Kirjoittaja Aihe: Utopiat  (Luettu 941 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Utopiat
« : 28.07.19 - klo:22:07 »
Ajattelin aloittaa keskustelun siitä, onko meillä utopioita, joiden toteutumista odotamme tai jopa joudutamme. Itselläni on ajatuksia, joita itse pidän ainakin osittain utopioina. Toisin sanoen, toivon niiden toteutumista, mutta en usko niiden ainakaan kaikilta osin toteutuvan omana elinaikanani.

Osittain jotain ehkä toteutuu, mutta se liittyy keskusteluun "Missä haluaisit asua?" Se ei näy muille kuin rekisteröityneille, joten toivon, että edes siksi joku uusikin rohkaistuisi rekisteröitymään.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Utopiat
« Vastaus #1 : 28.07.19 - klo:23:33 »
Minulla ei ole utopioita.
Unelma jostakin ilmiöstä, jota haluaisin kovasti,
mutta jonka saavuttamisen tiedän hyvin
epätodennäköiseksi tai jopa mahdottomaksi,
ei ole minun juttuni.

Tulevaisuuden toiveeni kohdistuvat päämääriin,
jotka ovat mahdollisia ja joihin tosissani pyrin.
Siksi haaveilu minun tapauksessani tarkoittaa
toimintasuunnitelmien tekemistä.
Osa niistä toteutuu, osa karsittuina tai ei ollenkaan.

Mielikuvitukseni on kuitenkin rikas.
Mielessäni kehittyy usein tapahtumasarjoja
(en siis mietiskele, vaan järjestelen järkeviä ajatuksia),
joissa esiintyy värikkäitä seikkailuja,
kivoja tai kaameita juttuja, aina hyvin realistisia.
Ne ovat kaikki mahdollisia ja varmasti toteutuvat monen ihmisen kohdalla.
Mutta ne eivät ole minun elämääni, enkä siksi koskaan itse osallistu
tapahtumiin. 

Mielikuvittelen siis aivan samalla tavalla kuin silloin, kun luen tai katselen
jonkun laatimaa tarinaa.
Jos kokisin tärkeäksi, voisin kirjoittaa kertomuksia toisten luettavaksi.
Ja jos olisin kunnianhimoinen, voisin tyrkyttää niitä jollekin kustantajalle.
Mutta en ole. 
Isäni oli kirjoittaja, joten hän toimi päinvastoin kuin minä.
Hänellä oli myös utopioita, joita minulla siis ei ole.












Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Utopiat
« Vastaus #2 : 29.07.19 - klo:00:14 »
Tarkoitetaanko tässä jotain laajempaakin ihmiskuntaa tai jotain sen osaa koskevaa utopiaa? Vai enemmänkin jotain henkilökohtaista unelmaa?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Utopiat
« Vastaus #3 : 29.07.19 - klo:09:48 »
Tarkoitetaanko tässä jotain laajempaakin ihmiskuntaa tai jotain sen osaa koskevaa utopiaa? Vai enemmänkin jotain henkilökohtaista unelmaa?

Omat utopiani liittyvät kotiin, asumiseen, ympäristöön ja yhteisöllisyyteen. Olen vain sen verrran hankala tapaus, että on ihmisiä, jotka eivät halua olla kanssani missään tekemisissä. Tämä taas johtuu siitä, että minulla on mielipiteitä, enkä pysty pitämään niitä salassa. Sisäänlämpiävissä uskonnollisissa yhteisöissä nämä ovat sietämättömiä asioita.  :(
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Utopiat
« Vastaus #4 : 29.07.19 - klo:12:27 »
Minä elän niin reaaliajassa,että utopiat ei mahdu kuvioon.Toiveita läheisten uskoontulosta on,mutta ne ovat eri asioita.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Utopiat
« Vastaus #5 : 29.07.19 - klo:14:40 »
Minulla on kyllä aika tarkat ja vaativat suunnitelmat, mutta en sano sitä utopiaksi koska utopia kuulostaa minusta asialta jota ei ole mahdollista toteuttaa. Minun suunnitelmani toteutus on vasta aluillaan, mutta alku on mennyt suunnitelmien mukaan joten voinen odottaa että jatkokin menee :)

Suunnitelma pitää sisällään mahdollisimman omavaraisesti ja luonnon mukaisesti elämisen. Asun jo paikassa missä tähän on edellytykset, tilaa on kasvattaa ja tehdä vaikka mitä ja käyttövesi tulee omasta puhtaasta lähteestä. Toimeentulona ajatus on alkaa mehiläistarhuriksi, kohtapuolin tulee ensimmäiset pesät.

Pienimuotoista terapiatoimintaa on myös ajatuksena tarjota. Ihan amatööripohjalta, luottaen lähinnä rauhaisan ja luonnonläheisen ympäristön sekä eläinten voimaan rikkinäisten sielujen eheytyksessä. Ja tietysti ennenkaikkea Pyhän Hengen voimaan. Ajatuksena on ihan yksittäisiä ihmisiä auttaa yksitellen ja pyyteettömästi. Mutta Jumalan aikataulussa tämänkin asian suhteen edetään, mitään kiirettä tai varsinaista omaa tarvetta sille ei ole.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Utopiat
« Vastaus #6 : 29.07.19 - klo:15:53 »
Minulla on kyllä aika tarkat ja vaativat suunnitelmat, mutta en sano sitä utopiaksi koska utopia kuulostaa minusta asialta jota ei ole mahdollista toteuttaa. Minun suunnitelmani toteutus on vasta aluillaan, mutta alku on mennyt suunnitelmien mukaan joten voinen odottaa että jatkokin menee :)

Suunnitelma pitää sisällään mahdollisimman omavaraisesti ja luonnon mukaisesti elämisen. Asun jo paikassa missä tähän on edellytykset, tilaa on kasvattaa ja tehdä vaikka mitä ja käyttövesi tulee omasta puhtaasta lähteestä. Toimeentulona ajatus on alkaa mehiläistarhuriksi, kohtapuolin tulee ensimmäiset pesät.

Pienimuotoista terapiatoimintaa on myös ajatuksena tarjota. Ihan amatööripohjalta, luottaen lähinnä rauhaisan ja luonnonläheisen ympäristön sekä eläinten voimaan rikkinäisten sielujen eheytyksessä. Ja tietysti ennenkaikkea Pyhän Hengen voimaan. Ajatuksena on ihan yksittäisiä ihmisiä auttaa yksitellen ja pyyteettömästi. Mutta Jumalan aikataulussa tämänkin asian suhteen edetään, mitään kiirettä tai varsinaista omaa tarvetta sille ei ole.
Suunnitelmasi kuulostavat hyviltä, toivotan ja rukoilen menestystä hankkeellesi.

Millaisia eläimiä sinulla on, tai aiot hankkia terapeuteiksi?

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Utopiat
« Vastaus #7 : 29.07.19 - klo:16:00 »
Olen tainnut jo utopiani täällä kirjoittaa. Ainoa utopiani on, että voisin elää jonkin aikaa joko länsi-Texasissa tai New Mexicossa niinkuin paikalliset asuvat. Ehkä olisin osapäivätyössä joko lihapakkaamossa tai jossain muussa maatalouteen liittyvässä jutussa. Tai ehkä autonpesijänä erilaisten alihankkijoiden firmassa koska autot tulevat siellä nopeasti hyvin likaisiksi.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Utopiat
« Vastaus #8 : 29.07.19 - klo:16:13 »
Suunnitelmasi kuulostavat hyviltä, toivotan ja rukoilen menestystä hankkeellesi.

Millaisia eläimiä sinulla on, tai aiot hankkia terapeuteiksi?

Kiitos!  :)

Tällä hetkellä on koirien ja kissojen ohella muutama lammas ja kaneja. Ajatuksena on hankkia vielä ainakin hevoseläimiä, vuohia, kanoja ja kalkkunoita. Kanat ja kalkkunat enemmän ravintomielessä, ja vuohestakin toki saa ravitsevaa ja terveellistä maitoa. Hevoset ovat ainakin tiettävästi hyviä terapeutteja, ja hyväluontoiset lampaat ja vuohetkin varmasti sopivat tähän tarkoitukseen.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Utopiat
« Vastaus #9 : 30.07.19 - klo:17:55 »
Satuin löytämään epähuomiossa YouTube tilini, ja tää oli siellä. Tää on sieltä mikä liittyy utopiaani.
Otin ton pari vuotta sitten Alamogordo, New Mexicossa.
https://www.youtube.com/watch?v=iaNgQTcSKDk

Otero County Ranch Rodeo.

Otero kunnan karjatalousnäyttely ja rodeo. Tuossa lajissa paikalliset ranch'it, siis isot karjatilat, kilpailee cowboy kyvyistään.
« Viimeksi muokattu: 30.07.19 - klo:18:01 kirjoittanut sandia »