Kirjoittaja Aihe: Oikean ja väärän erottaminen  (Luettu 3727 kertaa)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Oikean ja väärän erottaminen
« : 02.04.16 - klo:11:28 »
Selailin näitä ketjuja, enkä löytänyt tästä aiheesta omaa keskustelua. Sitä on kyllä sivuttu monissakin yhteyksissä.

Nyt kun alan olla vakuuttunut siitä, että oma matkani ei ole enää kovin pitkä, niin olen koettanut selvittää itselleni sitä, mihin olisi kaikkein tärkeintä keskittyä ja mistä olisi eniten hyötyä Evankeliumin näkökulmasta.

Olen kallistumassa sille kannalle, että aidon Evankeliumin erottaminen muusta on se ihmisen ja yhteiskunnan oleellisin juttu. On nimittäin sillä tavalla, että kaikkein kalleimmat asiat tässä maailmassa saavat rinnalleen väärennöksen, joka näyttää ja tuntuu oikealta. Evankeliumi on se kaikkein tärkein ja siksi siihen on kohdistunut valtaisa määrä hyökkäyksiä. Tämä näkyy hajaannuksena tuhansiin suuntiin ja kuppikuntiin. Jotkut sanovat sitä rikkkaudeksi, mutta siihen en voi yhtyä, vaan näen sen sielunvihollisen "voittona".

Mikäli kävisi niin, että aito, puhdas Evankeliumi saataisiin kaivettua kaiken ylimääräisen rojun alta, eri uskonsuuntien määrä vähenisi dramaattisesti. Se merkitsisi huomattavaa parannusta Evankeliumin etenemiselle. Suuriin massaliikkeisin en jaksa uskoa, mutta yksilökohtaisesti voisi jotain tapahtua.

Oheisesssa linkissä on yksi pieni yritys tehdä asian hyväksi jotain. Toivon, että mahdollisimman moni lukee sen ja kertoo rehellisesti, onko asian niin, vai onko jotain, mikä särähtää:

http://www.kristitynfoorumi.fi/oikeanerott.pdf
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Oikean ja väärän erottaminen
« Vastaus #1 : 02.04.16 - klo:21:16 »
Selailin näitä ketjuja, enkä löytänyt tästä aiheesta omaa keskustelua. Sitä on kyllä sivuttu monissakin yhteyksissä.

Nyt kun alan olla vakuuttunut siitä, että oma matkani ei ole enää kovin pitkä, niin olen koettanut selvittää itselleni sitä, mihin olisi kaikkein tärkeintä keskittyä ja mistä olisi eniten hyötyä Evankeliumin näkökulmasta.

Olen kallistumassa sille kannalle, että aidon Evankeliumin erottaminen muusta on se ihmisen ja yhteiskunnan oleellisin juttu. On nimittäin sillä tavalla, että kaikkein kalleimmat asiat tässä maailmassa saavat rinnalleen väärennöksen, joka näyttää ja tuntuu oikealta. Evankeliumi on se kaikkein tärkein ja siksi siihen on kohdistunut valtaisa määrä hyökkäyksiä. Tämä näkyy hajaannuksena tuhansiin suuntiin ja kuppikuntiin. Jotkut sanovat sitä rikkkaudeksi, mutta siihen en voi yhtyä, vaan näen sen sielunvihollisen "voittona".

Mikäli kävisi niin, että aito, puhdas Evankeliumi saataisiin kaivettua kaiken ylimääräisen rojun alta, eri uskonsuuntien määrä vähenisi dramaattisesti. Se merkitsisi huomattavaa parannusta Evankeliumin etenemiselle. Suuriin massaliikkeisin en jaksa uskoa, mutta yksilökohtaisesti voisi jotain tapahtua.

Oheisesssa linkissä on yksi pieni yritys tehdä asian hyväksi jotain. Toivon, että mahdollisimman moni lukee sen ja kertoo rehellisesti, onko asian niin, vai onko jotain, mikä särähtää:

http://www.kristitynfoorumi.fi/oikeanerott.pdf

Niin veljeni Paulus. Loppusuoralle olemme tulleet emmekä tiedä, milloin elämämme lanka katkeaa. Ajattelen, että se voi tapahtua yhtäkkiä ja milloin vain. Tällaisessa elämän tilanteessa Jumalan tarjoama armo Jeesuksessa tulee sanomattoman kalliiksi ja muu toisarvoiseksi. Käyn hetken kuluttua tuolla kristitynfoorumi-linkissäsi, mutta laitan tähän toisenkin linkin jonka kautta toivon Jumalan saavan siunata jokaista lukijaa (olen vakuuttunut, että monet tulevatkin raamattutunnin kuultuaan siunatuiksi).

http://www.evankeliumikoulu.fi/wp-content/uploads/2015/09/ECD-2486-Nieminen-Jouko-Jeesuksen-veri-ainoa-tie-Jumalan-luo1.mp3

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Oikean ja väärän erottaminen
« Vastaus #2 : 03.04.16 - klo:18:53 »

Oheisesssa linkissä on yksi pieni yritys tehdä asian hyväksi jotain. Toivon, että mahdollisimman moni lukee sen ja kertoo rehellisesti, onko asian niin, vai onko jotain, mikä särähtää:

http://www.kristitynfoorumi.fi/oikeanerott.pdf

Vasta hetki sitten sain luetuksi linkin loppuosan (jonka lukemisen aloitin eilen)... tämä eläkeläisen elämä kun on niin kiireistä.

Ei tuossa tekstissä mikään särähtänyt, mutta ympäriltä kuuluu alvariinsa julistusta, joka on vierasta armon evankeliumille. Käsky käskyn päälle ja läksy läksyn päälle. Herra sanoo: "Tässä on lepopaikka, tulkaa ja levähtäkää vähän", mutta ei, ei vaan nyt pitää touhuta. Niinpä se on käsky käskyn päälle ja läksy läksyn päälle eikä sielu löydä lepoa.

Suosittelen lämpimästi kuuntelemaan tuosta laittamastani linkistä raamattutunnin, jonka opetus voi olla apuna ymmärtääksemme oikean kuuliaisuuden väärästä kuuliaisuudesta ja sen pyhyyden vaatimuksen, joka Jumalalle kelpaa.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Oikean ja väärän erottaminen
« Vastaus #3 : 05.09.16 - klo:00:07 »
Nimimerkit Paulus ja Oloneuvos (ainakin) ovat terveen Kristuksen opin ja evankeliumin todistajia. Viestejänne on tämän vuoksi ilo lukea.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oikean ja väärän erottaminen
« Vastaus #4 : 29.11.16 - klo:11:46 »
Olen ehkä turhankin usein kritisoinut väärän evankeliumin julistusta. Nyt alan nähdä siinä jotain myönteistäkin. Myönteistä väärässä on sen tiedostaminen, että jossain on olemassa oikeaakin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Oloneuvos

  • Vieras
Vs: Oikean ja väärän erottaminen
« Vastaus #5 : 11.01.17 - klo:04:17 »
Olen ehkä turhankin usein kritisoinut väärän evankeliumin julistusta. Nyt alan nähdä siinä jotain myönteistäkin. Myönteistä väärässä on sen tiedostaminen, että jossain on olemassa oikeaakin.

Olen pähkäillyt tuota oikean ja väärän erottamista? Itse asiassa vuosien saatossa paljonkin. On tietenkin totta, että oikean ja väärän toisistaan erottaa Jumalan kirjoitettu sana kuten se erottaa myöskin ihmisen sielun ja hengen (Hebr.4:12, jos oikein muistan - en pääse raamattusivulle juuri nyt). Mutta sellaisenkin ulottuvuuden tahdon tuoda esille, että samoinkuin keväällä aistimme "kevään vienon tuulahduksen ilmassa" samoin kuunnellessamme saarnaa voimme aistia sisimmässämme varoitusta, että kuulemassamme on jotain vierasta. Tähän yksin ei pidä arviotaan perustaa, mutta hyvin usein aika ja tulevat tapahtumat ovat osoittaneet varoittavan tuntemuksen oikeaksi... Siellä Hebrealaiskirjeessa opetetaan uskovien aistien harjaantuneen erottamaan hyvän pahasta. Näin tulisi mielestäni olla meidän kaikkien kohdalla, kun ollemme vaeltaneet Herran yhteydessä jo useita vuosia ja oppineet tuntemaan Sanaa ja sen kautta Jeesusta itseään.  Surullista  jos laiskuuttamme laiminlyömme Raamatun.

Jeesus sanoi, että hänen omansa kuulevat ja tuntevat hänen äänensä, mutta vierasta ääntä eivät tunne vaan pakenevat. Hyvän Paimenen ääni on siis kuultavissa ja tunnistettavissa. Jos näin ei olisi niin olisimme tuuliajolla maailman myrskyävällä merellä.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Oikean ja väärän erottaminen
« Vastaus #6 : 11.01.17 - klo:17:23 »
Mistä sitten tunnistaa Hyvän Paimenen äänen? Mikä erottaa sen muista äänistä? Miksi Paimen on hyvä ja mitä se hyvyys tarkoittaa Hänen sanoissaan? Hyvä Paimen lausui melko usein nämä sanat niille, jotka muita opettivat: "Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset". Hyvä Paimenen ääni ei ole sitä, että heikoille laitetaan kantamuksia. Eikä edes sitä, että annetaan vähän kevyempi reppu, jonka raahaamisesta ihminen selviää. Hyvän Paimen ääni on jotain ihan muuta.

"Voi teitäkin, te lainoppineet, kun te sälytätte ihmisten päälle vaikeasti kannettavia taakkoja ettekä itse sormellannekaan koske niihin taakkoihin!"

"Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon."


Toiseen ketjuun laittamani P-O Malkin puhe käsittelee tätä aihetta.

« Viimeksi muokattu: 11.01.17 - klo:17:40 kirjoittanut Mice »
Ihmisroska

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Oikean ja väärän erottaminen
« Vastaus #7 : 11.01.17 - klo:17:36 »
Jos siis joku opettaa, mutta hänen opetuksensa pohjavire ei sisällä sitä miten Jeesus kutsuu ihmisiä luokseen Hyvänä Paimena, niin on perusteltua epäillä koko opetusta.

Siellä missä lakia opetetaan ja sen hengessä eletään, Hyvän Paimenen ääni synnyttää kiukkua ja vihaa. Se voi tulla esille hillitystikin esim. sivulauseissa, jotka alkavat useimmiten sanalla "mutta"...

Ihmisroska

Poissa Pökkelö

  • Viestejä: 705
Vs: Oikean ja väärän erottaminen
« Vastaus #8 : 11.01.17 - klo:21:13 »
Olet ihan oikeassa Mice; mitä puhut Hyvästä paimenesta.

JPK

  • Vieras
Vs: Oikean ja väärän erottaminen
« Vastaus #9 : 12.01.17 - klo:18:42 »
Lainaus
...laitan tähän toisenkin linkin jonka kautta toivon Jumalan saavan siunata jokaista lukijaa (olen vakuuttunut, että monet tulevatkin raamattutunnin kuultuaan siunatuiksi).

http://www.evankeliumikoulu.fi/wp-content/uploads/2015/09/ECD-2486-Nieminen-Jouko-Jeesuksen-veri-ainoa-tie-Jumalan-luo1.mp3

Oloneuvoksen laittama linkki Jouko Niemisen puheeseen oli suunnattoman tärkeä. Tämä puhe tulisi jokaisen kuunnella toistuvasti, ja yhä uudelleen. Pyhä Henki kirkastaa tuossa puheessa kauniisti ja raamatullisesti Kristuksen Jeesuksen syntiselle ihmiselle. Todella siunaava puhe.

Poissa evlutkristitty

  • Viestejä: 553
Vs: Oikean ja väärän erottaminen
« Vastaus #10 : 19.01.17 - klo:23:57 »
Näin on.  :)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Oikean ja väärän erottaminen
« Vastaus #11 : 25.07.21 - klo:19:21 »
Oikean ja väärän erottaminen jaksaa aina vaan kiinnostaa. Raamattuni välistä löysin A4-kokoisen lehtisen, joka löytyy myös netistä ja sen voinee sieltä tulostaa itselleen:

http://www.kristitynfoorumi.fi/Mitenerotat.pdf

Kun sen tulostaa 2-puoliseksi, niin sen voi parilla taitteella saada kokoon n. 10x21 cm:n koossa. Sitä voi kopioida ja jakaa muillekin luettavaksi. Lehtinen on vuodelta 2003, luin sen äsken ja olin kokolailla samoilla linjoilla siinä sanotun kanssa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Oikean ja väärän erottaminen
« Vastaus #12 : 25.07.21 - klo:23:56 »
Tyytyväinen, komppaan, oikein hyvä, suosittelen myös!
(Käytännössä, elämässä tulee kuitenkin esiin asioita, jotka eivät ole meidän ratkaistavissa, vaan on myös suostuttava salattuun Kaikkivaltiaaseen, muuten usko myös menee.)
---------------
En voi olla vielä muistuttamatta, että todellakin puu (kristitty) tunnetaan hedelmistään eikä teoistaan. (Kauniita tekokukkiakin on kuitenkin olemassa ja pettämässä "likinäköisiä". Vuohet ja lampaat Jeesuksen vertauksessa tekivät kaikki samoja tekoja, mutta vuohet eivät tehneet niitä uskossa Kristukseen.)