksen.
23. Se lukee Pyhän Hengen saamisen tekojen ansioksi.
24. Se luopuu Hengestä ja päättää lihassa.
25. Se on kirouksen alainen.
26. Se lisää Jumalan testamenttiin ja hylkää sen.
27. Se tekee synnin ylen runsaaksi.
28. Se sulkee meidät synnin alle.
29. Se orjuuttaa köyhien alkeisoppien alaisuuteen.
30. Se vaikuttaa, että evankeliumia turhaan saarnataan. (4. luku)
31. Se tekee turhiksi kaikki kärsimiset ja vaivannäöt.
32. Se tekee orjaksi ja orjattaren pojaksi.
33. Se ajaa pois perinnöstä orjattaren pojan kanssa.
34. Se vaikuttaa sen, ettei Kristus ole miksikään hyödyksi. (5. luku)
35. Se velvoittaa meitä pitämään koko lain.
36. Se vaikuttaa sen, että joudumme pois Kristuksesta.
37. Se saattaa lankeamaan pois armosta.
38. Se estää hyveen hyvällä tiellä juoksemisen.
39. Se tuottaa houkutuksen joka ei ole Jumalasta.
40. Siinä on turmeluksen hapatus.
41. Se tuottaa opettajalleen tuomion.
42. Se aikaansaa sen, että purraan ja syödään toinen toistaan.
43. Se luetaan lihan tekojen joukkoon.
44. Se luulee olevansa jotakin, vaikka ei mitään ole. (6. luku)
45. Se kerskaa muusta kuin Jumalasta.
46. Se miellyttää ihmisiä lihallisesti.
47. Se vihaa ristin tähden tulevaa vainoa.
48. Se ei itsekään pidä lakia.
49. Se kerskaa lihallisten asioiden opettajasta.
50. Se ei hyödytä mitään eikä saa aikaan mitään.
Elokuulla vuonna 1538.
Olemme jälleen Herran nimessä ryhtyneet selittämään Paavalin Galatalaiskirjettä, emme esittääksemme mitään uutta tahi tuntematonta, koska koko Paavali Jumalan armosta nyttemmin on teille tunnettu ja keskuuteen levinnyt, vaan siksi - kuten tämän tästä muistutan - että on lähellä suuri vaara: perkele käy käsiksi puhtaaseen oppiin ja tuo jälleen keskuuteemme tekojen ja ihmissääntöjen opin. Siksipä on erittäin hyödyllistä, että tämä uskon oppi säilytetään sitä yleisesti ja ahkerasti lukemalla ja kuulemalla.
Ja vaikka sitä tutkittaisiin ja perinpohjin opeteltaisiin miten paljon tahansa, ei ole kuitenkaan kuollut vastustajamme, perkele, joka aina käy ympäri ja yrittää niellä meidät; samaten elää yhä vielä lihamme, ja sitä paitsi ahdistavat ja painavat meitä kaikki kiusaukset joka taholta. Tätä oppia ei siis milloinkaan voida kylliksi tutkia eikä mieliin teroittaa. Sen kukistuessa ja hukkuessa, totuuden tunto kukistuu ja hukkuu; sen kukoistaessa taasen kaikki hyvä, hurskaus, todellinen jumalanpalvelus, Jumalan kunnia ja varma tieto kaikista elämänmuodoista ja asioista kukoistaa. Me tahdomme siis, jottemme olisi toimettomia, jälleen aloittaa siitä, mihin lopetimme, tuon sanan mukaisesti: «Kun ihminen on lopettanut, alkakoon jälleen alustaa (Syr. 18:6)."
------------------------------
(Niin paha oli suustaan Luther ja syntinen niin kuin mekin. Itseltäni kuitenkin tuollaiset sanat olisivat kadottavia ja vihan ilmaisuja, mutta Lutherilla ajan tyyli ja henki sekä tottumus väitellä tuollaisilla argumenteillä, vaikka oli tohtori. Meidän ajan alatyylihän on slangi ja alapään vitsit, sekä yllämainitut eksytykset, kun emme ota Kristuksen järkyttävää kärsimistä ja kuolemaa vakavasti eläytyen, koska sitä tapahtuu ihmisillekin helpommin tai suuresti kärsien (emme usko).
Jätän nuo Lutherin törkeydet siis omaan arvoonsa, mutta muiden Hit. tekoja en. Itse en pysty lupaamaan ettenkö suuresti suuttuessani liioittelisi vastaavanlaisilla ylisanoilla purkautuen. Mooseskin ja Paavali olivat aikamoisia ja Vanha Testamentti myös. Kyllä vähän ihmettelen Jeesuksenkin sanoja välillä, että mitä ihmettä, vähän vaikea ymmärtää ja selittää (fariseukset ja esim. Pietari.) Jeesus oli myös ihminen, joka suuttui, itki, nauroi, söi ja joi ilman syntiä tosin. Aina eivät sanat merkitse sitä miltä ne jonkun korvassa kuuluvat.)