Kirjoittaja Aihe: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…  (Luettu 13501 kertaa)

Poissa hanski

  • Viestejä: 95
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #15 : 11.06.16 - klo:18:24 »
Hienoa, kun täältä löytyi tällainen ketju. Minua on nimittäin kovasti häirinnyt sana opetuslapseuttaminen. Olen tulemassa siihen lopputulokseen, että se häiritsee sen takia, koska minulla ilmeisesti on joku ihan oma käsitykseni sanasta opetuslapsi. Minulle tulee tuosta sanasta mieleen se joukko, josta myöhemmin tuli apostoleja. Elettiin siis aikaa ennen helluntaita ja Pyhän Hengen vuodatusta. Silloin nämä kyseiset miehet olivat opetuslapsia - riiteleviä, uhoavia ja täysin pihalla kaikesta. Myöhemmin he saivat Pyhän Hengen ja alkoivat tajuamaan jo jotakin. Niin minä en voi sille mitään, että jos puhutaan siitä, että uskovia ihmisiä pitäisi alkaa opetuslapseuttamaan, , niin minulle tulee mielleyhtymä, että heitä halutaan alkaa jollain lailla taannuttamaan tietynlaiseen esikristilliseen tilaan. Mutta minä taidan olla aika yksin tämän ongelmani kanssa ja kyllä minä sen kestän.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #16 : 14.06.16 - klo:19:38 »
Opetuslapseuttaminen tarkoittaa nykyisin sitä, että sinä alat puhumaan ja käyttäytymään, kuten on tapana ollut. Lisäksi paheksut kaikkea muuta. Opetuslapsi omaksuu ja julistaa omaksutun.

Ihmisroska

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #17 : 14.06.16 - klo:20:20 »
Opetuslapseuttaminen tarkoittaa nykyisin sitä, että sinä alat puhumaan ja käyttäytymään, kuten on tapana ollut. Lisäksi paheksut kaikkea muuta. Opetuslapsi omaksuu ja julistaa omaksutun.

Rohkeneeko tuosta olla eri mieltä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #18 : 14.08.16 - klo:10:52 »
Te kielitaitoisemmat voisitte googlata tietoa toisaalla mainitsemastani kanadalais-amerikkalaisesta ja kunnioitetusta Raamatun opettajasta H.A. Ironsidesta, jonka kirjaa "He eivät ikinä huku", olen toisaalla lainannut. Ehkä sitäkin kautta voisimme päästä joidenkin kristikuntaa hämmentävien oppien jäljille.

Ironside kirjoittaa että Juudas oli opetuslapsi ja toisaalla hän kirjoittaa, että Juudaksesta tuli luopio. No niin, nyt ollaan siinä kysymyksessä, jota toisaalla käsiteltiin, että opetuslapsi ja Jumalan lapsi ovat eri asioita. Jos Juudas oli luopio, niin mistä hän luopui?

Toisaalla Ironside sekoittaa mielestäni vanhurskauttamisen (uudestisyntymisen) ja uskonvanhurskauden (pyhityksen) toisiinsa. Hän kirjoittaa: "On aivan turha sanoa olevansa uskossa, jos ei pysty todistamaan sitä elämällään."

Ja vielä Raamatun selitystä:
"Sillä muutamat ovat jo kääntyneet pois seuraamaan saatanaa" (1. Tim. 5:15).
"Joskus jopa uskovat saattavat tehdä näin, mutta onneksi me tiedämme, ettei Herra koskaan luovuta eikä päästä otettaan heistä."

? ? ?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #19 : 09.09.16 - klo:08:22 »
Jumalan lasten vanhurskaus ja pyhyys on Jeesus Kristus.

Jumalalle ei kelpaa kenenkään ihmisen oma vanhurskaus, eikä oma pyhyys. Pyhitys puolestaan merkitsee erottaa Herralle. 

Nämä pelastuksen kysymykset avautuvat jos Jumala avaa, ja ne pysyvät suljettuina, jos Jumala ne sulkee.
Kaikesta omasta (itse ansaitusta) tyhjäksi tuleminen muodostaa monille esteen tulla sisälle Jumalan valtakuntaan.

Ihmisen oma "vanhurskaus" ja oma "pyhitys" ovat vanhan luonnon mukaan (lihassa)  elämistä.

Tähän on vielä lisättävä oikeat hedelmät, ettei tämä jäisi torsoksi.

Siis ne hyvät työt ja muutokset elämäntavoissa, jotka lähtevät siitä rakkaudesta jolla Kristus on meitä rakastanut, uhraamalla itsensä meidän syntiemme sovitukseksi. Ne teot jotka tulevat uskosta Kristukseen.

Näissä teoissa on se ero, ettei ihminen tee niitä saadakseen niistä kunniaa ja kiitosta itselleen, vaan hän antaa kaikesta kunnian ja kiitoksen hänelle joka on saanut tämän kaiken aikaan, - eli Kristukselle.
« Viimeksi muokattu: 09.09.16 - klo:13:36 kirjoittanut evlutkristitty »

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 494
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #20 : 18.09.16 - klo:01:37 »

Tuo kuuluminen johonkin "tosiuskovien" seurakuntaan on mielestäni kaikkein petollisinta. Itse olen sen vaiheen käynyt läpi nuoruudessa ja vieläkin hävettää se uho. Ja valitettavasti käsitykseni on vahvistunut lähinnä kristillisillä foorumeilla, tosin täällä sitä ei ole ilmennyt viimeaikoina.



Minä sanon aamenen tekstillesi, Paulus.

Silmät ristissä vielä sanon omana mielipiteenäni, että yhteisöllisyyden ylikorostus tai ihmisen Jumala-suhteen sitominen ennen kaikkea siihen, että ihminen kuuluu kirkkoon tai johonkin yhteisöön, on yksi lopunaikojen suurimmista eksytyksistä.

Jonkun yhteisön tai kirkon epäkristillisyys tulee esiin siinä, jos ihmisen suhde Jeesukseen tehdään riippuvaiseksi siitä, että hän kuuluu tiettyyn kirkkoon tai yhteisöön tai ylipäänsä kirkkoon tai yhteisöön. Jos ihmisen pelastus ja suhde Jeesukseen määräytyy sen kautta, että ihminen on suhteessa tiettyyn yhteisöön, niin silloin kirkosta tai yhteisöstä on tullut epäjumala. (Ihminen niin mielellään palvoo jotain epäjumalaa, olkoon se vaikka oma yhteisö.) Minun mielestäni ihminen on todellisuudessa vain siinä tapauksessa suhteessa Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan, jos hän on suhteessa henkilökohtaisesti ja yksilöllisesti Jeesukseen, ja tämä voi toteutua myös siinä tapauksessa, vaikka ihminen ei kuuluisi mihinkään yhteisöön.

Ihmisen suhde toisiin uskoviin syntyy aina Kristus-pään kautta. Ei siis niin, että ollakseni suhteessa pelastavassa ja aidossa mielessä Kristukseen, minun pitäisi ensin olla suhteessa yhteisöön tai kirkkoon, jonka välityksellä Kristus olisi minulle vain pelastajana olemassa. Jumala tai Jeesus Kristus on kaikista ihmisistä ja ihmisyhteisöistä riippumaton jumalallinen Persoona, joka ei muutu tai "hajaudu" piispaksi, pastoristoksi, organisaatioksi tai yhteisöksi (silloin suhde Jeesukseen toteutuisi nimenomaan vain siinä tapauksessa, jos ihminen on suhteessa ihmisyhteisöön). Ilman muuta on kuitenkin niin, että Jumala toimii kirkkojen, pastoreiden, yhteisöjen tai organisaatioiden välityksellä, sikäli kuin ne eivät ole täysin harhassa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #21 : 18.09.16 - klo:10:24 »

Tuo kuuluminen johonkin "tosiuskovien" seurakuntaan on mielestäni kaikkein petollisinta. Itse olen sen vaiheen käynyt läpi nuoruudessa ja vieläkin hävettää se uho. Ja valitettavasti käsitykseni on vahvistunut lähinnä kristillisillä foorumeilla, tosin täällä sitä ei ole ilmennyt viimeaikoina.



Minä sanon aamenen tekstillesi, Paulus.

Silmät ristissä vielä sanon omana mielipiteenäni, että yhteisöllisyyden ylikorostus tai ihmisen Jumala-suhteen sitominen ennen kaikkea siihen, että ihminen kuuluu kirkkoon tai johonkin yhteisöön, on yksi lopunaikojen suurimmista eksytyksistä.

Jonkun yhteisön tai kirkon epäkristillisyys tulee esiin siinä, jos ihmisen suhde Jeesukseen tehdään riippuvaiseksi siitä, että hän kuuluu tiettyyn kirkkoon tai yhteisöön tai ylipäänsä kirkkoon tai yhteisöön. Jos ihmisen pelastus ja suhde Jeesukseen määräytyy sen kautta, että ihminen on suhteessa tiettyyn yhteisöön, niin silloin kirkosta tai yhteisöstä on tullut epäjumala. (Ihminen niin mielellään palvoo jotain epäjumalaa, olkoon se vaikka oma yhteisö.) Minun mielestäni ihminen on todellisuudessa vain siinä tapauksessa suhteessa Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan, jos hän on suhteessa henkilökohtaisesti ja yksilöllisesti Jeesukseen, ja tämä voi toteutua myös siinä tapauksessa, vaikka ihminen ei kuuluisi mihinkään yhteisöön.

Ihmisen suhde toisiin uskoviin syntyy aina Kristus-pään kautta. Ei siis niin, että ollakseni suhteessa pelastavassa ja aidossa mielessä Kristukseen, minun pitäisi ensin olla suhteessa yhteisöön tai kirkkoon, jonka välityksellä Kristus olisi minulle vain pelastajana olemassa. Jumala tai Jeesus Kristus on kaikista ihmisistä ja ihmisyhteisöistä riippumaton jumalallinen Persoona, joka ei muutu tai "hajaudu" piispaksi, pastoristoksi, organisaatioksi tai yhteisöksi (silloin suhde Jeesukseen toteutuisi nimenomaan vain siinä tapauksessa, jos ihminen on suhteessa ihmisyhteisöön). Ilman muuta on kuitenkin niin, että Jumala toimii kirkkojen, pastoreiden, yhteisöjen tai organisaatioiden välityksellä, sikäli kuin ne eivät ole täysin harhassa.

Tekstiäsi lukiessa tuli mieleen eräs "idea". Meillä alkaa tällä foorumilla olla paljon julkaisukelpoista tekstiä, joka pitäisi saada visusti talteen. Siitä voisi jossain vaiheessa koota vaikkapa kirjan, siis ihan paperiversion, toinen mahdollisuus on se, että tehtäisiin nettiversio. Työtä on runsaasti kummassakin tapauksessa.

Ylläpidolta toivon tietoa siitä, kuinka on näiden tekstien varmuuskopioiden laita? Jos Foorumi syystä tai toisesta kaatuu, voivatko tekstit hukkua samantien?
« Viimeksi muokattu: 18.09.16 - klo:10:32 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Jees-mies

  • Vieras
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #22 : 18.09.16 - klo:11:51 »
Ylläpidolta toivon tietoa siitä, kuinka on näiden tekstien varmuuskopioiden laita? Jos Foorumi syystä tai toisesta kaatuu, voivatko tekstit hukkua samantien?
Foorumin tietokannasta otetaan varmuuskopiot mahdollisia isoja kaatumistapauksia varten.
« Viimeksi muokattu: 18.09.16 - klo:12:00 kirjoittanut Jees-mies »

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #23 : 18.09.16 - klo:12:54 »
Seurakunta (Kirkko kirkot ja jumalanpalvelusyhteisöt) on palveluyksikkö, joka palvelee (pitäisi palvella) Kristuksen seurakuntaan kuuluvia Kristuksen sanalla ja pyhillä sakramanteilla.

Helposti käy niin, että tästä yhteisöstä tulee itsetarkoitus.

Yhteisö bilettää ja viihdyttää jäsenistöään. Yhteisön vahvoista vaikuttajista muodostuu Nehustaneja, joihin väki keskittyy, viihdyttäjiin jotka tuottavat hyvää musiikkia ja puhujiin jotka tuottavat kauniita puheita, joissa juuri tähän seurakuntaan kuuluvia seurakuntalaisia ylistetään maasta taivaaseen. Muiden yhteisöjen haukkuminen ja mustamaalaaminen kuuluu myös osana "viihteen" tuotantoon.

Kiteytettynä, ...

... saako puolestamme ristiin naulittu, syntimme pyhällä verellään pesevä Herramme Jeesus Kristus olla ainut Herra ja Pää yhteisössä.

Vai tuleeko yhteisöstä ja sen vaikuttajapersoonista (heidän mielipiteistään tunteistaan ja tarpeistaan) pää seurakuntaan.

Nehustan oli tuo pronssinen vaskikäärme, joka valmistettiin Negevin autiomaavaelluksen aikana Jumalan käskystä. JOkainen joka tuon vaskikäärmeen päälle katsoi parani taudista ja jäi eloon. 

Kävi kuitenkin niin, että tuo vaskikäärme kulki mukana luvattuun maahan ja sitä alettiin palvomaan ja kumartamaan epäjumalana siellä. Vasta kuningas Hiskia tuhosi tuon epäjumalaksi muuttuneen vaskikäärmeen, - joka aikanaan oli Jumalan määräyksestä valmistettu ja oli esikuva tulevasta Messiaasta Jeesuksesta Kristuksesta.
« Viimeksi muokattu: 18.09.16 - klo:13:00 kirjoittanut evlutkristitty »

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #24 : 18.09.16 - klo:13:03 »
2. Kun. 18:1   Israelin kuninkaan Hoosean, Eelan pojan, kolmantena hallitusvuotena tuli Hiskia, Juudan kuninkaan Aahaan poika, kuninkaaksi.

2. Kun. 18:2   Hän oli kahdenkymmenen viiden vuoden vanha tullessansa kuninkaaksi, ja hän hallitsi Jerusalemissa kaksikymmentä yhdeksän vuotta. Hänen äitinsä oli nimeltään Abi, Sakarjan tytär.

2. Kun. 18:3   Hän teki sitä, mikä on oikein Herran silmissä, aivan niinkuin hänen isänsä Daavid oli tehnyt.
2. Kun. 18:4   Hän poisti uhrikukkulat, murskasi patsaat, hakkasi maahan asera-karsikon ja löi palasiksi vaskikäärmeen, jonka Mooses oli tehnyt; sillä niihin aikoihin asti israelilaiset olivat polttaneet uhreja sille; sitä kutsuttiin nimellä Nehustan.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #25 : 14.01.17 - klo:16:48 »
Jotkut ovat sitä mieltä, että jo Jeesuksen opetuslapset olivat uudestisyntyneitä ja Uuden Liiton uskovia. Lukiessani kerran Joh. evankeliumin kuudetta lukua, tein huomion, että näin ei ainakaan alussa ollut. Tämä tulee mielestäni aivan selväksi varsinkin siinä luvun loppuosassa, esim. jakeet 52-71. Aika erikoista on myös se, että Jeesuksen opetuslapsissa oli myös niitä, jotka eivät uskoneet.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Ifa

  • Vieras
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #26 : 14.01.17 - klo:23:50 »
Tarkoittamistasi opetuslapsista ei taideta tuon enempää puhua Raamatussa, mutta arvelen heidän olleen "opetuslapsia", eli niinsanottuja sellaisia, jotka seurasivat Jeesusta ulkoisesti. Arvelen, että he seurasivat Jeesusta esimerkiksi Herran hyvien tekojen tähden, mutta kun tultiin tilanteeseen, jossa kysyttiin todellista vakaumuksellisuutta ja uskoa, sitä ei ollut.

Tulee mieleen ihmiset tänäkin päivänä, jotka ovat aktiivisia seurakunnissaan, mutta eivät silti tunnusta Jeesusta Herrakseen. He itse kertovat näin olevan omalta kohdaltaan.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #27 : 17.01.17 - klo:09:25 »
Tämä on ollut mielenkiintoinen keskustelu. Olisipa tällaista seurakunnissakin, tai edes hengellisissä lehdissä ja julkaisuissa.  :(
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #28 : 17.01.17 - klo:11:49 »
Jotkut ovat sitä mieltä, että jo Jeesuksen opetuslapset olivat uudestisyntyneitä ja Uuden Liiton uskovia. Lukiessani kerran Joh. evankeliumin kuudetta lukua, tein huomion, että näin ei ainakaan alussa ollut. Tämä tulee mielestäni aivan selväksi varsinkin siinä luvun loppuosassa, esim. jakeet 52-71. Aika erikoista on myös se, että Jeesuksen opetuslapsissa oli myös niitä, jotka eivät uskoneet.

Juu, oli heitä jotka eivät uskoneet (Joh. 6:64) ja niitä, jotka epäilivät (Matt. 28:17). Jeesuksen tekemät tunnusteotkaan eivät auttaneet kaikkia uskomaan (Joh. 12:37). Päinvastoin ne suututtivat "kaikista hurskaimpia" (Luuk. 6:11) ja eräät menivät niin pitkälle kiukussaan, että päättivät tappaa Jeesuksen (Luuk. 19:47).

Tuosta opetuslapsi-nimityksestä sen verran, että Jeesus jätti tehtäväksemme "tehdä kaikista kansoista Hänelle opetuslapsiaan" (Matt. 28:19-20). Tämä tapahtuu "kastamalla ja opettamalla" tai "opettamalla ja kastamalla". Tämän voimme tehdä ja Jeesus kehottikin meitä tekemään, mutta tuon pidemmälle emme pääse. Emme ulotu ihmisen sydämen syvimpään, josta elämä lähtee ja jonka täytyy syntyä uudesti voidakseen omistaa iankaikkisen elämän. Tämä loppuosa on salattua Jumalan työtä ja ihmettä. Olen itse tämän syntymisen ylhäältä kokenut vaikka en ymmärrä miten se tapahtui. Olin opetuslapsi jo etsiessäni Herraa ja olen tänään opetuslapsi seuratessani Häntä.

Piti vielä jotain lisää tähän kirjoittaa, mutta katosi muistista. Sitä tapahtuu yhä enenevässä määrin. Ei tarvitse ihmisen montaa vuosikymmentä täällä maan päällä tallustella kun jo huomaa, että maallisen majan kimpussa on purkumiehiä. Minulla ne tekevät ahkerimmin töitä kellarissa ja vintillä, mutta eivät suinkaan ole unohtaneet välikerrostakaan. Hyvin ahkeraa porukkaa ovat; en ole perinnyt heidän geenejään  ;)


Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Opetuslapsi, kristitty ja Jumalan lapsi…
« Vastaus #29 : 26.01.17 - klo:20:08 »
Noin se on, mitä Oloneuvos tuossa edellä kirjoitti. Ihminen ei voi uskoa toiselle antaa tai synnyttää. Voi vain koettaa toimia evankeliumin eteenpäin viemiseksi sen mukaan mitä Jeesus on käskenyt. Sen pidemmälle emme pääse. Loppu jää Jumalan käsiin. Jos sitä ei huomioida, voidaan sortua inhmilliseen taivutteuun, manipolointiin jne. Josta ei hyvää seuraa. Uskoa ei synny omin voimin. Eikä ihmisen voimin. Jeesus on uskon alkaja ja täyttäjä (Heb.12)

Ja mielenkiintoinen tuo Pauluksen aluksi esille ottama näkökulma. Johanneksen evankeliumista on luettavissa merkilliseksi muodostunut keskustelu. Jonka alussa mainitaan vastakeskustelijoista, että he olivat niitä juutalaisia "jotka uskoivat Häneen".

"Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi."  He vastasivat hänelle: "Me olemme Aabrahamin jälkeläisiä emmekä ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka sinä sitten sanot: 'Te tulette vapaiksi' ?" Jeesus vastasi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.." (Joh.8:31->)

Kun tuon keskustelun lukee kokonaisudessaan, huomataan miten rankkoja asioita osapuolet toisista sanovat. Joutuu pohtimaan, mitä tuossa alussa mainittu usko oikeastaan tarkoittaakaan?
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)