Kirjoittaja Aihe: Alussa Jumala loi...  (Luettu 20886 kertaa)

Paikalla Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #75 : 02.04.18 - klo:15:30 »

Tiede on vain tapa hankkia tietoa mahdollisimman luotettavilla tutkimusmenetelmillä, jotka kehittyvät jatkuvasti. Lääketiede on syntynyt kovan puurtamisen tuloksena, ihan kuten muutkin tieteenalat. Uskonto on tieteen löydöksiä vastustanut takertuen Raamatun antamaan maailmankuvaan. Uskonto lähtee siitä, ettei oikeastaan ole tarvetta tutkia, koska kaikki on kerrottu Raamatussa, myös maailmankaikkeuden synty.
Nyt vääristelet todellisuutta. Tunnen tai tiedän useita kristittyjä tiedemiehiä.
Tässä yksi jälkimmäisestä ryhmästä. Olen eräässä tilaisuudessa häntä livenä kuunnellut.
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/vuoden-professorilla-jumalasuhde-ykkosena/

Lainaus
Uskonto on paikoilleen jähmettynyttä, ikivanhoihin käsityksiin pohjautuvia uskomuksia, jotka ajan saatossa ovat muuttuneet ja eläneet kirkolliskokousten tulkintojen myötä. Ei ne alkuseurakunnan ihmiset tienneet mitään pyhästä kolminaisuudesta, se tiedettiin vasta satoja vuosia myöhemmin kirkolliskokouksen päätöksen kautta.

En tiedä milloin sana kolminaisuus keksittiin.
Jumaluuden kolme persoonaa on esitelty jo ensimmäisessä Mooseksen kirjassa.

Erityisesti katolilaisen kirkon hölynpölyt ei kiinnosta minua pätkääkään. Sehän on poliittinen toimija.
Tuo ei tietenkään poissulje sitä, etteikö uskovaisia voisi olla myös katolisen kirkon jäsenrekistereissä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #76 : 02.04.18 - klo:18:08 »
Voisitko mainita jonkun rajan takaa palanneen, mutta älä nyt siteeraa sitten Raamattua.

Taivas -ketjussa mainitsin joitakin, katso sieltä. Muualta kertomuksia löytyy paljonkin, google on yksi tapa etsiä. Mutta niitäkin on luettava ymmärryksen kanssa, sillä on kirjoitettu jopa kirjoja, jotka ovat vain mielikuvitusta. Sellaisillahan saa kerättyä helpostikin rahaa, jos osaa kirjoittaa. Mutta ei kaikki ole humpuukia.

Mutta sellaiselle, joka jo lähtökohtaisesti on sulkenut ymmärryksestään pois tämä asian, on turhauttavaa yrittää asiaa enempää todistella.

Pakko kuitenkin on siteerata Raamattua, koska se tässäkin osuu naulankantaan: "Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleista nousisi ylös" (Luuk. 16:31).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

albert1

  • Vieras
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #77 : 25.04.18 - klo:18:14 »
Natanael: " En tiedä milloin sana kolminaisuus keksittiin.
Jumaluuden kolme persoonaa on esitelty jo ensimmäisessä Mooseksen kirjassa."


Mitenkähän mahtaa olla? 5. Moos 6:4 sanoo: "Kuule, Israel! Herra, meidän jumalamme, Herra on yksi."
Siis yksi, ei kolme. Minkäänlaista selvää ja nimenomaista julistusta Jumalan kolmesta olomuodosta
ei Vanhassa testamentissa ole. Kolmiyhteisyys astuu kuvaan vasta Uudessa testamentissa, esim. Matt.28:19 ja  2.Kor. 13:13.

Jumalan kolmesta erillisestä mutta silti yhdestä ja samasta olomuodosta päätettiin kovan riidan ja äänestyksen jälkeen Nikeassa v.325. Jos Raamattu olisi ollut asiassa selkeä eli sisältänyt yksiselitteisen ilmoituksen kolminaisuudesta, ei koko asiaa olisi tarvinnut ottaa edes esille Nikean kokouksessa.

Jumalan olemus muuttuu nyt, yhdestä tuleekin kolme. Juutalaiset eivät tätä kolmiyhteisyyttä voi hyväksyä ja muslimit saavat tästä aiheen kutsua kristittyjä monen jumalan palvojiksi. Ovatko he ihan väärässä? Eivät mielestäni.

Dogmi kolmiyhteisestä jumalasta on kristinuskon omituisimpia opinkappaleita. Se osoittaa, kuinka ristiriitainen ja mahdoton  kristinuskon jumala-käsite on.


Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #78 : 25.04.18 - klo:19:38 »
Dogmi kolmiyhteisestä jumalasta on kristinuskon omituisimpia opinkappaleita. Se osoittaa, kuinka ristiriitainen ja mahdoton  kristinuskon jumala-käsite on.

Tässä on yksi asia, missä uudestisyntymättömän ja uudestisyntyneen ero tulee hyvin selvästi esille. Uudestisyntyneellä ei ole mitään ongelmaa tuossa asiassa.

"Mutta luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se on tutkisteltava hengellisesti." Joh. 2:14

"Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe Häntä eikä tunne Häntä; mutta te tunnette Hänet, sillä Hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva. En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne." Joh. 14:16-18

"Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, Hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut." Joh. 14:26
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

albert1

  • Vieras
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #79 : 25.04.18 - klo:20:24 »
Raamattu todistaa selkeästi, että Jumala on yksi (5 Moos. 6:4, Mark 12:29, Room 3:30 jne.). En löydä Vanhasta testamentista julistusta Jumalan kolminaisuudesta, vaikka kyseessä on Jumalan olemukseen liittyvä olennainen piirre. Vasta Uusi testamentti tuo asian esille esim. lähetyskäskyssä (Matt 28:19).

Miksi Vanhan testamentin ja Uuden testamentin jumalakuvat poikkeavat toisistaan?

Paikalla Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #80 : 25.04.18 - klo:20:32 »
Jes.48
16 Lähestykää minua, kuulkaa tämä: Alkujaankaan minä en ole puhunut salassa; kun nämä tapahtuivat, olin minä jo siellä. Ja nyt Herra, Herra on lähettänyt minut ynnä oman Henkensä.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #81 : 25.04.18 - klo:20:53 »
Onhan VT:ssa vaikka kuinka paljon viittauksia Jumalan kolminaiseen olemukseen. UT vahvistaa asian. Raamattu on kokonaisuus. Silti joillakin on tapana lukea testamentteja, kuin kyseessä olisi kaksi täysin toisistaan erillistä kirjaa.

Tuossa edellä Natanael laittoikin yhden kohdan esille.
Ihmisroska

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #82 : 25.04.18 - klo:21:03 »
Ihan ensi lehdillä kerrotan; Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä. 1.Moos.1:2.

Tuon kauempaa ei tarvitse hakea. Edesmenneen Risto Santalan, joka tunsi alkukielen paremmin kuin meistä yksikään kertoi muistaakseni tuon jakeen voitavan tulkita Jeesuksen liikkuneen paratiisissa.

Raamattu vanhasta uuteen kertoo useammassa kohdassa Jumalan olevan yksi; ja kuitenkin kolme persoonaa.

No kohta tulee järjen ääni huutamaan; että eihän Jumala voi tuollainen olla , kun se ei ymmärrykseeni sovi. :'(

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #83 : 25.04.18 - klo:21:26 »
Ja ihan ensimmäinen Raamatun jae :

"Alussa loi Jumala taivaan ja maan."

Sana alussa voidaan kääntää myös esikoisessa ja esikoisen kautta.

Ja UT vahvistaa sen Johanneksen evankeliumissa, että Jeesuksen (Esikoisen) kautta on kaikki saanut syntynsä.

"Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on."



Alussa Jumala siis loi taivaan ja maan... ja Jeesus itse todistaa olevansa alku ja loppu. Alpha ja Omega.

"Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu."
« Viimeksi muokattu: 25.04.18 - klo:21:33 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #84 : 25.04.18 - klo:21:52 »
Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
Hän oli alussa Jumalan tykönä.
Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
Joh. 1:1-4.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

albert1

  • Vieras
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #85 : 25.04.18 - klo:21:57 »
Mice: " Onhan VT:ssa vaikka kuinka paljon viittauksia Jumalan kolminaiseen olemukseen."


Juutalaiset uskovat Vanhaan testamenttiin, se on heidän Raamattunsa. Kolmeen jumalaan he eivät silti usko, vain yhteen. Jos VT:ssä todella olisi tällaisia selkeitä viittauksia, eivät juutalaiset niiitä olisi sivuuttaneet, kyseessähän on heille pyhä kirja.

Raamatun tekstit todistavat, että Jumala on yksi, mutta samalla kolme, viimeksi mainitun todistaa selkeästi vain Uusi testamentti. Nyt tarvitaan todellista uskoa, sillä ajatus on järjen vastainen.  Se on tämän kristinuskoksi kutsutun uskonnon kummallisimpia piirteitä, jolle ei selkeää vahvistusta Raamatun Vanhasta testamentista löydy. Tässä syy siihen, miksi asiasta piti tehdä erillinen kirkollinen päätös äänestyksen jälkeen.

Sellaista päätöstä ei olisi tarvittu täysin selvässä asiassa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #86 : 25.04.18 - klo:22:10 »
Raamatun tekstit todistavat, että Jumala on yksi, mutta samalla kolme, viimeksi mainitun todistaa selkeästi vain Uusi testamentti. Nyt tarvitaan todellista uskoa, sillä ajatus on järjen vastainen.

"Sillä, kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille hullutus ja pakanoille pahennus, mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset."
1. Kor. 1:21-25.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #87 : 25.04.18 - klo:22:12 »
Mice: " Onhan VT:ssa vaikka kuinka paljon viittauksia Jumalan kolminaiseen olemukseen."



Raamatun tekstit todistavat, että Jumala on yksi, mutta samalla kolme, viimeksi mainitun todistaa selkeästi vain Uusi testamentti. Nyt tarvitaan todellista uskoa, sillä ajatus on järjen vastainen.  Se on tämän kristinuskoksi kutsutun uskonnon kummallisimpia piirteitä, jolle ei selkeää vahvistusta Raamatun Vanhasta testamentista löydy. Tässä syy siihen, miksi asiasta piti tehdä erillinen kirkollinen päätös äänestyksen jälkeen.

Sellaista päätöstä ei olisi tarvittu täysin selvässä asiassa.

No kohta tulee järjen ääni huutamaan; että eihän Jumala voi tuollainen olla , kun se ei ymmärrykseeni sovi. :'(

Paikalla Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #88 : 25.04.18 - klo:22:44 »


Raamatun tekstit todistavat, että Jumala on yksi, mutta samalla kolme, viimeksi mainitun todistaa selkeästi vain Uusi testamentti.

Mikä vika tässä jakeessa on?


Jes.48
16 Lähestykää minua, kuulkaa tämä: Alkujaankaan minä en ole puhunut salassa; kun nämä tapahtuivat, olin minä jo siellä. Ja nyt Herra, Herra on lähettänyt minut ynnä oman Henkensä.

Paikalla Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Alussa Jumala loi...
« Vastaus #89 : 25.04.18 - klo:22:49 »

Se on tämän kristinuskoksi kutsutun uskonnon kummallisimpia piirteitä, jolle ei selkeää vahvistusta Raamatun Vanhasta testamentista löydy. Tässä syy siihen, miksi asiasta piti tehdä erillinen kirkollinen päätös äänestyksen jälkeen.

Sellaista päätöstä ei olisi tarvittu täysin selvässä asiassa.

Nyt annat aivan liian  suuren painoarvon kirkolliskoukselle.
Ajattelepa siltä kannalta, että kokouksen kokoonkutsuja olisi ollut keisari...öö..presidentti Niinistö ja päättäjinä nykypolitiikot, joilla kaikilla ei ole edes oma elämä kunnolla hallussa.
« Viimeksi muokattu: 25.04.18 - klo:23:24 kirjoittanut Natanael »